Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: No bootable device Acer ES 13  (gelezen 994 keer)

Offline Paul54

  • Lid
No bootable device Acer ES 13
« Gepost op: 2017/05/29, 17:06:46 »
Ik probeer op een nieuwe Acer ES 13 (Intel Celeron, 8 GB DDR3, 500 GB HDD) Ubuntu te installeren. Windows is er al af en de hele harde schijf is voor Ubuntu. Eerst 16.04 geprobeerd, maar die werkte in de try-out versie zeeeer langzaam. Installeren ging wel goed. Secure boot voor die tijd al uitgeschakeld.
Bij het opstarten voor de eerste keer, kreeg ik alleen de melding dat er geen bootable device is.

Vervolgens 17.04 geprobeerd. Was een heel stuk sneller in de try-out en het installeren ging goed. Alleen weer met hetzelfde resultaat.

Bij de 2e installatie poging kreeg ik een melding:
“The partition table format in use on your disks normally requires you to create a separate partition for boot loader code. This partition should be marked for use as an “EFI boot partition” and should be at least 35 MB in size. Note that this is not the same as a partition mounted on /boot.

If you do not go back to the partitioning menu and correct this error, boot loader installation may fail later, although it may still be possible to install the boot loader to a partition.”

Ga ik dan terug, dan krijg ik een venster met een overzicht van de partities:

/dev/sda
   free space                1 MB
   /dev/sda1    fat32   /boot/efi   536 MB       gebruikt 33 MB
   /dev/sda2      ext4      /      499568 MB   gebruikt 16085 MB Ubuntu 17.04
   free space               1 MB

In dit venster moet ik dan, denk ik, iets toevoegen of een naam veranderen of een vlag plaatsen???
Geen idee.

Verschillende tips met het updaten van GRUB via de terminal al geprobeerd.

Kan iemand aangeven hoe ik verder moet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: No bootable device Acer ES 13
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/29, 20:10:49 »
Niet "op de automatische piloot" geïnstalleerd, maar zelf rootpartitie aangewezen? Het installatieprogramma (Ubiquity) zou op de "automatische piloot" namelijk UEFI dat in volledige UEFI-modus draait, als zodanig moeten herkennen.

Kortste klap: zet het UEFI op CSM of Legacy, zodat het zich gaat gedragen als ouderwets BIOS. Herhaal daarna de installatie van 16.04.2:
http://ftp.tudelft.nl/releases.ubuntu.com/xenial/ubuntu-16.04.2-desktop-amd64.iso

Offline ajjp

  • Lid
Re: No bootable device Acer ES 13
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/30, 09:53:38 »
Als je de tip van Pjotr uit hebt kunnen voeren en alles werkt, dan ben je natuurlijk klaar.

Zo niet: ook ik heb een Acer met een lastige UEFI (en er zijn er meer). Na veel proberen bleek de oplossing te zijn -en enkele anderen hebben dat ook ervaren- om in de UEFI een file als "trusted for executing" aan te merken. Dat moest worden: shimx64.efi
Zie voor verdere uitleg https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87072.25, #26. Let wel: hierbij moest de UEFI juist wel op"secure boot" gezet worden, want anders werden alle keuzemogelijkheden disabled.

edit: ik heb het programma gewoon zichzelf automatisch laten installeren. Dus niet vooraf partities aanmaken.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/30, 09:55:10 door ajjp »