Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Dual boot GRUB2 ging fout  (gelezen 1171 keer)

[Opgelost] Dual boot GRUB2 ging fout
« Gepost op: 2009/12/13, 22:10:39 »
Ik vond het nodig om ook de desktop (XP + 8.04) te trakteren op Ubuntu 9.10. Mijn laptop heeft het al en dan EEEbuntu solo.
Upgraden vond ik te veel werk dus heb ik 30GiB ext3 schoongemaakt op sda. Ubuntu 9.10 image gedownload en op een CD gebrand.
PC gestart en met F12 verteld dat 'ie van de CD moet booten. Verder liep dat als een zonnetje!
Maar de boot-sequence was default XP en dat was nu Ubuntu. Even gekeken in Documentatie en gezien dat GRUB miv 9.10 was opgevolgd door GRUB2. Nu moest ik in /etc/default/grub even iets veranderen achter default in een letterlijke tekst tussen quotes. Dat heb ik braaf gedaan met knip en plak en toen deed de MBR niet meer...
De bootstrap loopt vast en ik kan niks meer; alleen de powerbutton 8 seconden vasthouden stopt het systeem.
Oplossing (volgens mij) is de CDROM van XP er in zetten en vandaar af booten. Dan een DOS opdracht "fdisk /mbr" uitvoeren en dan kan ik weer vooruit. Tenzij iemand anders een leuker idee heeft...



« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 19:32:45 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Dual boot GRUB2 ging fout
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/13, 23:33:56 »
He DickStomp,

Wanneer je via de live-cd Ubuntu 9.10 start kan je via het  grub-install commando je grub herstellen.

Eerst moet je uitzoeken wat je primaire harde schijf is. Dit is te vinden in de disc-utility.
Wanneer je de disk-utility hebt opgestart ga je op de bovenste harde schijf staan die je ziet en dan zie je rechts, de onderste regel, wat de devicenaam is. (dit is of "/dev/sda" of "/dev/hda")

Ga naar Toepassingen->Hulpmiddelen->Terminal
Dan kom je in een soort DOS-venster uit. Typ hier dan in:

grub-install /dev/sda
Zorg dus wel dat je hier "/dev/sda" vervangt met "/dev/hda" als je primaire harde-schijf op /dev/hda zit.

Hierna kan je het beste het programma startup-manager installeren (is te vinden in het software centrum). Als je dit geinstalleerd hebt komt er in Systeem->beheer(-menu) een icon bij voor de startup-manager. Hier kan je instellen wat standaard opgestart moet worden.

Success
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Dual boot GRUB2 ging fout
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/14, 09:07:50 »
Goedemorgen Ertai,

Jij reikt inderdaad een oplossing aan, die ik in de Documentatie nog niet gevonden had.

In de probleem-stelling had ik al gemeld, dat Ubuntu 9.10 op device sda staat.

Vanmorgen heb ik de PC gestart en hield F12 ingedrukt. De BIOS gehoorzaamde toch op F12 en ik kreeg een lijst met devices om vanaf te booten. Daaruit koos ik de CDROM, deed de CDROM XP Home er in en tot mijn  verbazing kreeg ik GRUB2 te zien met als Default WindowsXP!
Voorlopig even XP laten draaien om de mail op te halen. Dat kan ook met Ubuntu want die leest/schrijft in dezelfde email map C:\prive\email in NTFS, reuze handig!

In de loop van de dag zal ik het opstarten verder onderzoeken en documenteren.

Dick

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Dual boot GRUB2 ging fout
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/14, 10:24:18 »
Hoi ertai,

We constateren hier een wonderbaarlijke genezing! Het GRUB scherm komt weer gewoon tevoorschijn met XP als Default.

Desalniettemin heb ik toch de Startup-Manager via het Software Centrum er bij gehaald.
Dat vind ik inderdaad een handige tool!

Enfin, mijn doel is bereikt! Mijn desktop Spire met GigaByte GA-945GM-DS2 ziet er nu het zelfde uit als mijn Asus EEE 900A. Allebei met Ubuntu Karmic 9.10. Alleen de desktop is Dual Boot, omdat ik nog steeds niet alle alle EXE via Wine tevoorschijn kan toveren.

Mijn hartelijke dank!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Dual boot GRUB2 ging fout
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/14, 10:33:56 »
proficiat....goed begin is het halve werk.

Misschien wil je het topic melden als opgelost. Dat kun je doen door bijv [opgelost] voor de titel van dit topic te zetten.
Helemaal vooraan bij het topicbegin in de titelbalk.
Succes met Ubuntu.
Het is leuk en blijft leuk, maar ook handig en verstandig!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: [Opgelost] Dual boot GRUB2 ging fout
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/15, 19:38:43 »
Het was nog niet helemaal over! Bij herstarten hing de PC weer op z'n boot. 5 maal hard herstarten hielp niks.
Toen maar afgewacht na een herstart:
De boot zat eerst 20 seconden op de HD te lezen en toen, na 3 minuten, kwam het GRUB-menu weer te voorschijn. Alles werkte weer normaal.
Weer herstarten, 2 maal Ubuntu en 2 maal XP, niks meer aan de hand...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail