Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Documentatie over netwerken en netwerkprotocollen  (gelezen 1801 keer)

Offline ruujan

  • Lid
Documentatie over netwerken en netwerkprotocollen
« Gepost op: 2010/02/26, 00:02:28 »
Eigenlijk loop ik al een poosje te spelen met het idee om eens een stuk documentatie te schrijven over netwerkprotocollen en dan TCP/IP in het bijzonder. Ik merk namelijk dat er regelmatig vragen over zijn op het forum. En dan is het eigenlijk jammer dat er niet een stuk is waarnaar je kunt verwijzen.
Maar omdat ik het wel een beetje beknopt wil houden, zou ik daar eens met een aantal mensen over willen brainstormen. Welke onderwerpen moeten er aan bod komen? Hoe diep moet je er in duiken? En natuurlijk, hoe moet je troubleshooten.

Wie wil er eens meedenken?


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Documentatie over netwerken en netwerkprotocollen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/26, 09:50:53 »
Wat wil je precies behandelen? Alle 7 lagen van het OSI-model uitleggen lijkt me teveel van het goede bijvoorbeeld.
Er staat ook al veel over TCP/IP op wikipedia. Of vind je dat teveel?

Verder zou ik wel willen helpen door wat te vertellen over SSL en HTTPS. Daar hoor ik welles vragen over.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ruujan

  • Lid
Re: Documentatie over netwerken en netwerkprotocollen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/26, 22:34:33 »
Ja precies. Ik wil niet teveel uitweiden, maar wel een stuk waar mensen terug kunnen vinden wat een gateway is en wat portforwarding inhoudt en dergelijke.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Documentatie over netwerken en netwerkprotocollen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/02, 09:54:48 »
Ja, het lijkt me in het algemeen al handig om wat meer wiki pagina's te hebben waar je naar kunt verwijzen. En ook zeer zeker een kort stukje tekst over bijv. een gateway is erg handig!
Als jij een artikel start, zal ik ooit wel wat toevoegingen doen ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!