Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LTS 3 of 5 jaar?  (gelezen 401 keer)

LTS 3 of 5 jaar?
« Gepost op: 2016/05/20, 17:07:36 »
Er wordt aardig wat gediscussieerd op internet over hoe lang een Xubuntu LTS-versie te gebruiken : 3 of 5 jaar?

Op Pjotr's website vind ik dit :
 https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-Geen-vijf-jaar-maar-drie-jaar

Ik meen dat Pjotr nog niet zo lang geleden het volgende op zijn website had staan : "Xubuntu 16.04 kunt u rustig blijven gebruiken tot april 2021, dus voor de volle vijf jaar. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat er ooit een reele bedreiging komt in de vorm van kwaadaardige programma's die zich richten op verouderde Xfce-pakketten."

Het lijkt erop alsof hij zeg maar een beetje is 'omgegaan'. Daar is niets mis mee, alleen het zorgt bij mij voor onduidelijkheid.

Ik kwam deze discussie ook tegen :

https://www.reddit.com/r/Ubuntu/comments/2v37e2/how_bad_is_it_to_continue_running_xubuntu_lts/

Het maakt mij niets uit of Xfce pakketten na drie jaar niet meer door het Xubuntu-team ondersteund worden, het gaat mij louter om de vraag : is het - op zich - VEILIG om een Xubuntu LTS-versie voor de volle vijf jaar te blijven gebruiken. 100% veiligheid bestaat natuurlijk niet en niemand heeft de bekende glazen bol, maar kan er gesteld worden dat er over het algemeen sprake is  van een acceptabel veiligheidsrisico om een dergelijke versie voor de volle termijn te blijven gebruiken? (Dit even afgezien van het kunnen updaten van de LTS-versie of de nieuwste LTS installeren. Dat weet ik, maar daar gaat het me nu even niet om ;)).

Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LTS 3 of 5 jaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/20, 17:17:20 »
Ik ben inderdaad enigszins "om" gegaan, op dit punt....

De volle vijf jaar blijven gebruiken is ook in de laatste twee jaar van die periode nog steeds behoorlijk veilig. Een stuk veiliger dan Windowsgebruik, om maar eens wat te noemen. Maar niet zo veilig als de keuze voor een driejaarlijkse periode.

Kortom: de keuze is aan jou. Een slechte keuze kan men in deze kwestie gelukkig niet maken.  :)

Re: LTS 3 of 5 jaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/21, 15:00:53 »
Met 'een stuk veiliger dan Windowsgebruik' bedoel je veiliger dan een nog ondersteunde, geupdate, 'lopende' Windows-versie als ik het goed begrijp? Niet een zeg maar XP-versie van Windows  =D?
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LTS 3 of 5 jaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/21, 15:27:46 »
Met 'een stuk veiliger dan Windowsgebruik' bedoel je veiliger dan een nog ondersteunde, geupdate, 'lopende' Windows-versie als ik het goed begrijp? Niet een zeg maar XP-versie van Windows  =D?
Veiliger dan iedere Windows versie :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: LTS 3 of 5 jaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/21, 15:39:50 »
Ha,ha,ha...ok, duidelijk =D

Ik trek dan mijn conclusie dat er sprake is  van een acceptabel veiligheidsrisico om een Xubuntu LTS-versie voor de volle termijn van 5 jaar te blijven gebruiken.

Pjotr en Ron, bedankt voor de reacties.

Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: LTS 3 of 5 jaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/21, 15:53:58 »
Moest het U eventueel interesseren ik gebruik hem ook vijf jaren  :) Xubuntu 14.04.4 Lts.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: LTS 3 of 5 jaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/21, 20:58:45 »
Wat ik hieruit begrijp is dat het om alle updates te krijgen je moet updaten naar elke nieuwe versie.
Dus als je nu 14.04.4 gebruikt naar 16.04 en daarna naar 16.10 enz.
Of zie ik dat verkeerd?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jan11000

  • Lid
Re: LTS 3 of 5 jaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/21, 21:36:59 »
Wat ik hieruit begrijp is dat het om alle updates te krijgen je moet updaten naar elke nieuwe versie.
Dus als je nu 14.04.4 gebruikt naar 16.04 en daarna naar 16.10 enz.
Of zie ik dat verkeerd?
Nee hoeft niet.
Ubuntu wordt 5 jaar ondersteund, met updates voor 5 jaar.
Software wordt normaal niet geupdate, dus daar blijf je achter, sommige software wordt natuurlijk wel geupdate, zeker tav veiligheid.

Als altijd de laatste software wilt, dan moet je wel update naar de laatste versie.
Als je dit nog beter wilt, dus de laatste versie van alles wilt, gebruik dan arch linux, deze is een rolling release, dus deze wordt steeds geupdate naar het laatste. Nadeel is dat het soms crash/weigert, dan zul je het moeten oplossen in de terminal.
Voor stabiliteit is er daarom voor ubuntu de LTS versie, deze blijft normaal steeds goed werken, omdat er niet steeds grote veranderingen zijn, dus als je steeds een versie hoger update, dan heb je steeds kans dat er iets mis gaat, en je moet dit steeds elke 6 maanden doen naar de nieuwe versie.