Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB wil niet installeren  (gelezen 3252 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
GRUB wil niet installeren
« Gepost op: 2015/05/24, 20:26:19 »
Hallo allemaal,

Ik heb dit pinksterweekend ineens obscure problemen met mijn laptop (Peaq PNB). Al enige maanden had ik een dual boot met W8, en toen besloot ik eens W8 opnieuw te starten (de eerste keer na installatie van W8). Wellicht dat W8 van schrik zich opnieuw is gaan 'settelen', want hierna startte Kubuntu niet meer op, alleen W8. Ik zag ook geen GRUB menu meer. W8 kan overigens vanuit EFI gestart worden.

Diskcheck gedaan op W8: alles ok. Hierna de partities met Kubuntu opgeruimd, en een verse herinstallatie gestart. Nu ziet het installatieprogramma wel alle partities, maar biedt alleen de mogelijkheid om de hele schijf te gebruiken. Dat vond ik al vreemd, dus handmatig een partitie aangemaakt en GRUB gealloceerd op dev/sda (standaard). Alleen: GRUB kan niet worden geinstalleerd, daar komt een melding van op het einde als 'fatal error'.

Hieronder mijn huidige schijfindeling:



Wat mij enige zorgen baart, is als ik sudo fdisk -l geef vanuit mijn live-sessie:

kubuntu@kubuntu:~$ sudo fdisk -l

WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.


Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders, total 976773168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disk identifier: 0x00000000

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1   976773167   488386583+  ee  GPT
Partition 1 does not start on physical sector boundary.

Disk /dev/sdb: 2116 MB, 2116550656 bytes
66 heads, 62 sectors/track, 1010 cylinders, total 4133888 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *          62     4132919     2066429    c  W95 FAT32 (LBA)


Zou (melding bold gemaakt) het zo kunnen zijn dat daar het schoentje wringt? Alleen, hoe los ik dat dan op...

Is er ook een mogelijkheid om GRUB ergens anders te alloceren? Ik kan er best mee leven dat Windows niet gezien wordt door GRUB, want die kan ik via Bios/EFI opstarten.
Op askubuntu heb ik zo een paar dingen gelezen, maar ik word daar eerlijk gezegd niet wijzer van. Kan je GRUB op dezelfde partitie leggen als Kubuntu, of op een separate partitie?

Alvast bedankt voor jullie meedenken  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/24, 20:53:10 »
Die melding lijkt me inderdaad de boosdoener.... Ik kan me vaag herinneren, dat ik ooit ook wel eens zoiets heb gehad. Op een drukgebruikte proefbak, waarop ik nogal eens met partitiegrenzen heen en weer sleurde.

Hoe ik 't heb opgelost weet ik niet meer; het was maar een proefbak, dus waarschijnlijk heb ik de boel compleet kaalgeslagen op de harde schijf en alles opnieuw geïnstalleerd.

Enfin, hier zit vast wel wat tussen dat iets minder drastisch is dan een volledige kaalslag:
https://www.google.nl/search?hl=nl&as_q=Partition+1+does+not+start+on+physical+sector+boundary&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=y&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=images&as_filetype=&as_rights=

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/26, 13:00:21 »
Ik heb inmiddels het nodige gedaan, maar veel verder ben ik nog niet gekomen...

Ik heb vanuit W8 een CHKDSK gedraaid, en teruggezet naar fabrieksinstellingen: geen resultaat (dit heeft me wel wat verbaasd). Ook de W8 partitie verkleinen: geen resultaat.
Vervolgens met GParted sda1 verkleind: geen resultaat.

Uiteindelijk zelfs sda1 gedelete: geen resultaat.

Zo langzamerhand krijg ik er een punthoofd van, en het heeft best wel wat tijd gekost. Het nodige geleerd, dat dan weer wel.

Ik heb het (laatste) idee om Grub op een aparte usb stick te installeren. Dit heb ik via het installatieprogramma geprobeerd, maar ook dat faalde. Het zou kunnen zijn dat dit handmatig moet? Ik heb de volgende howto gevonden: http://www.pendrivelinux.com/install-grub2-on-usb-from-ubuntu-linux/ , echter hier staat geen datum bij dus dat kan verouderd zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline EZ-man

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/26, 13:41:58 »
Ik heb ervaring met slechts mijn eigen dualboot systeem Win8/Mint.
En ik weet of elk UEFI-dualboot systeem een gelijke partitie-indeling heeft.
Op de tast gef ik hier een paar opmerkingen. 

Als ik naar je plaatje kijk dan is sda5 het Linux-systeem.
Ga na of in die partitie ook het bestand /ect/fstab  staat dat je kan openen met de teksteditor.

Daarin staan verwijzingen naar de opstart partities:
sda1   =>   boot/efi           ( is dit uniform op alle win8 dualboots ? ? )
sda5  =>    /                          ( dit is op basis van plaatje hierboven de vermoedelijke   )

Ter illustratie een gedeelte uit mijn fstab
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>

# / was on /dev/sda10 during installation              <---  dit is het linux bestandssysteem
UUID=lange_code1   /          ext4    errors=remount-ro 0       1

# /boot/efi was on /dev/sda1 during installation
UUID=lange_code2  /boot/efi       vfat    defaults        0       1


Ik heb inmiddels het nodige gedaan, maar veel verder ben ik nog niet gekomen...
[.....]
Uiteindelijk zelfs sda1 gedelete: geen resultaat.

En nu vermoed ik dat het nu onherstelbaar is (omdat sda1 ook verwijderd is).
Wat me veiligheidshalve het beste lijkt is de data veilig te stellen (voor zo ver er geen recente backup aanwezig is)
Als er voordien een Windows8 USB-herstel gemaakt is kan deze gebruikt worden voor het herinstalleren van W8
Ik zie ook dat sda6 een win8 recovery is, of deze nu nog betekenis heeft weet ik niet.
Voor het installeren van Linux vermoed ik dat je voldoende ervaring hebt.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/26, 14:50:38 »
Voor de goede orde: de digitale gezondheid van W8 interesseert me niet zoveel, ik ben niet van plan die te gaan gebruiken. Mocht ik Windows nodig hebben, dan pak ik mijn bedrijfslaptop met W7 wel. Ik wil dat Kubuntu op mijn laptop draait, zoals eerder.

EFI staat op sda2 (en die werkt nog steeds).

Volgens mij staat er één of andere installatiefout in W8, die ik er niet uit krijg. Ook met de live-sessie zelf is niks mis, uit pure uitprobeerzin heb ik Grub zelfs op een separate partitie gezet en 'geflagged' met boot_grub in de hoop dat dit zou werken, maar dat werkt dus ook niet. Dwz: Grub installeert dan wel, maar start Kubuntu niet op. Grub moet 'op een hoger plan' geinstalleerd worden zodat Grub de Kubuntu partitie 'ziet'. En dat gaat dus vooralsnog niet.

Resteert mijn vraag: hoe krijg ik Grub fatsoenlijk op een externe USB geinstalleerd, waarbij ik de laptop elke keer van die USB moet starten (daar kan ik mee leven)? Dat is (vermoed ik) nog de enige mogelijkheid...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Nero

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/26, 16:33:03 »
Blijkbaar zit je nog met een verouderde versie van fdisk. De nieuwere versies kunnen best wel met GPT indeling overweg. Probeer eens gdisk in plaats van fdisk. Krijg je dan nog die melding?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/26, 17:27:41 »
Kubuntu 14.04 zou toch niet verouderd moeten zijn...

gdisk meldt het volgende:
kubuntu@kubuntu:~$ sudo gdisk /dev/sda1
GPT fdisk (gdisk) version 0.8.8

Partition table scan:
  MBR: not present
  BSD: not present
  APM: not present
  GPT: not present

Creating new GPT entries.


En als ik fdisk start, krijg ik het volgende:
kubuntu@kubuntu:~$ sudo fdisk -l

WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.


Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders, total 976773168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disk identifier: 0x00000000

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1   976773167   488386583+  ee  GPT
Partition 1 does not start on physical sector boundary.

Disk /dev/sdb: 2116 MB, 2116550656 bytes
66 heads, 62 sectors/track, 1010 cylinders, total 4133888 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *          62     4132919     2066429    c  W95 FAT32 (LBA)


En GParted geeft inmiddels dit weer:



Het moet toch mogelijk zijn om op een partitie Kubuntu te zetten, en deze te kunnen starten vanaf een USB met Grub? Of is dit iets te exotisch gedacht mijnerzijds?


Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline EZ-man

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/26, 18:48:08 »
@asphyxia:
Je vraagt dingen die ik niet helemaal begrijp. De harde schijf is prima te gebruiken en er kan (na een paar correctie) van worden opgestart. Maar ik weet niet wat je precies wil:
 a - moet de data op de schijf in tack blijven
 b - volledig schone lei en schijf formateren, waarna linux kan worden geinstaleerd.
 c -  een tussen vorm, waarbij alle windws gerelateerde zaken worden verwijderd

 Optie a is de meest zachte manier en met boot-repair kan je dit oplossen:
     https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Links:
  download         http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/
  uitleg                 http://sourceforge.net/p/boot-repair/home/Home/

Voor een noodgeval zoals bij jou (als de pc niet meer wil opstarten): maak een opstart cd met boot-repair en start de cd op en boot-repair zal zijn werk doen. In de meeste gevallen is dat succesvol. Mocht dat niet baten dan zijn hardere maatregelen vereist : optie b.

AANVULLING : Het hele circus kan ook veroorzaakt zijn dat de Bios-instelling UEFI aan/uit geschakeld is. UEFI is speciaal voor win8 (eventueel dualboot met linux). De lagacy-mode (in sommige systemen ookwel CMS genoemd) is bedoeld voor linux en/of  win7 en ouder.

Daarom advies: kijk die opstart instellingen van de pc na.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/26, 19:41:06 door EZ-man »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/26, 20:55:15 »
@asphyxia:
Je vraagt dingen die ik niet helemaal begrijp. De harde schijf is prima te gebruiken en er kan (na een paar correctie) van worden opgestart. Maar ik weet niet wat je precies wil:
 a - moet de data op de schijf in tack blijven
 b - volledig schone lei en schijf formateren, waarna linux kan worden geinstaleerd.
 c -  een tussen vorm, waarbij alle windws gerelateerde zaken worden verwijderd

Ik kan me voorstellen dat door de sloot aan informatie mijnerzijds het beeld waziger wordt. Daarentegen heb ik getracht zo volledig mogelijk te zijn, om suggesties uit te sluiten die ik al heb gedaan, okay?
Om antwoord te geven op je opties:
a. Hoeft niet. Ik ben een type van 'travelling light', belangrijke data bewaar ik op externe media. Maar je optie snijdt wel hout voor menigeen. W8 hoeft van mij ook niet per sé intact te blijven.
b. Dat gaat niet. Dit is een moderne laptop met een EFI partitie, en die heb ik nodig anders start niets meer op. Vroeger kon dat wel. De internets staan bol met huilende spookverhalen van mensen die dit gedaan hebben en nu een zwijgend stuk electronica hebben...
c. Ik heb slechts 20 GB nodig om Kubuntu op te zetten, en een werkende parkeerplaats voor Grub. En nu net dat laatste is het probleem, waarschijnlijk veroorzaakt door -voor de eerste keer- opstarten W8 na herpartitioneren en installeren van Kubuntu. Ik vermoed dat W8 is geschrokken van een iets kleinere schijfruimte (nou ja, imho nog steeds een zeer royale parkeergarage), zich opnieuw is gaan organiseren, en daarbij een partitiegrens is geschonden waardoor de exacte begrenzing niet duidelijk is waardoor Grub niet wil werken/installeren.

AANVULLING : Het hele circus kan ook veroorzaakt zijn dat de Bios-instelling UEFI aan/uit geschakeld is. UEFI is speciaal voor win8 (eventueel dualboot met linux). De lagacy-mode (in sommige systemen ookwel CMS genoemd) is bedoeld voor linux en/of  win7 en ouder.

Daarom advies: kijk die opstart instellingen van de pc na.

Kubuntu heb ik eerder kunnen installeren, en heeft enkele maanden moeiteloos gedraaid op secure boot op deze laptop. Ik heb secure boot ook uitgezet, maar dat helpt niet.


Desalnietteplus bedankt voor je meedenken, je tip van Bootrepair ga ik morgen uitproberen. Als dat ook niet werkt meld ik me opnieuw voor Grubinstall op een separate USB...
« Laatst bewerkt op: 2015/05/26, 21:02:37 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline EZ-man

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/26, 21:07:08 »
[En nu net dat laatste is het probleem, waarschijnlijk veroorzaakt door -voor de eerste keer- opstarten W8 na herpartitioneren en installeren van Kubuntu. Ik vermoed dat W8 is geschrokken van een iets kleinere schijfruimte (nou ja, imho nog steeds een zeer royale parkeergarage), zich opnieuw is gaan organiseren,

Bingo !!
 - Aanpassen van W8 partities alleen (!!) door W8 laten doen.
 - Niet in linux, gparted.

* Of het redden met bootrepair soelaas biedt begin ik nu te betwijfelen, maar is wel de eerste optie.
* De harde schijf is ok maar mist een fatsoenlijke GPT indeling, gdisk kan daar voor zorgen. Lees de instructies daarover
* Legacy mode inschakelen is naar mijn weten niet dodelijk voor je systeem (welles / nietus / welles /  ... )

Offline Nero

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/26, 22:18:37 »
Dit over 't hoofd gezien?
WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT.
Als je dan toch met fdisk door gaat vermangelt je wel de ganse partitie structuur.

Overigens is de fdisk hier 2.25.2

Offline EZ-man

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/26, 22:38:28 »
Als je dan toch met fdisk door gaat vermangelt je wel de ganse partitie structuur.

Ja Nero, dat is mijn dilemma. Ik kan niet beslissen over een laptop van een ander.

Vandaar dat ik de opties gaf
  a     zachtaardig, met bootrepair           
  b    bruut hele schijf opnieuw indelen
  c    windows verwijderen,maar de linux partities overeind laten         

a en c zijn  op basis van recenste info waarschijnijk NIET mogelijk

Ten overvloede de melding van fdisk op een werkende dual boot W8/mint systeem :
Citaat
Partition table scan:
  MBR: present                    <--
  BSD: not present
  APM: not present
  GPT: present                     <--

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/29, 11:46:47 »
Even een kleine terugkoppeling:

@Nero, ik begrijp je zorgen, maar fdisk gebruik ik al jaren. Als dit je partitionering in gevaar zou kunnen brengen, dan vraag ik me af wat fdisk op een standaardinstallatie van een LTS doet...

Het tooltje Boot-Repair, zoals aangedragen door EZ-man, is een gaaf programma en heeft wat verheldering gebracht. Boot-Repair geeft nl. een omineuze melding 'Locked ESP detected' en suggereert een nieuwe EFI-partitie aan te maken. Hmmm. Echter, er wordt ook automatisch een logdump in Pastebin geplaatst: http://paste.ubuntu.com/11412058/ en daar heb ik het volgende uit gevist:

May 28 13:17:32 kubuntu ubiquity: Can't access efivars filesystem at /sys/firmware/efi/efivars, aborting

Imho lijkt het er dus op dat de EFI-certificaten van de live-usb zelf niet benaderd kunnen worden.
De UEFI van W8 had ik al naar de oorspronkelijke fabrieksintstellingen teruggezet, om eventueel gecompromitteerde zaken van eerdere installaties weg te poetsen. En ik kan bevestigen dat het zeer belangrijk is om W8 uit de fastboot te halen, want als ik met Dolphin bestanden probeerde te benaderen werd dat geweigerd vanwege nog gemount.

Ik vermoed nu, dat de live iso zelf ook niet geheel jofel is. Een nieuwe zou uitkomst bieden, echter na vijf keer downloaden van de officiele sites en alle keren hashverschillen, was ik het even goed beu.

Met genoegen kan ik ook melden dat ik na al het sloopwerk W8 weer volledig aan de praat heb gekregen, en voor nu heb ingesteld en gepimpt (om voor nu in ieder geval iets werkend te hebben).
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline EZ-man

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/29, 12:14:16 »
Goed dat je weer online bent.  ^-^  Die foutmeldingen van Bootrepair zijn interessant om te vervolgen via zoekopdrachten. Als voorbeeld :
http://askubuntu.com/questions/373048/ubuntu-alongside-windows8-grub-doesnt-show-up-and-ubuntu-nonexistent-in-boot-m

Offline Nero

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/29, 15:04:22 »
@Nero, ik begrijp je zorgen, maar fdisk gebruik ik al jaren. Als dit je partitionering in gevaar zou kunnen brengen, dan vraag ik me af wat fdisk op een standaardinstallatie van een LTS doet...
De LTS packages gaan nog steeds uit van een standaard MBR partitionering. De volgende versies zullen wel de bijgewerkte fdisk meekrijgen. Op Debian 8 bv is dat 2.25.2, en deze kan wel met GTP overweg. Als ik mij goed herinner was de fdisk van Debin 7.8 daar ook nog niet toe in staat. Hoe het zit met fdisk bij 14.10 en 15.05 kan ik niet onmiddellijk zeggen, draai nu Debian Jessie (8.0).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/30, 11:23:34 »
Ik vermoed nu, dat de live iso zelf ook niet geheel jofel is. Een nieuwe zou uitkomst bieden, echter na vijf keer downloaden van de officiele sites en alle keren hashverschillen, was ik het even goed beu.
Ik zou sowieso pas beginnen met installeren, wanneer ik zeker zou weten dat het iso foutloos is....  :o

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/30, 13:24:55 »
Ik vermoed nu, dat de live iso zelf ook niet geheel jofel is. Een nieuwe zou uitkomst bieden, echter na vijf keer downloaden van de officiele sites en alle keren hashverschillen, was ik het even goed beu.
Ik zou sowieso pas beginnen met installeren, wanneer ik zeker zou weten dat het iso foutloos is....  :o

Terecht punt hoor. Echter ik heb oorspronkelijke usb met iso gebruikt waarmee de voorgaande installatie prima was verlopen. Je verwacht toch niet dat een iso 'bederft' na een tijdje of zoiets? Ik heb ook nog een schijfcontrole laten lopen vooraf (in het startmenu van de Kubuntu live-sessie), alles was ok.
Wat natuurlijk ook kan, is dat ik de foutmelding van Boot-Repair (uit de pastebin link, regel 6672) verkeerd interpreteer? Ik sta open voor suggesties  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/30, 13:26:57 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/30, 13:31:54 »
ik heb oorspronkelijke usb met iso gebruikt waarmee de voorgaande installatie prima was verlopen. Je verwacht toch niet dat een iso 'bederft' na een tijdje of zoiets?
Zou toch kunnen: zowel bij een geheugenstaafje (versleten geheugencellen) als bij een DVD (DVD-rot). Het is een goede gewoonte (waar ik mezelf overigens niet altijd aan hou....  :P ) om voor elke installatie altijd even de integriteit te controleren.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/13, 21:17:28 »
Kleine terugkoppeling mijnerzijds (de TS, weet u wel  ;)).

Herinstallatie gedaan met een kakelverse Kubuntu download. Gehasht, ok. Geinstalleerd op een fonkelnieuwe Kingston usb-staaf (vers uit de verpakking). Wederom foutmelding voor installatie Grub.
Gehele log-dump van Boot-repair hier: paste.ubuntu.com/11454533/

Tevens melding van Boot-repair:

Locked ESP detected.
Retry after creating a boot/efi partition (FAT32, 100-250 MB, start of the disk, bootflag) with gParted.
Then select this partition with the [separate /boot/efi partition] option of [Boot Repair].


Ik weet het niet hoor, als ik eens zoek vind ik niet echt overslaande succesverhalen in deze.
Er zit nog steeds een of andere fout in het lezen/schrijven naar de EFI-partitie naar mijn bescheiden indruk. Ik ben eerlijk gezegd wat huiverig om daarmee te gaan rommelen, want ik wil tenminste een systeem lopend houden. Dat dat nu W8 is, is jammer, maar beter dan niets. Een laptop in de majlebak (even wat dialect erin gooiend) moeten gooien is ook best wel rucq.

Btw, ik ben niet linuxloos, een oud desktopje hier in huis dieselt al jaren op Xubuntu  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/13, 21:55:17 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Nero

  • Lid
Re: GRUB wil niet installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/13, 21:40:57 »
Volgende methode heb ik deze week reeds meermaals met succes toegepast:
sudo -s
mount /dev/sda3 /mnt
mount /dev/sda1 /mnt/boot
mount -B /proc /mnt/proc
mount -B /dev /mnt/dev
mount -B /sys /mnt/sys
chroot /mnt
grub-install /dev/sda
update-grub
<Ctrl-D>
umount /mnt/{proc,dev,sys}
reboot

Enkele aannames hierbij:
- Het systeem moet zijn opgestart in EFI mode vanaf een live medium. Dus met een 64-bit versie.
- Grub moet worden geïnstalleerd op sda. Indien een andere schijf deze referenties aanpassen.
- Op de boot schijf staat de EFI partitie als eerste (sda1). Indien nodig sda1 wijzigen naar de betreffende EFI partitie.
- Het Linux systeem staat op de derde partitie (sda3). Indien nodig sda3 wijzigen naar de betreffende OS partitie.
- In plaats van Ctrl-D kan je ook de opdracht exit geven.

... en hopelijk heb ik nu alle typo's er uit :rolleyes: