Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub2 en OS-namen  (gelezen 698 keer)

Grub2 en OS-namen
« Gepost op: 2019/02/26, 21:42:27 »
Ik heb naast OpenSUSE (en Linux Mint) ook nog Xubuntu en Kubuntu op mijn computer gezet. Na installatie op OpenSUSE (Master Boot) Yast > GRUB2 opnieuw geactiveerd om het master-boot-menu actueel te maken en het opstarten van de andere systemen mogelijk te maken. In het nieuwe GRUB-menu zie ik nu 2 systemen staan met dezelfde naam "Ubuntu". Ze zijn te onderscheiden door de partitie waar ze op staan, maar ik zou graag de namen van de systemen willen aanpassen.
1: Hoe komt Yast aan die systeemnamen?
2. Hoe kan ik die namen simpel aanpassen? Met GRUB bleek dat een stuk gemakkelijker dan met GRUB2.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub2 en OS-namen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/26, 22:11:17 »
Die namen staan in /etc/lsb-release, je kunt het aanpassen, maar soms doet een update dan lastig en wordt deze weer overschreven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub2 en OS-namen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/26, 23:04:24 »
Bedankt. Ik had er bij mijn zoektocht op internet al iets over gelezen, dacht dat het om een commando ging (dat dus niet werkte  :(), maar het blijkt een bestand te zijn. Yast verzamelt die informatie dus, begrijp ik, maar het is verstandiger er niks aan te veranderen als dat problemen kan gaan opleveren. Helaas, gewoon onthouden dus. 
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME