Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?  (gelezen 2827 keer)

[Opgelost]Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Gepost op: 2015/04/06, 19:37:19 »
Beste,
Mijn zus heeft hier haar oude laptop binnen gesmeten. Een eindje geleden heb ik er een linuxdistro willen opzetten maar die laptop wilde van geen enkele hardware booten. OpenSuse heeft een *exe staan dat een netwerkinstallatie toelaat. Die staat er dus op maar mijn zus is daar niet tevreden mee. Ze wil een andere distro want ik slaag er niet in om Skype te installeren op OpenSuse 13.2 64 bit. En ja, er zijn nog andere zaken die haar irriteren aan OpenSuse. Hoe krijg ik een Ubuntuversie, ze vindt linux Mint veel beter, op deze laptop? Grub slaagt er trouwens niet in om zich te installeren op de MBR van deze laptop, ik heb moeten werken met een bootmanager vanuit XP om OpenSuse opgestart te krijgen via Grub 2 die op de OpenSuse partitie staat.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/10, 15:17:31 door Pattattezak »

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/07, 16:25:51 »
De uitslag van su - /sbin/lspci:
/sbin/lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation NM10/ICH7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation NM10/ICH7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation NM10/ICH7 Family PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB controller: Intel Corporation NM10/ICH7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7-M Family) SATA Controller [AHCI mode] (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation NM10/ICH7 Family SMBus Controller (rev 02)
05:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection (rev 02)
06:04.0 FireWire (IEEE 1394): O2 Micro, Inc. Firewire (IEEE 1394) (rev 02)
06:04.2 SD Host controller: O2 Micro, Inc. Integrated MMC/SD Controller (rev 01)
06:04.3 Mass storage controller: O2 Micro, Inc. Integrated MS/xD Controller (rev 01)
06:05.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8100/8101L/8139 PCI Fast Ethernet Adapter (rev 10)

Ik ben nog maar weinig laptops tegen gekomen waar ik niet de distributie die ik wilde op kreeg  =D
Fijn voor u! Verleden jaar had ik nog tegen iemand verteld dat ik Lubuntu op zijn Acer Aspire 1700 (= laptop uit één blok graniet gehouwen in het jaar 2.000 v. C.) ging kegelen. De installatie verliep vlekkeloos. Maar de schermresolutie kreeg ik niet goed. Hij is laptop terug komen halen toen er Linux Mint Xfce op stond. Mijn forumnaam heb ik echt niet toevallig gekozen ...  ;)

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/07, 21:43:03 »
Pattattezak,

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kan je het een en ander instellen in de BIOS vanwaar die moet opstarten.
Wat heb je tegenwoordig allemaal: UEFI - EFI - Legacy nog wat van die termen.
Plus, de laptop lijkt me modern genoeg om ook vanaf USB te booten.

Het is dat mij PC's/laptop's nog van den oude stempel zijn ....
En je niet adekwaat kan helpen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/07, 23:31:43 »
Pattattezak,

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kan je het een en ander instellen in de BIOS vanwaar die moet opstarten.
Wat heb je tegenwoordig allemaal: UEFI - EFI - Legacy nog wat van die termen.
Plus, de laptop lijkt me modern genoeg om ook vanaf USB te booten.
Yep, dat heeft u goed gezien!! Zelfs van een usb-stick zou ik met deze configuratie goed moeten kunnen opstarten. Maar dat doet hij dus niet. Een usb-stick geformateerd in fat 32 kan deze laptop lezen, maar ik krijg een booterror. Als de usb-stick is geformatteerd in fat16, ntfs, ... doet hij zelfs geen moeite om er van te booten. Ook niet als ik de bestandsnamen van isolinux wijzig naar syslinux of met alle bestuurssystemen die besproken worden op Pjotr zijn site. En dat zijn er heel wat. Hij boot wel van een usb stick die geformateerd is in fat 32 waar W8 op staat. *zucht* Maar als je alle hardware bekijkt, deze laptop moet draaien als een tierelier onder Linux Mint. Ik moet er enkel Linux Mint op krijgen?
Het is dat mij PC's/laptop's nog van den oude stempel zijn ....
En je niet adekwaat kan helpen.
Die Acer Aspire waar ik in mijn vorige post van sprak, had een transvolt van 0,8 kg aan de kabel hangen. De laptop zelf weegt zo'n 6 kg. Heeft u ook zo'n "sleepbare" machines in uw bezit?  ;)

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/08, 13:25:56 »
- Gebruik je wifi of bedraad netwerk? (ik zou zelf altijd bedraad gebruiken bij problemen)
Tijdens de installatie hangt de laptop aan de netvoeding en aan een bedraad netwerk. In OpenSuse maak ik perfect gebruik van de aanwezige wifi.
- Staat er nog Windows op en moet dit zou blijven?
Ja, mijn zus wil XP behouden.
- Een overzicht van de partities uit Gparted zou mooi zijn, misschien zijn er dynamische partities? (of is dat pas vanaf Vista??)
Daarvoor moet ik kunnen opstarten vanop externe media? Op één of andere manier heeft men een allergie voor Linux ingebouwd in deze laptop? Maar ik heb niks aan de voorop gestelde partitievorming door G-parted verandert tijdens de installatie van OpenSuse.  G-parted zag de XP partitie en heeft deze verkleind. Daar de laptop perfect opstart onder XP beschikt XP dus niet over een dynamische partitie.
Ik weet niet hoe je een usb stick maakt om van te booten, maar zelf heb ik ervaren dat een cd/dvd soms veel beter gaat....
Debian usb maken gaat tegenwoord heel simpel: met dd de iso file op de stick kopieeren...geen idee of dat ook werkt voor Ubuntu/Mint.
(dd if=distro.iso of=/dev/sdX bs=4M; sync)
De huidige HDD staat op nummer 8 in de bootvolgorde. Bootable DVD's worden genegeerd als er Linux op staat. Ik veronderstel dat ik wel Windows kan booten vanop een DVD, maar dit heb ik niet getest daar dit niet mijn bedoeling is. W8 boot dus wel vanop een usb-stick, Linux niet. Hardwarematig is de laptop perfect voor Linux, men heeft dus een softwarematige allergie ingebouwd voor Linux. Hoe krijg ik die software verwijderd zonder aan XP te raken?

In feite is dit een mooi staaltje van hoe Linux geboycot wordt door Microsoft. Blijkbaar heeft Microsoft toch angst voor zijn steeds kleiner wordende monopoliepositie? Alleen zijn Apple en Google Androïd meer verantwoordelijk voor de krimpende markt van Microsoft dan Linux. Daar hebben ze bij Microsoft tien jaar geleden nog geen rekening mee gehouden?  ;)

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/08, 18:42:10 »
......
Die Acer Aspire waar ik in mijn vorige post van sprak, had een transvolt van 0,8 kg aan de kabel hangen. De laptop zelf weegt zo'n 6 kg. Heeft u ook zo'n "sleepbare" machines in uw bezit?  ;)
Pattattezak,

Ik heb ook zo'n ding, maar jammer genoeg dan aleen een paar lampjes branden en het zomen van de ventilator komt die niet verder.

Wel een hardnekkige laptop van je zus.
En jammer dan er XP op moet blijven....

Anders had ik je nog een kunst en vlieg werk oplossing.
De HD uit de laptop halen en in andere laptop/PC zetten.
Liefst met zo gelijk mogelijke hardware specifiecaties.
Eens ge-installeerd, de "Extra Stuur Programma's" achter wegen gelaten, terug zetten in de laptop.

9/10 start de laptop mooi op, de eerste keer iets langer dan normaal.
Je heb wel een klein schoonheidsfoutje .....
De netwerk device's eindigen op 1 in plaats van 0, dus eth1 en wlan1 ipv eth0 en wlan0.

Dit is ook nog aan te passen naar eth0 en wlan0, maar vraagt iets meer tijd om het een en ander uit te leggen.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/09, 09:02:01 »
Ik heb ook zo'n ding, maar jammer genoeg dan aleen een paar lampjes branden en het zomen van de ventilator komt die niet verder.
Wow, een laptop die volledig werkt op morsecode, die is echt wel oud ...  :D

Anders had ik je nog een kunst en vlieg werk oplossing.
De HD uit de laptop halen en in andere laptop/PC zetten.
Liefst met zo gelijk mogelijke hardware specifiecaties.
Eens ge-installeerd, de "Extra Stuur Programma's" achter wegen gelaten, terug zetten in de laptop.
Eens geïnstalleerd, computer afsluiten en de HDD terug plaatsen vooraleer ik updates en zo binnen haal. Het lijkt me een goed idee maar helaas groeien de laptops hier niet aan de bomen?  ^-^ Het lijkt me werkbaar, met XP zit ik minder in, de laptop boot vanop een usb stick met Windows, ik zal dus altijd, vermoed ik,  het MBR kunnen herstellen. Maar als ik bij het herstellen van de MBR, Grub verwijder, kan ik niet meer booten in Mint ... *zucht* Maar wie niet waagt, blijft onbevlekt? Ik zal eventjes tijd nodig hebben om uit te vlooien wat ik op dit gebied kan doen, welke aansluiting de HDD heeft en waar ik welke laptop kan vinden waar ik die HDD kan aansluiten die wel gemakkelijk een dual boot laat aanmaken. Time is money, maar mijn zus zal mij sowieso niet betalen, so ...  ;)

De netwerk device's eindigen op 1 in plaats van 0, dus eth1 en wlan1 ipv eth0 en wlan0.

Dit is ook nog aan te passen naar eth0 en wlan0, maar vraagt iets meer tijd om het een en ander uit te leggen.
Ik denk niet dat mijn zus dit schoonheidsfoutje ooit zal opmerken? Ik kan alleen maar hopen dat dit er verder niks toe doet?

Offline PKing

  • Lid
Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/09, 10:00:18 »
Het zou moeten werken, ik heb de HDD van mijn eega overgezet in een andere computer van single core naar dual core, en het werkt nu al drie weken zonder problemen.

Dus het eerst "kaal" installeren op een andere computer zou ook moeten werken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/09, 19:57:05 »
Pattattezak,

Een SATA aansluiting op een HD is het zelfde, dus past even goed in een Desktop PC.
Zolang je een beetje op dezelfde specifiecatie's met betrekking tot de CPU mag dat geen problemen geven.
Dat is mijn ervaring.
Ook al heb ik geen moderne PC/Laptop.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline PKing

  • Lid
Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/10, 10:11:44 »
Om te kijken gisteren even de HDD van mijn eega in mijn computer gestopt, en die is echt anders qua specs, maar Xuby start gewoon op lol.
De gewone dingen werkte zover ik kon zien en geen foutmeldingen, alleen het opstarten duurde eeuwen.

lijkt erop dat het voor Linux dus niet zoveel uitmaakt.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/10, 15:11:49 »
Ik ben dus eens mijn gegevensbank doorlopen en ik kwam uit op  de laptop in dit topic. Die eigenaar heeft een occasie laptop gekregen van zijn dochter (Heeft dus geen aankoop gedaan zoals in dat topic vermeld.) met een HDMI poort op die kan aangesloten worden op zijn televisie. Zijn oude laptop met defecte harde schijf, een  Fujitsu Siemens Lifebook dual core, had hij nog liggen. Toen ik erom ben geweest, kreeg ik te horen dat ik hem mocht houden. Via die laptop heb ik Linux Mint op de HDD van mijn zus geïnstalleerd. De HDD zit terug in de laptop van mijn zus en hij start perfect op van Grub. Ik kan kiezen Mint of XP, beiden starten op. Die bootmanager die ik geïnstalleerd had onder XP heb ik dus ook maar verwijderd. Misschien start de laptop nu zelfs op van een USB met Linux? De laptop is nu aan het updaten, maar zowel bekabeld als draadloos netwerk zijn beschikbaar. Voor mensen die dat wensen na te doen, u kan en mag, maar dit trucje werkt niet met een Windows besturingssysteem. Tja, elk besturingssysteem heeft zo zijn voor - en nadelen? Hartelijk dank iedereen voor de geboden hulp. Het heeft mij meer werk en tijd gekost dan verwacht, maar het is toch goed uitgedraaid!  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/10, 15:28:33 door Pattattezak »

Re: [Opgelost]Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/10, 18:01:23 »
Pattattezak,

Fijn om te lezen dat het is opgelost.
Nu nog een HD op de kop tikken en je heb een tweede flaptop.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: [Opgelost]Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/11, 16:26:46 »
Toch nog even opmerken dat die laptop nog altijd weigert op te starten van externe media waar Linux op staat. Windows start wel op van een usb-stick. Vreemd dat een computer, die volgens mij nu perfect werkt onder Linux, toch een allergie aan Linux behoudt ... Mijn zus werkt in het hospitaal, ik zal haar maar vertellen dat haar laptop een soort van passieve systemische lupus heeft aan zijn bootsector?  ;)  :evil:  8-)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: [Opgelost]Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505 netwerkinstallatie?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/11, 16:47:27 »
Misschien is deze handleiding te volgen :  https://wiki.ubuntu.com/LiveUsbPendrivePersistent