Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Live CD wil niet installeren  (gelezen 1608 keer)

Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Gepost op: 2017/07/16, 11:04:28 »
Hallo, ik ben nieuw op het gebied van Linux. Ik heb genoeg van Windows 10 en wil graag overstappen naar Ubuntu. Ik heb een MSI laptop, de GL72 6QD . Ik heb de bios instellingen aangepast zoals beschreven in een van de topics. Ik heb de live cd gedownload en op dvd gebrand en wil deze installeren met een externe dvd speler. De dvd start wel op en dan kan ik kiezen om Ubuntu te installeren als live versie. Daarna zie ik het installatiescherm met de stippen die achtereenvolgens oplichten. Op een gegeven moment stopt het oplichten van de stippen en gebeurt er niets meer. Als ik de externe dvd speler met de live cd aansluit op de Toshiba  laptop van mijn vrouw, dan wordt Ubuntu live gewoon geïnstalleerd, zonder ook maar iets te veranderen in de bios. Windows 10 is up to date qua updates. Ik heb het ook geprobeerd mer LinuxMint met hetzelfde resultaat als hier boven genoemd, niet op mijn laptop, maar wel op die van mijn vrouw. Wie weet wat er fout gaat of waardoor de installatie van Linux stopt.

Nor

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/16, 12:06:42 »
Mooie laptop trouwens. Als ik eerdere probleem meldingen zie, denk ik dat je hier ook tegen een SSD probleem aanloopt.
De laptop van je vrouw, welk type is dat?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/16, 12:14:41 »
Start 'm eens op vanaf de Mint-DVD (bij voorkeur 18.2 Sonya), kies in het opstartmenu "Start in compatibility mode"  (tweede regel in het opstartmenu van de DVD) en geef dan als volgt een systeemoverzicht:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Start in de uitprobeersessie tevens het schijfbeheerprogramma GParted en post hier een schermafdruk van GParted, bijvoorbeeld met behulp van https://postimages.org/nl/

Het iso van Mint 18.2 Cinnamon (64-bits) haal je hier:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/18.2/linuxmint-18.2-cinnamon-64bit.iso

--Bewerking: bericht aangevuld n.a.v. terechte opmerking van HarzG.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/16, 12:39:43 door Pjotr »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/16, 12:19:20 »
Welkom in het forum.

Met de informatie die je hebt gegeven, kunnen we je nog niet verder helpen. De belangrijkste vraag: welke versie van Ubuntu heb je op je dvd gezet?
Ik heb de bios instellingen aangepast zoals beschreven in een van de topics.
In welk topic staat dat? Er zijn verschillende berichten hierover die weer afhankelijk zijn van het type pc/notebook.
Citaat
De dvd start wel op en dan kan ik kiezen om Ubuntu te installeren als live versie. Daarna zie ik het installatiescherm met de stippen die achtereenvolgens oplichten. Op een gegeven moment stopt het oplichten van de stippen en gebeurt er niets meer.
Ik denk dat je bedoelt dat je kiest voor het starten van Ubuntu als live systeem, d.w.z. er wordt op dat moment niets geinstalleerd maar slechts "getest" in een omgeving waarin een besturingssysteem in je werkgeheugen wordt geladen zonder dat er iets op je harde schijf gebeurt.

@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/16, 12:34:37 »
@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Klopt.... Mijn vorige bericht was onvolledig.  :)

Ik had erbij moeten zeggen dat de Mint-DVD opgestart moet worden in de compatibiliteitsmodus, want dat is één van de standaard-opstartopties van de Mint-DVD. Een extraatje dat de Mint-DVD wel heeft, en die van Ubuntu niet.

Ik zal mijn vorige bericht aanvullen.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/16, 12:38:14 door Pjotr »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/16, 13:03:19 »
... opgestart moet worden in de compatibiliteitsmodus, want dat is één van de standaard-opstartopties van de Mint-DVD. Een extraatje dat de Mint-DVD wel heeft, en die van Ubuntu niet.
Of er alle functies van de compatibiliteitsmodus van Mint erbij zitten, dat weet ik zo niet. Maar een paar opties staan er gewoon bij. Ik gok maar dat het mogelijk is met nomodeset de live-dvd te starten van Ubuntu.

Je kan zodra het scherm1 zichtbaar is op ESC drukken en dan zie je meer opties voor het starten van de live-dvd. Nadat je ESC hebt gedrukt, kan je eerst je taal selecteren en nadien druk je op F6. Hier komt de optie nomodeset in beeld. Met de pijltjes-toets blader je daar naartoe.  Je druk vervolgens op ENTER en je ziet een "x" voor nomodeset verschijnen. Hierna druk je nogmaals op ESC en vervolgens op ENTER. ->Je livesysteem wordt nu gestart met de optie "nomodeset".

NB: Je systeem start met een beperktere grafische weergave. Het vraagt na de installatie nog een aanpassing van het systeem om de mogelijkheden van een grafische kaart zoals de GTX 950M te kunnen benutten. Maar dat zie we dan later wel.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/16, 15:17:04 »
Dit is wat ik bedoel (klik op de afbeelding om haar te vergroten):


Schermafdruk van de verouderde Mint 14, maar in 18.2 is dat nog precies hetzelfde.  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/07/16, 15:20:05 door Pjotr »

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/17, 18:23:54 »
De laptop van mijn vrouw is een Toshiba Satellite L50-B met ook een SSD schijf er in.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/17, 19:53:38 »
Mooie laptop trouwens. Als ik eerdere probleem meldingen zie, denk ik dat je hier ook tegen een SSD probleem aanloopt.
De laptop van je vrouw, welk type is dat?

Mijn vrouw heeft een Toshiba Satelitte L-50B met daarin ook een SSD.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/17, 20:05:35 »
Welkom in het forum.

Met de informatie die je hebt gegeven, kunnen we je nog niet verder helpen. De belangrijkste vraag: welke versie van Ubuntu heb je op je dvd gezet?
Ik heb de live CD van Linux Mint 18.2 Cinnamon 64 bit en de live CD van Ubuntu Desktop 16.04.2 LTS uitgeprobeerd en beide lopen vast.
Ik heb de bios instellingen aangepast zoals beschreven in een van de topics.
In welk topic staat dat? Er zijn verschillende berichten hierover die weer afhankelijk zijn van het type pc/notebook.
Het is een link die op dit forum staat: https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Verander-enkele-instellingen-van-het-UEFI-het-BIOS-
Citaat
De dvd start wel op en dan kan ik kiezen om Ubuntu te installeren als live versie. Daarna zie ik het installatiescherm met de stippen die achtereenvolgens oplichten. Op een gegeven moment stopt het oplichten van de stippen en gebeurt er niets meer.
Ik denk dat je bedoelt dat je kiest voor het starten van Ubuntu als live systeem, d.w.z. er wordt op dat moment niets geinstalleerd maar slechts "getest" in een omgeving waarin een besturingssysteem in je werkgeheugen wordt geladen zonder dat er iets op je harde schijf gebeurt.
Dat klopt ik probeer van beide Linux versies de live cd te openen.

@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Bovenstaande zegt mij als leek op het gebied van Linux helemaal niets  ;)

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/17, 20:10:52 »
@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Klopt.... Mijn vorige bericht was onvolledig.  :)

Ik had erbij moeten zeggen dat de Mint-DVD opgestart moet worden in de compatibiliteitsmodus, want dat is één van de standaard-opstartopties van de Mint-DVD. Een extraatje dat de Mint-DVD wel heeft, en die van Ubuntu niet.

Ik heb de Mint CD opgestart vanuit de compatibiliteits modus. Na een hele reeks van opdracht regels komt het programma met de volgende meldingen:
[541.727495] pcieport 0000:00:1c:0:
  • Reciever error

[ weer zo'n getal] NMI Watchdog: BUG: soft lockup-cpu#5 stuck for 22s! [kworker/5:3:1380]
Bovenstaande regels worden steeds herhaalt.

Ik zal mijn vorige bericht aanvullen.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/18, 11:46:14 »
... opgestart moet worden in de compatibiliteitsmodus, want dat is één van de standaard-opstartopties van de Mint-DVD. Een extraatje dat de Mint-DVD wel heeft, en die van Ubuntu niet.
Of er alle functies van de compatibiliteitsmodus van Mint erbij zitten, dat weet ik zo niet. Maar een paar opties staan er gewoon bij. Ik gok maar dat het mogelijk is met nomodeset de live-dvd te starten van Ubuntu.

Je kan zodra het scherm1 zichtbaar is op ESC drukken en dan zie je meer opties voor het starten van de live-dvd. Nadat je ESC hebt gedrukt, kan je eerst je taal selecteren en nadien druk je op F6. Hier komt de optie nomodeset in beeld. Met de pijltjes-toets blader je daar naartoe.  Je druk vervolgens op ENTER en je ziet een "x" voor nomodeset verschijnen. Hierna druk je nogmaals op ESC en vervolgens op ENTER. ->Je livesysteem wordt nu gestart met de optie "nomodeset".

Citaat
Ik heb Ubunti Live CD opgestart in nomodeset en dit was de oplossing. Ubuntu werd opgestart en ik kon met tevredenheid een indruk krijgen van Linux.  Hoe moet ik de aanpassing doen om de grafische kaart goed in te stellen? Of moet ik een andere driver voor de grafische kaart installeren, die onder Linux werkt? In ieder geval bedankt voor je oplossing  ^-^

NB: Je systeem start met een beperktere grafische weergave. Het vraagt na de installatie nog een aanpassing van het systeem om de mogelijkheden van een grafische kaart zoals de GTX 950M te kunnen benutten. Maar dat zie we dan later wel.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/18, 11:47:19 »
@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Klopt.... Mijn vorige bericht was onvolledig.  :)

Ik had erbij moeten zeggen dat de Mint-DVD opgestart moet worden in de compatibiliteitsmodus, want dat is één van de standaard-opstartopties van de Mint-DVD. Een extraatje dat de Mint-DVD wel heeft, en die van Ubuntu niet.

Citaat
Ik heb de Mint CD opgestart vanuit de compatibiliteits modus. Na een hele reeks van opdracht regels komt het programma met de volgende meldingen:
[541.727495] pcieport 0000:00:1c:0:
  • Reciever error

[ weer zo'n getal] NMI Watchdog: BUG: soft lockup-cpu#5 stuck for 22s! [kworker/5:3:1380]
Bovenstaande regels worden steeds herhaalt.

Ik zal mijn vorige bericht aanvullen.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/18, 11:48:34 »
@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Klopt.... Mijn vorige bericht was onvolledig.  :)

Ik had erbij moeten zeggen dat de Mint-DVD opgestart moet worden in de compatibiliteitsmodus, want dat is één van de standaard-opstartopties van de Mint-DVD. Een extraatje dat de Mint-DVD wel heeft, en die van Ubuntu niet.

Citaat
Ik heb de Mint CD opgestart vanuit de compatibiliteits modus. Na een hele reeks van opdracht regels komt het programma met de volgende meldingen:
[541.727495] pcieport 0000:00:1c:0:
  • Reciever error

[ weer zo'n getal] NMI Watchdog: BUG: soft lockup-cpu#5 stuck for 22s! [kworker/5:3:1380]
Bovenstaande regels worden steeds herhaalt.

Ik zal mijn vorige bericht aanvullen.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/18, 11:49:02 »
@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Klopt.... Mijn vorige bericht was onvolledig.  :)

Ik had erbij moeten zeggen dat de Mint-DVD opgestart moet worden in de compatibiliteitsmodus, want dat is één van de standaard-opstartopties van de Mint-DVD. Een extraatje dat de Mint-DVD wel heeft, en die van Ubuntu niet.

Citaat
Ik heb de Mint CD opgestart vanuit de compatibiliteits modus. Na een hele reeks van opdracht regels komt het programma met de volgende meldingen:
[541.727495] pcieport 0000:00:1c:0:
  • Reciever error

[ weer zo'n getal] NMI Watchdog: BUG: soft lockup-cpu#5 stuck for 22s! [kworker/5:3:1380]
Bovenstaande regels worden steeds herhaalt.

Ik zal mijn vorige bericht aanvullen.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/18, 11:51:33 »
Welkom in het forum.

Met de informatie die je hebt gegeven, kunnen we je nog niet verder helpen. De belangrijkste vraag: welke versie van Ubuntu heb je op je dvd gezet?
Citaat
Ik heb de live CD van Linux Mint 18.2 Cinnamon 64 bit en de live CD van Ubuntu Desktop 16.04.2 LTS uitgeprobeerd en beide lopen vast.
Ik heb de bios instellingen aangepast zoals beschreven in een van de topics.
In welk topic staat dat? Er zijn verschillende berichten hierover die weer afhankelijk zijn van het type pc/notebook.
Citaat
Het is een link die op dit forum staat: https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Verander-enkele-instellingen-van-het-UEFI-het-BIOS-
Citaat
De dvd start wel op en dan kan ik kiezen om Ubuntu te installeren als live versie. Daarna zie ik het installatiescherm met de stippen die achtereenvolgens oplichten. Op een gegeven moment stopt het oplichten van de stippen en gebeurt er niets meer.
Ik denk dat je bedoelt dat je kiest voor het starten van Ubuntu als live systeem, d.w.z. er wordt op dat moment niets geinstalleerd maar slechts "getest" in een omgeving waarin een besturingssysteem in je werkgeheugen wordt geladen zonder dat er iets op je harde schijf gebeurt.
Citaat
Dat klopt ik probeer van beide Linux versies de live cd te openen.

@Pjotr, @kuifje09
Als het bij een zwart scherm stopt, is vaak een grafische kaart een "usual suspect" en denk ik aan een opstart-parameter die moet worden meegegeven vanuit het Grub-scherm van de live-dvd.
Citaat
Bovenstaande zegt mij als leek op het gebied van Linux helemaal niets  ;)

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/18, 11:52:46 »
Mooie laptop trouwens. Als ik eerdere probleem meldingen zie, denk ik dat je hier ook tegen een SSD probleem aanloopt.
De laptop van je vrouw, welk type is dat?
Citaat
Mijn vrouw heeft een Toshiba Satelitte L-50B met daarin ook een SSD.

Re: Ubuntu Live CD wil niet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/19, 13:57:30 »
@ Norvanlor,

Citaat
Start 'm eens op vanaf de Mint-DVD (bij voorkeur 18.2 Sonya), kies in het opstartmenu "Start in compatibility mode"  (tweede regel in het opstartmenu van de DVD) en geef dan als volgt een systeemoverzicht:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Start in de uitprobeersessie tevens het schijfbeheerprogramma GParted en post hier een schermafdruk van GParted, bijvoorbeeld met behulp van https://postimages.org/nl/

Het iso van Mint 18.2 Cinnamon (64-bits) haal je hier:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/18.2/linuxmint-18.2-cinnamon-64bit.iso

--Bewerking: bericht aangevuld n.a.v. terechte opmerking van HarzG.

Probeer, AUB, eerst eens al die bovenstaande vragen deftig te beantwoorden/uit te voeren, en doe dat één voor één.
Gebruik daarvoor de terminal op de live-dvd AUB.
Zo kunnen de leden, van dit forum, jou véél gerichter helpen om een oplossing, voor jou probleem, aan te reiken.
Met dank.

Tip:
Om een replay (uitslag) van een terminal hier in dit bericht te plaatsen ga je als volgt te werk:

Zet terminal ( console -- zwart schermpje ) naast het scherm van het forum (verklein het scherm van het forum zodat ze naast elkaar passen):
 
- selecteer, alles wat in de terminal verschijnt, linkerklik en klik op "kopiëren", na het geven van het commando;
- ga terug naar jou bericht en ga naar de knop, boven het forumbericht --> # ((= ''code-tags' = twee vierkante haakjes [  |  ]met ertussen een knipperend verticaal streepje | ) druk enkele malen op de spatiebalk ( = de 'code-tags' komen wat verder van elkaar te staan ));
- ga met de muisaanwijzer tussen de code-tags staan, rechterklik, en klik dan op "plakken" --> het geselecteerde komt nu netjes tussen de code-tags te staan. ---> eventjes wat oefenen, om de geslecteerde tekst ertussen te 'mikken', kan nooit kwaad. :)

Dit doe je, voortaan, iedere keer dat je een 'replay van de terminal' in een bericht, op dit forum, wil postten.

Met dank.

We zien uit naar jou bericht, 'replay' van de uitgevoerde opdrachten en antwoorden... 
« Laatst bewerkt op: 2017/07/19, 14:13:37 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.