Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met cardreader en lockups  (gelezen 3082 keer)

Onizuka

  • Gast
Problemen met cardreader en lockups
« Gepost op: 2009/08/05, 11:36:25 »
Hoi,

Ik ben sinds korte tijd overgestapt van Vista naar Ubuntu 9.04 Jaunty.
Dit bevalt me erg goed op twee puntjes na.

Specificaties:
Ubuntu 9.04 Jaunty x64
Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2.50 Ghz
Gigabyte EP45-DS3R moederbord
4 GB geheugen
Nvidia GeForce 8600 GT 256MB
Sweex internal cardreader
Meer nodig????

Op dit moment werkt mijn cardreader niet. Hij ziet een SD-kaart die ik erin stop niet en als een usbstick erin stop die normaal op een andere poort wel werkt, werkt deze ook niet. Op de cardreader zelf brandt een rood lampje (maar die brandt altijd zowel in windows als in linux). Voordat ik naar Ubuntu ging werkte hij nog.

Daarnaast heb op willekeurige tijdstippen last van lockups. Mijn beeldscherm blijft dan aan staan, maar mijn toetsenbord en muis reageren niet meer. Ik heb hier geen patroon in kunnen ontdekken. Uiteidelijk helpt alleen een harde reset

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, ik heb namelijk geen zin om terug te gaan naar windows.

Alvast bedankt,
Onizuka
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 13:46:17 door Onizuka »

Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/05, 23:11:02 »
Wat je eerste probleem betreft, de cardreader, open een terminal>Zit onder hulpmiddellen>En type lsusb kan je de uitkomst hier plaatsen?
Wat je tweede probleem betreft type in de terminal top zitten er programma's bij die veel van de cpu gebruiken, bijv firefox is nog wel eens een boosdoener.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/06, 12:38:33 »
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de output van lsusb erbij gedaan als bijlage.

Bij top heb ik een maximale cpu load van firefox van 50% (dit betekent dus 12.5% van totale cpu).
Start ik firefox op tijdens top dan stijgt ie tot 90% (dus 22.5% van totale cpu).
Als ik netbeans opstart gebruikt het process van java max. 150% (dus 37.5% van totale cpu).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/06, 12:41:46 door Onizuka »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/06, 12:40:51 »
Mogelijk dit Firefox-probleem:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(nummer 1)

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/06, 14:00:14 »
Nee, ik verwacht niet dat dit het probleem is, aangezien dat er tijdens de lockups totaal geen harde schijf activiteit is (zowel lampje als geluid van de hardeschijf). Daarnaast is hij na zelfs een uur wachten nog steeds gelockt.
Net weer gehad dus nog even extra op gelet.

Misschien een ander idee??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/06, 14:17:18 »
Adobe Flash Player voor Linux laat de boel ook nog wel eens vastlopen....

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/06, 14:36:42 »
Is hier iets anders aan te doen dan verwijderen???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/06, 14:39:17 »
Is hier iets anders aan te doen dan verwijderen???

Tja, dat is niet echt een optie voor mij... Nou ja, versie 10 van de Adobe Flash Player is al een stuk beter dan versie 7, die was echt nauwelijks te gebruiken indertijd.

Doormodderen en wachten totdat Adobe het ding verder verbetert, is mijn advies.

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/06, 15:24:23 »
Ok, maar volgens mij gebruik ik er een van macromedia, omdat adobe geen 64-bits had???

Ik ga hem sowieso binnenkort opnieuw installeren en dan de handleiding van computertip gebruiken.

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/07, 15:39:28 »
Pc opnieuw geïnstalleerd. Tot nu toe geen lockups, maar ook nog geen cardreader.

Kan iemand mij daarmee verder helpen. Ik post de nieuwe lsusb mee.

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/08, 09:49:13 »
Net weer een lockup gehad. Dus ook na nieuwe installatie beide problemen aanwezig.

Wie kan mij helpen :-[ :-[

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/08, 10:45:51 »
Kan rot RAM-geheugen zijn. Doe eens een geheugenproef: derde optie in het Grubmenu. Half uurtje laten pompen. Zie je geen Grubmenu als je je computer aanzet, dan een paar keer op Esc duwen, dan verschijnt het.

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/08, 16:23:00 »
De geheugentest heeft twee keer een pass afgegeven. Dus dat is het probleem (als het goed is) niet.

Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/08, 16:37:24 »
Pc opnieuw geïnstalleerd. Tot nu toe geen lockups, maar ook nog geen cardreader.

Kan iemand mij daarmee verder helpen. Ik post de nieuwe lsusb mee.
In je eerste lsusb stond je card reader nog vemeld, JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology Corp. In je tweede lsusb wordt deze niet vermeld. Een beetje vreemd.
Is de card reader intern wel goed aangesloten?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/08, 16:50:43 »
Is er een nieuwere BIOS-versie beschikbaar voor je moederbord? Zo ja, flits het BIOS dan eens naar de nieuwste versie: http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

En trek eens tijdelijk de gegevenskabel los van de interne kaartlezer. Misschien is die de boosdoener.

Onizuka

  • Gast
Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/08, 22:11:52 »
Pc opnieuw geïnstalleerd. Tot nu toe geen lockups, maar ook nog geen cardreader.

Kan iemand mij daarmee verder helpen. Ik post de nieuwe lsusb mee.
In je eerste lsusb stond je card reader nog vemeld, JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology Corp. In je tweede lsusb wordt deze niet vermeld. Een beetje vreemd.
Is de card reader intern wel goed aangesloten?

De JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology Corp. is mijn USB Harde Schijf. Deze zat er bij de eerste wel in en bij de tweede niet. Ik heb de bedrading gecontroleerd, losgehaald en opnieuw aangesloten. In mijn lsusb staat nog steeds geen cardreader. Wel werkt nu de USB-poort van de cardreader. Ik heb de cardreader met 3 verschillende kaartjes geprobeerd (CF en SD), maar geen geluk.

Is er een nieuwere BIOS-versie beschikbaar voor je moederbord? Zo ja, flits het BIOS dan eens naar de nieuwste versie: http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

En trek eens tijdelijk de gegevenskabel los van de interne kaartlezer. Misschien is die de boosdoener.

BIOS geflitst en tot nu toe geen lockups, ik hou jullie op de hoogte.

PS van 10 tot 14 augustus ben ik op vakantie dus dan zal dit topic even stilliggen.

Re: Problemen met cardreader en lockups
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/08, 22:44:38 »
Prettige vakantie en we wachten op het vervolg. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.