Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.  (gelezen 8075 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Gepost op: 2009/07/24, 21:40:22 »
Hallo allemaal,

ik ben begonnen met het vertalen van het artikel over faxen op de officiële documentatie. Dit omdat het misschien van pas komt voor zakelijke gebruikers.

Het artikel is hier te vinden, en als ik groen licht ervoor krijg zal ik ook een link plaatsen in Artikelen in aanbouw

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Faxen#preview

Met Vriendelijke Groet,

Joshua.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/26, 20:03:03 »
Beste Joshua822, bedankt voor je bijdrage! :)

Mag ik vragen of je het artikel over faxen alleen hebt vertaalt of ook zelf zo faxt?

Verder lees ik nu ook het tweede artikel over Printen : http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrintenInUbuntu.

Hoewel goed vertaald heb ik een opmerking over het netwerkprinten. Het artikel gaat uit van Samba terwijl printen met cups veel eenvoudiger en beter is. Een cups printerserver wordt ook automatisch gevonden op het netwerk. Opmerkelijk dat de Engelstalige tekst alleen uitgaat van een Windows computer als printserver: dan moet je je "behelpen" met Samba.  ;)
Voor netwerkprinten met cups is een eigen Nederlandstalig artikel: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen

Moet (kan) de tekst "contacteer dan je netwerk beheerder" anders? Hoewel perfect vertaald is volgens mij een groot deel van onze lezers (ook) eigen 'netwerk beheerder'. Een een verwijzing naar de meegeleverde documentatie of een passende internetsite is hier beter op zijn plaats?
(Voor de zakelijke doelgroep is het de verantwoordelijkheid van 'afdeling netwerk beheer' dat gebruikers hun met dit soort vragen weten te vinden!  :P)

Hopelijk kunnen we gezamelijk zo een perfect artikel maken want zoals je het artikel begint: "Printen is tegenwoordig een basis taak".
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/26, 20:41:46 »
Citaat
Beste Joshua822, bedankt voor je bijdrage! Smiley

Ach, het was niet veel werk, en ik heb zelf dan ook weer iets opgestoken. over Ubuntu

Citaat
Mag ik vragen of je het artikel over faxen alleen hebt vertaalt of ook zelf zo faxt?

Ik heb het artikel over Faxen ( deels ) vertaald van de officiële Ubuntu wiki. Ik denk dat het handig kan zijn voor de zakelijke gebruikers onder ons.

Citaat
Hoewel goed vertaald heb ik een opmerking over het netwerkprinten. Het artikel gaat uit van Samba terwijl printen met cups veel eenvoudiger en beter is. Een cups printerserver wordt ook automatisch gevonden op het netwerk. Opmerkelijk dat de Engelstalige tekst alleen uitgaat van een Windows computer als printserver: dan moet je je "behelpen" met Samba.  Wink

Ik heb mijn best gedaan om toch gewoon het deel te vertalen. Maar, iedereen die er meer van weet roep ik ook op om de informatie te verbeteren.

Citaat
Moet (kan) de tekst "contacteer dan je netwerk beheerder" anders? Hoewel perfect vertaald is volgens mij een groot deel van onze lezers (ook) eigen 'netwerk beheerder'. Een een verwijzing naar de meegeleverde documentatie of een passende internetsite is hier beter op zijn plaats?
(Voor de zakelijke doelgroep is het de verantwoordelijkheid van 'afdeling netwerk beheer' dat gebruikers hun met dit soort vragen weten te vinden!  Tongue)

Goede suggestie. Ik zal eens kijken hoe ik het ook voor de thuisgebruikers passned kan omschrijven.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/26, 20:44:23 door Joshua822 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/26, 23:59:10 »
De tip om voor een hp printer het programma hp-toolbox te gebruiken werkt niet goed.

Ten 1e krijg je (op een standaard installatie) de foutmelding:
warning: Qt/PyQt 4 initialization failed.
error: hp-toolbox requires GUI support. Exiting.
Na een
sudo aptitude install python-qt4loopt het programma verder maar gaat nog niet goed:
naam@ubuntu-nl:~$ hp-toolbox

HP Linux Imaging and Printing System (ver. 3.9.2)
HP Device Manager ver. 15.0

Copyright (c) 2001-9 Hewlett-Packard Development Company, LP
This software comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
This is free software, and you are welcome to distribute it
under certain conditions. See COPYING file for more details.

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/hp-toolbox", line 246, in <module>
    from ui4.devmgr5 import DevMgr5
  File "/usr/share/hplip/ui4/devmgr5.py", line 45, in <module>
    from dbus.mainloop.qt import DBusQtMainLoop
ImportError: No module named qt

Voor de duidelijkheid op de computer is een HP-printer (PSC 2350) aangesloten.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/27, 00:07:41 »
Owh.

Ik zal eens zoeken naar een oplossing die op een standaard Ubuntu installatie werkt, dan zal ik hem meteen op de wiki plaatsen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/27, 09:07:39 »
Zins de 9.04 heb ik HPToolbox niet eens meer nodig het werkt zo out of the box (HP all in one 380 serie) :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/27, 18:12:41 »
De oplossing om eerst pakket hplip-gui te installeren om hp-toolbox te gebruiken heb ik getest op 8.04, 8.10 en 9.04. Na de installatie werkt de hp-toolbox wel! :) Goede tip Joshua822.

@Wanda Rooze: Ook mijn HP printer print out-of-the-box. Maar ik kan niet opvragen hoeveel inkt er nog is met Systeem-> Beheer -> Afdrukken -> Eigenschappen -> Ink/Toner Levels. Met de hp-toolbox kan dat wel. :) Het gebruik van hp-toolbox is optioneel.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/27, 20:13:07 »
Zonder HP toiol box krijg ik ook melding dat mijn inkt bijna alle is .
Zal ze ook eens installeren en kijken. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/27, 20:16:43 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/28, 13:30:39 »
. Opmerkelijk dat de Engelstalige tekst alleen uitgaat van een Windows computer als printserver: dan moet je je "behelpen" met Samba.  ;)
Voor netwerkprinten met cups is een eigen Nederlandstalig artikel: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen


Hier wordt weer enkel van een Ubuntu server uit gegaan.
en "De via het netwerk beschikbare printers zijn automatisch beschikbaar." klopt ook niet. Dan krijg je enkel de optie "afdrukken naar bestand"

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/28, 14:01:56 »
Ik stel gewoon subsecties te maken, voor een print server met Ubuntu server, Windows, en misschien FreeBSD.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/28, 15:07:10 »
Het artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen is onderdeel van de categorie NetwerkenEnServers. Dit gaat (natuurlijk) uit van een Ubuntu computer als printserver. Om een Windows computer als printserver te gebruiken moet informatie elders worden gezocht (microsoft site?) en past niet echt in onze wiki.

Het artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrintenInUbuntu is onderdeel van de categorie WerkenMetUbuntu. Deze gaat nu uit van een windows computer als printserver (samba). Mijn opmerking is om hier ook het gebruik van een Ubuntu computer als printserver (cups) te noemen door een verwijzing op te nemen naar het artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen.

Als je een Ubuntu computer als printserver gebruikt (cups) zal bij Systeem → Beheer → Afdrukken de printer automatisch worden gevonden. Na deze stap zal deze printer beschikbaar zijn voor printen naast de optie "afdrukken naar bestand". @Dave: Wat klopt daar niet aan?


Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/31, 16:40:24 »
Sorry voor de bump,

maar moet er nog iets toegevoegd of veranderd worden aan het artikel, om het klaar te maken voor opname in de officiële documentatie ?

Het staat nu een beetje stil.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/31, 23:14:27 »
Hoi Joshua822. Geen probleem.

De pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrintenInUbuntu lijkt mij voldoende om te worden toegevoegd.

Mijn intentie is om de fax software eerst even te testen. Mijn laptop beschikt over een faxmodem maar vanwege het fraaie weer de afgelopen dagen ben ik daar niet meer aan toegekomen. Jij had het zelf ook (nog) niet gebruikt toch?

Onderaan deze pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Faxen kan de categorie CategoryWerkenMetUbuntu nog worden toegevoegd. Maar dat is zo gedaan. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/31, 23:26:02 »
Citaat
Mijn intentie is om de fax software eerst even te testen. Mijn laptop beschikt over een faxmodem maar vanwege het fraaie weer de afgelopen dagen ben ik daar niet meer aan toegekomen. Jij had het zelf ook (nog) niet gebruikt toch?

Ik heb die software inderdaad niet getest. Maar ik denk wel dat programma zich zelf wijst.

Het artikel is meer bedoeld als een zetje in de goede richting dan een uitgebreide handleiding over efax-gtk.

Maar goed, we kunnen wel eens kijken of we een hele handleiding over het programma zelf willen schrijven.


« Laatst bewerkt op: 2009/07/31, 23:28:59 door Joshua822 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/31, 23:46:25 »
Joshua822, hopelijk begrijpen we elkaar goed: Het is een prima artikel hoor!

Een uitgebreide Nederlandstalige handleiding maken is NIET de bedoeling van onze wiki (meen ik). Een echt vertaalde handleiding zou dan beter onderdeel van deze software kunnen worden. Dus geen kritiek op je artikel hoor!

De bron van de documentatie is betrouwbaar te noemen en jouw vertaling prima. Maar "zien is geloven". Voordat we dit "publiceren" zou het goed zijn als iemand uit ervaring kan zeggen dat het klopt. Maar faxen doe ik zelden.

Je artikel over printen heb ik wel getest. Met verschillende versies van Ubuntu en ik heb een windows computer als netwerkprinter ingezet om ook dat te zien.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/03, 12:29:07 »
Ik geloof dat er al een fax-artikel zit in de Ubuntu-documentatie onder Systeem -> Help, ik heb die pas nog langs zien komen tijdens het vertalen ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/03, 12:54:53 »
Dat klopt Cumulus007. Zo ook het andere artikel: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrintenInUbuntu. Uiteraard is de Engelstalige 'help' een betrouwbare bron.

Maar zoals ook bleek bij het naspelen (test is misschien een groot woord) blijkt ook deze documentatie soms op punten verbetert kan worden: Zo gaat het (Engelstalige) artikel over printen voorbij aan cups als printserver en vermeld niet dat pakket 'hplip-gui' nodig is om gebruik te kunnen maken van de 'HPLIP Toolbox'.

Het is geen eis, maar mijns inziens wel gewenst, de geboden documentatie ook zelf (of door een andere ubuntero) uit te laten proberen voor publicatie. Vandaar mij vraag of iemand deze fax software zoals beschreven gebruikt (heeft).

Nogmaals: Vat dit vooral niet op als kritiek op het artikel, goed werk Joshua822.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/03, 14:05:22 »
Inderdaad, het is geen geheim dat mijn artikels vertaald zijn van de Engelstalige Ubuntu wiki, met hier en daar een toevoeging of verbetering van onze gemeenschap.

Ook hoop ik dat iedereen zal kijken in mijn artikels en mij zal melden als de stappen die ik geef niet helemaal kloppen.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/06, 20:33:55 »
Ik zou toch graag weer om een beetje hulp willen vragen.

Het artikel Printen In Ubuntu heeft nog een paar dingen nodig :
  • Screenshots met een standaard omgeving ( Gnome en het Human thema )
  • Instructies voor Kubuntu

Daarna is het artikel klaar.

Ik hoop dat anderen hier even mee kunnen helpen, ik heb namelijk op het moment geen Ubuntu ( ik heb een oude computer, en Ubuntu draait niet zo fijn als Xubuntu ).


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/12, 10:31:20 »
Het artikel Printen in Ubuntu heb ik opgenomen in de inhoudsopgave van Werken met Ubuntu.

Verdere aanpassingen kunnen altijd nog worden toegevoegd.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/13, 01:07:01 »
Jusgje bedankt voor de correctie op spel- en typefouten.  :-[
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/13, 11:00:50 »
Graag gedaan. Goed artikel trouwens, erg duidelijk.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel, faxen in Ubuntu.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/10, 20:16:24 »
Was het fax artikel helemaal vergeten. Opgenomen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkenMetUbuntu
Klik links bovenin op Documentatie