Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06  (gelezen 14799 keer)

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #25 Gepost op: 2007/02/22, 16:35:50 »
Citaat van: ubuntu_demon
Citaat van: baszsiejj
ik kijk nog ff de handlijding grondig door
Kan geen kwaad. Je komt ook de stroom er wat langer aflaten. Het is belangrijk dat je op je router kunt inloggen. Los dat eerst maar eens op :).
dat is inderdaad belangrijk, zoals ik hierboven in de vorige post heb beschreven, werkt dat uit- en aanzetten niet. alleen het probleem is, als ik het juiste wachtwoord en gebruikersnaam invoer, hij niet wil inloggen omdat de ingevoerde gegevens niet kloppen(volgens die modem...)

grtz,
bas

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #26 Gepost op: 2007/02/22, 16:38:39 »
een ding (off-topic), bedoel je met out-off-the-box iets wat niet voor linux bedoeld is?

zegmaar dat je een windows driver installeerd en dat die werkt op linux??

bas

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #27 Gepost op: 2007/02/22, 16:50:53 »
Citaat van: baszsiejj
Citaat van: ubuntu_demon
Citaat van: baszsiejj
hmmm.... volgens mij is die modem daar tegen bestand, als ik namelijk hem na een tijdje weer aanzet geeft de wireless in windows eerst een onbeveiligd netwerk aan en na te connecten is het precies als voorheen.

dus ik moet dit echt in de instellingen wijzigen, via dat adres...

bas
Bedoel je dat als je de modem opstart dat hij dan eerst onbeveiligd is en daarna beveiligd ? (dus als je er niet op connect)

Wat bedoel  je precies met "precies als voorheen" ? Het is logisch dat je in windows makkelijk kunt connecten op een onbeveiligd netwerk daarvoor hoef je niet veel of niks aan je instellingen te doen.
ik zal de stappen even opschrijven:
1) ik doe de router uit, na een minutje -zoals jij zij- doe ik hem weer aan.
2) als ik kijk in de beschikbare netwerken zie ik dat mijn netwerk onbeveiligd is.
3) als ik mijn onbeveiligde netwerk connect, gaat dat zonder problemen.
4) maar als ik verbonden ben met mijn netwerk, en ik kijk weer in de beschikbare     netwerken, is dit netwerk ineens weer beveiligd (zoals voorheen)

dit alles in windows xp

grtz,
bas
Ik heb geen flauw idee of hij dan beveiligd of onbeveiligd is. Ik heb nauwelijks ervaring met wireless in XP.

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #28 Gepost op: 2007/02/22, 16:53:36 »
Citaat van: baszsiejj
Citaat van: ubuntu_demon
Citaat van: baszsiejj
ik kijk nog ff de handlijding grondig door
Kan geen kwaad. Je komt ook de stroom er wat langer aflaten. Het is belangrijk dat je op je router kunt inloggen. Los dat eerst maar eens op :).
dat is inderdaad belangrijk, zoals ik hierboven in de vorige post heb beschreven, werkt dat uit- en aanzetten niet. alleen het probleem is, als ik het juiste wachtwoord en gebruikersnaam invoer, hij niet wil inloggen omdat de ingevoerde gegevens niet kloppen(volgens die modem...)

grtz,
bas
Je kunt proberen de modem/router nog wat langer uit te laten staan. Modems/routers hebben vaak ook een reset knopje om instellingen te resetten e.d.. Je kunt met een pen die een tijdje indrukken (terwijl er stroom op staat).Daarna eventueel nog even uit zetten en een minuutje uit laten staan en dan weer aan.  Dan weet je zeker dat de instellingen gereset zijn.

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #29 Gepost op: 2007/02/22, 16:55:02 »
Citaat van: baszsiejj
een ding (off-topic), bedoel je met out-off-the-box iets wat niet voor linux bedoeld is?

zegmaar dat je een windows driver installeerd en dat die werkt op linux??

bas
Als ik zeg dat iets (bijna) out-of-the-box werkt met linux bedoel ik dat het relatief weinig moeite kost om het werkende te krijgen als je er een beetje ervaring mee hebt. Als je dingen moet gaan lopen compilen is het dus niet "out-of-the-box".

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #30 Gepost op: 2007/02/23, 17:21:00 »
@ubuntu_demon

ik heb nu de beveiliging van mijn wireless gehaald, door de modem simpelweg te resetten met de reset knop. het probleem is nu dat ik het password en de gebruikersnaam van mijn internet account niet meer weet....:(

nu het GROTE probleem: mijn pa weet die wel, maar die is voor zijn werk naar duitsland en kan mij dus niet helpen, het staat namelijk op een papiertje die hij ergens heeft neergelegd...

dus als je op deze topic ''geabboneerd'' blijft, krijg je van ubuntu nederland wel weer een mailtje zodat je weet dat je mij weer kan helpen:D

grtz,
 bas

ps: ik zit nu bij een vriend, vandaar dat ik dit hierop kan zetten

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #31 Gepost op: 2007/02/23, 18:36:43 »
Toch lastig, want je kan dit probleem ook krijgen door een stroomstoring of zo. Dan reset het modem zichzelf namelijk ook.

Overigens: als tijdelijke beveiligingsoplossing kun je risicoloos een MAC-adresfilter aanzetten in de router. Dan heb je tenminste nog enige mate van beveiliging.

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #32 Gepost op: 2007/02/23, 19:48:25 »
hey!!!!!!!

hij doet het!, ik heb mijn vader even gestoord tijdens een vergadering:P en de juiste gegevens ingevuld!!

mijn netwerk staat nu op onbeveiligd, dus we kunnen verder

grtz
 bas

ps: out off the box is duidelijk

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #33 Gepost op: 2007/02/23, 20:26:10 »
Hey!

   ubuntu_demon wrote:

    Dus we gaan er vanaf nu vanuit dat het een ralink is.

    Het installeren van restricted modules kan nooit kwaad (alhoewel je ze voor ralink waarschijnlijk niet nodig hebt) :
    $uname -r
    en kies een van de volgenden :
    $sudo aptitude install linux-386
    $sudo aptitude install linux-686
    $sudo aptitude install linux-generic

    Zet je router op onbeveiligd.

    Als je met ndiswrapper hebt gespeeld moet je die stappen ongedaan maken.

    Welke versie van Ubuntu draai je ook alweer ?

    Probeer eerst even deze module te modproben :

    $ sudo modprobe rt2500

    Als dit geen error geeft kijk je even bij $iwconfig of er al een nieuwe interface is :
    $iwconfig

    zet de nieuwe interface in je /etc/network/interfaces (vervang ra0 door de naam van je nieuwe interface) :
    $gksudo gedit /etc/network/interfaces

    Code:

    auto ra0
    iface ra0 inet dhcp

    En nu je nieuwe interface even omhoog laten komen (vervang ra0 door de goede naam):
    $sudo ifdown ra0 && sudo ifup ra0

    Als het meezit heb je nu een wireless verbinding.

    PS :
    we gaan eerst een tijdje klooien met ingebakken drivers voordat we dingen doen als de drivers van ralink halen. Ik had van de week een e-tech geleend met een ralink chipset om te kijken of ik WPA(2) aan de praat kreeg en die kreeg ik ook gewoon met out-of-the-box drivers aan de praat.
^^deze stappen heb ik gevolgd en het werkt!!, ik had dit echt niet verwacht!

dankjewel ubuntu_demon!!
nu nog met de beveiliging.... hopen dat deze het dan nog goed doet...

heb morgenochtend tussen 9 en 12 alle tijd om de beveiliging in te stellen, ik ben dan dus gewoon online op dit topic.

grtz
 bas

ps: men pa wil niet dat ons netwerk zomaar voor iedereen toegankelijk is, dus het liefst dat morgen(24.02)de beveiliging weer is ingesteld en de wlan interface het met beveiliging doet, het mag ook overmorgen, maar het liefst morgen! =)

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #34 Gepost op: 2007/02/23, 21:24:20 »
Citaat van: ubuntu_demon
Citaat van: baszsiejj
Citaat van: ubuntu_demon
Bedoel je dat als je de modem opstart dat hij dan eerst onbeveiligd is en daarna beveiligd ? (dus als je er niet op connect)

Wat bedoel  je precies met "precies als voorheen" ? Het is logisch dat je in windows makkelijk kunt connecten op een onbeveiligd netwerk daarvoor hoef je niet veel of niks aan je instellingen te doen.
ik zal de stappen even opschrijven:
1) ik doe de router uit, na een minutje -zoals jij zij- doe ik hem weer aan.
2) als ik kijk in de beschikbare netwerken zie ik dat mijn netwerk onbeveiligd is.
3) als ik mijn onbeveiligde netwerk connect, gaat dat zonder problemen.
4) maar als ik verbonden ben met mijn netwerk, en ik kijk weer in de beschikbare     netwerken, is dit netwerk ineens weer beveiligd (zoals voorheen)

dit alles in windows xp

grtz,
bas
Ik heb geen flauw idee of hij dan beveiligd of onbeveiligd is. Ik heb nauwelijks ervaring met wireless in XP.
dat kan je eigenlijk zo zien, windows is in dat soort gevallen heel makkelijk, bij een beveiligd netwerk zetten ze een icoontje van een hangslot, dus dat is dan duidelijk:P

grtz,
bas

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #35 Gepost op: 2007/02/24, 14:29:30 »
@ubuntu_demon

kun jij dit member in dit topic auvb even helpen, ik las dit topic en ik dacht jij hebt daar vast verstand van, het probleem is daar uitgelegd.

grtz, bas

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #36 Gepost op: 2007/02/27, 16:21:24 »
hey, ubuntu demon, help je me nog verder of hoe zit het?? =(

men netwerk doet het alleen nog de beveiliging derbij, daar zal je me nog even mee helpen weetje nog??

grtz, bas

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #37 Gepost op: 2007/02/27, 16:23:43 »
zet in elk geval ff een MAC-adresfilter aan in de router. Risicoloze beveiliging.

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #38 Gepost op: 2007/02/27, 16:27:10 »
ow haha, ik had je op het zelfde moment  een mail gestuurd -toen ik een mail kreeg dat er reacties zijn- =) over of je mij even verder kon helpen.

dat mac filter, die kan ik niet instellen, die is al automatisch ingesteld, dat kan je niet veranderen (iig ik heb heel lang in de modem lopen klote maar kon nergens een page vinden waar je het mac filter kon uit of aan zetten...)

grtz, bas

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #39 Gepost op: 2007/02/27, 16:28:30 »
Elke router heeft dat toch, hoor.... vzv ik weet. Maar goed: Ubuntu kan ook prima overweg met WEP encryptie. Die kun je dus ook aanzetten.

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #40 Gepost op: 2007/02/27, 18:22:31 »
alleen als ik de wep instel in network manager, dan freezed ubuntu bij mij en moet ik rebooten...

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #41 Gepost op: 2007/03/01, 12:52:37 »
Hoi baszsiejj,

Mooi dat het gelukt is om wireless internet werkend te krijgen.

Ik zou je aanraden om sowieso een macfilter te gebruiken. Je router heeft deze optie vast wel. Misschien zit het ergens tussen de opties verstopt. Zoek eventjes of lees de documentatie van je router. Je moet dus de mac adressen die je toestaat whitelisten (ipv pc's die je niet toestaat blacklisten).

Gebruik ook WEP encryptie.

Je kunt WEP instellen bij system->administration->networking (systeem->beheer->netwerk ofzo in het nederlands). Dit zou zonder problemen moeten gaan werken.

Je kunt de instructies hier vinden : https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/Algemeen

Je kunt WEP eventueel ook "handmatig" kunnen instellen in je /etc/network/interfaces

Je zou ook networkmanager kunnen gebruiken : https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/NetworkManager

In het algemeen zou je kunnen zeggen dat networkmanager fijner is als je van verschillende draadloze netwerken gebruik maakt zolang je niet van WPA2 enterprise netwerken gebruikt maakt of netwerken met exotische instellingen zoals universiteiten doen. Als je pc altijd van je eigen router gebruik maakt en nooit andere draadloze netwerken tegenkomt dan zou ik niet voor networkmanager kiezen.

Misschien heb ik zaterdag wat tijd om je te helpen maar ik kan dit niet beloven. Stel gewoon je vragen en er is vast iemand die je helpt.

veel succes!

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #42 Gepost op: 2007/03/01, 16:24:12 »
Citaat
Ik zou je aanraden om sowieso een macfilter te gebruiken. Je router heeft deze optie vast wel. Misschien zit het ergens tussen de opties verstopt. Zoek eventjes of lees de documentatie van je router. Je moet dus de mac adressen die je toestaat whitelisten (ipv pc's die je niet toestaat blacklisten).
dit heb ik al ingeschakeld, ik wist niet dat dit zo heete, deze staat bij mij gewoon bij de instellingen van de wireless

ok bedankt!, ik dacht even dat je weg was van dit topic... pfuu =)

grtz, bas

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #43 Gepost op: 2007/03/26, 19:46:08 »
Is het al gelukt ?

Zo nee dan zou ik wachten op Feisty. Over een paar weken komt Feisty uit. Feisty is veel gebruiksvriendelijker wat draadloos betreft voor gebruikers met relatief weinig ervaring.

Als ik jou was zou ik upgraden naar Feisty zo gauw die uitkomt (via Edgy).  Maak wel eerst een backup van je belangrijke data (en een tip : bewaar je /home op een aparte partitie).

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #44 Gepost op: 2007/05/07, 19:43:44 »
ow hahaha :) ja hij doet het, al een tijdje hoor, sorry dat ik neit heb gereageerd maar mijn laptop was weg voor reperatie en omdat ik dat wachtwoord voor dit forum had opgeslagen op de computer en die mail al had weggegooid van de bevestiging van je registratie..... tsja, voortaan bewaren ;)

toen ik mijn laptop weer terug kreeg was ik dit forum helemaal vergeten en internet doet het nu goed, ook zonder beveiliging, en ik denk maar dat ik dat zo houd, ik moest eerst namelijk telkens men ma helpen met die wep-key ;) dus :)

nou maar iig deze methode heeft geholpen en bedankt voor de hulp, al is dit een beetje laat om te zeggen mja, beter laat dan nooit  ;)

heel erg bedankt!

grtz, bas