Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Recovery voor (x)ubuntu  (gelezen 523 keer)

Offline Zeha

  • Lid
Recovery voor (x)ubuntu
« Gepost op: 2013/05/19, 10:53:35 »
Ik ben als relatieve nieuweling aan het stoeien en kennismaken met de verschillende ubuntuvarianten en met de instellingen daarvan. Daar gaat natuurlijk af en toe wat fout. Dan moet/wil ik alles opnieuw installeren inclusief de ingevlogen programmatuur.

Bij Windows is een eenvoudige systemcopy en systemrecovery beschikbaar. Dat zie ik niet bij (x)ubuntu. Kan iemand mij vertellen of zo iets bestaat en beschikbaar is?
   

Re: Recovery voor (x)ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/19, 11:10:30 »
Deja Dup zit standaard ingebouwd in Ubuntu (zie Systeeminstellingen --> Backup) en is installeerbaar in Xubuntu via het Softwarecentrum. Je kunt daarmee een backup maken en die later via daar weer terugzetten.
Wat je verder kunt doen is een image maken. Dit kan met het op Ubuntu standaard geïnstalleerde programma 'Schijven'. Via datzelfde programma kun je later ook de image weer terugzetten.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/19, 11:30:34 door Vistaus »

Offline aartje

  • Lid
Re: Recovery voor (x)ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/19, 11:48:18 »
Clonezilla is ook een manier om te backuppen. Dat gaat met een opstart-DVD of -USBstick.
Je kan een hele disk backuppen (met Windows- en Ubuntu-partities). Dat wordt dan
gecompressed op een extern medium gezet. Of als je alleen maar met één partitie
aan het stoeien ben met verschillende Linux-varianten kan je ook alleen die ene partitie backuppen,
die wordt dan gecompressed op dat externe medium (USB-harddisk of USB-stick) gezet
met alle verdere nodige diskgegevens (MBR, partitietabel). Voor een net ge-installeerde
en geconfigureerde (X,K,L)-Ubuntu heb je daar dan zo'n 1 a 1,5 GB op je externe medium
voor nodig.
Het weer restoren van je systeem is dan weer heel simpel.

Zie hiervoor www.http://clonezilla.org/

Offline Zeha

  • Lid
Re: Recovery voor (x)ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/19, 14:35:43 »
Dank Vistaus en Aartje voor jullie reacties.

Als ik Clonezilla gebruik start ik op met de DVD. Als ik gebruik maak van Deja Dup of van Schijven kan ik dan ook van de desbetreffende backup opstarten of moet ik naast de backup een afzonderlijke opstart DVD of stick met (x)ubuntu aanmaken?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Recovery voor (x)ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/21, 22:19:38 »
Wist niet dat het kon met Schijven. Gebruik nog wel es Redo cd.

Schijven zegt: device or resource is busy. Iemand een idee ?
BackUp partitie is gekoppeld en ik heb rechten.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.