Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] partitie wordt spontaan ontkoppeld  (gelezen 391 keer)

[opgelost] partitie wordt spontaan ontkoppeld
« Gepost op: 2012/07/25, 13:04:34 »
Hallo,
Onlangs ondervindt ik een merkwaardig fenomeen. Ik heb een grote schijf in m'n pc (2 TB) met films. Deze is automatisch gekoppeld via fstab. Als ik een film start met vlc stopt de player na een tijdje met de melding dat het bestand niet gelezen kan worden. Logisch want de betreffende partitie is afgekoppeld. Hetzelfde doet zich ook voor als ik de vermelding uit fstab verwijder en gewoon aankoppel via locaties. Het betreft hier Lucid 10.04. Groot was mijn verbazing dat hetzelfde zich ook voordoet in 12.04. Bij wijze van proef had ik een film gestart op een andere partitie en daar verliep alles normaal. Momenteel ben ik aan het testen met smplayer. Misschien zit de fout bij vlc of loopt er iets mis met de schijf in kwestie. Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
« Laatst bewerkt op: 2012/07/28, 11:08:36 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: partitie wordt spontaan ontkoppeld
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/25, 20:44:42 »
Als de schijf spontaan ontkoppeld wordt is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Staan er in de logbestanden in /var/log/ nog bijzondere meldingen nadat dat gebeurt?
Voer ook eens het commando "dmesg" uit vlak nadat dit plaatsvindt, dan zie je in de laatste X regels misschien wel de foutmeldingen.

Re: partitie wordt spontaan ontkoppeld
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/28, 11:07:28 »
Sorry voor de ietwat late reactie. De foutmelding die ik kreeg betrof een input/output error. Machine maar eens opengemaakt en 2 s-ata kabeltjes vervangen. Daarmee was het probleem verholpen. Wat ik ook ontdekte was dat de voedingskabels een beetje geklemd raakten als je de case sloot. Daardoor startte de pc zelf niet op.
Blijkbaar een hardware probleempje dus. Nog bedankt voor de reactie ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk