Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie  (gelezen 782 keer)

Offline meagain

  • Lid
Beste allemaal,

Al een 2-tal jaar gebruik ik ubuntu 14.04.
Nooit echter kreeg ik de melding dat er een nieuwere lts-versie beschikbaar was.

Alhoewel bij de software&updates de melding "Voor versies mat langetermijnondersteuning" actief staat.

Normaal gezien had ik toch een melding moeten hebben voor versie 15? Bij versie 16 moet ik wachten tot 04.1 eer te upgraden.

Mvg,

DarkEra

  • Gast
Dat je voor ubuntu 15 geen melding hebt gekregen op 14.04 kan kloppen omdat 15.04 en 15.10 namelijk geen LTS versie betreffen. Dus zolang jij in Ubuntu 14.04 bij de software&updates de melding "Voor versies met langetermijnondersteuning" op actief laat staan, krijg jij dus enkel upgrades aangeboden voor de LTS versies.

In 2018 komt er weer een nieuwe LTS versie dus de versies 16.10, 17.04 en 17.10 zijn de kort ondersteunde tussenversies die meer als testbed voor de LTS versie worden gebruik. Zo was dat ook dus met 14.10, 15.04 en 15.10. Blijf bij de LTS zou ik zeggen, de andere versies worden maar 9 maanden ondersteund met updates

Offline meagain

  • Lid
Okay, dat is duidelijk.

Maar dit las ik op Ubuntu Loco Nederland:

Ubuntu Desktop - versie 16.04 LTS
Dit is de aanbevolen versie om te downloaden, want deze versie is een LTS-versie en wordt daarom vanaf uitgave vijf jaar (in dit geval tot 2021) ondersteund met veiligheids- en foutoplossings-updates.


Wat is dan het verschil tussen mijn huidige installatie 14.04 LTS en 16.04 LTS??

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
16.04 is inderdaad de huidige LTS, in april van dit jaar uitgekomen. Jouw 14.04 zal vanzelf de melding krijgen om te updaten, maar uit veiligheids oogpunt zal dit pas bij de zogenaamde "punt uitgave" of "service pack" 16.04.1 gebeuren. Je kan deze update in juli van dit jaar verwachten.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
16.04 is inderdaad de huidige LTS, in april van dit jaar uitgekomen. Jouw 14.04 zal vanzelf de melding krijgen om te updaten, maar uit veiligheids oogpunt zal dit pas bij de zogenaamde "punt uitgave" of "service pack" 16.04.1 gebeuren. Je kan deze update in juli van dit jaar verwachten.
Juist. Om precies te zijn: waarschijnlijk binnen een week na 21 juli:
https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseSchedule

Maar: ik raad het af om vanuit een draaiende 14.04 op te waarderen naar 16.04. Een schone installatie van 16.04 is technisch beter, want je neemt geen vervuiling mee. En bovendien gaat een schone installatie ook nog eens een stuk sneller dan opwaarderen vanuit 14.04.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Een schone installatie van 16.04 is technisch beter, want je neemt geen vervuiling mee.
Voor de volledigheid: ook geen bestanden, instellingen en extra programma’s.
En bovendien gaat een schone installatie ook nog eens een stuk sneller dan opwaarderen vanuit 14.04.
Maar vereist wel het downloaden en maken van een installatiemedium (dvd/usb), een back-up (altijd handig) en achteraf herstel van bestanden, persoonlijke- en systeem-instellingen en extra programmatuur. In mijn situatie is opwaarderen daarom sneller (en eenvoudiger  :)). Wachten is alleen nog op 16.04.1 (eind juli 2016).

http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Een schone installatie van 16.04 is technisch beter, want je neemt geen vervuiling mee.

Zou je kunnen / willen uitleggen wat die vervuiling dan precies is ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Heerlijk die voorspelbaarheid op dit forum over de polemiek upgraden of schone installatie. Met de usual suspects.
*pakt bier en chips*
Wachten is alleen nog op 16.04.1 (eind juli 2016).
Dit beantwoordt precies de vraag van de TS.

Heerlijk die voorspelbaarheid op dit forum over de polemiek upgraden of schone installatie.
Voor de kenners ja. Maar nieuwelingen? Weten die ook wat de voor- en nadelen van beide installaties zijn? Nee hè? Dus het kan geen kwaad dit verhaal elke zes maanden eens te herhalen. Bedenk dat het forum ook een terugleesfunctie heeft, of inleesfunctie zo je wilt, voor degenen die niet met twee ogen dicht een nieuwe Ubuntu installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Een schone installatie van 16.04 is technisch beter, want je neemt geen vervuiling mee.

Zou je kunnen / willen uitleggen wat die vervuiling dan precies is ?
Oude instellingen van programma's die wellicht niet optimaal zijn voor de nieuwe versies van diezelfde programma's in de nieuwe Ubuntu, idem voor oude en nieuwe systeeminstellingen, updatecache vol zooi uit 't verleden, enz. enz.

Frederik

  • Gast
Re: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/24, 22:17:58 »
Oude instellingen van programma's die wellicht niet optimaal zijn voor de nieuwe versies van diezelfde programma's in de nieuwe Ubuntu, idem voor oude en nieuwe systeeminstellingen, updatecache vol zooi uit 't verleden, enz. enz.

Dan ga ik er met een gerust hart van uit dat  mijn systeem relatief erg schoon is omdat ik 14.04 nog geen jaar in gebruik heb en om die reden zie ik ook geen reden om te upgraden naar 16.04.
Ik begrijp sowieso het 'enthousiasme' van upgraden naar 16.04 niet als ik lees hoeveel problemen er wel niet met deze versie gemeld worden. Ik zou dan toch eerder het advies geven om dat niet te doen en rustig te wachten totdat 16.04.1 uitkomt, tenzij je niet anders kunt.

Moderator edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/24, 23:33:30 door Ron »

Re: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/24, 23:02:28 »
Tja,maar als iedereen dat zou doen,dan worden de bugs niet gemeld en zit je in Juli nog steeds met een versie met bugs.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/25, 10:05:47 »
Heerlijk die voorspelbaarheid op dit forum over de polemiek upgraden of schone installatie.
Voor de kenners ja. Maar nieuwelingen? Weten die ook wat de voor- en nadelen van beide installaties zijn? Nee hè? Dus het kan geen kwaad dit verhaal elke zes maanden eens te herhalen. Bedenk dat het forum ook een terugleesfunctie heeft, of inleesfunctie zo je wilt, voor degenen die niet met twee ogen dicht een nieuwe Ubuntu installeren.
Was het maar iedere 6 maanden. Deze opmerkingen komen nl. iedere keer als er iemand maar over upgraden begint, soort van pavlov zeg maar.
Tja,maar als iedereen dat zou doen,dan worden de bugs niet gemeld en zit je in Juli nog steeds met een versie met bugs.
Nog erger: klagen als je de eerste "veilige" punt-versie van 16.04 geïnstalleerd hebt dat er nog bugs inzitten. Want die hebben die anderen (die wel gewoon durven te upgraden en dus voor jou de kastanjes uit het vuur halen) er niet voor jou uitgehaald. Tsk.

Frederik

  • Gast
Re: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/25, 10:46:48 »

Nog erger: klagen als je de eerste "veilige" punt-versie van 16.04 geïnstalleerd hebt dat er nog bugs inzitten. Want die hebben die anderen (die wel gewoon durven te upgraden en dus voor jou de kastanjes uit het vuur halen) er niet voor jou uitgehaald. Tsk.

Wat een absurde opvatting. Je suggereert hiermee dat er van iedere *buntu gebruiker op zijn minst verwacht wordt om bij een nieuwe uitgave 'bugs' te gaan melden. Velen komen daar domweg niet aan toe of hebben andere motieven om dat niet te doen en dat hoeft ook niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/25, 10:51:40 »
Nog erger: klagen als je de eerste "veilige" punt-versie van 16.04 geïnstalleerd hebt dat er nog bugs inzitten. Want die hebben die anderen (die wel gewoon durven te upgraden en dus voor jou de kastanjes uit het vuur halen) er niet voor jou uitgehaald. Tsk.
Wat een absurde opvatting. Je suggereert hiermee dat er van iedere *buntu gebruiker op zijn minst verwacht wordt om bij een nieuwe uitgave 'bugs' te gaan melden. Velen komen daar domweg niet aan toe of hebben andere motieven om dat niet te doen en dat hoeft ook niet.
Absurd? Wie moeten anders die bugs eruit halen dan? En ja, je hebt gelijk dat het niet voor de "gewone" gebruiker is weggelegd, maar laten degenen die Ubuntu na aan het hart liggen dit vooral niet liggen. Niet klagen maar dragen.

DarkEra

  • Gast
Re: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/25, 10:56:47 »
Zullen we het hier maar verder bij laten? Het is een discussie die al jaren achter elkaar steeds weer opgerakeld wordt en de topics vervuild waar de eigenlijke vragensteller niet veel aan heeft naar mijn mening.
De tips en persoonlijke bevindingen zijn gegeven, de vraag is beantwoord en verder is het aan de gebruiker of hij/zij een upgrade of clean install doet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 14.04 heeft nooit melding gegeven om te upgraden naar recentere lts-versie
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/25, 10:59:57 »
Zullen we het hier maar verder bij laten? Het is een discussie die al jaren achter elkaar steeds weer opgerakeld wordt en de topics vervuild waar de eigenlijke vragensteller niet veel aan heeft naar mijn mening.
De tips en persoonlijke bevindingen zijn gegeven, de vraag is beantwoord en verder is het aan de gebruiker of hij/zij een upgrade of clean install doet.
Precies ja.  Het antwoord is allang gegeven:
Wachten is alleen nog op 16.04.1 (eind juli 2016).