Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] MSI Wind/Realtek RTL8187SE  (gelezen 3389 keer)

Offline Els

  • Lid
[opgelost] MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Gepost op: 2010/07/14, 22:34:59 »
Hoi, ik heb een MSI Wind U90 met de Realtek RTL8187SE draadloze kaart. Heb er 10.04 opgezet en ja hoor, geen draadloos internet. Ook niet met ndiswrapper.

Google levert wel een hoop resultaten op, waarin meestal gezegd wordt dat er wel problemen mee waren maar dat vanaf 9.04 of 9.10 het out-of-the-box zou werken. Hier dus niet. Hier op het forum vind ik drie topics:
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/msi-wind-(of-andere-netbooks)/msg416471/
http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/ubuntu-10-04/
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/draadloos-netwerk-driver-msi-u100/msg/?PHPSESSID=7534f9aa458ea333849c4e51ce78d628;%msg_id%
waar iedereen een oplossing gevonden lijkt te hebben...

Hier: http://boskastrona.ovh.org/index.php?lang=en staat wel iets maar dat gaat maar tot Intrepid.

Kan iemand mij helpen met troubleshooten? Ik zou er wel de originele Suse enterprise weer op kunnen zetten, want daarvoor heb ik wel een driver gevonden, maar ik heb eigenlijk liever Ubuntu...
« Laatst bewerkt op: 2010/07/14, 23:28:54 door Els »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/14, 22:53:16 »
Heb je al alle updates bedraad binnengehaald (via netwerkkabel dus)?

Overigens: een kennis van me heeft ook zo'n ding, met Debian erop. Hij vertelde me, dat je de draadloze kaart kunt aanzetten met een bepaalde Fn-toetscombinatie. Dus Fn-toets ingedrukt houden en een tikje geven op een of ander symbooltje op de bovenste toetsenrij.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/14, 22:55:42 door Pjotr »

Offline Els

  • Lid
Re: MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/14, 22:55:40 »
Ja, allemaal gedaan. Plus m'n markeringen van de laptop ingelezen en geïnstalleerd, dus volgens mij heb ik daarmee ook heel jouw 'doe dit eerst' lijstje gehad :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/14, 22:56:28 »
OK... ik heb nog wat toegevoegd aan m'n eerdere bericht. Probeer dat ook eens?

Offline Els

  • Lid
Re: MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/14, 23:25:55 »
Overigens: een kennis van me heeft ook zo'n ding, met Debian erop. Hij vertelde me, dat je de draadloze kaart kunt aanzetten met een bepaalde Fn-toetscombinatie. Dus Fn-toets ingedrukt houden en een tikje geven op een of ander symbooltje op de bovenste toetsenrij.

Nou Pjotr, ik snap er helemaal niks meer van, maar hij doet 't nu :) Er is géén Fn functietoets om draadloos aan te zetten (heb er de handleiding nog eens op nagekeken), maar ik heb ze allemaal toch eens geprobeerd en *ergens* sprong ineens de draadloze verbinding aan...
Heb intussen een paar keer opnieuw opgestart en hij maakt nu steeds automatisch verbinding.

Geen idee wat jij daar op afstand hebt zitten toveren, maar heel erg bedankt! :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/14, 23:31:47 »
Geen idee wat jij daar op afstand hebt zitten toveren, maar heel erg bedankt! :D

Op verzoek deins ik zelfs niet terug voor een potje toveren....  :P

Mooi dat het werkt, en goed = goed! Overigens schijnt er een bepaalde toetscombinatie te zijn voor het aan- en uitzetten van de draadloze kaart op dat ding, dus kijk het eens na? Werkt hetzelfde in SLED (Suse Linux Enterprise Desktop) als in Debian en Ubuntu.

Offline Els

  • Lid
Re: MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/14, 23:34:19 »
Overigens schijnt er een bepaalde toetscombinatie te zijn voor het aan- en uitzetten van de draadloze kaart op dat ding, dus kijk het eens na? Werkt hetzelfde in SLED (Suse Linux Enterprise Desktop) als in Debian en Ubuntu.

Die zal ik dan misschien toch per ongeluk gehad hebben... Ik ga de handleiding nog maar eens wat uitgebreider lezen. Nogmaals bedankt!

Re: [opgelost] MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/14, 23:58:02 »
Citaat
Overigens schijnt er een bepaalde toetscombinatie te zijn voor het aan- en uitzetten van de draadloze kaart op dat ding, dus kijk het eens na

Op mijn MSI U123 is dat de toetsencombinatie: Fn+F11, daar staat zo'n blauwe "schotelantenne" op, zie dat eens na bij jou.  :D

ps. Die Fn+F11 combinatie is een zogenaamde "toggle", dus, telkens je die combinatie indrukt schakel je draadloos aan/uit.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Els

  • Lid
Re: [opgelost] MSI Wind/Realtek RTL8187SE
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/15, 00:07:52 »
O wat stom, ja nu zie ik dat het die is. Nu ik nog eens in de handleiding kijk, zie ik dat in zowel de Engelse als de Nederlandse F11 in het rijtje Fn-toetsen ontbreekt... Haha, was me niet eens opgevallen :-[ F6 en F10 staan er trouwens ook niet bij, maar die symbooltjes kan ik nog wel thuisbrengen, die schotelantenne... ja nu je het zegt ;) Bedankt!