Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows to USB (WinToUSB)  (gelezen 1333 keer)

Offline h2o

  • Lid
Windows to USB (WinToUSB)
« Gepost op: 2020/05/04, 21:09:12 »
Allereerst twee links.
De eerste is een goede instructie video waarin de werking van WinToUSB wordt uitgelegd, en hoe eventueel het BIOS moet worden aangepas.
https://www.youtube.com/watch?v=nwKp8E2xIAc

De tweede link is van de makers van dit stuk software:
https://www.easyuefi.com/wintousb/

Ok, nu het verhaal.
1. Stel, je hebt een laptop van de zaak waarop Windows staat en die mag je ook voor privé gebruiken.

2. Of stel, je hebt zelf een laptop die je ook voor je werk gebruikt, waarop Linux staat.

Je bent een Linux gebruiker en bij mogelijkheid 1 heb je al vaak dat je daar niets extra's op mag zetten. Je mag wel een Windows privé account draaien (als dat al mag). Wil je daarop Linux draaien, dan zit er vaak niets anders op dan Linux op een externe schijf te installeren en die dan via de Windows laptop te draaien. Einde verhaal 1.

Bij optie 2 zit dat anders. Die laptop is van jou en je wilt dat ook voor je werk gebruiken. Dan heb je een aantal mogelijheden.
A. Je installeer Windows en daarna Linux. Dualboot dus.
B. Je installeert VitualBox, VmWare, Qemu/KVM e.d , dus virtualisatie
C. Je hebt het geluk dat je makkelijk je harde schijf kunt verwisselen (bij een van mijn HP laptops is dat het geval).
D. ????

Tsja, wat is optie D?

Dat is Windows to USB. Zie de links hierboven. Met WinToUSB installeer je vanaf je Windows installatie Windows op een externe harde schijf, of desnoods op een ruime USB stick. Dat installeren gaat best vlot, en als je de instructie hebt gevolgd en de installatie hebt gedaan dan start je de laptop (of je eigen desktop computer) op.
Daarna wordt de normale Windows installatie procedure vervolgd, de hardware wordt gedetecteerd, je meldt je aan met jouw account enz. enz. Daarna de eventuele niet gedetecteerde hardware bijwerken of installeren. (Bij de aanmaak van WinToUSBkun je ook die drivers al mee laten installeren. Heb ik niet getest)

Daarna heb je een werkende Windows installatie. Je kunt desnoods die externe Windows op meerdere computers laten draaien, Dat heb ik ook getest en dat werkt. Windows moet dan natuurlijk voor iedere nieuwe aansluiting de hardware verwerken.

Is dit allemaal nuttig? Ja, want het heeft een aantal voordelen. WinToUsb blijft van alle schijven die op de host computer/laptop staan af. Die worden niet eens gezien! Je Linux installatie wordt dus nooit vernaggeld en blijft intact.
Daarnaast kun je de Linux installatie op je eigen systeem minimaliseren. Geen extra linux-headers, gcc enz. meer nodig.
Alles is nu volkomen gescheiden.

Als je het zelf wilt uitproberen de volgende tips. Neem een oude sata schijf waarom geen belangrijke data staat. Zelf heb ik die via Gparted met een MS-DOS nieuwe partitie aangemaakt en geformatteerd met NTFS.
Dat doet WinToUSB ook nog een keer, maar dan speel je op safe.

Wil je hiermee verder gaan? Een USB 3 en eventueel een SSD schijf gaat veel vlotter. WinToUSB draait best soepel, maar Linux via een externe harde schijf gaat vlotter.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/04, 21:21:37 »
@h2o
Dit noem ik duidelijke uitleg  8-)goed gedaan man!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline h2o

  • Lid
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/04, 21:32:50 »
Bedankt.  Vanwege het thuiswerken ben ik eens wat gaan experimenteren en kwam ik deze oplossing tegen Die voldoet prima in mijn situatie. Vaak moet ik op mijn werk een printje maken en dan moet ik Vitrualbox starten enz. enz. Bovendien kan ik niet de laatste Linux kernel draaien omdat anders Virtualbox niet meer werkt.

Met WinToUSB ben ik in een klap uit deze problemen omdat ik dan via WinToUSB de printjes kan maken vanaf een desktop die in de buurt staat. Die is door de instelling waar ik werk dichtgetimmerd waardoor ik niet via mijn pCloud bij mijn bestanden kan komen. Nu dus wel  :)
« Laatst bewerkt op: 2020/05/04, 22:01:38 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

JorisC

  • Gast
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/04, 22:02:22 »
Citaat van: h2o
1. Stel, je hebt een laptop van de zaak waarop Windows staat en die mag je ook voor privé gebruiken.

2. Of stel, je hebt zelf een laptop die je ook voor je werk gebruikt, waarop Linux staat.

Je bent een Linux gebruiker en bij mogelijkheid 1 heb je al vaak dat je daar niets extra's op mag zetten. Je mag wel een Windows privé account draaien (als dat al mag). Wil je daarop Linux draaien, dan zit er vaak niets anders op dan Linux op een externe schijf te installeren en die dan via de Windows laptop te draaien. Einde verhaal 1.

Bedrijfslaptops zijn voorzien van een gebruikersaccount met beperkte rechten  wat het onmogelijk maakt extra software te installeren .
In de meeste gevallen als die laptops werden ingesteld door een degelijke netwerkbeheerder die zijn job kent zal die ook het BIOS voorzien van een wachtwoord zodat alleen de / een bevoegd netwerkbeheerder wijzigingen kan aanbrenen in het BIOS .

Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/04, 22:12:54 »
Citaat van: h2o
1. Stel, je hebt een laptop van de zaak waarop Windows staat en die mag je ook voor privé gebruiken.

2. Of stel, je hebt zelf een laptop die je ook voor je werk gebruikt, waarop Linux staat.

Je bent een Linux gebruiker en bij mogelijkheid 1 heb je al vaak dat je daar niets extra's op mag zetten. Je mag wel een Windows privé account draaien (als dat al mag). Wil je daarop Linux draaien, dan zit er vaak niets anders op dan Linux op een externe schijf te installeren en die dan via de Windows laptop te draaien. Einde verhaal 1.

Bedrijfslaptops zijn voorzien van een gebruikersaccount met beperkte rechten  wat het onmogelijk maakt extra software te installeren .
In de meeste gevallen als die laptops werden ingesteld door een degelijke netwerkbeheerder die zijn job kent zal die ook het BIOS voorzien van een wachtwoord zodat alleen de / een bevoegd netwerkbeheerder wijzigingen kan aanbrenen in het BIOS .
@jorisC/Swake
Volgens dat ik lees heeft h2o het over externe HDD?
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/05, 01:03:35 »
Citaat van: rive gauche
@jorisC/Swake
Volgens dat ik lees heeft h2o het over externe HDD?

Als het BIOS door de netwerkbeheerder werd voorzien van een BIOS wachtwoord wat in de meeste gevallen zo is , zal dit eerst moeten ingevoerd worden om de bootinstellingen  te kunnen aanpassen !
Ik denk ook dat u mij met een ander iemand verwart ! ;)

Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/05, 01:16:12 »
Citaat van: rive gauche
@jorisC/Swake
Volgens dat ik lees heeft h2o het over externe HDD?

Als het BIOS door de netwerkbeheerder werd voorzien van een BIOS wachtwoord wat in de meeste gevallen zo is , zal dit eerst moeten ingevoerd worden om de bootinstellingen  te kunnen aanpassen !
Ik denk ook dat u mij met een ander iemand verwart ! ;)
Goed lezen wat TS vermeld!Natuurlijk kom je zo als in verleden met iets anders af ;)
Citaat
Ik denk ook dat u mij met een ander iemand verwart ! ;)
Nee hoor ben 100% zeker ...al in andere topics ook al gelezen jorisc/swake  :D
c'est dur la vie d'artiste

Offline h2o

  • Lid
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/05, 07:17:30 »
Bedrijfslaptops zijn voorzien van een gebruikersaccount met beperkte rechten  wat het onmogelijk maakt extra software te installeren .

Dit is inderdaad vaak het geval. Bij de instelling waar ik werk dus ook. Zelf werk ik met pCloud en dat kan ik op mijn werk niet gebruiken, tenminste....

Citaat
In de meeste gevallen als die laptops werden ingesteld door een degelijke netwerkbeheerder die zijn job kent zal die ook het BIOS voorzien van een wachtwoord zodat alleen de / een bevoegd netwerkbeheerder wijzigingen kan aanbrenen in het BIOS .

Dat is vaak ook het geval. Dan zijn soms zelfs alle USB poorten en alles wat op zo'n laptop binnen kan komen volkomen vergrendeld. Niet ieder bedrijf of instelling is hetzelfde. De een timmert letterlijk alles dicht, de ander staat nog wat toe. Er zijn ook bedrijven/instellingen waar je wel met een USB stick aan de gang kunt, maar BIOS dan wel vergrendeld zodat er niet vanaf kan worden opgestart.
Zelf heb ik ook eens een afdankertje gekregen waar niets mee kon worden gedaan vanwege een wachtwoord. Uiteindelijk heb ik er toch nog een Window 10 home op kunnen zetten. Nu is dat tablet bij een gezin thuis zodat de leerlingen daarmee op afstand op school kunnen werken.

In mijn situatie blijft het gelukkig alleen bij softwarematige vergrendeling. Met een Debian USB stick kan ik heus wel op zo'n systeem gaan werken. Alleen werken én afdrukken gaat niet. De printer heeft rechten/beperkingen die ik vanaf Debian niet in kan stellen. Daarvoor heb ik dus een Windows installatie nodig.
Via Virtualbox lukt mij dat wel, maar nu met WinToUSB gaat dat dus ook lukken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/05, 07:40:19 »
 @rive gauche

Citaat van: rive gauche
@jorisC/Swake
Volgens dat ik lees heeft h2o het over externe HDD?

Als het BIOS door de netwerkbeheerder werd voorzien van een BIOS wachtwoord wat in de meeste gevallen zo is , zal dit eerst moeten ingevoerd worden om de bootinstellingen  te kunnen aanpassen !
Ik denk ook dat u mij met een ander iemand verwart ! ;)

Joris heeft ook gelijk hoor, Er zijn bedrijven/instellingen waar bedrijfslaptops helemaal zijn dichtgespijkerd. Daar kun je niets mee beginnen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/05, 07:52:34 »
Er ook nog een andere wijze waarop je WinToUSB kunt inzetten.
Beginnende Linux gebruikers wordt vaak aangeraden om te dualbooten. Vaak is dit ook een goed advies. Maar op den duur gaat dit toch niet bevallen. Je gebruikt Linux meer en meer en Windows nog nauwelijks. Tsja, dan staan er toch twee besturingssystemen op je laptop of desktop, maar waarom.
Je denkt erover om maar volledig over te gaan op Linux, maar ja, dat ene programma...??

Met WinToUSB heb je dat niet, want dan ene programma staat dan op een externe schijf en je gebruikt het alleen maar als je het nodig hebt, en je Linux systeem blijft schoon zonder extra zaken om toch de Windows omgeving te benaderen. Geen Wine, geen onnodige Linux Headers enz.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/06, 11:08:39 »
ik heb het ook maar eens uitgeprobeerd.
 Omdat ik geen pc met windows heb maar alleen  windows in virtualbox duurde het installeren van windows erg lang. Ik heb het niet op een usb-stick geïnstalleerd maar op een externe harddisk
In eerste instatie ging het mis. Na een heel lange installatietijd (een paar uur!!) kreeg ik een foutmelding (kan niet schrijven).
Toch nog eens geprobeerd, nu met een andere windows-iso en nul lukt het wel.

De hard-disk heb ik in de removable disk-caddy in ,ijn pc gestopt en opgestart. Leek goed te gaan. Er werd gezocht naar devices waarna de pc herstartte. Daarna kreeg ik het windowslogo op het scherm en onderin een voortgangscirkeltje. Toen wachten. En wachten. Na meer dan een half uur heb ik het maar weer uitgezet. Dit duurt veel te lang.
Het kan zijn doordat ik windowstousb op een harddisk heb geïnstalleerd ipv een usb-stick. Ik weet het niet . Maar voor mij is dit een mislukte test. En dat is niet erg want ik heb het niet nodig.

Offline h2o

  • Lid
Re: Windows to USB (WinToUSB)
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/06, 21:43:37 »
De hard-disk heb ik in de removable disk-caddy in ,ijn pc gestopt en opgestart. Leek goed te gaan. Er werd gezocht naar devices waarna de pc herstartte. Daarna kreeg ik het windowslogo op het scherm en onderin een voortgangscirkeltje. Toen wachten. En wachten. Na meer dan een half uur heb ik het maar weer uitgezet. Dit duurt veel te lang.
Het kan zijn doordat ik windowstousb op een harddisk heb geïnstalleerd ipv een usb-stick. Ik weet het niet . Maar voor mij is dit een mislukte test. En dat is niet erg want ik heb het niet nodig.

Dat lange opstarten komt bij mij ook weleens voor. En ik gebruik uitsluitend externe harde schijven (SATA 2,5 inch 5400 rpm) Dat duurt natuurlijk langer van schijven van 7200 rpm of SSD's.
Dat het lijkt dat het blijft hangen komt bij mij ook wel voor. Ik heb inmiddels 6 testen uitgevoerd en twee ervan hebben dit euvel ook gehad. Dan een keiharde stop uitgevoerd (power off ingedrukt houden zodat de laptop uit gaat) en dan nog een keer opstarten met de WinToUSB schijf en dan gaat het wel goed.

Inmiddels heb ik twee schijven waarop een goed werkende Windows 10 op een externe schijf staat. Die zijn voor mijn werk goed in te zetten. Ik wil eigenlijk ook eens via een SSD proberen, dat zal veel sneller moeten gaan. Zeker op mijn laptop met USB3.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex