Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 73749 keer)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/07/05, 19:30:56 »
Ik heb me zelf even aangemeld als lid van de Google gemeenschap, en daar tegelijk een berichtje geplaatst bekijk het hier,
https://plus.google.com/u/0/communities/111840640762427047852

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/07/05, 20:17:44 »
Ik heb me zelf even aangemeld als lid van de Google gemeenschap, en daar tegelijk een berichtje geplaatst bekijk het hier,
https://plus.google.com/u/0/communities/111840640762427047852

Jaaa, leuk! :)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #27 Gepost op: 2014/07/05, 20:59:26 »
Tip voor HenkP (ben geen lid van de groep):
installeer het dock. Dat is ook heel mooi, kan ik je vertellen!!
En je kan ook nog het gnome-falback installeren.
En dan kan je bij opstarten dus kiezen uit Unity en gnome-fallbak en Dock.

Je hebt al Google+ dus je kunt zo lid worden ;) Maar je hoeft volgens mij geen lid te zijn om er te posten. Hoe dan ook: het lid worden is dus erg simpel.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/07/05, 21:10:34 »
Ja wel, anders had ik het er wel neergezet. Maar er stond dus dat ik eerst lid moest worden, maar daar heb ik niet zo'n zin in.

Oh, ik wist niet dat Google dat verplichtte... raar. Ik zal eens kijken in de instellingen...

Edit: oh, dat is niet aanpasbaar. Jammer.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/05, 21:12:06 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/07/05, 21:37:11 »
Op Facebook Ubuntu-nl en Facebook Mint-nl ook een reactie geplaatst. En morgen zal ik mijn Twitter weer eens gaan gebruiken.
En femke98 wat die dock betreft die heb na 5 minuten weer verwijderd, is niet voor mij bestemd  =D, maar bedankt voor de Tip.

En ik vind het zo wel goed met die geweldige goede Mint 17 14.04 LTS en de Ubuntu 14.04 LTS en de Xubuntu 14.04 LTS en dan ook nog de Mint 13 op mijn oude XP Pc waar nu alleen de Mint 13 32 bit LTS versie op staat.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/07/05, 23:14:10 »
Het meest voor de hand liggende strategie is natuurlijk over *buntu praten en het laten zien in je eigen omgeving.
Is het misschien een idee om een ruimte te zoeken in Utrecht (centraal in NL), en diverse PC's, laptops, smartphones en tablets met Ubuntu te demonstreren?
Natuurlijk moeten er nog gewacht worden op de officiële release van de touch apparaten. Maar ik verwacht dat er wel een aantal leden geïnteresseerd zijn in een aankoop van een BQ of Meizu.

Ik denk dat in April 2015 de meeste geschikte datum daarvoor is. Aangezien er dan Ubuntu Phones en tablets in de verkoop zijn, en Unity 8 voor de desktop is verder ontwikkeld.
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/07/05, 23:36:38 »
Het meest voor de hand liggende strategie is natuurlijk over *buntu praten en het laten zien in je eigen omgeving.
Is het misschien een idee om een ruimte te zoeken in Utrecht (centraal in NL), en diverse PC's, laptops, smartphones en tablets met Ubuntu te demonstreren?
Natuurlijk moeten er nog gewacht worden op de officiële release van de touch apparaten. Maar ik verwacht dat er wel een aantal leden geïnteresseerd zijn in een aankoop van een BQ of Meizu.

Ik denk dat in April 2015 de meeste geschikte datum daarvoor is. Aangezien er dan Ubuntu Phones en tablets in de verkoop zijn, en Unity 8 voor de desktop is verder ontwikkeld.

Ruimte in Utrecht... Hmm, en wie gaat dat betalen? :P Ik bedoel: Utrecht is vrij prijzig voor ruimtes, helemaal als je het wil demonstreren op een plek waar veel mensen komen. Dus...

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/07/06, 00:25:57 »
Nog een strategie zou kunnen zijn dat je bij grote speciaalzaken Ubuntu mag promoten.
Een voorbeeld: het zou moeten mogelijk zijn om aan de ingang van de Media Markt (of iets gelijkaardigs) een standje te organiseren met Ubuntu als centraal gegeven.
Dan kan je makkelijk  DVD's weggeven én een demonstratie doen met een Ubuntu of Xubuntu. Twee vliegen in een klap.

Misschien eens aan tafel zitten met de Loco-teams om dat te kunnen realiseren.

Maar vooral het demonstreren van Ubuntu is een pure noodzaak om mensen over de streep te trekken, dat is althans mijn ondervinding op dit moment.

@Vistaus; ik wist niet dat FB al een Ubuntupagina had, maar nu ben ik al erbij (ook Google + ) . Thx voor het initiatief.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/06, 00:28:25 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #33 Gepost op: 2014/07/06, 00:36:10 »
@Joris: Graag gedaan :)

@topic:

Stichting Stunt geeft in ieder geval een workshop van MInt op 9 juli, zo te zien: https://twitter.com/StichtingStunt/status/483952047780552704

Offline Henkp

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/07/06, 12:56:14 »
Als er een Site is die gepromoot moet worden dan is het wel die van @Pjotr om dat daar bijna alles in staat beschreven wat een beginner en een gevorderde Computer bezitter nodig heeft om met een voor hem nieuw besturing systeem te beginnen, dus heb ik die ook ge- tweet zie het onderstaande,

https://sites.google.com/site/computertip/Home : Complete gratis snel gids: vlug en eenvoudig aan de slag met Ubuntu en Linux Mint. #gratis #politiek #milieu

Ik heb nu net ook nog even een Weblog aangemaakt, waar de mensen ook de berichten kunnen versturen met FB, Twitter enz.
Linux Ubuntu  http://linuxnl.wordpress.com via @henkpolie Gratis OS voor iedereen #ict #gezondheid #onderwijs
« Laatst bewerkt op: 2014/07/06, 18:28:17 door Henkp »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/07/06, 13:25:11 »
Een voorbeeld: het zou moeten mogelijk zijn om aan de ingang van de Media Markt (of iets gelijkaardigs) een standje te organiseren met Ubuntu als centraal gegeven.
Leuk idee maar ik kan me voorstellen dat de getroffen filiaalhouder het minder leuk vindt als je regelmatig een standje voor zijn deur plaatst met leuzen als “Koop hier geen nieuwe pc, de oude kan nog langer mee.

Het zou mij ook niet verbazen als het niet in ieder winkelcentrum is toegestaan spontaan een standje te plaatsen maar daar regels en (prijzige) vergunningen voor zijn.
Dan kan je makkelijk  DVD's weggeven
Canonical levert nog maar zeer beperkt gratis DVD's (aan LoCo's). Je kan natuurlijk op eigen kosten DVD's kopen en/of zelf (laten) branden. Houdt er rekening mee dat niet alle gratis weggegeven DVD's een DVD-speler zullen zien maar voortijdig in een prullenbak belanden. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/07/06, 13:32:37 »
@testcees: Waar heeft Joris het over oude PC's met de Media Markt? Ik zie alleen dat hij schrijft "een standje met Ubuntu". Of draait Ubuntu niet op nieuwe PC's volgens jou? Je kunt toch bij Media Markt een nieuwe PC kopen en dan Ubuntu installeren of kan dat niet meer tegenwoordig?

"Houdt er rekening mee dat niet alle gratis weggegeven DVD's een DVD-speler zullen zien maar voortijdig in een prullenbak belanden. :|"
Dat heb je met flyeren voor een evenement, groot of klein, Ubuntu of niet, net zo goed. Zullen we dan ook maar niet meer doen.
Kom op, je moet iets proberen en gratis DVD's weggeven is júist een manier om te proberen Ubuntu aan de man/vrouw te krijgen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/07/06, 14:41:36 »
Je kunt ook demonstreren, zonder DVD weg te geven, je geeft dan een "folder" mee, waarin staat hoe ze aan een DVD kunnen komen, mogelijk zelfs met een gratis installatie service.
DVD's zijn tenslotte ook (relatief) duur :lol:
Er zijn ook winkels, die regelmatig een thema dag hebben, zoals b.v. met de iPad's, hierop is misschien in te haken.
Op het moment dat je iets (ter plaatse) gratis weggeeft, kan dat een winkel omzet kosten, je moet het dus als "informatief" proberen te verkopen.
Het zou misschien wel leuk zijn, om te demonstreren met oude hardware, dan komen de vragen vanzelf.

just my two cents.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/07/06, 14:47:21 »
Het hangt er ook vanaf waar je het doet. Bijv. tegenover de winkel of in de buurt van de winkel mag je wel demonstreren want dat is openbare weg (we hebben een vrije markt, dus Canonical heeft net zoveel recht op winst als een winkel). Mogelijk moet je wel een vergunning hebben van de gemeente, maar de winkel mag je dan in ieder geval niet zomaar wegsturen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #39 Gepost op: 2014/07/06, 17:41:59 »
we hebben een vrije markt, dus Canonical heeft net zoveel recht op winst als een winkel
Ik heb veel sympathie voor de missie van Canonical om open source software bereikbaar te maken voor een groot publiek. Dat Canonical (uiteraard) ook financieel winst willen maken interesseert me eigenlijk niet(s).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #40 Gepost op: 2014/07/06, 18:15:16 »
Dat Canonical (uiteraard) ook financieel winst willen maken interesseert me eigenlijk niet(s).
Mij wel. Want alleen met een financieel gezond Canonical blijft Ubuntu bestaan.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #41 Gepost op: 2014/07/06, 20:16:11 »
Dat Canonical (uiteraard) ook financieel winst willen maken interesseert me eigenlijk niet(s).
Mij wel. Want alleen met een financieel gezond Canonical blijft Ubuntu bestaan.

Inderdaad.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #42 Gepost op: 2014/07/06, 21:15:20 »
Want alleen met een financieel gezond Canonical blijft Ubuntu bestaan.
Prima als Canonical financieel gezond is en een donatie op de download pagina is meer dan terecht maar (voor mij) geen doel op zich.
Goede eigenschap van veel open source is toch onafhankelijkheid en niet exclusief afhankelijk van het voortbestaan van Canonical. Topic is toch verspreiding van Linux (of Ubuntu en afgeleiden) en niet Canonical (financieel) helpen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #43 Gepost op: 2014/07/06, 21:55:22 »
Want alleen met een financieel gezond Canonical blijft Ubuntu bestaan.
Prima als Canonical financieel gezond is en een donatie op de download pagina is meer dan terecht maar (voor mij) geen doel op zich.
Goede eigenschap van veel open source is toch onafhankelijkheid en niet exclusief afhankelijk van het voortbestaan van Canonical. Topic is toch verspreiding van Linux (of Ubuntu en afgeleiden) en niet Canonical (financieel) helpen.
Het één (een financieel gezond Canonical) kan niet los worden gezien van het andere (het voortbestaan van Ubuntu). Daar kunnen we lang of kort over doorpraten, maar dat is gewoon zo.

Aangezien dit een Ubuntuforum is en geen algemeen Linuxforum, is het voor Ubuntu-NL en zijn forum dus belangrijk dat Canonical niet failliet gaat. Het is m.i. goed, dat we daar oog voor blijven houden. De mate van succes van de commerciële activiteiten van Canonical is ook van belang voor ons.

En ook voor dit draadje: als Ubuntu ophoudt doordat Canonical failliet gaat, dan valt er geen Ubuntu meer te verspreiden. Sommige andere Linuxdistro's nog wel, maar geen Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, of Lubuntu.

En die opsomming is nog verre van compleet: er zijn talloze van Ubuntu afgeleide distro's. Ook Linux Mint wordt bijvoorbeeld rechtstreeks getroffen. Het zou een zware slag zijn voor Linux als Ubuntu zou stoppen. Een donkere dag, die we hopelijk nooit hoeven mee te maken.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/06, 22:00:27 door Pjotr »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #44 Gepost op: 2014/07/07, 11:15:01 »
Misschien ook een idee om plaatselijke computerclubs te benaderen. Ik hoefde dat niet te doen, want ik werd gevraagd daar een praatje over te houden en deed dat als volgt:
In het tweede deel liet ik zien (met een beamer voor de presentatie gekoppeld aan de beeldscherm-uitgang) hoe een installatie verloopt, in dit geval van LinuxMint 17 Cinnamon. Deze installatie had ik kunnen doen binnen VirtualBox op mijn eigen notebook; ik koos er voor om dit te doen op een oude desktop.
In het eerste behandelde ik, aan de hand van een pdf, de stand van zaken, te beginnen met een stukje historie en eindigend met Linux.
Hoewel Pjotr desgevraagd zijn twijfels uitsprak over het nut van de behandeling van de historie, kreeg ik daar toch wel leuke reacties op.
Voor hen die interesse hebben: mijn promo staat hier:

https://app.box.com/s/jetwcktwvprhpj0fnblq  voor de odt dus aan te passen naar eigen idee;

https://app.box.com/s/6hl2zu947urxwx5pcrx3 voor de pdf. Start deze op en druk op F5; bladeren met pgdn
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #45 Gepost op: 2014/07/07, 11:42:27 »
Kortom: we hebben een prachtige reeks kwaliteitsdistro's ter beschikking, die langdurig zullen worden ondersteund. Wat wil je nog meer, zou je zeggen?
Met de besturing is helemaal niets mis, het zijn over het algemeen inderdaad  kwaliteitsdistro's geworden en dan denk ik vooral aan de Ubuntu-familie en Mint versies.
Het valt mij op dat steeds meer mensen, die ik tegen kom, wel eens een Linux distro hebben geprobeerd maar dat vrijwel altijd het grootste struikelblok de softwareprogramma's zijn, dus niet de besturing. Windows -software moet goed draaien op Linux vind men, de Linux-versie van een Windows prog, alternatieven werken niet goed genoeg of zijn totaal niet compatibel is vrijwel altijd het argument.
En je merkt ook een angst, men koopt een nieuwe printer, leest de specificatie, en daar staat: Compatibel met : Windows & Mac
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 11:44:28 door RikRik »

Offline PKing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #46 Gepost op: 2014/07/07, 11:46:32 »
Is er een distro speciaal voor senioren?

Dan denk ik aan standaard grotere iconen op het buroblad, weinig speciale software.
Standaard een simpel mailproggie een browser met al wat voorinstellingen een office pakketje wat automatisch in word/excel formaat opslaat etc etc
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #47 Gepost op: 2014/07/07, 11:52:36 »
Is er een distro speciaal voor senioren?

Dan denk ik aan standaard grotere iconen op het buroblad, weinig speciale software.
Standaard een simpel mailproggie een browser met al wat voorinstellingen een office pakketje wat automatisch in word/excel formaat opslaat etc etc

Je kunt het zo simpel maken als je zelf wilt. In principe is Bodhi Linux standaard vrij kaal (maar toch 5 jaar ondersteuning want gebouwd op Ubuntu LTS). Alleen geen mailproggie en Office standaard aan boord, wel een webbrowser. Je kunt natuurlijk wel voor diegene even simpel Geary (simpel mailproggie) en LibreOffice installeren. Dan heb je in principe een vrij basic, maar toch supersnelle en stabiele distro met redelijk grote iconen (die je zelf ook groter of kleiner kunt zetten).

Verder is Linux Mint Xfce ook vrij basic, dus die zou je ook kunnen gebruiken. Zet de iconen iets groter, verwijder de paar extra stukjes software die je niet wilt en klaar is PKing ;)

Veel anders kan ik me niet echt bedenken (behalve niet op Ubuntu gebaseerde distro's).

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #48 Gepost op: 2014/07/07, 11:58:10 »
Misschien ook een idee om plaatselijke computerclubs te benaderen. Ik hoefde dat niet te doen, want ik werd gevraagd daar een praatje over te houden en deed dat als volgt:
In het tweede deel liet ik zien (met een beamer voor de presentatie gekoppeld aan de beeldscherm-uitgang) hoe een installatie verloopt, in dit geval van LinuxMint 17 Cinnamon. Deze installatie had ik kunnen doen binnen VirtualBox op mijn eigen notebook; ik koos er voor om dit te doen op een oude desktop.
In het eerste behandelde ik, aan de hand van een pdf, de stand van zaken, te beginnen met een stukje historie en eindigend met Linux.
Hoewel Pjotr desgevraagd zijn twijfels uitsprak over het nut van de behandeling van de historie, kreeg ik daar toch wel leuke reacties op.
Voor hen die interesse hebben: mijn promo staat hier:

https://app.box.com/s/jetwcktwvprhpj0fnblq  voor de odt dus aan te passen naar eigen idee;

https://app.box.com/s/6hl2zu947urxwx5pcrx3 voor de pdf. Start deze op en druk op F5; bladeren met pgdn

Dat is op zich een zeer goed idee. Met een paar leuke posters en wat flyers kun je misschien op zo'n manier ook nog wat niet-computerclubleden aantrekken :)

En je merkt ook een angst, men koopt een nieuwe printer, leest de specificatie, en daar staat: Compatibel met : Windows & Mac

Dat hangt ervanaf welke printer. Op HP-printers staat dat niet (tenzij de verkoper dat op het bordje heeft gezet). Alleen op de extra software-CD staat dat, maar dat labelen ze zelf als extra dus dat hoef je niet persé te gebruiken.

Ben het wel met je eens dat er teveel in de winkel is waar dat bij staat en eigenlijk zou dat moeten veranderen.

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #49 Gepost op: 2014/07/07, 12:27:45 »
Citaat
En je merkt ook een angst, men koopt een nieuwe printer, leest de specificatie, en daar staat: Compatibel met : Windows & Mac

Linux begint anders links en rechts met de melding dat het compatibel is (vooral verwisselbare media meldt dat).
Als steunpunt maak ik steeds reclame voor HP-printers gewoon omdat die het meestal out-of-the-box doen.

Maar Linux bengelt nog steeds onderaan de ladder ogv bekendheid, het is daarom dat ik liever mensen een Ubuntu aanpraat dan dat ik geconfronteerd word met mensen die op eigen houtje van alles aan het proberen zijn (als steunpunt kom je soms voor mysteries te staan en moet je veelal van 0 terug beginnen).

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort