Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot maar twee Windowsinstallaties  (gelezen 5602 keer)

Offline Robertj

  • Lid
Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Gepost op: 2011/01/18, 21:50:03 »
Ik heb een vraag. Ik heb twee harde schijven met een Windows 7 maar verder verschillende software paketten. Als ik de ene schijf gebruik haal ik de stroom van de andere schijf om conflicten te voorkomen. Als ik een gewone dualboot realiseer op één van de schijven en ik wissel van schijf, start de Windowsinstallatie dan nog wel op? Dit gezien vanwege het feit dat Windows loader vervangen wordt door Grub. Start dan de schijf met alleen nog Windows nog wel op?

Andere vraag: wat gebeurt er met Grub bij een Wubi installatie? Wordt die helemaal niet gebruikt?

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/18, 22:08:05 »
De MBR staat op een harde schijf, dus de Windows boot loader en de Grub zijn alleen van toepassing op de schijf waar het op geschreven staat.

En de Grub met een Wubi, ik weet het niet zeker maar dan heb je geloof ik Grub 1, de oude Grub. Wubi installaties zijn sowieso zwaar afgeraden, en ik zou voor de nieuwe Grub gaan als ik jou was. Kortom, niet via Wubi raad ik je aan.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/19, 13:24:37 »
Okee, ik begrijp hieruit dat ik op de ene schijf een normale dualboot kan realiseren en de andere schijf ook Windows 7 normaal kan laten opstarten als ik van schijf wissel. Bedankt voor de duidelijkheid.

Robert
« Laatst bewerkt op: 2011/01/19, 13:47:35 door Robertj »

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/20, 17:50:18 »
Ik vraag me toch ergens iets af. Waarom raden mensen een Wubi installatie af. Ik begrijp inmiddels wel dat het verschillend is in opstarten en dat het wat trager werkt. Maar verder dan? Kan Windows geïnfecteerd worden? Of zijn er andere gevaren voor voor Ubuntu of Windows?

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/20, 20:26:32 »
Als er iets helemaal mis gaat in windows, is Ubuntu ook naar de galle moeren :)
Een windows virus kan de map waarin Ubuntu geinstalleerd is infecteren, dus veiligheids risico.
Minder stabiliteit.
Langzamer valt volgens mij wel mee.
Ik had via een wubi dat ik de oude grub geinstalleerd kreeg.

En misschien wel meer dingen ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/14, 09:59:34 »
De MBR staat op een harde schijf, dus de Windows boot loader en de Grub zijn alleen van toepassing op de schijf waar het op geschreven staat.

En de Grub met een Wubi, ik weet het niet zeker maar dan heb je geloof ik Grub 1, de oude Grub. Wubi installaties zijn sowieso zwaar afgeraden, en ik zou voor de nieuwe Grub gaan als ik jou was. Kortom, niet via Wubi raad ik je aan.

Als ik dus op één schijf Windows 7 zou installeren, de stroom eraf halen en op de tweede schijf Ubuntu installeren, dan hebben de systemen allebei hun eigen bootloader als ik van schijf wissel (één stroom eraf, één stroom erop). Begrijp ik dat goed?

Als je dan beide schijven tegelijk aansluit komen Windows en Ubuntu loader zeker met elkaar in conflict?

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/14, 11:29:43 »
beide schijven met een aparte boot-loader (die van W7 en op de andere Ubuntu) is niet aangewezen die tesamen te zetten.
Persoonlijk ben ik nog niet op dat idee gekomen om dat te doen, maar:

je kan wel grub mee installeren op je W7 schijf en zo instellen dat W7 automatisch opstart.
Ubuntu wordt daarmee een OS dat je apart kan selecteren in de weergave van Grub. (Mocht je de beide disks aankoppelen)
De boottijd zal pak weg 5 a 10 sec verlengd worden.

Belangrijk is dat je de grub op je primaire disk installeert (dus niet in extentie op de Ubuntu-disk) dus op die van W7.

Nadeel: om Ubuntu dan op te starten dien je beide schijven aan te koppelen. (logisch want je boot-loader staat op een schijf)

Ook mogelijk: installeer W7 op de ene disk en gebruik die apart.
Op de andere disk Ubuntu en ook apart te gebruiken. Nadeel: om te switchen tussen beiden dien je hardware-matig in te grijpen.
Ik ga er van uit dat je SATA gebruikt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/14, 12:21:33 »
Begrijp ik het dan wel goed dat, als je beide schijven niet tegelijk gebruikt, je Windows en Ubuntu wel apart kunt gebruiken in dezelfde computer?

Ik gebruik inderdaad SATA schijven.

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/14, 17:44:16 »
Wat je geloof ik bedoelt is dat je steeds hardware-matig van schijf wisseld. Dan zou dit inderdaad geen probleem zijn. MBR voor Windows blijft perfect werken, en de GRUB2 voor Ubuntu ook. Het lijkt mij een verschrikkelijke oplossing maar goed. Persoonlijk heb ik dual-boot Windows 7 en Ubuntu Maverick. Als mijn PC opstart krijg ik gewoon de GRUB te zien met keuze uit 4 kernels voor Ubuntu (ja, ik moet er nog even 2 weg halen) en Windows 7. (en ook nog 4x Linux-safe, 2x systeemcheck en 1x windows veilig starten, maar dit kun je allemaal laten verbergen).
Ik raad je aan om gewoon een dual-boot te maken, weinig moeite, geen problemen ;) Maar de keuze blijft natuurlijk nog bij jou he ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline aartje

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/16, 12:14:22 »
Als er iets helemaal mis gaat in windows, is Ubuntu ook naar de galle moeren :)
Een windows virus kan de map waarin Ubuntu geinstalleerd is infecteren, dus veiligheids risico.
Minder stabiliteit.
Langzamer valt volgens mij wel mee.
Ik had via een wubi dat ik de oude grub geinstalleerd kreeg.

En misschien wel meer dingen ;)
Precies, wubi is bedoeld om even te proberen, zegt men. Dat deed ik ook op
een computer op mijn werk, in de veronderstelling dat je het zo weer weg kon halen.
Niet dus, problemen met grub en op mijn werk was een speciaal Novell-netwerk.
Verder is de beveiliging zo sterk als windows geworden........
Dit moet ieder maar zo interpreteren als hij zelf wil.
Ik vind Wubi waardeloos !!

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/16, 18:01:50 »
Wat als je beide windows schijven aansluit en dan Ubuntu installeert?  :rolleyes:
Kan het zijn dat grub twee aparte windows programma's ziet waar van je dan zou kunnen kiezen welk je opstart?

Dat zou meteen een heel gedoe schelen met steeds dat wisselen van die verschillende schijven. ;)

Bij mij heb ik in ieder geval dat volgens grub zelfs mijn data schijf bootable zou zijn.
(Hoewel als ik dat probeer dat natuurlijk mislukt met de melding dat er geen boot programma aanwezig is.)

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/16, 21:02:46 »
Misschien dat het voor een klein conflict kan zorgen maar als de GRUB eenmaal je schijven goed leest en de systemen op een rijtje zet zou het geen probleem moeten zijn. Let dan wel op dat de GRUB wel als eerste gestart moet worden, dus de schijf met de GRUB moet door de BIOS als eerste staan ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/17, 00:11:51 »
Kan allemaal, Grub kijkt eerst op welke partitie/schijf een OS staat of dit nou XP en WIN 7 zijn of twee maal XP, of twee maal Ubuntu 10.04 of wat dan ook. Het kan wel zijn dat een Windows installatie in eerste instantie niet gezien wordt door Grub. Maar dat los je op door in een terminal (onder Hulpmiddelen) deze commando's uit te voeren:
sudo os-prober
sudo update-grub
Van http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/17, 16:30:29 »
ow, dat wordt zéér interessant dan; je kan dan XP/ W7 / UBUNTU 10.10 en b.v. Suse allemaal combineren ?
Mits in  achtname van een paar dingen ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/17, 16:53:43 »
Ik geloof dat FreeBSD en OpenSolaris en nog vele andere Linux Distro's ook wel werken.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/18, 00:48:26 »
ow, dat wordt zéér interessant dan; je kan dan XP/ W7 / UBUNTU 10.10 en b.v. Suse allemaal combineren ?
Mits in  achtname van een paar dingen ?
Inderdaad. Bijv. http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/20, 16:06:29 »
Ik ben gewoon een beetje (op mijn manier) de mogelijkheden van verschillende systemen en installaties aan het bekijken. Wisselen van hardware is niet de meest ideale manier maar zo heb ik wel altijd een back-up systeem als één van de twee er de brui aan geeft.

Maar als het om een dualboot of multiboot van Windows en Ubuntu (en andere systemen) gaat, maakt het dan uit welke er het eerst geïnstalleerd wordt, Windows of Linux?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/20, 17:06:54 »
Ja, doe de Windows (MSWin versies van oud naar nieuw) én al hun updates en SP's eerst. Reden: zij ruïneren Grub(2)
Pas daarna installeer je de Linux-achtigen. Vind je niet al je MSWin-versies terug, doe dan in de terminalsudo update-grub Vergeet niet ook de Linuxen af te werken.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/20, 17:25:23 »
Okee, bedankt. Als Windows Grub zo ruineert, is dat bijna al een reden om verschillende schijven te gebruiken. Zolang er dan updates blijven komen voor Windows blijf je ook steeds dat probleem houden, Lijkt mij. XP heeft zelfs elke keer nog weer updates.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/20, 19:44:13 »
Alleen SP's geven het risico Grub te ruïneren, updates dus niet.
Op twee fysieke disks helpt niet: Windows is zo hebberig dat in een ruineergeval ze altijd Grub te pakken neemt!

De stamvader van W95 heette volgens mijn geheugen: QDOS = quick and dirty operatingsystem.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/23, 17:12:55 »
Ik heb eerst eens Ubuntu 10.10 op een aparte schijf geïstalleerd om te zien of dat op zich goed gaat. Tijdens de installatie heb ik een partitie van 25 GB en een SWAP aangemaakt van 3GB (op een schijf van 500 GB). Ik twijfelde over het aanhechtingspunt. Ik heb / gekozen maar weet niet of ik daar de goede keuze mee heb gemaakt. Na Ubuntu opgestart te hebben deed mijn draadloze muis het niet terwijl mijn draadloze toetsenbord wel reageerde toen ik Ubuntu uit schakelde. Nadat ik de batterijen heb vervangen werkte de muis nog niet dus aan de batterijen lag het niet. Waar kan het dan aan liggen?

Is er bij het opstarten van Ubuntu niet altijd de mogelijk om Grub te openen? Dat heb ik niet gezien. Er was bij het opstarten alleen wat tekst te zien.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/23, 17:15:50 door Robertj »

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/23, 17:27:35 »
Voor die Grub: http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/show-the-grub-menu-by-default-on-ubuntu/

Zelf niet getest maar ik ken iemand die dat ook zo heeft gedaan, dus het werkt wel (al is dat mijn eigen ervaring niet).

Draadloze muis: ik werk met een pruts van Medion en dat werkt perfect. Ik vermoed of je muis zelf doet het niet of de batterijen zijn
niet ok (ook al zijn dat nieuwe). Als je toestenbord wel werkt weet je dat je dongle functioneert.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/24, 09:32:16 »
Is je aanhechtingspunt  /  bij de 25Gb partitie? Dan is het goed.

Verder je muis en toetsenbord.
Is dat één systeem (dus met een dongel o.i.d) of aparte systemen?
Bij aparte systemen hoeft het namelijk niet zoveel te zeggen dat het toetsenbord wel werkt en de muis niet.

Offline Robertj

  • Lid
Re: Dualboot maar twee Windowsinstallaties
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/25, 00:15:05 »
Ik heb een USB ontvanger voor muis en toetsenbord. Ik heb een HP Pavilion Elite M9241. Ik vindt hewel vreemd dat het toetsenbord het wel doet en de muis niet, terwijl ze allebei op dezelfde USB ontvanger werken.