Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke externe harde schijf is goed?  (gelezen 9592 keer)

Offline glupper68

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Gepost op: 2008/01/05, 16:08:35 »
Ik ben op zoek naar een goede exerne harde schijf.  Welke schijven worden goed opgepakt door Ubuntu?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/05, 16:18:29 »
De meeste of bijna alle externe harde schijven worden gewoon herkend door Ubuntu.
Ik heb al meerdere externe harde schijven aangesloten gehad via usb of firewire en ze werken allemaal.

Offline Tico

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 16:36:28 »
Dat is mijn ervaring eigenlijk ook. Inpluggen en gaan met de banaan!

Offline Jenske

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/05, 16:54:23 »
Citaat van: glupper68
Ik ben op zoek naar een goede exerne harde schijf.  Welke schijven worden goed opgepakt door Ubuntu?
Ik draai hier met een LACIE schijf op de USB-poort en dat draait als ... euh ... een zonnetje (voor zover een zon draait, maar dit terzijde). Reken op ongeveer 1 euro per gigabyte aankoopprijs en ik veronderstel dat je met wat uitzoeken wel nog (veel?) goedkoper kan uitkomen.

Denk er wel aan dat zo'n USB-schijf wat trager is in de communicatie met je PC dan een "gewone", interne harde schijf. Gebruik zo'n externe schijf dus niet als programmaschijf, maar enkel voor backups of gegevens.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Donderbokje

  • Gast
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/05, 17:27:46 »
Heb zelf net een Western Digital WDE1U5000E gekocht.
Werkt gewoon plug & play.
Het enige nadeel kan zijn de vrij beperkte cache van 8mb, maar voor die prijs (€95,- voor 500Gb = 19cent per Gb) hoor je mij daar niet over.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/05, 18:26:55 »
Citaat van: Jenske
Citaat van: glupper68
Ik ben op zoek naar een goede exerne harde schijf.  Welke schijven worden goed opgepakt door Ubuntu?
Ik draai hier met een LACIE schijf op de USB-poort en dat draait als ... euh ... een zonnetje (voor zover een zon draait, maar dit terzijde). Reken op ongeveer 1 euro per gigabyte aankoopprijs en ik veronderstel dat je met wat uitzoeken wel nog (veel?) goedkoper kan uitkomen.

Denk er wel aan dat zo'n USB-schijf wat trager is in de communicatie met je PC dan een "gewone", interne harde schijf. Gebruik zo'n externe schijf dus niet als programmaschijf, maar enkel voor backups of gegevens.
1 euro per GB is wel erg duur hoor, tenzij je een gouden behuizing wil of iets dergelijks :D
Voor 100 euro heb je al verschillende 500 GB modellen.

welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/05, 19:26:12 »
Ik heb mij enkele maanden geleden een Elements van 400Gb gekocht bij Pixmania. Werkt perfect, besteld met een muisklik zonder visa-kaart.

Offline glupper68

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/06, 00:05:49 »
Okay, allemaal bedankt voor jullie response. Ben weer wat wijzer geworden :D
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/06, 16:11:32 »
Citaat van: Donderbokje
Heb zelf net een Western Digital WDE1U5000E gekocht.
Werkt gewoon plug & play.
Het enige nadeel kan zijn de vrij beperkte cache van 8mb, maar voor die prijs (€95,- voor 500Gb = 19cent per Gb) hoor je mij daar niet over.
ja ik heb juist dezelfde en heb voor de fun 7.10 op een kleine partitie van die schijf gezet en die boot gewoon op zoals normaal, verder kan je gewoon data naar die schijf schrijven of je nu op windows zit of linux dat blijft gewoon hetzelfde
aleen worden de files in exe gewoon weergegeven in linux en andersom ook maar kunnen niet worden gebruikt natuurlijk

Offline joseph

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/07, 23:07:04 »
Al dik een jaar een Iomega 320 GB 3.5" USB 2.0 Hard Drive in gebruik.
Plug and play met Ubuntu.
Was fat32 geformateerd.
Heb hem gedeeltelijk ext3 gemaakt (als back-up/opslag om geen rechtenproblemen te krijgen bij terugzetten bestanden).
Merk overigens in de praktijk geen verschil in snelheid tussen benaderen maar dat zal wel te wijten zijn aan de usb.

Bevalt prima zo'n externe schijf en hij is wel erg makkelijk om bestanden even veilig te parkeren bij bv een schone installatie of bij experimenteren met de instellingen.
Daarbij vergeleken was dat telkens weer schijfjes moeten bakken (die in no-time verouderd zijn qua data) maar doffe ellende.

Offline glupper68

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/15, 09:34:45 »
Ik heb de Seagate FreeAgent Desktop ST302504FD inmiddels besteld en binnen. Werkt super, 250 gig,  7200 rpm en tot 60 mb/s  voor nog geen 70 euro.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/15, 15:18:27 »
Mijn Freecom functioneert goed... totdat je probeert hem uit te werpen. Ik krijg dan steeds de melding dat er data naar de schijf wordt geschreven (terwijl dit niet zo is).
Men moet namelijk altijd vanuit het besturingssysteem de externe schijf uitschakelen, voordat je de schijf daadwerkelijk uit kunt zetten. Wat ik je aanraad is dat je hier rekening mee houdt, want als je hem noodgedwongen steeds gewoon uitzet (zonder uit te werpen) krijg je met zelfs de beste schijven op den duur data-verlies (of raakt het schijfoppervlak beschadigd).
Voor gebruik onder windows/mac os x zijn de freecom schijven wel geschikt. Het uitwerp-probleem treedt alleen op onder Ubuntu (en eventueel andere Linux systemen).

Offline Dave

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/15, 15:48:28 »
ik krijg wel standaard die waarschuwingen (pér partitie zelfs) maar als er niets gebeurd kan er ook weinig mis gaan imo

Is daar een uitleg van waarom er wat mis kan gaan?
Lijkt me eigenlijk alleen tijdens een schrijfactie dat er data kwijt kan raken.

Quatroking

  • Gast
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/15, 18:11:31 »
mocht je nog wat geld over hebben, LaCie heeft nog wel een kleinigheidje.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/15, 19:54:45 »
Citaat van: Dave
ik krijg wel standaard die waarschuwingen (pér partitie zelfs) maar als er niets gebeurd kan er ook weinig mis gaan imo

Is daar een uitleg van waarom er wat mis kan gaan?
Lijkt me eigenlijk alleen tijdens een schrijfactie dat er data kwijt kan raken.
Een nog draaiende hard disk kan zomaar uitzetten kan ertoe lijden, dat het lees/schrijf mechanisme het schijfoppervlak een oplawaai verkoopt. Vanuit het systeem moet dus de "rem" in werkig worden gesteld.

Maar in het algemeen wordt het bij alle externe media afgeraden om zomaar (dus zonder uitwerpen door het besturingssysteem) het apparaat eruit the trekken. Een gedetaillerde uitleg daarover heb ik niet, maar o.a. in het boek "Beginning Ubuntu Linux" door K. Thomas wordt het toch nadrukkelijk afgeraden. Want vergeet niet dat bij de meeste externe opslagmedia, de geheugenmodule via de usb-aansluiting van stroom wordt voorzien. Op den duur beschadigt deze, als je steeds de "ruwe methode" van uittrekken kiest.

Vandaar dat zowel Windows als Linux je een melding geven als je niet de juiste procedure volgt.

Maar laat het maar weten als u van me horen wilt hoe men de boel netjes "uitwerpt".

welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/15, 20:12:31 »
Als je niet eerst uitwerpt, kan het volgens mij zijn dat er nog gegevens in de cach zitten die nog weggeschreven moeten worden. Bij het plots afzetten of uittrekken van de harde schijf gaat die data verloren. Ik geloof toch dat het zo was...

welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/15, 21:24:23 »
Een goede NAS voor de thuisgebruiker.
Freecom Network Drive. Hierin zit tussen de 250-500GB een FTP server en samba server. Aan te sluiten via USB2 of ethernet.

groeten,
Arvid

Offline joop905

  • Lid
welke externe harde schijf is goed?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/15, 22:34:12 »
ik wil deze kopen maar vind ze nog te duur:  Linksys NSLU2 NAS Network Storage Link voor USB 2.0

groeten,J905.