Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april  (gelezen 4431 keer)

bronartikel van OMG Ubuntu

Helaas vind ik het lager dan eigenlijk verwacht. Ik weet niet zeker of de enquêtering een goede, plausibele, opmaak kent maar ik denk toch dat 11% een feitelijk lage inschatting is.

Aan de andere kant is het toch voor Linux een plaatsje extra op de wereldkaart; met een hele smuk bedrijven die overstappen zou het best kunnen dat er anderen gaan volgen.

In ieder geval: er moet iets gedaan worden aan de Linux-marketingmotor. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/21, 19:02:32 »
In ieder geval: er moet iets gedaan worden aan de Linux-marketingmotor. 
Dat is lastig, want de Linux bestaat niet, er is alleen een Linux.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/21, 19:45:51 »
11 % is al heel veel....  =D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/21, 19:46:55 »
ik denk toch dat 11% een feitelijk lage inschatting is.
11% van de ondervraagden bedrijfjes is voornemens Linux te gaan gebruiken, het werkelijk aantal is misschien lager. :P
11% of the (admittedly small) 641 companies queried stated they intend to switch to Linux.
en 37% blijft lekker XP gebruiken (‘omdat het kan’).  :o
Perhaps more shockingly is that 37% of those asked intend to stick with Windows XP past the expiry date.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/21, 19:57:13 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline atomos

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/21, 19:55:17 »
11 % is al heel veel....  =D

Ben het met je eens  =|
Na de flyer actie en na plaatsing van vraag/aanbod over xp naar linux.. ,bij de locale super, geen reactie is gekomen.
doet me die 11 % echt verbazen.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/21, 20:38:32 »
Ik zou graag eens willen weten wie die 37% is die door wil karren met XP, dan weet ik in ieder geval dat ik daar geen diensten ga afnemen...

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/21, 21:22:45 »
Ik zou graag eens willen weten wie die 37% is die door wil karren met XP, dan weet ik in ieder geval dat ik daar geen diensten ga afnemen...
zou toch ook eens naar hun leveranciers kijken, "while 39% claim software they rely on depends on XP."
dat probleem heeft het bedrijf waar ik werk dus ook, wij behouden dan ook een computer met XP voor die software (doch wel een zonder internet).
de fabrikant weigert pertinent om nieuwere systemen te ondersteunen, maar er word geen reden gegeven waarom, het vreemde is dat ze zelf ook geen vervangend pakket hebben, dus je forceren eigenlijk dat je of XP blijft gebruiken of overstapt naar een concurrent.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/21, 21:33:22 »
Zouden er een aantal van die 37% machinebouwers/onderhoud kunnen zijn ?
De machinebesturing draait onder Win XP en hoeft daarom niet online te zijn en zolang de hardware niet verandert blijft de machine doorlopen en blijven ze xp gebruiken......
« Laatst bewerkt op: 2014/02/21, 21:34:55 door Manno »
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/21, 22:25:36 »
Ik zou graag eens willen weten wie die 37% is die door wil karren met XP, dan weet ik in ieder geval dat ik daar geen diensten ga afnemen...
zou toch ook eens naar hun leveranciers kijken, "while 39% claim software they rely on depends on XP."
dat probleem heeft het bedrijf waar ik werk dus ook, wij behouden dan ook een computer met XP voor die software (doch wel een zonder internet).
de fabrikant weigert pertinent om nieuwere systemen te ondersteunen, maar er word geen reden gegeven waarom, het vreemde is dat ze zelf ook geen vervangend pakket hebben, dus je forceren eigenlijk dat je of XP blijft gebruiken of overstapt naar een concurrent.

1 PC hoor je mij niet over. Maar er staat 'bedrijven' dus dan neem ik aan dat het over meer dan 1 PC gaat en dan zie ik wel aanleiding om dat bedrijf te weigeren als ik zou weten dat ze bij XP zouden blijven.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/21, 23:26:18 »
1 PC hoor je mij niet over. Maar er staat 'bedrijven' dus dan neem ik aan dat het over meer dan 1 PC gaat en dan zie ik wel aanleiding om dat bedrijf te weigeren als ik zou weten dat ze bij XP zouden blijven.
Hier in België gebruikt de Volvo fabriek ook XP op de productie lijnen en ik denk niet dat ze dat zullen veranderen. Zul je nu geen Volvo meer kopen? Zolang XP niet met het internet verbonden is zullen ze het blijven gebruiken om die software die er op draait te behouden. Dus bedrijven in het zelfde geval zullen niet overschakelen.
Waar ik nu werk denk ik dat er wel problemen zijn met hun XP systeem. Overlaatst vroegen ze me iets meer info over Linux. Maar dat was heel kort wat info uitwisselen. Ik zal nog wel nog eens informeren waarom ze mij dit eigenlijk vroegen.

Mijn broer gebruikt altijd CorelDraw om vanalles te creëren. Dat je Windows moet hebben daarvoor interesseert hem echter niet. Niets van Windows zelf gebruikt hij (wel de browser en het bestandsbeheer, maar dat zou hij in een ander OS ook moeten gebruiken). Hij kent er dus echt niets van. Hij gebruikt al jaren CorelDraw en kent dit bijna als zijn broekzak, maar om een instelling of andere zaken die met Windows zelf te maken hebben aan te passen kan hij niet (vroeger toch, dat is na al die jaren wel iets verbeterd) Moest het dus alleen op Linux draaien, hij had dan gewoon Linux gebruikt. Het is dus slechts voor die CorelDraw dat hij windows op zijn PC heeft.
Zo is het ook met de fabrieken die externe software gebruiken en daarvoor wel Windows MOETEN gebruiken. Als het goed werkt, waarom zouden ze dan overschakelen naar iets dat een hele omkeer zou zijn en ook wel wat geld zou kosten. (Toch de opzet ervan).
« Laatst bewerkt op: 2014/02/21, 23:35:16 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/22, 00:11:16 »
Ik zou graag eens willen weten wie die 37% is die door wil karren met XP, dan weet ik in ieder geval dat ik daar geen diensten ga afnemen...
zou toch ook eens naar hun leveranciers kijken, "while 39% claim software they rely on depends on XP."
dat probleem heeft het bedrijf waar ik werk dus ook, wij behouden dan ook een computer met XP voor die software (doch wel een zonder internet).
de fabrikant weigert pertinent om nieuwere systemen te ondersteunen, maar er word geen reden gegeven waarom, het vreemde is dat ze zelf ook geen vervangend pakket hebben, dus je forceren eigenlijk dat je of XP blijft gebruiken of overstapt naar een concurrent.

1 PC hoor je mij niet over. Maar er staat 'bedrijven' dus dan neem ik aan dat het over meer dan 1 PC gaat en dan zie ik wel aanleiding om dat bedrijf te weigeren als ik zou weten dat ze bij XP zouden blijven.
echter, als wij 1 PC met XP houden zouden wij dan niet ook moeten zeggen dat we niet geheel over gaan?
we blijven immers wel XP gebruiken, niet overal, maar het blijft er wel.

ik heb ook een tijd systeembeheer gedaan voor een bedrijf dat het bedrijf waar ik werk had overgekocht, een timmerfabriek, die is failliet gegaan omdat er geen orders meer kwamen.
zij hadden nog 3 PC's met dual boot tussen Windows 98SE en Windows 2000, deze waren nodig voor speciale CAD software die gebruikt kon worden i.c.m. de zaag apparatuur.
het bedrijf wat die software maakte was al eerder in 1996 failliet gegaan.
er was wel nieuwere software wat ook met de machines werkte maar die licenties en het omzetten van bestaande gegevens had ongeveer vier en een kwart miljoen gekost, wat meer wat dan die timmerfabriek op dat moment waard was.
ik spreek hier over de situatie van dat bedrijf in 2012 overigens.

zij zijden ook dat ze nooit waren 'overgegaan' van 98SE, wat ook klopte want er waren nog systemen mee.
(in totaal waren er 6 overigens, 3 daarvan Pentium's met enkel 98SE, die stonden in voorraad, en 3 met Pentium III processor en 98SE/2000.)


ik snap je punt dat het erg raar is om een niet-ondersteund systeem te geruiken, zeker als bedrijf is het niet veilig, maar in hoeverre is het onwelwillendheid en in hoeverre onmacht.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/22, 00:18:57 »
1 PC hoor je mij niet over. Maar er staat 'bedrijven' dus dan neem ik aan dat het over meer dan 1 PC gaat en dan zie ik wel aanleiding om dat bedrijf te weigeren als ik zou weten dat ze bij XP zouden blijven.
Hier in België gebruikt de Volvo fabriek ook XP op de productie lijnen en ik denk niet dat ze dat zullen veranderen. Zul je nu geen Volvo meer kopen?

Volvo zou ik sowieso nooit kopen.

Kijk, als XP zonder internet wordt gebruikt in bedrijven dan vind ik het prima. Maar als men gaat doorhobbelen met XP mét internet dan vind ik het een risico worden om er 'zaken' mee te doen...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/22, 00:27:17 »
Op de professionele video afdeling van een bekend merk staat op een PC: Dos, Win95, 98, 2000 en XP.
Deze machine ondersteund afregel en update software voor diverse video machines en denk nou niet dat er wat dan ook voor updates voor deze OS en hardware gebonden software is.
Bovendien zitten er specifieke unieke insteekkaarten in deze machine, inclusief serieel, parallel en scsi.
Tot end of live van de professionele video hardware zul je de bijbehorende OSen en de hardware in de lucht dienen te houden.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/22, 00:37:35 »
Toch wel apart. Dan ben ik eens een keertje kritisch op de veiligheid waar ik normaal steeds verbaasde reacties krijg omdat ik niet genoeg aan de veiligheid en privacy denk, en dan krijg ik dit soort reacties... Nou, het zal me wel weer een worst wezen hoor. Enfin, ik doel dus op de bedrijven die XP gaan blijven gebruiken i.c.m. INTERNET. Offline is het natuurlijk geen probleem.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/22, 02:04:11 »
Vistaus, je hebt volkomen gelijk wat betreft XP i.c.m. het Internet. (Je moet je niet zo aangevallen voelen hoor, we houden de discussie alleen maar levend(ig) :))

Soms snap ik zelfs niet waarom een bedrijf zijn intern netwerk zomaar verbind met internet. Moeten al diegenen die een computer gebruiken in een bedrijf dan op internet kunnen? Ik vind dit raar. Zelfs al heb je e-mail nodig, dan nog kan dat intern en/of via een virtueel systeem en na controle door een virus/malware scanner.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/22, 02:07:00 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/22, 09:31:47 »
Soms snap ik zelfs niet waarom een bedrijf zijn intern netwerk zomaar verbind met internet.

Ik ken een bedrijf dat claimt op die manier de overhead-kosten van de IT-afdeling te kunnen drukken (laag houden); bovendien zijn computers aangesloten op het complete internet veel veelzijdiger (op een of andere manier) voor een werknemer dan wanneer hij achter een gesloten deur zit met een intranet.

In ieder geval: met 11% kunnen we wel tevreden zijn, maar ik had het persoonlijk toch liever wat hoger gezien. Maar het blijft een bedje ziek dat vele beslissingsnemers niet eens weet hebben van een alternatief voor Windows (net zoals nu op mijn nieuwe werk).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/22, 15:47:48 »
Niet alleen beslissingsnemers maar zeker systeembeheerders die Linux niet eens kennen. Dat is nog onbegrijpelijker.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/22, 20:00:17 »
@vistaus
Citaat
Offline is het natuurlijk geen probleem
Daar heb je volledig gelijk in, maar het deskundige management vind dat er ook ge-emailed  en ge-internet moet worden op die PC, spaart weer een extra doos uit.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/23, 00:25:28 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/22, 20:02:51 »
het deskundige management
Je bedoelt mensen die geen verstand van systemen hebben en in de gebruiksaanwijzing moeten zoeken hoe de PC aan/uit moet?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/22, 20:15:00 »
Niet alleen beslissingsnemers maar zeker systeembeheerders die Linux niet eens kennen. Dat is nog onbegrijpelijker.

Daar kan ik alleen met tranende ogen naar kijken; ik kan dat haast niet geloven: ik ben ook maar steunpunt vanuit enthousiasme maar niet vanuit systeembeheer, ik wil maar zeggen dat ik moeilijk kan geloven dat échte IT-ers Linux niet zouden kennen (of expres erover zwijgen om hun job veilig te stellen  :evil: ) het is te gek om los te lopen [/einde wanhoop en ongeloof]
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/22, 20:37:07 »
Het is dus slechts voor die CorelDraw dat hij windows op zijn PC heeft.
Wijs 'm eens op Inkscape? Zit gewoon in de pakketbronnen, en je kunt er prachtig vectorgebaseerd mee tekenen.  :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/22, 23:17:05 »
Het is dus slechts voor die CorelDraw dat hij windows op zijn PC heeft.
Wijs 'm eens op Inkscape? Zit gewoon in de pakketbronnen, en je kunt er prachtig vectorgebaseerd mee tekenen.  :)
Weet ik Pjotr, maar ik laat het zo omdat hij dat echt al heel veel jaren mee bezig is.
Hij heeft wat minder motorische kapaciteiten in zijn rechterhand, niet dat hij niets kan verre van, hij werkt ook in een schilderswinkel al 25 jaar, maar voor creatief vanalles te doen gaat dat toch meestal ver.  En met CorelDraw kon hij vele jaren geleden enorm creatief bezig zijn, hij tovert heel wat creaties uit zijn computer. En dus nu nog Inkscape aanleren zou echt wel zonde zijn van zijn tijd, hoor. HIj heeft dat nu onder de knie en kan soms nogal eens uitschieten en zich opmaken als het niet direct lukt wat anders wel direct gaat. (Een mens blijft een gewoonte dier  ^-^)
En naast dat vind ik CorelDraw ook een heel goed programma, ook al moet je er veel voor betalen, het is zeker zijn geld waart als je elke dag ermee bezig bent (En dat doet hij ook).
Zelf heb ik al met Inkscape gewerkt (nu is het al een tijdje geleden) en was er heel snel mee weg. En vind dit trouwens een uitstekend programma (en dat gratis voor niets!)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #22 Gepost op: 2014/02/22, 23:22:43 »
De beste pictogramthema-makers van Linux gebruiken ook Inkscape en die kunnen in enkele minuten prachtige dingen eruit toveren. Het is een zeer goed programma! :)


Offline heir4c

  • Lid
Re: Slechts 11% XP-gebruikers zou overstappen op Linux rond april
« Reactie #24 Gepost op: 2014/02/23, 16:37:01 »
En voor sommige commerciële Windows software heb je niet altijd Windows zelf nodig. Vaak draait het ook onder Wine. Hier de Wine-compatibiliteitsinfo voor Coreldraw...
Dat heb ik al eens overlopen. En ik heb CorelDraw 9 (een oude versie die ik van mijn broer gekregen heb) al eens onder wine laten werken maar dat is niet hetzelfde en geeft ook de afbeeldingen niet goed weer. Groene of Blauwe of ontbrekende vlakken. Nee, nee ikzelf blijf gebruik maken van Inkscape. Als ik een .cdr bestand nodig heb/gebruik van mijn broer laat ik het eerst overzetten naar .svg.
Of moet ik ergens versie 11 weten te vinden. Die werkt blijkbaar wel goed volgens de lijst.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/23, 16:39:11 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu