Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu overzetten naar andere pc.  (gelezen 5178 keer)

bas play man

  • Gast
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Gepost op: 2006/08/02, 18:56:36 »
Hallo mede ubuntu'ers
ik zit met een vraag,
Ik ben aan het sparen voor een andere pc een game en office internet msn e.d. pc.
op deze pc zit een goede ubuntu die ik helemaal mooi heb gemaakt met alle data zoals paketten e.d.
als ik mijn nieuwe pc heb dan heb ik geen zin om ubuntu opnieuw te installeren en alles weer opnieuw te doen;)
dus ik heb 2 vragen.
1: is het mogelijk om ubuntu van hdd te copieren naar een andere hdd om vervolgens daar vanaf ubuntu te booten. dus eigenlijk gewoon deze ubuntu over te zetten op een andere pc.
2: is het mogelijk om net zoals windows een programma te starten die alle instellingen naar de andere pc pompt.
of is er een andere oplossing. anders hoor ik die graag :D

Groetjes bas van den burg (ubuntu verkenner)

budster

  • Gast
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/02, 19:10:26 »
Je kan inderdaad je harddisk overzetten, je moet waarschijnlijk dan wel wat hardware opnieuw configureren.

Offline Jenske

  • Lid
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/02, 19:22:26 »
Ik zou voorstellen dat je gewoonweg je harde schijf (tijdelijk) als tweede harde schijf aan je nieuwe PC hangt, daarvan alles kopieert naar je (nieuwe) harde schijf en vervolgens de (oude) harde schijf terug afhaalt van je nieuwe PC.
Normaliter zou dan het boeltje terug moeten draaien met de indeling en inhoud van je (oude) harde schijf, maar wel op de nieuwe.

Dit is theorie, maar ik weet w
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/02, 19:34:24 »
Volgens mij blijft het grote probleem de Grub ... hoe zet je die over? Ik weet dat er een aantal manieren voor bestaan maar ik bedoel dat je die niet zo kunt backuppen. Die moet je opnieuw installeren volgens mij. En ik weet niet of dat vlot gaat.
Voorts raad ik je aan je /home partitie op een andere schijf te zetten. Dan behoud je alle instellingen, mailbox en firefox inclusief.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ruben

  • Lid
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/02, 20:15:10 »
als het alleen om het uiterlijk gaat van je gnome, kun je misschien alles in /home kopieeren naar je nieuwe pc, ik heb ubuntu wel eens opnieuw moeten installeren  (mijn sudo gepruts fout). /home heb ik gewoon op een aparte partitie die ik dus niet hoef te formatteren. Toen ubuntu er weer opstond had ik gewoon mijn gepersonaliseerde look, dus die zit in /home.

Offline lamp

  • Lid
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/02, 20:21:36 »
Een harde schijf gewoon wisselen gaat bijna altijd, en geeft heel weinig problemen.  
Alle hardware word bij ubuntu bij elke start opnieuw onderzocht door udev, dus daar zal je geen probs mee hebben.
Alleen de grafische kaart geeft meestal problemen maar dat is gewoon een kwestie van drivers installeren en een lijntje aan te passen in /etc/X11/xorg.conf  

Windows heeft er veel meer problemen mee :p

bas play man

  • Gast
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/02, 21:16:04 »
oke bedankt voor de reacties,
@ lamp ja ik heb een nvidia kaart en die volgende word er weer een dus den ik dat ik er geen problemen mee krijg toch.
maar kan ik met een prog de hele harde schijf dus gewoon moeiteloos naar de andere zenden.
Die prog heet trouwens norton ghost.


edit:// en hoe zit het dan met de swap partitie, kan ik die dan bijvoorbeeld gewoon aanmaken

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/02, 21:36:55 »
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/02, 21:56:36 »
Norton Ghost is niet vrij, het kost pegulanten.
Zelf heb ik een crash gehad, doordat Norton geen EXT3 aankon (vorig jaar).
Partimage is gratis, goed en kan meer ......!

't is maar een weet,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/02, 22:01:49 »
Citaat van: RR1991
als het alleen om het uiterlijk gaat van je gnome, kun je misschien alles in /home kopieeren naar je nieuwe pc, ik heb ubuntu wel eens opnieuw moeten installeren  (mijn sudo gepruts fout). /home heb ik gewoon op een aparte partitie die ik dus niet hoef te formatteren. Toen ubuntu er weer opstond had ik gewoon mijn gepersonaliseerde look, dus die zit in /home.
Dit lijkt me het beste

Citaat van: bartek
Volgens mij blijft het grote probleem de Grub ... hoe zet je die over? Ik weet dat er een aantal manieren voor bestaan maar ik bedoel dat je die niet zo kunt backuppen. Die moet je opnieuw installeren volgens mij. En ik weet niet of dat vlot gaat.
Voorts raad ik je aan je /home partitie op een andere schijf te zetten. Dan behoud je alle instellingen, mailbox en firefox inclusief. /home.
Ja hoor, ik heb het hier ergens gehad over backups maken (zoek op het forum naar zoiets als "backup maken van harde schijf"). Ik heb mijn hele dual boot gekopieerd naar een andere schijf. 40 gig duurde 2,5 uur ging met een proggie (weet niet meer hoe het heet) op een floppie. Voorwaarde is wel dat de nieuwe schijf even groot of groter is dan de oude. (volgens mij hoeft dat niet eens, maar ik heb nog niet alle opties uitgeprobeerd).

bas play man

  • Gast
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/02, 23:31:28 »
Het belangrijkste wat ik gewoon nodig heb is me thema's, paketten synaptic, en me games maar die kan ik handmatig backuppen.
maar het zou handig zijn als een proggie het kon backuppen en later terug kon zetten ;)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/03, 20:40:10 »
Alles kopi

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/03, 21:38:52 »
Citaat van: lamp
Een harde schijf gewoon wisselen gaat bijna altijd, en geeft heel weinig problemen.  
Alle hardware word bij ubuntu bij elke start opnieuw onderzocht door udev, dus daar zal je geen probs mee hebben.
Alleen de grafische kaart geeft meestal problemen maar dat is gewoon een kwestie van drivers installeren en een lijntje aan te passen in /etc/X11/xorg.conf  

Windows heeft er veel meer problemen mee :p
Klopt, laatst bij een vriend van mij op zijn laptop via partimage een kloon van mijn systeem op die van hem gekopieerd. Hij een Toshiba en ik een Compaq.

Het enigste was dat hij een SATA schijf heeft en ik IDE, maar daar had ik een trucje voor. Verder alleen in fstab en menu.list een aanpassing maken, en na de herstart alleen.....

 dpkg-configure xserver-xorg

.....draaien en de scherminstelling aanpassen. En dat was praktisch allemaal enter.... enter.... enter...

Dus een schijf in een andere machine bouwen zal in de regel geen problemen geven, zeker niet met standaard hardware. Oude ISA geluidskaartjes doen het in ieder geval niet..... kun je beter PCI geluidskaartjes voor nemen....
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/03, 21:44:38 »
Citaat van: bartek
Kijk hier eens of Norton geschikt is om je systeem over te zetten:
http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/1999021909463125?Open&src=hot&docid=2000033111503625&nsf=ghost.nsf&view=docid&seg=hho
Een waarschuwing is op zijn plaats.......

de rootpartitie / mag geen Ext3 zijn, tenminste met de oudere Ghost versies (2003 en daarvoor), over de nieuwere versies kan ik geen oordeel vellen, want die heb ik niet geprobeerd.

Maar met de genoemde versies kun je wel een kloon maken, maar het terugzetten geeft onherroepelijk een teleurstelling, want dat zal niet lukken. Weg data..... en een crash.

Wat je wel kunt proberen is paragon, is niet zo duur en werkt ook heel goed. Je kunt er een Linux iso mee maken die de schijf of partities kopieert naar bijv. een USB disk. Daar heb ik wel goede ervaringen mee.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/03, 22:13:15 »
Citaat van: woteb
Wat je wel kunt proberen is paragon, is niet zo duur en werkt ook heel goed.
Dat is al veel duurder dan PartImage :lol:

Sorry, ik kon het niet laten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

peterjan

  • Gast
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/08, 13:07:06 »
Citaat van: bartek
Volgens mij blijft het grote probleem de Grub ... hoe zet je die over? Ik weet dat er een aantal manieren voor bestaan maar ik bedoel dat je die niet zo kunt backuppen. Die moet je opnieuw installeren volgens mij. En ik weet niet of dat vlot gaat.
Voorts raad ik je aan je /home partitie op een andere schijf te zetten. Dan behoud je alle instellingen, mailbox en firefox inclusief.
Ik heb een Grub-opstartflop gemaakt. Deze mogelijkheid zit ergens in Ubuntu gestopt, maar ik weet nu ff niet meer waar.  (maar dat kan in de help opgezocht worden).


Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu overzetten naar andere pc.
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/09, 14:21:28 »
Citaat van: woteb
Oude ISA geluidskaartjes doen het in ieder geval niet..... kun je beter PCI geluidskaartjes voor nemen....
Meestal wel, maar die moet je handmatig configureren (modules handmatig vinden en plaatsen in /etc/modules enz..)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)