Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstallatie > in gebruik nemen aanwezige windows partities  (gelezen 970 keer)

Offline tkaffka

  • Lid
Hallo,
Ik draai al een hele tijd Ubuntu 14.04 naast Windows Vista. Windows heeft twee partities of 'schijven' in gebruik: één RECOVERY en een voor data.  Nu wil ik helemaal van Vista af, dus ik wil Ubuntu herinstalleren en àlle schijfruimte die nu nog door Vista wordt bezet aan Ubuntu toewijzen.  Hoe doe ik dat? Er staat geen persoonlijke data meer op de schijf, maar er zijn wel instellingen (m.n. wireless, printerdriver) die ik graag zou behouden.  Ook wil ik t.z.t. andere Linux versies naast deze kunnen installeren.  Het zou fijn zijn als ik hierbij hulp krijg.  Ik kan namelijk haast niet wachten maar weet dat ik dan fouten zal maken.....

Re: herinstallatie > in gebruik nemen aanwezige windows partities
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/15, 13:35:50 »
@ tkaffka,

Prima keuze, en welkom op dit forum. Vraag raak, wij proberen, waar mogelijk, te helpen.
Door fouten te maken leer je ook heel veel... ;) , dus, ... niet bang zijn om fouten te maken.  ;)
Moeten herbeginnen is geen straf in 'Linux', eerder, je leert er veel van, je wordt er bedreven in... ;)

Gebruik de gehele harde schijf maar, alles wat nog eventueel op de schijf staat wordt verwijderd tijdens de installatie van Ubuntu.
Neem de Xubuntu 16.04.1, én als het kan, liefst, de 64-bit versie  -- die is lichter dan de gewone Ubuntu 16.04.1 en kan evenveel/ even goed en sneller!.

Of maak eerst de nodige partities aan en lees dan eerst:   https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Dan lees je volgende ook eens goed door:

https://sites.google.com/site/computertip/Home .
https://sites.google.com/site/computertip/installeren  ....en pas dit dan, vervolgens, toe.   (Zet die website in uw favorieten van Firefox vast.)

Succes. :)

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/15, 14:05:53 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline nizi

  • Lid
Re: herinstallatie > in gebruik nemen aanwezige windows partities
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/16, 17:42:42 »
Je kan idd bij de installatie cd/dvd/stick kiezen voor hele schijf wissen en alleen Ubuntu installeren. Dan ben je echter wel je drivers kwijt. Vooraf zou ik daar goed naar kijken. Op mijn laptop werkte in Ubuntu 14.04 mijn draadloze wifi adapter gelijk. Zonder driver te installeren.
In Ubuntu 16.04 / Linux Mint 18.1 moest ik een driver installeren om het te laten werken. Gelukkig stond het goed beschreven op de site van Pjotr. (computertip) Ik had die adapter ook gekocht omdat die op de site van Pjotr stond. Anders was het veel te moeilijk voor mij.

Zelf heb ik na twee dagen Xubuntu verwijderd omdat ik het wat te buggy vond en Ubuntu zelf lijkt mij wat stabieler. Maar kijk idd op de site van Pjotr welke het best past. Zelf ben ik ook nogal te spreken over linux Mint 18.1 xfce. Die heb ik op laptop van 8 jaar oud en draait uitstekend.

 

Offline Tom

  • Lid
Re: herinstallatie > in gebruik nemen aanwezige windows partities
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/17, 17:50:45 »
Xubuntu is zeer zekers niet buggie ,gebruik het al jaren op verschillende PC´s ,maar een beetje geluk moet je hebben met je Hardware ,en dat geldt  voor alle Linux systemen !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.