Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]thunderbird : laat email op server  (gelezen 874 keer)

Offline rman

  • Lid
[opgelost]thunderbird : laat email op server
« Gepost op: 2011/11/18, 18:50:04 »
In de laatste versie van Thunderbird zie ik de handiige optie "laat email op server" bij acounts niet meer.
Weet iemand hoe je dit toch voor elkaar krijgt?

Ik gebruik versie 7.0.1.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/03, 18:02:09 door rman »
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Re: thunderbird : laat email op server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/18, 19:35:34 »
dat is raar, ik heb die optie wel onder "account instellingen" en dan naar "serverinstellingen".

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: thunderbird : laat email op server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/18, 19:46:37 »
Het werkt alleen met een POP account ! (voor zover ik weet)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird : laat email op server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/18, 22:27:11 »
In de laatste versie van Thunderbird zie ik de handiige optie "laat email op server" bij acounts niet meer.
Het verschil tussen IMAP en POP3 is, dat je IMAP-mails feitelijk op de server van je provider staan en een mailprogramma zoals Thunderbird dan alleen een soort afstandsbediening is om deze mails te laten zien.
Bij POP3 heb je de keuze of je mails door het lezen/downloaden op de server laat staan of dat deze "verschoven" worden van de mailserver van je provider naar een locale harde schijf in de map ~/.thunderbird.

Voordeel van POP3:
Je kan de mailserver van je provider zien als een externe back-up van alle mails. Gaat je pc stuk, staan de mails nog steeds op de mailserver van je provider als je "op der server laten staan" aan hebt staan.
Nadeel van POP3:
De mail-status (gelezen/beantwoord) wordt op elke pc afzonderlijk bijgehouden.

Voordeel van IMAP:
Je kan (de status van) een mail op meerdere pc's/notebooks op dezelfde manier zien (wel/niet gelezen, beantwoord/doorgestuurd).
Elke handeling aan een mail (bewerken, verschuiven etc.) wordt 1:1 zo uitgevoerd. Dat lijkt net op het bewerken van een bestand op de locale harde schijf.
Eigenlijk is dat "externe back-up"-verhaal dus ook van toepassing op IMAP, want de mails worden niet verwijderd tenzij je daartoe een opdracht geeft.
Nadeel van IMAP:
Ga je zo'n IMAP-mail wissen en "verschuiven naar de prullenbak/trash" staat niet aan, dan is het echt weg. (Bij sommige providers kan je overigens "een dag terug" gaan als je een eerdere staat van je mailbox wilt zien.)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/18, 22:32:16 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline rman

  • Lid
Re: [opgelost]thunderbird : laat email op server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/03, 18:03:44 »
Jaja het verschil tussen pop3 en imap weet ik.
Mijn post blijft nu wel op de server staan. Allen bedankt
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go