Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu  (gelezen 4561 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
Lubuntu
« Gepost op: 2012/02/11, 10:15:43 »
Hallo allemaal,

Ik ben aan iets nieuws begonnen en dat leverd me toch overwacht wat hoofdbrekers op.

Lubuntu 11.10 i386 heb ik geinstalleerd op een ode Del Optiplex P4. Dat loopt goed en ziet er prettig uit.

Helaas heb ik wat problemen met geluid. Ik krijg niet standaard het luidsprekertje in de taakbalk. Ik heb echter wel geluid. Ik kan het luidsprekertje wel in de taakbalk krijgen maar dan werkt het niet. Het geluid is te hard en laat zich niet regelen.
Speel ik daarentegen geluid of video af met één van de geinstalleerde programma's dan laat in dat programma het geluid zich wel regelen. Helaas heeft dit dan weer geen invloed op het geluid van b.v. een webpagina.
Wat kan ik doen?

Een andere is een installatie van de 64bit versie op een Optiplex 745 intel core 2. Die installatie loopt vlak voor het einde vast. Opnieuw opstarten leerd dat de opstartmanager er is en keurig ook de windows versie heeft ontdekt. Opstarten van Lubuntu begint wel maar blijft (uiteraard hangen. Na 2 pogingen ben ik dus maar gestopt.
De CD is op fouten gecontroleerd en laat zich keurig booten en uitproberen.

Wat wel opvalt is dat na booten van de CD op het core 2 systeem X niet wordt gestart. Boot ik mijn oude P4 met Lubuntu dan start er eerst een soort defaut (andere dan de standaard) manager. Die kan ik in een menu bij opstarten wel veranderen voor de goeie.

Kortom een mooi systeem maar bij installeren en gebruik heb ik nog wel wat uitdagingen ontdekt.

Installeren van XUBUNTU en UBUNTU leverd werkende systemen op... Ik heb dus de keus voor mijn Optiplex 745 maar vind Lubuntu wel erg fijn :rolleyes:
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/11, 10:18:56 »
Start de livecd eens van lubuntu, heb je daar wel een geluid icoon.
Kijk hoe deze heet en of jij die geinstalleerd hebt.
En kijken of deze ook opstart.

Re: Lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/11, 11:35:39 »
Zie onderstaand advies:
xfce4-mixer
Lubuntu shares many components with XFCE. My suggestion would be to use the XFCE4-Mixer. This still gives you a lightweight solution compatible with the lxde ethos.
to install
sudo apt-get install xfce4-mixer gstreamer0.10-alsa
This installs the following limited number of xfce packages -
exo-utils libgarcon-1-0 libgarcon-common libwnck-common libwnck22 libxres1 xfce4-mixer xfce4-panel

Daarna in de taakbalk de ALSA-mixer toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/11, 11:38:45 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/11, 12:52:29 »
In antwoord op de vraag van Jan, nee ook op de live CD geen icoon voor geluid.

Ik heb net op een werkend Ubuntu systeem LXDE geinstalleerd. Ook dan geen luidspreker icoon op de taakbalk. Als ik dan de standaard luidspreker toevoeg werkt het wel. Geprobeerd op meerdere systemen.

Ronald, dank dat ga ik proberen als ik een installatie voor elkaar heb.

Allen, iemand nog een idee waarom de installatie vastloopt van de 64bit versie op een core 2 duo 3GHz? (Ik ga een standaard versie ook proberen).
Iemand nog een suggestie waarom de gui wel start op de live CD's als ik op een oude P4 maar niet als ik op een core2 duo start?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/11, 12:54:54 door ejfrolich »
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/11, 19:53:57 »
Welke versie probeer je te installeren ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/12, 10:21:39 »
Nog even over het geluid:

Gebruik je soms de interne speaker?
Lubuntu 'mute' standaard de interne speaker die in de pc is ingebouwd (veel Dell's en HP/Compaq's). Kan je weer activeren door 'alsamixer' in een terminal in te tikken.
Daarna met de pijltjes toetsen naar de desbetreffende speakerbron. Druk op 'm' om te un-muten.
Bij een herstart ben je dat wel weer kwijt. (bij Ubuntu/Xubuntu slaat hij dat geloof ik wel op).

Na installeren van 'alsamixer' en het toevoegen van het icoontje daarvan rechts in de taakbalk kun je het wel elke keer makkelijk grafisch aanpassen wanneer je geluid wil. Bij gebruik van externe speakers of een laptop heb ik nooit aanvullende kunstgrepen hoeven uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/12, 10:25:01 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Lubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/12, 22:50:28 »
Ha Ronald,
Dank, ik ga dat proberen bij een volgende installatie poging.
Zolang het niet lukt een 64bit installatie van 11.10 te voltooien ga ik Lubuntu nog even links laten liggen helaas. Xubuntu 64 bit loopt wel gewoon door de installatie dus dan die maar. Alles is beter dan Gnome 3 en Unity...

Ron,
Ik probeer dus Lubuntu 11.10 amd 64 te installeren. Draaien van de CD gaat prima. Het enige rare is dat x niet standaard wordt gestart. Installeren wil niet. Vlak voor het eind van de installatie stopt het geheel. Grub is dan wel al geinstalleerd maar het systeem start niet op. Xubuntu amd 64 en ook Ubuntu amd 64 willen wel. Er klopt dus iets niet met Lubuntu lijkt. De CD geeft geen fouten aan dus schiet mij maar lek...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/13, 12:41:10 »
Je kunt ook op een alternatieve manier installeren,
Neem de alternate van een willekeurige uitvoering en kies met F4 voor een tekst-systeem.
Je krijgt dan een soort van DOS zeg maar.
Dan type je sudo apt-get install lubuntu-desktop en gaat de rest vanzelf.
Je moet hiervoor wel een bekabelde verbinding hebben !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Lubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/13, 14:31:55 »
Ha Ron,

Een willekeurige versie...? Ik neem wel aan dat ik de bij mijn wens behorende versie moet pakken. Dus als ik een Lubuntu amd 64 versie wil installeren moet ik de betreffende <CD gebruiken voor eerste bootup?

Ernst-Jan
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/13, 14:43:31 »
Een willekeurige versie...?
Ja.

Citaat
Ik neem wel aan dat ik de bij mijn wens behorende versie moet pakken. Dus als ik een Lubuntu amd 64 versie wil installeren moet ik de betreffende <CD gebruiken voor eerste bootup?
Nee.

Overigens heb je bij installatie van de Lubuntu-werkomgeving naast een bestaande andere werkomgeving, wel minder snelheidswinst t.o.v. een Lubuntu-installatie vanaf de Lubuntu-CD. Want er zitten dan ook allerlei onderdelen van de andere werkomgeving op je schijf, waarvan sommige actief in het RAM-geheugen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/13, 15:59:45 »
Voor een 64bit installatie is het wel handig, om een 64bit alternate CD te gebruiken.
Wanneer je kiest voor een "text-only" systeem (of opdracht-regel-systeem, ik weet de juiste benaming even niet) dan wordt er bijna niets geïnstalleerd, geen grafische omgeving e.d.
Met het commando sudo apt-get install lubuntu-desktop haal je dat pas binnen.
Dit geldt ook voor de kubuntu-desktop, ubuntu-desktop en xubuntu-desktop (allemaal in kleine letters).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Lubuntu [OPGELOST}
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/15, 18:25:45 »
Heren,

Iemand gaf mij de tip om de computer eens af te sluiten met de installatie CD van Lubuntu in de drive en even 20sec te wachten met opnieuw starten. Of dat de oplossing is geweest weet ik natuurlijk niet zeker. Wel zeker is dat daarna de installatie van de amd 64 versie van Lubuntu feilloos is verlopen. Zelfs is er nu een luidspreker icoon wat werkt zonder verdere handelingen.

Ik heb dus een vlekkeloos werkend systeem!

Dank voor alle adviezen in deze. Hij kan worden voorzien van opgelost<!
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Lubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/19, 12:17:45 »
Tja het leek zo leuk.

Waar, ik heb een werkend systeem nu met Lubuntu amd64. Nu dacht ik ook één van mijn wat oudere laptops, een Dell Latitude D600, te voorzien van Lubuntu. Nu loop ik aan tegen netwerkproblemen. Hij ziet mijn draadloos netwerk. Helaas wil hij er niet mee verbinden.

Opvallend is dat ik mijn draadloos moet aanzetten terwijl hij wel al aangeeft dat mijn router is herkend. Bij aanklikken van het netwerk of één van de andere in de buurt wil hij niet het betreffende menu openen. Er gebeurt hoegenaamd niets. Ik heb geprobeerd om het als een onbekend netwerk te behandelen. Helaas wil er dan ook geen verbinding tot stand komen.

Even voor de duidelijkheid. Er draait nu Ubuntu 10.10 op die laptop. De CD Xubuntu werkt wel. Lubuntu lijkt toch niet erg stabiel nog...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!