Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 41459 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Gepost op: 2014/11/19, 12:49:33 »
Om die vraag gelijk maar te beantwoorden: ja, mits ...

Natuurlijk wil ik als Linux gebruiker dat Ubuntu een succes is, ook voor consumenten. Voor mensen die uw familie of kennissen zouden kunnen zijn. En wat is de praktijk, hoe maak je je start in Ubuntu?

De praktijk is: je installeert het besturingsysteem door op te starten van vanaf de Ubuntu LiveCD, die je zelf gebrand hebt. Of dit klusje wordt door een kind of kennis uitgevoerd.

Stop. Dat gaat te snel. Van te voren dien je je te verdiepen in :
  -  wat voor installatie je uitvoert,
  -  welke eisen worden gesteld aan de computer,
  -  hoe zit het met randapparatuur
  -  waar vind je de documentatie,
  -  welke programma's ga ik gebruiken,
  -  hoe heten die programma's
  -  waarom de terminal gebruiken
  -  wie kan ik benaderen voor vragen

Kortom, informatie die online beschikbaar is. Dat weten wij als forum-bezoekers.  Maar waar zitten de knelpunten?

Hier een voorbeeld van waar het mis kan gaan.
Tijdens de LiveCD installatie moet je beslissingen nemen die helemaal niet voorzien waren. Partitioneer ik de harde schijf in volgens LVM? Op je schermpje lees je in een zin, die als toelichting dient, het  volgende "....  eenvoudig aan te passen ....". 

Hè, wat? LVM, wat is dat voor iets. Zoek maar op ... Ik kan je vertellen: daar kom je niet snel achter, en áls je daarover al wat kunt vinden, dan wordt LVM nergens afgeraden om te worden gebruikt voor de doorsnee consument.

Die info vindt je op dat moment - tijdens de installatie - niet. Je vertrouwt op de info op het schermpje. Je neemt aan dat LVM een hele mooie oplossing voor toekomstige schijf-uitbreidingen. Dan begint soms de ellende.

Gelukkig is daar de helpdesk: het forum ... want dan blijkt dat LVM een gereedschap dat in handen van een vakman thuishoort. Dat hoor je plotseling dáár, op ons forum.

Om Ubuntu een succes te laten zijn is een andere manier van denken nodig. Met de kreten Vrijheid en Open Source bereik je het niet. Wat maakt Ubuntu tot een succes?

Ikzelf denk aan begrippen als 1) Stabiliteit van het besturingssysteem en 2) Ontsluiten van doeltreffende informatie. Het ís online, maar dient beter beschikbaar te worden gemaakt.  3) Samenwerken, een bijdrage leveren.

En waaraan denken jullie aan ?

----------
PS:
Zie net in een post van Kristie: "Ik ga eens kijken of ik iets nuttigs op een rijtje kan krijgen over de website, gekeken vanuit het oogpunt van een beginner. Het punt is gewoon dat er ongelofelijk veel informatie op één website staat, dat je daar al snel in kunt verdwalen."  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85227.msg932388#msg932388
Ja, dat is zo, ongelofelijk hoeveel werk er al is verzet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/19, 12:52:03 »
Ubuntu is geschikt voor de consument. Om linux brede ingang te doen vinden, zou het moeten kunnen meekomen, voorgeinstalleerd, met de hardware. Je kan niet verwachten dat de consument het besturingssysteem installeert.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/19, 12:55:42 »
Hier een voorbeeld van waar het mis kan gaan.
Tijdens de LiveCD installatie moet je beslissingen nemen die helemaal niet voorzien waren. Partitioneer ik de harde schijf in volgens LVM? Op je schermpje lees je in een zin, die als toelichting dient, het  volgende "....  eenvoudig aan te passen ....". 

Hè, wat? LVM, wat is dat voor iets. Zoek maar op ... Ik kan je vertellen: daar kom je niet snel achter, en áls je daarover al wat kunt vinden, dan wordt LVM nergens afgeraden om te worden gebruikt voor de doorsnee consument.

Die info vindt je op dat moment - tijdens de installatie - niet. Je vertrouwt op de info op het schermpje. Je neemt aan dat LVM een hele mooie oplossing voor toekomstige schijf-uitbreidingen. Dan begint soms de ellende.
Goede opmerking..... Ik zal dat toevoegen aan m'n installatiehandleidingen, want als je niet weet wat dat behelst, dan kun je je een hoop ellende op de nek halen als beginner.

LVM kan soms een handige functie zijn (ook al gebruik ik hem zelf nimmer). Maar niet voor beginners die niet beseffen wat het is.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/19, 13:19:47 »
@Pjotr & @vanadium:
Heel juist. Dat zijn tenminste uitspraken gebaseerd op praktijkervaring  :)

Frederik

  • Gast
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/19, 13:32:24 »
Eén van de grootste struikelblokken, vind ik al jaren en nog steeds, is het moment waarop je de schijf moet indelen en niet precies weet wat je moet doen. Vervolgens probeer je dan een keuze te maken die in 9 van 10 gevallen niet juist is. Vooral Linux Mint heeft daar een handje van en je loopt dan vast in de installatie. Erg frustrerend.
Omdat Linux Xubuntu wel zelf de schijf indeelt en ik die keuze niet hoef te maken, verloopt een Xubuntu installatie bij mij altijd probleemloos en dan is de keuze voor een distributie snel gemaakt.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/19, 13:44:48 »
@Frederik: Maar eerlijk is eerlijk: Ubuntu en Mint geven daar tenminste informatie over. Bij een Windows 8-installatie is het totaal onduidelijk hoe je al die partities e.d. moet aanmaken en is het niet duidelijk wat je precies moet kiezen. Dus in die zin is het zo erg nog niet. Zelfs besturingssysteem Haiku is daar duidelijker in, in ieder geval op hun website.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/19, 14:04:03 »
Misschien is het zo dat de keuzes die de installer meegeeft véél te uitgebreid zijn voor een 'consument' (wat precies ik me daar bij moet voorstellen is me niet meteen duidelijk).  Maar laat ons eerlijk zijn: Windows is razend moeilijk om goed te installeren; het besturingssysteem gaat nog redelijk, maar de afwerking (extra, voor Windows ongekende, drivers etc) kan soms uren duren voor je nog maar een browser kan openen. Bovendien is Windows met de installatie niet zo mooi grafisch en makkelijk in keuzes.

Volgens mij is een doorsnee consument vooral met pre-installed systemen gediend, ongeacht of dit Linux, OSX, Chrome, of Windows is.
Er wordt heel snel naar de technische vraag verwezen ivm LVM, maar is bij Windows het al dan niet kiezen van een dynamische partitie of niet, niet een evenzeer razend moeilijke vraag voor een 'consument' ?

De enige reden volgens mij van de ongewenste koppelverkoop PC -- Windows , is simpel omwille van de reden dat Microsoft een bar slechte begeleiding geeft (zonder 'help', of 'info', etc) met de installatie-procedure.

Bij Linux heb je op zijn minst nog een prachtige grafische omgeving met ongelooflijk veel informatie van wat je kan.

Een voorbeeld: mijn eerste dualboot heb ik als NOOB opgezet met Suse 9.0 en Windows XP zonder ook maar een letter te lezen op de Wiki of Fora, dit anno 2003,  ik wil maar zeggen: gezond boerenverstand heb je of je hebt het niet. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 14:06:26 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/19, 14:06:25 »
In mijn ogen is Ubuntu gewoon dé keuze voor de consument. Met wel een paar beperkingen, zoals sommige spelletjes bijvoorbeeld. Afgezien daarvan is voor velen Ubuntu een  uitstekend ding.

Maar de markt is vast in handen van een andere speler en mensen zijn in het algemeen niet geneigd het vertrouwde zomaar op te zeggen. De weerstand tegen verandering enzo. Dat kan zomaar veranderen, maar of dat gebeurt en hoe dat gebeurt ligt ergens in de toekomst. Dan denk ik aan een NASA, die een virus opliep in hun computersysteem en nu draait NASA dus Linux, zodat ze ook dat kunnen uitsluiten bij hun peperdure projecten.

Maar of dat zoiets het keerpunt zal brengen? Dat hoeft helemaal niet. Ik denk zelf wel dat een keerpunt op redelijk korte termijn te verwachten valt. Het kan zo niet eeuwig doorgaan.

Terzijde: ik heb me ook zo vaak afgevraagd of ik dat LVM zal aanklikken. Nu is me dat wel helder: ik blijf er vanaf.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/19, 14:38:50 »
Hier een voorbeeld van waar het mis kan gaan.
Tijdens de LiveCD installatie moet je beslissingen nemen die helemaal niet voorzien waren. Partitioneer ik de harde schijf in volgens LVM? Op je schermpje lees je in een zin, die als toelichting dient, het  volgende "....  eenvoudig aan te passen ....". 

Hè, wat? LVM, wat is dat voor iets. Zoek maar op ... Ik kan je vertellen: daar kom je niet snel achter, en áls je daarover al wat kunt vinden, dan wordt LVM nergens afgeraden om te worden gebruikt voor de doorsnee consument.

Die info vindt je op dat moment - tijdens de installatie - niet. Je vertrouwt op de info op het schermpje. Je neemt aan dat LVM een hele mooie oplossing voor toekomstige schijf-uitbreidingen. Dan begint soms de ellende.
Goede opmerking..... Ik zal dat toevoegen aan m'n installatiehandleidingen, want als je niet weet wat dat behelst, dan kun je je een hoop ellende op de nek halen als beginner.

LVM kan soms een handige functie zijn (ook al gebruik ik hem zelf nimmer). Maar niet voor beginners die niet beseffen wat het is.

Zelfs al zou een beginner een hoop ellende hebben; Ubuntu kan je zoveel (her-) installeren als je wilt. Je zit niet gebonden aan beperkende activatieprocedures of wat dan ook. In die zin kan het een makkelijk gegeven zijn bij eventuele problemen: doe opnieuw een installatie (maar dan zonder de LVM). Op dat aspect wordt ook te weinig aandacht gegeven, dat herinstalleren niet alleen redelijk snel gaat, maar ook onbeperkt is (ik doel vooral op Windowsgebruikers die nog steeds in hun strakke keurslijf denken).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/19, 14:43:32 »

Zelfs al zou een beginner een hoop ellende hebben; Ubuntu kan je zoveel (her-) installeren als je wilt. Je zit niet gebonden aan beperkende activatieprocedures of wat dan ook. In die zin kan het een makkelijk gegeven zijn bij eventuele problemen: doe opnieuw een installatie (maar dan zonder de LVM). Op dat aspect wordt ook te weinig aandacht gegeven, dat herinstalleren niet alleen redelijk snel gaat, maar ook onbeperkt is (ik doel vooral op Windowsgebruikers die nog steeds in hun strakke keurslijf denken).

Goede opmerking! Ik heb dat toegevoegd aan de homepage: http://ubuntu-nl.org

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/19, 14:49:52 »
Hier een voorbeeld van waar het mis kan gaan.
Voor een standaard installatie maakt het niet(s) uit of het installatieprogramma logisch volumebeheer (LVM) gebruikt om Ubuntu te installeren. Er is geen verschil merkbaar en er gaat niets mis.

Bedoel je het soms andersom, lastig voor de “ervaren” gebruiker, de opgebouwde ervaring met traditionele uitgebreide ms-dos partities is immers niet meer van toepassing. :P
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 15:08:34 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/19, 15:30:27 »
@Frederik: Maar eerlijk is eerlijk: Ubuntu en Mint geven daar tenminste informatie over. Bij een Windows 8-installatie is het totaal onduidelijk hoe je al die partities e.d. moet aanmaken en is het niet duidelijk wat je precies moet kiezen. Dus in die zin is het zo erg nog niet. Zelfs besturingssysteem Haiku is daar duidelijker in, in ieder geval op hun website.

Ben ik met je eens, alleen is het niet inzichtelijk wat je met die informatie moet doen. Dat nekt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/19, 15:35:58 »
Ubuntu kan je zoveel (her-) installeren als je wilt. Je zit niet gebonden aan beperkende activatieprocedures of wat dan ook.
Op mijn laptop uit 2007 (2GHz / 4GB en ATI) duurt een schone verse Xubuntu installatie 45minuten.
Je hebt dan een goed werkend systeem, dat je alleen nog moet aanpassen aan je wensen.

Vergelijk dat met een vroege W7 versie, daar is 12 uur updaten geen uitzondering!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/19, 15:45:32 »
Toegevoegde waarschuwing aan m'n installatiehandleidingen voor Ubuntu en Linux Mint:
Citaat
Let op: als u nog niet zoveel ervaring hebt met Linux, vink dan in elk geval niet de versleuteling-optie (encrypt) of de LVM-optie aan! Dat zijn namelijk zeer ingrijpende opties die alleen zijn bedoeld voor ervaren Linuxgebruikers. Voor mensen met weinig Linuxervaring kunnen die een hoop problemen veroorzaken....

Ook een waarschuwing voor versleuteling, want wat te doen als je je wachtwoord bent vergeten....  :o

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/19, 16:09:14 »
Bedoel je het soms andersom, lastig voor de “ervaren” gebruiker, de opgebouwde ervaring met traditionele uitgebreide ms-dos partities is immers niet meer van toepassing. :P

@TestCees: Dat laatste is zeker het geval   :D

Dat is grappig, maar ook nog eens heel treffend: partitioneren en backuppen is nog een heel schimmig gebied als je dat met vrije/open software wilt doen - althans als je nog niet in alle uithoeken van het web bent geweest ;-)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 16:12:02 door EZ-man »

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/19, 18:38:12 »
Ik ben een consument. Een tijdje terug met linux gaan experimenteren op een laptop, en nu helemaal over met de desktop waar geen windows meer op te vinden is.
Ik heb wel enige kennis van programmeren doch ongeschoold, en kan nog wat herinneren van de tijd van het oude dos.
Maar verder heb ik niet echt ict-opleiding genoten.
Dan mag ik me wel en nog bij de "consumenten" scharen denk ik. =D

Ik denk dat linux zeker geschikt is voor de consument.
Het installeren gaat vrij makkelijk.
Veel standaard software (internet, email, tekstverwerking) is al pre-installed, en middels het softwarecentrum is veel software makkelijk bij te installeren.

Ja je loopt tegen wat hindernissen aan waar je je in dient te verdiepen.
Maar hoe vaak ik me wel niet in hindernissen en diepere werking van windows moest verdiepen doet zeker niet onder voor linux. Want ja, je loopt met linux weleens tegen een driver-probleempje aan, maar voor mijn gevoel niet minder dan bij windows. Sterker nog, de pc hier heeft ineens weer geluid onder linux, daar waar win8.1 een structureel driver-probleem met veel geluidskaarten heeft waardoor geen geluid.
Daarnaast denk ik dat het "virusvrije" van linux voor veel consumenten een zegen zal zijn als ik zo eens kijk hoeveel pc's om mij heen regelmatig problematisch zijn door virussen.

Ik ervaar een overstap naar linux dan ook niet groter dan een overstap van bijvoorbeeld xp naar windows 8.
(ook wel dankzij jullie hulp hier ^-^ )
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 18:41:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/19, 18:49:38 »
Ook een waarschuwing voor versleuteling, want wat te doen als je je wachtwoord bent vergeten....  :o
Dat er (absoluut) geen toegang is zonder de sleutel lijkt me nog wel te begrijpen (dat is immers de gedachte achter versleuteling).

Een duidelijke waarschuwing voor het NIET gebruiken van versleuteling is wellicht meer op zijn plaats.

Velen zullen er (nog) niet bewust van zijn dat alle opslag op schijven zonder versleuteling in principe gewoon is te lezen na verlies, diefstal, verkoop, weggegooid, als de computer defect is of wordt gerepareerd. Of door andere (familie) gebruikers. Ook als er niets bijzonders te verbergen is maar Ubuntu gebruikt voor serieuze (consumenten-) zaken.

Zelf maak ik dankbaar gebruik van versleuteling en het is niet eerlijk (als in niet-Ubuntu) als alleen ervaren gebruikers dit kunnen met hun computer(s).

Uiteraard zijn er ook gebruikers die er geen probleem in zien of het risico wel kunnen nemen (omdat…).

De inzet in de laatste jaren van Ubuntu om versleuteling zo transparant mogelijk te maken voor de (beginnende) gebruiker waardeer ik en is een sterk “verkoopargument”.

VersleuteldePrivateMap
InstallatieVersleuteldeHardeSchijf

Verder: zonder eenvoudig te gebruiken versleuteling zal de (verwachte) Ubuntu smartphone voor mij geen optie zijn.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/19, 20:25:13 »
Ikzelf denk aan begrippen
Stabiliteit
Ontsluiten
Samenwerken
Dat SOS was echt onvoorzien, ik heb er niet op lopen broeden

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/20, 10:14:57 »
Voor mij is het ontbreken van de nodige drivers het grootste struikelblok. Voor Windows bestaan die drivers altijd. Soms werkt de driver die in Linux zit beter, maar onder Windows krijg men het ook werkend, ook al is het maar voor 25 %. Verder zijn er voldoende mensen in mijn streek die tegen betaling een "kapotte Windows" willen herstellen. Voor linux heb ik Pjotr's website en dit forum. Ubuntu 12.04 heeft nooit willen werken naar behoren op mijn machine. Als ik als "consument" en beginner een Ubuntu besturingssysteem wil installeren, dan wil ik niet tegen de muur oplopen van een niet werkende driver van bijvoorbeeld de grafische kaart. Als beginner geef je het dan reeds op. Op zich vind ik Ubuntu een goed besturingssysteem, alleen het ontbreken van de nodige drivers, of een uitgebreide begeleiding en uitleg in het Nederlands hoe men een bepaalde driver goed kan installeren, is voor mij het grootste struikelblok. W7 installeren verloopt voor mij overigens prima. Ik ondervind minder problemen dan bij Linux. En loopt de installatie van W7 fout, er wonen drie mensen in mijn onmiddellijke omgeving die me willen bijstaan.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/20, 10:30:45 »
....  Als ik als "consument" en beginner een Ubuntu besturingssysteem wil installeren, dan wil ik niet tegen de muur oplopen van een niet werkende driver van bijvoorbeeld de grafische kaart.  ....
@Pattattezak: Wat ik van Linux heb geleerd is dat je  je vooraf moet "documenteren", op onderzoek uit. En dát is iets wat ons denk ik samen bind.  ;) 
En dan kom je bv hier:    http://www.linux-drivers.org/   of de Mint Community http://community.linuxmint.com/hardware/search

Een algemene opmerking:
het was niet mijn bedoeling om er een klaag-topic van te maken. Het hoofdstuk Drivers is genoteerd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/11/20, 11:11:45 »
Voor mij is het ontbreken van de nodige drivers het grootste struikelblok. Voor Windows bestaan die drivers altijd.
Dat is een probleem van de hardware leveranciers.
Wanneer een fabrikant niet wil vertellen, hoe je zijn hardware moet aansturen, dan wordt het lastig.
Dit is geen gebrek van Linux, maar een gebrek van de fabrikant(en)........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/11/20, 11:25:41 »
Toegevoegde waarschuwing aan m'n installatiehandleidingen voor Ubuntu en Linux Mint:
Citaat
Let op: als u nog niet zoveel ervaring hebt met Linux, vink dan in elk geval niet de versleuteling-optie (encrypt) of de LVM-optie aan! Dat zijn namelijk zeer ingrijpende opties die alleen zijn bedoeld voor ervaren Linuxgebruikers. Voor mensen met weinig Linuxervaring kunnen die een hoop problemen veroorzaken....

Ook een waarschuwing voor versleuteling, want wat te doen als je je wachtwoord bent vergeten....  :o

Ja, deze blik op de wereld waardeer ik. Deze filosofie is mij op het lijf geschreven.

Er zijn mensen de stellen dat Linux = Vrijheid. Maar voor een consumentenproduct gelden "iets" andere voorschriften. Doorredenerend LVM hoort niet in het keukenkastje thuis.

Ik zit zelfs te denken aan de invoering van een punten-systeem om op handleidingen te vermelden in de rechter bovenhoek, vergelijkbaar met de update-urgentie klassen (1 ... 5). Voor handleidingen (Wiki's) ik onderscheid nu 4 klassen: 
1 - Veiligheid (uitvoeren verplicht)
2 - Voor consumenten
3 - Ervaren linux gebruikers
4 - Professionals

Klinkt betutteled, maar is wel duidelijk. Daar zijn nog wel een paar kanttekeningen bij te plaatsen: de hele excercitie moet  niet ontaarden in eindeloos vergaderen over het klassificeren van handelingen (beschreven in Wiki's) die door één van de klassen mag worden uitgevoerd en het mag ook niet vervallen tot loze kretologie, vergelijkbaar met " deze notentaart is gemaakt in een omgeving waar ook noten worden verwerkt"

Tussenvraag:  iben ik te volgen ?

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/11/20, 12:07:35 »
Voor mij is het ontbreken van de nodige drivers het grootste struikelblok. Voor Windows bestaan die drivers altijd. Soms werkt de driver die in Linux zit beter, maar onder Windows krijg men het ook werkend, ook al is het maar voor 25 %. Verder zijn er voldoende mensen in mijn streek die tegen betaling een "kapotte Windows" willen herstellen. Voor linux heb ik Pjotr's website en dit forum. Ubuntu 12.04 heeft nooit willen werken naar behoren op mijn machine. Als ik als "consument" en beginner een Ubuntu besturingssysteem wil installeren, dan wil ik niet tegen de muur oplopen van een niet werkende driver van bijvoorbeeld de grafische kaart. Als beginner geef je het dan reeds op. Op zich vind ik Ubuntu een goed besturingssysteem, alleen het ontbreken van de nodige drivers, of een uitgebreide begeleiding en uitleg in het Nederlands hoe men een bepaalde driver goed kan installeren, is voor mij het grootste struikelblok. W7 installeren verloopt voor mij overigens prima. Ik ondervind minder problemen dan bij Linux. En loopt de installatie van W7 fout, er wonen drie mensen in mijn onmiddellijke omgeving die me willen bijstaan.

Toch heb ik op Windows ook moeite met drivers. Zo moest ik bijv. het halve internet af zoeken om een stom dingetje van BlackBerry te vinden voor mijn moeders BlackBerry Z30 zodat de Verkenner hem kon benaderen. En dat vond ik alleen na een zeer specifieke zoekterm op de zoekmachine te hebben gegooid (na vele andere mislukte zoekopdrachten). Dit terwijl diezelfde BlackBerry Z30 zonder enige driver-installatie of wat dan ook direct werkt op Ubuntu 14.04 en Antergos. Gewoon aansluiten en het werkt. Dus op Windows is het ook niet altijd even duidelijk. En het is niet zo dat BB zo'n schaars iets is want in de enterprise-markt zijn ze groot.

Als beginner geef je het dan toch reeds snel op met Windows als het zoveel moeite kost terwijl hetzelfde apparaat op Linux gewoon werkt.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/20, 12:09:13 door Vistaus »

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/11/20, 13:37:33 »
Voor mij is het ontbreken van de nodige drivers het grootste struikelblok. Voor Windows bestaan die drivers altijd. Soms werkt de driver die in Linux zit beter, maar onder Windows krijg men het ook werkend, ook al is het maar voor 25 %.

Ik ervaar bij linux niet anders. Ook daar werkt niet altijd elke driver perfect maar is hij (voor mij tot nog toe) zeker meer dan 25% werkend.
Hier moet ik bij opmerken dat voor mijn geluidskaart geen enkele w8.1 werkende driver te vinden was. En velen met mij vonden die ook niet en hadden hetzelfde probleem.
Dus keuze, andere kaart aanschaffen, of geen geluid. Een optie die ook onder linux werkt.

Momenteel met de telkens nieuwe versies windows zijn er veel vaker dan ooit allerhande drivers niet (meer) verkrijgbaar.
Ik ken al vele mensen die zelfs printers en scanners nieuw aan hebben geschaft om die reden.

Verder zijn er voldoende mensen in mijn streek die tegen betaling een "kapotte Windows" willen herstellen.

Dat zou ook gemeengoed worden al Linux meer verspreid raakt. Where's the difference?

Ubuntu 12.04 heeft nooit willen werken naar behoren op mijn machine.
Ik heb al de nodige versies windows gehad, van 3.11 tot 8.1 aan toe, en ik heb altijd gedonder gehad met crashes en blauwe schermen enzo.
En dan begin ik nog niet over virussen, daar waar ik regelmatig (kapotte windows herstellen voor anderen  ;) ) uren heb zitten zoeken om een virus weg te krijgen wat zelfs de virusscanners nog niet kenden. Om nog niet te spreken van de nog veel meer computers die supertraag waren omdat ze vol stonden met allerhande virussen en andere zooiware.
Zoveel vertragende zooi die men er niet meer vanaf kreeg dat men van ellende maar een nieuwe "snelle computer" aanschaft,. De oude ging dankbaar mee naar mij en was snel weer supersnel. =D

Zo maakte ik zelfs herhaaldelijk mee dat ik complimenten kreeg over "mijn supersnelle computer" die véél sneller was dan hun nieuwe ... terwijl mijn "supersnelle" hun vervangen "trage" was.  8-)

Als beginner geef je het dan reeds op.

Ik en er inmiddels genoeg die maar wat graag windows op zouden geven voor een betere optie maar uit gemak er toch maar mee aan blijven klooien.
Nu hier slechts 2 weken linux heerlijk en snel draait zijn er al 2 in mijn omgeving die ook de overstap overwegen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/11/20, 13:49:29 »
Momenteel met de telkens nieuwe versies windows zijn er veel vaker dan ooit allerhande drivers niet (meer) verkrijgbaar.
Ik ken al vele mensen die zelfs printers en scanners nieuw aan hebben geschaft om die reden.

Windows heeft heel veel updates nodig.
Oude updates worden niet vervangen maar doorlopend aangevuld. Updates op updates.
Daardoor loopt de pc alweer zwaarder.

Niet alleen voor nieuwe virussen maar ook om die doorlopende updates moet ook de virusscanner soms meermaal daags updaten.
Ook daardoor loopt de pc weer zwaarder.

Door alle updates kunnen ook drivers regelmatig niet meer communiceren en hebben updates nodig.
Weer zwaarder.

Uiteindelijk is je pc zo zwaar dat je weer een nieuwe kunt gaan kopen omdat de oude alle updates niet meer trekt en langzaam is.

Nieuwe pc, nieuwe hardware, dus weer nieuwe drivers nodig. Meestal ook nog de nieuweste versie windows erop die alleen alweer zwaarder is.
Door de nieuwe windows/drivers/hardware werkt regelmatig oudere externe hardware weer niet.
Kun je die ook weer gaan kopen.
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€ Goh, zou ....  ;)

Ik had nog een oude laptop pentium 3 of 4 die je voor pakweg 3 tientjes koopt.
Linux erop gegooid en dat ding draait vrijwel net zo snel als meniggeen pc met windows-na-xp in mijn omgeving. En probleemloos.
Wachten tot een proggie gestart is of een website geladen is??? :D Mijn desktop dual-core 4800 is bijna niet bij te houden zo snel. Nog nooit meegemaakt, opstarten en meteen door.
Linux! Ik als 'consument' ben helemaal verkocht. Li-nux! Li-nux! Li-nux! Li-nux! Li-nux!  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/11/20, 13:52:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore