Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn systeem voelt traag aan ....  (gelezen 1229 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Mijn systeem voelt traag aan ....
« Gepost op: 2012/07/05, 13:00:14 »
Het is lang geleden, maar vandaag voelt mijn nieuwe computer terug wat "sloom" aan: iets verlies in responsiviteit, als ik dit bericht typ, dan komen de lettertjes een fractie van een seconde later op het scherm.

"top", en ja hoor:

top - 12:54:28 up  4:03,  1 user,  load average: 1.28, 1.06, 0.97
Tasks: 183 total,   1 running, 182 sleeping,   0 stopped,   0 zombie
Cpu(s): 10.9%us, 12.8%sy,  0.0%ni, 76.1%id,  0.2%wa,  0.0%hi,  0.0%si,  0.0%st
Mem:   8055676k total,  4712144k used,  3343532k free,   238644k buffers
Swap:  9764860k total,        0k used,  9764860k free,  3284152k cached

  PID USER               PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND           
 1222 root                20   0  283m  29m 6104 S   77  0.4  12:38.42 Xorg               
 5073 vanadium     20   0 1379m 175m  76m S   13  2.2   0:54.04 soffice.bin       
 1820 vanadium     20   0 1493m 123m  41m S    3  1.6   4:40.38 compiz             

Xorg gebruikt continu tot 70% processsortijd. Een soortgelijk klein probleempje werd op launchpad gemeld: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-nouveau/+bug/997075

Grafische kaart: een gewone Intel: 00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)

Dat voor de superstabiele long term release 12. Sorry, maar soms gaat linux toch flink de mist in.

« Laatst bewerkt op: 2012/07/05, 13:02:09 door vanadium »

Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/05, 16:16:02 »
Dat is erg vervelend, maar Ubuntu hier draait over het algemeen erg goed. Om dan te veronderstellen dat linux in het geheel de mist in gaat als het bij enkele gevallen niet goed draait, is nogal wat. Maar ik kan me voorstellen dat het frustrerend is als er regelmatig een probleem opduikt.
Maar goed, even to the point. Heb je/heeft u (doorstrepen naar gelang de voorkeur) een upgrade of verse installatie gedaan van 12.04, is dit probleem in Ubuntu 2D of 3D (ik zie compiz aan staan, dus ga uit van 3D?) en gebeurd dit alleen bij het draaien van bepaalde programma's? Niet dat ik 123 een antwoord heb op dit probleem, maar wellicht dat wat extra informatie een lampje doet branden.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/05, 16:32:05 »
Hmm, dus dat Intel hun drivers niet optimaliseert is een fout van Linux... tuurlijk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/05, 17:03:53 »
Als enkel linux gebruiker provoceer ik graag een beetje  :evil: Het probleem is niet systematisch en was gekoppeld met LibreOffice: toen ik LibreOffice afsloot, daalde het processorgebruik van xorg naar normale waarden. Het probleem is ook niet zomaar reproduceerbaar: deze namiddag is, ook met LibreOffice open, xorg nog niet uit zijn dak gegaan.

Hmm, dus dat Intel hun drivers niet optimaliseert is een fout van Linux... tuurlijk.
De intel drivers zijn wel open source, tot credit van Intel.

Offline Tom

  • Lid
Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/05, 19:39:00 »
apt-xapian-index Verwijderd u die eens en kijk dan of het nog voorkomt (geen schrik systeem crasht niet) .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/05, 20:50:01 »
apt-xapian-index Verwijderd u die eens en kijk dan of het nog voorkomt (geen schrik systeem crasht niet) .

Nee, crashen niet maar je vergeet wel te waarschuwen voor een enorm trage werking van het Softwarecentrum; dat is namelijk het gevolg van verwijderen van apt-xapian-index.

Offline Tom

  • Lid
Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/05, 21:04:54 »
apt-xapian-index Verwijderd u die eens en kijk dan of het nog voorkomt (geen schrik systeem crasht niet) .

Nee, crashen niet maar je vergeet wel te waarschuwen voor een enorm trage werking van het Softwarecentrum; dat is namelijk het gevolg van verwijderen van apt-xapian-index.
Al geprobeerd ? goed met dat ding verwijder je ook de gamele snelzoeker in synaptic wat toch niemand gebruikt en indien @vanadium er niet tevreden mee is dan zet Hij die gewoon weer terug.
Overigens ik heb dat software zuigcenter niet op mijn distro (hdd).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/05, 21:15:40 »
@Wanda: Doch zou het netter zijn te melden wat de exacte gevolgen zijn van het verwijderen van het betreffende pakket. Zo is er de kans dat vanadium de snelzoeker en het usc wel gebruikt, en dan zou het verwijderen van dat pakket alleen maar meer problemen veroorzaken.

Ontopic: Apart dat het probleem samen gaat met het draaien van libreoffice, komt het niet voor bij het draaien van andere programma's? Ik doe nu een wilde gok, maar wellicht kan je java uitschakelen in libreoffice (Tools -> Options -> Java en daar java uitvinken). Hiermee verlies je weinig functionaliteit en meestal komt het de performance ten goede.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/05, 21:28:15 »
Ik heb even de dubbelpost verwijderd, denk dat je per ongeluk de citaat-knop hebt gebruikt  ;)

Ook eens een gok, omdat het optreden wat diffuus lijkt te zijn: ik zie ook compiz in de top-uitdraai. Als je de grafische effecten eens op 'laag' zet, helpt dat in de goede richting?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/05, 21:35:45 »
@Wanda: Doch zou het netter zijn te melden wat de exacte gevolgen zijn van het verwijderen van het betreffende pakket. Zo is er de kans dat vanadium de snelzoeker en het usc wel gebruikt, en dan zou het verwijderen van dat pakket alleen maar meer problemen veroorzaken.

Ontopic: Apart dat het probleem samen gaat met het draaien van libreoffice, komt het niet voor bij het draaien van andere programma's? Ik doe nu een wilde gok, maar wellicht kan je java uitschakelen in libreoffice (Tools -> Options -> Java en daar java uitvinken). Hiermee verlies je weinig functionaliteit en meestal komt het de performance ten goede.
Heeft niks met netter te doen ,ik verwijder altijd het software center dus geen ervaring daarmee.
Heb dat verwijderen van dat pakket ook niet zelf uitgevonden ,maar gevonden bij iemand die dat ook ondervonden had met xorg.
Moest Hij daarmede ook afhankelijke pakketjes mee verwijderen had ik het zeer zekers erbij geschreven. (ben niet zo).
Maar zullen wij niet eerst  @vanadium zijn antwoord afwachten ?. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/05, 22:26:14 »
Er is veel enthousiasme op dit forum  :D Zoals ik al melde, is het probleem helemaal niet reproduceerbaar. Ik had het ook pas voor de eerste keer vandaag. Door het afsluiten van LibreOffice viel het processorgebruik van Xorg terug naar normaal. Nadien heb ik het probleem, ook met LibreOffice terug open, nog niet terug gehad. Een zeer structurele fout zal het niet geweest zijn, dus misschien moeten we nu allen rustig gaan slapen  :)

Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/05, 22:44:50 »
apt-xapian-index Verwijderd u die eens en kijk dan of het nog voorkomt (geen schrik systeem crasht niet) .

Nee, crashen niet maar je vergeet wel te waarschuwen voor een enorm trage werking van het Softwarecentrum; dat is namelijk het gevolg van verwijderen van apt-xapian-index.
Al geprobeerd ? goed met dat ding verwijder je ook de gamele snelzoeker in synaptic wat toch niemand gebruikt en indien @vanadium er niet tevreden mee is dan zet Hij die gewoon weer terug.
Overigens ik heb dat software zuigcenter niet op mijn distro (hdd).

Ja, al geprobeerd en daarna was heel het Softwarecentrum traag.
Maar precies wat kebabfish al zegt: het was netter als je die waarschuwing erbij had gezet, niet alleen voor vanadium maar ook voor andere die dit topic lezen en niet weten wat de gevolgen zijn.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mijn systeem voelt traag aan ....
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/05, 23:42:50 »
Ok dan, bij deze een algemene waarschuwing:

*tromgeroffel*
Het verwijderen van apt-xapian-index kan vertragende effecten hebben op het gebruik van het Ubuntu Software Centrum, alsmede op de snelzoeker in Synaptic. Googlen op dit progje geeft aan, dat er meer links zijn met XOrg.
[/tromgeroffel]

Ik kan u allen geruststellen: synaptic wordt meer gebruikt dan men wellicht denkt  :rolleyes:
In de kubuntu-wereld zelfs regelmatig, aangezien Muon (de kde-versie van USC) nogal rammelt. Grinnikend zegt men daar 'Ok, there are some issues'. Ik installeer het liefst ook via de Terminal of Synaptic. USC/Muon zijn fraai omdat er een omschrijving is en waarderingen, nice, maar ik zie graag bij installeren wat er gebeurt en wat er mee komt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]