Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Python verwijderd  (gelezen 2502 keer)

[OPGELOST] Python verwijderd
« Gepost op: 2013/01/29, 10:54:45 »
Ik ben wat over ijverig geweest met software verwijderen  :-[ en heb Python 2.7 verwijderd. Daar ik ook Python 3.2 zag staan, dacht ik dat dat geen kwaad kon. Maar kennelijk wel, want ik ben nu een heleboel kwijt. Kan ik deze de-installatie nog ongedaan maken?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/29, 22:45:43 door Metal Henkie »

Re: Python verwijderd
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/29, 11:03:44 »
PC opnieuw opgestart en ik heb nu alleen nog maar een bureaublad.....  ???

Re: Python verwijderd
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/29, 11:14:56 »
Na het herinstalleren van Python moeten er nog wat pakketten bij... teveel gedoe dus een herinstallatie van Ubuntu is makkelijker.

Re: Python verwijderd
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/29, 11:23:31 »
Na het herinstalleren van Python moeten er nog wat pakketten bij... teveel gedoe dus een herinstallatie van Ubuntu is makkelijker.

Maar dan ben ik alles kwijt wat nu op de harde schijf staat  :'(. Als ik opstart middels een Ubuntu DVD, kan ik dan nog e.e.a. veiligstellen, alvorens opnieuw te installeren?

Re: Python verwijderd
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/29, 12:12:04 »
Na het herinstalleren van Python moeten er nog wat pakketten bij... teveel gedoe dus een herinstallatie van Ubuntu is makkelijker.

Maar dan ben ik alles kwijt wat nu op de harde schijf staat  :'(. Als ik opstart middels een Ubuntu DVD, kan ik dan nog e.e.a. veiligstellen, alvorens opnieuw te installeren?

Uiteraard. Jouw persoonlijke bestanden zijn niet weg. Die kun je gewoon naar een externe HDD kopiƫren met de live-DVD/CD/USB inderdaad alvorens te herinstalleren. Eigenlijk moet je sowieso een backup van die bestanden hebben ;)

Re: Python verwijderd
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/29, 12:28:42 »
Eigenlijk moet je sowieso een backup van die bestanden hebben ;)

Klopt, maar een aantal zaken heb ik nog niet veilig gesteld. Ik gebruik Thunderbird en heb een keer ergens gelezen welke map ik moet backuppen, zodat bij herinstallatie alle bewaarde emails e.d. weer gewoon tevoorschijn komen.

Re: Python verwijderd
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/29, 12:46:42 »
Howhow, geen herinstallatie doen als het niet nodig is.

Ik weet even de juiste benamingen niet, maar bij het opstarten van de computer in het GRUB-menu, kunt ge kiezen voor de recovery mode. Daar staat ergens een optie tussen om met netwerkmogelijkheden de rootprompt te laden. Typ daar:

sudo apt-get install ubuntu-desktop python python-minimal
Waarschijnlijk dat dit ook lukt door ctrl+alt+f1 te drukken als ge alleen uw bureaublad nog ziet.

Re: Python verwijderd
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/29, 12:50:35 »
@Nun: Maar zelfs dan zal het minder stabiel draaien dan voorheen dus een herinstallatie is alsnog aan te raden.

Re: Python verwijderd
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/29, 13:03:14 »
@Nun: Maar zelfs dan zal het minder stabiel draaien dan voorheen dus een herinstallatie is alsnog aan te raden.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Net hetzelfde als ge eerst Firefox verwijderd en daarna terug installeert, dan zal Firefox ook niet minder stabiel draaien.

Het probleem is nu dat programma's niet meer werken omdat ze de verkeerde Python versie vinden, maar met de programma's zelf of de configuratie is niks mis. Dus bij het installeren van de correcte Python versie en alle missende pakketten (ubuntu-desktop), moet alles terug correct werken.

Re: Python verwijderd
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/29, 13:29:14 »
Ik zou het advies van Nunslaughter volgen, mocht je daarna nog probemen hebben die niet makkelijk op te lossen zijn, kan herinstalleren altijd nog. Als eerste optie zou ik dat iig niet kiezen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Python verwijderd
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/29, 14:32:10 »
... kiezen voor de recovery mode. Daar staat ergens een optie tussen om met netwerkmogelijkheden de rootprompt te laden. Typ daar:
sudo apt-get install ubuntu-desktop python python-minimal
Hierna kan je nog een fix-install uitvoeren met
sudo apt-get -f installHet zou kunnen dat je in de terminal gevraagd wordt om vervolgens alle pakketten opnieuw laten configureren als ergens problematische configuraties worden gezien
sudo dpkg --configure -a
Dus bij het installeren van de correcte Python versie en alle missende pakketten (ubuntu-desktop), moet alles terug correct werken.
Dat denk ik ook.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/29, 15:22:01 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Python verwijderd
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/29, 22:43:00 »
sudo apt-get install ubuntu-desktop python python-minimalWaarschijnlijk dat dit ook lukt door ctrl+alt+f1 te drukken als ge alleen uw bureaublad nog ziet.

Yep, klopt. Uitgevoerd en zo te zien werkt alles weer naar behoren. Ik ben wel bijvoorbeeld Dropbox kwijt, die zal ik dus opnieuw moeten installeren. Verder is zo te zien alles weer bij het oude.

Re: Python verwijderd
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/29, 22:44:54 »
Hierna kan je nog een fix-install uitvoeren met
sudo apt-get -f installHet zou kunnen dat je in de terminal gevraagd wordt om vervolgens alle pakketten opnieuw laten configureren als ergens problematische configuraties worden gezien
sudo dpkg --configure -a

Ook gedaan met als eindresultaat dat alles voor zover ik het nu kan zien weer goed werkt.

Allen hartelijk dank voor de adviezen en snelle reacties  :).