Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe terug naar gnome  (gelezen 1397 keer)

Offline wcrash

  • Lid
hoe terug naar gnome
« Gepost op: 2011/08/19, 15:02:20 »
hallo,

Ik heb ubuntu 10.4, bij het login scherm heb ik helaas voor de KDE desktop gekozen welke niet werkt (scherm blijft zwart)
Hoe kom ik weer terug naar mijn gnome desktop?
Ik heb de volgende kommando's al geprobeerd;
sudo aptitude purge gnome-desktop-data
daarna een reboot en
sudo aptitude install gnome-desktop-data
verder dpkg-reconfigure xserver-xorg
dit lost mijn probleem nog niet op, graag advies
AMD Ryzen 5 2600,  250Gb NVMe, 500Gb HDD, en Ubuntu 22.04
HP i 5 11e gen. laptop,  512Gb NVMe met Ubuntu 22.04.2

Offline mrGee

  • Lid
Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/19, 15:10:31 »
Hallo

Gewoon bij het inloggen; je naam alvast invullen maar niet het wachtwoord, daarna bij
sessies een beetje rechts onderaan de gnome sessie kiezen. Wachtwoord in geven en
de desktop zou netjes in gnome moeten opstarten, de kezue onthoud hij voor de volgende keer.

Waarom heb je er trouwens een poll van deze vraag gemaakt? Dat is meer bedoeld voor enquetes

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline wcrash

  • Lid
Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/19, 15:23:49 »
Ik heb daar alleen nog de keuze tussen KDE en xterm.
Gnome blijkbaar omzeep geholpen met de eerder genoemde kommando's
AMD Ryzen 5 2600,  250Gb NVMe, 500Gb HDD, en Ubuntu 22.04
HP i 5 11e gen. laptop,  512Gb NVMe met Ubuntu 22.04.2

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/19, 15:30:55 »
Hoe dan ook hou je een (in meer of mindere mate) verziekt systeem over. Ik raad daarom een schone herinstallatie aan: http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Half uurtje voorbereiding, half uurtje installeren, uurtje afwerken en compleet maken. In totaal twee uur van je leven, dat wel. Maar dan heb je ook wat.  :)

Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/19, 16:56:43 »
Heb het ook een keertje gedaan. De gevolgen zijn best catastrofaal als je KDE naast Gnome wilt gaan zetten. No go dus.
Je kunt beter dual booten dan.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline mrGee

  • Lid
Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/20, 12:46:02 »
Hallo,

@Cheap Applications;
Dan heb je toch een beetje te maken een andere oorzaak, om meerdere desktop omgevingen uit te proberen
ga ik ze echt niet in dualboot zetten. Normaal gesproken kan dat best naast elkaar, mits je voor lief neemt dat je
een lomp systeem krijgt en tegen rare dingetjes aan kan lopen (dan praten we over Gnome en Kde) Voor machines
die we bijv. in Afrika gebruiken, staan op een aantal, Gnome en Lxde gebroederlijk naast elkaar, dat levert in het
geheel geen problemen. Dat is meer gedaan om op een zwakke machine meteen te kunnen schakelen naar een
lichte omgeving. Om er nu voor te zorgen dat men in Afrika niet maar zo terug kan schakelen, haal ik die desktop
verwijzingen gewoon (als root) weg uit het mapje /usr/share/xsessions. Misschien dat er ook iets dergelijks aan de
hand is bij wcrash, maar herinstalleren zal de snelste optie zijn.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/20, 15:50:48 »
Gerrit +1

Daarbij heeft de TS een heel ander probleem. De TS zegt namelijk dat het scherm zwart blijft na inloggen op KDE. Dat heeft dus niks te maken met een verziekt systeem wat komt door KDE naast GNOME te zetten. Eerder mist de TS een pakket waardoor KDE niks weergeeft (plasma-desktop waarschijnlijk).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/20, 16:48:00 »
Als test zou een her-installatie van alleen de ubuntu-desktop voldoende moeten zijn, maar het blijft een verziekt systeem.
KDE heeft nu eenmaal een hoop eigen programma's.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/20, 18:42:40 »
Als je met die Xterm in een terminalsessie kunt komen, kun je die starten. Indien niet, tik dan ctrl+alt+F1 voor een tekstterminal en log in.
Tik dan:
sudo aptitude -y purge kubuntu-desktop
sudo aptitude -y reinstall ubuntu-desktop
Als die reinstall niet tot een goed resultaat leidt, doe dan
sudo aptitude -y purge ubuntu-desktop
sudo aptitude -y install ubuntu-desktop
en daarna rebooten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/21, 12:30:18 »
- Opmerking vooraf: je ziet wel je login scherm? Dan moet het mogelijk zijn te kiezen voor een gnome-sessie bij het inloggen. Kan je in gnome inloggen, dan kan je kubuntu verwijderen zoals hier aangegeven. http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome

Met dat "verziekt" heb ik het toch ook moeilijk. Dat komt wellicht omdat mijn eerste ervaring met Linux een systeem was, Mandrake, met drie installatie-CD's. Standaard KDE, maar je kon na een standaard installatie een boel andere desktops kiezen.

Je harde schijf zal wat voller staan, maar 'verziekt' wordt je systeem niet zolang je je bij het installeren en verwijderen mooi bij Pakketbeheer (of apt-get/aptitude) houdt.

Die "apt-get -y purge kubuntu-desktop" is niet zo indrukwekkend als het lijkt: een klein meta-pakketje wordt verwijderd. Voor de rest blijft je ganse kubuntu systeem staan.

Offline wcrash

  • Lid
opgelost Re: hoe terug naar gnome
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/21, 15:09:47 »
Ik heb inmiddels Ubuntu opnieuw geinstalleerd.
Allemaal bedankt voor de reacties.
AMD Ryzen 5 2600,  250Gb NVMe, 500Gb HDD, en Ubuntu 22.04
HP i 5 11e gen. laptop,  512Gb NVMe met Ubuntu 22.04.2