Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Wie werkt met Joomla in Ubuntu?  (gelezen 8458 keer)

[OPGELOST] Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Gepost op: 2009/08/22, 08:34:35 »
Ik ben op zoek naar mensen die het programma "Joomla" succesvol hebben geinstalleerd op een Ubuntu-machine.
Ik heb het nu tientallen keren geprobeerd maar elke keer gaat er wel wat anders fout. Tot 2 keer toe moest ik zelfs Ubuntu opnieuw installeren.
Er bestaat veel documentatie voor Joomla, die ik meerdere malen helemaal heb doorgelezen en opgevolgd.
Als er iemand is die met succes Joomla heeft geinstalleerd zou ik graag met die persoon in contact komen.
Ik ben overigens niet op zoek naar waarschuwingen en alternatieven, nee ik wil graag Joomla installeren op mijn Ubuntu-machine.
Meld je a.j.b.

Alvast bedankt,
Erik.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/26, 08:11:29 door Erik Braamhaar »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/22, 11:25:17 »
Hmm Joomla is gewoon een cms pakket daar voor heb je apache en sql en php nodig, en die kun je pas installen na dat je eerst deze zaken in orde hebt.

Om Joomla lokaal te draaien heb je LAMP of LAMPP nodig dat is eigenlijk heel simpel.

Kijk hier eens naar http://www.foogazi.com/2007/01/03/howto-setup-a-debianubuntu-lamp-server/
of deze https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto

Als je hier op de site gaat zoeken op LAMP kom je ook een heel eind er staat genoeg over geschreven.

Zag er nog 1 die gaat oven joomla met lamp http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/lamp-installatie-voor-joomla!/
« Laatst bewerkt op: 2009/08/22, 11:34:06 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/22, 11:33:34 »
welrob, bedankt voor je antwoord.
Het installeren van een lamp-server gaat vrij eenvoudig met het commando "sudo tasksel" in een terminalvenster en vervolgens kiezen voor "lamp-server installeren". In mijn internetbrowser verschijnt nat het intikken van de url "http://localhost/" dan ook gewoon de mededeling "It works!". Dat is het probleem ook niet. Maar dan, als ik Joomla uit heb gepakt en in de var/www-map heb geplaatst zou ik Joomla moeten kunnen installeren (dat dat in een internetbrowser moet weet ik).
Het punt is alleen dat het vanaf moment fout gaat. Daarom zou ik zo graag in contact willen komen met iemand die "Joomla" aan het werk heeft gekregen in Ubuntu.


Offline edgar

  • Lid
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/22, 11:37:58 »
Ik heb het aan de praat gekregen en werk er mee.
Waar loop je precies vast?
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/22, 11:39:28 »
Ik werk niet met Joomla maar wel met een vergelijkbaar pakket, het is niet zo eenvoudig om een lamp op te zetten op de juiste manier zodat alles werkt en idd apache is snel online dat is geen probleem, LAMP opzetten en configureren kost ongeveer 2 uur.

lees gewoon de howto eens door want er komt echt meer bij kijken, denk ook aan veiligheid ed want straks wordt je door je provider geblokt omdat je een spam server online hebt staan.
Ook zijn de het de interne verwijzingen van sql naar php en apache waar je even door heem moet lopen om alles goed op lijn te krijgen zodat alles goed werkt.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/23, 11:33:07 »
Het is niet zo heel lastig, LAMP installeren, hierna voor het gemak phpmyadmin ernaast (wel zorgen dat mysql5 geinstalleerd is).

Hierna zet je de uitgepakte inhoud (dus niet de map maar de inhoud van de uitgepakte joomla map) in var/www en je kan beginnen met de wizzard.

Wat gaat er precies fout, wat zie je? wat mis je?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/23, 11:34:07 »
Ik werk niet met Joomla maar wel met een vergelijkbaar pakket, het is niet zo eenvoudig om een lamp op te zetten op de juiste manier zodat alles werkt en idd apache is snel online dat is geen probleem, LAMP opzetten en configureren kost ongeveer 2 uur.

lees gewoon de howto eens door want er komt echt meer bij kijken, denk ook aan veiligheid ed want straks wordt je door je provider geblokt omdat je een spam server online hebt staan.
Ook zijn de het de interne verwijzingen van sql naar php en apache waar je even door heem moet lopen om alles goed op lijn te krijgen zodat alles goed werkt.

Valt toch allemaal wel mee? zeker als het gewoon om een lokale installatie gaat, is een tasksel + phpmyadmin voldoende. Zodra je het open gaat zetten naar de boze buitenwereld toe adviseer ik je inderdaad om wat dieper in de documentatie te duiken :).

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/23, 13:08:47 »
Linux is nieuw voor me en zo ook de opzet van lamp onder windows natuurlijk wel eens gedaan gewoon met losse onderdelen, maar als dat soort dingen in 1 keer op mn pc-je gezet worden dan wil ik weten hoe alles gezet wordt en waarom dus vandaar de 2 uur, niet om het werkend te krijgen maar wel om alle instellingen zo te zetten zoals ik wil.

Dus niet dat alles std onder de var/www staat maar gewoon een dir naar keuze e.d.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/23, 13:19:09 »
ah virtual hosts enzo, ja lamp is leuk speelgoed :)

Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/23, 13:22:58 »
Dus niet dat alles std onder de var/www staat maar gewoon een dir naar keuze e.d.

Wat je kan doen is bv in je /home een koppeling aanmaken naar je /var/www
Dan zet je alles in die map in /home, wat het gemakkelijker maakt, maar dan komen ze terecht in de /var/ww waar ze thuishoren.

Dat kun je met het commando:
sudo ln -s /home/joomla /var/wwwwel nog zelf even kijken in de docu waar alles precies moet komen, dat ken ik niet vanbuiten. En dan het commando aanpassen zodat naar de juiste map gelinkt wordt.
Dan moet je wel nog de rechten van die map aanpassen zodat je schrijf en leesrechten hebt zonder dat je root bent.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/23, 13:26:38 door schwarzproductions »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/23, 14:07:41 »
Ja dat kan natuurlijk ook de rede dat ik met virtual hosts werk is dat zo af en toe moet je ook wel eens iets beschikbaar maken voor buiten en zo weet ik zeker dat het allemaal goed zit met de rechten.

mn mappen voor de www staan op een aparte schijf.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/23, 14:34:44 »
Ik heb gelukkig gewoon een externe hosting partij die ik dat soort zaken laat regelen, heb eigenlijk nooit zoveel zin om dat soort dingen uit te zoeken.. Dat moet ik voor me werk al doen, in me vrije tijd laat ik het liever doen :P.

Is het al gelukt, TS?

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/23, 14:45:17 »
Ja ik weet, alleen heb ik de pech dat de site die uit medeleven is ontstaan niet echt een site is waar je klanten langs stuur. www.miskramen.nl dus doe ik de proef versies gewoon op mn pc lekker makkelijk en snel.

Moet je eerlijk bekennen dat ik het uitzoeken wel leuk vind hoor noem het hobby XD

ik denk dat de TS lekker op het strand ligt
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/23, 21:04:51 »
Hoi welrob,

Heb je het al werkend. Bij mij is de installatie eigenlijk vlekkeloos verlopen via de handleiding op dutchjoomla.org.

Als het niet lukt, kun je aangeven waar het mis gaat dan heb ik misschien nog een slimme inval.

DJ

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/24, 14:23:19 »
@DirkJan

Volgens mij ben ik niet de vraag steller!!
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/24, 15:59:02 »
Onlangs met Joomla in de weer geweest, alles wat nodig is op een nieuwe Ubuntu-installatie is dit:
$ sudo apt-get install apache2 php5 mysql-server phpmyadmin
nu is de lamp-stack geïnstalleerd, typ in je browser localhost en de tekst "It works" verschijnt.
Daarna pak ik Joomla uit in een map genaamd joomla, en die kopieer ik naar /var/www
Vervolgens in de browser localhost/joomla intypen en de installatiepagina verschijnt, waarna je de instructies moet opvolgen. Als je begint is het handig de voorbeelden bij stap 4 of 5 te downloaden.
Inloggen op je admin-account om je lokale site te beheren doe je met localhost/joomla/adminstrator.


Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/24, 16:16:35 »
Paul Mathijsse ook jij bedankt voor je antwoord.
De LAMP-server installeren lukt wel maar de volgende stap niet. Nadat ik de bestanden heb gekopieerd naar de var/www map en http://localhost/joomla intik zegt mij browser "Not Found - The requested URL /joomla was not found on this server.
Apache/2.2.11 (Ubuntu) PHP/5.2.6-3ubuntu4.1 with Suhosin-Patch Server at localhost Port 80".
En daar loop ik dus vast.
Iemand een idee?

Offline edgar

  • Lid
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/24, 19:37:16 »
Heb je wel een subdirectory joomla aangemaakt en daar uitgepakt?
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/24, 19:40:57 »
Ja, je hebt het niet uitgepakt in /var/www/joomla :P

Wat staat er in die map?

Offline johande

  • Lid
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/24, 21:22:23 »
ik heb ook een paar sites op joomla draaien. Ik wou de sites ook lokaal hebben om wijzigingen op te testen voordat ik ze op de live server zou zetten.

http://www.onsgenoegen.be
http://www.sporting-erps-kwerps.be
http://www.nederokkerzeel.be

ik vroeg toen dit op dit forum: http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/xampp-installeren/msg434400/#msg434400

ik kreeg een hele uitleg dat dat absoluut niet veilig was en dat ik niet wist waar ik mee bezig was (ben idd nog niet lang met Joomla bezig :-))... soit - ik heb het toen maar niet geinstalleerd en op mijn live sites de aanpassingen gedaan. Nu zie ik dat dit toch een vrij populaire manier van werken is zo'n lokaal servertje... Is dat nu aan te raden qua veiligheid of doe je dit best niet?

dank ui, Johan
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 21:24:03 door johan »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/24, 21:44:02 »
een normale LAMP installatie kan ook gewoon lokaal draaien, en is in Ubuntu makkelijker te installeren, en dan ben je bij met o.a. veiligheidsupdates, wat met XAMPP niet het geval is...

Indien u "sudo tasksel" uitvoert kan u normaal gezien met de pijltjestoetsen en de spatiebalk "LAMP server" als extra item aanduiden, waarna u op Enter drukt en LAMP (Linux + Apache + MySQL + PHP) geïnstalleerd zal worden.

Edit: als je een LAMP-installatie (of zelfs XAMPP) enkel lokaal instelt moet je je sowieso niet te druk maken om veiligheidsproblemen
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 21:46:02 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/24, 22:56:13 »
Inderdaad, het heet niet voor niks lokaal ;), zolang je het niet zelf openzet naar de grote boze buitenwereld zal je niks overkomen :)


Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/25, 08:12:38 »
wat bedoelde gandyman hier dan?

http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/xampp-installeren/msg434363/#msg434363
Hij veronderstelde waarschijnlijk dat je het niet lokaal zou draaien, maar als een internetdienst.
Dat is iets "gevaarlijker" wanneer hackers het op jou gemunt zouden hebben.
Maar ik geef je wel gelijk. Je kan niet leren zonder te proberen.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline edgar

  • Lid
Re: Wie werkt met Joomla in Ubuntu?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/25, 08:15:42 »
Heb je wel een subdirectory joomla aangemaakt en daar uitgepakt?

Ja, je hebt het niet uitgepakt in /var/www/joomla :P

Wat staat er in die map?

btw, is het nu gelukt?
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)