Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen  (gelezen 14874 keer)

Hoihoi,

Ik probeer op mijn website (die nog lang niet af is) een artikel te schrijven, om XP en Vista gebruikers over te halen Ubuntu te installeren. Ik heb m'n best gedaan, en tot nu toe heb ik dit op mijn scherm weten te krijgen:
Hebben jullie misschien suggesties om het verder af te maken? Zitten er foutjes in? Overigens vooral kijken op de homepage :P

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2012/03/15, 09:44:40 door RandomUserName »

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/26, 17:09:02 »
Goed artikel hoor. Trouwens dit is ook nog een leuke site http://www.whylinuxisbetter.net/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/26, 17:15:33 »
Goed artikel hoor. Trouwens dit is ook nog een leuke site http://www.whylinuxisbetter.net/

Die is leuk ja ;)

EDIT: en wauw http://www.whylinuxisbetter.net/items/spatial_desktop/index.php?lang=nl die effecten werken zeker niet onder 11.04? :(
« Laatst bewerkt op: 2011/09/26, 17:20:21 door RandomUserName »

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/26, 17:22:43 »
Nee maar dat is de enige editie die compiz weigert. De vorige edities en waarschijnlijk in de volgende editie werkt het wel goed  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/26, 17:27:10 »
Nee maar dat is de enige editie die compiz weigert. De vorige edities en waarschijnlijk in de volgende editie werkt het wel goed  ;)
Het is toch jammer dat ik Windows moet blijven gebruiken op mijn laptop, vanwege Dreamweaver... Ik kan helaas niet met Bluefish uit de voeten :( soms heb ik weleens het idee dat Microsoft het afgesproken heeft met Adobe.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/26, 17:31:21 door RandomUserName »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/26, 19:45:24 »
Heb je kompozer (mozilla) al eens bekeken, of is dit niet iets dat je zoekt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/27, 09:17:03 »
Heb je kompozer (mozilla) al eens bekeken, of is dit niet iets dat je zoekt?
Ja ik heb hem al geprobeerd, maar hij haalt het is niet wat ik moet hebben voor de dingen die ik doe :(

Verder geen suggesties voor het artikel? Of is het goed zo? :D

Offline JvH

  • Lid
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/27, 09:35:09 »
Leuk artikel!

Toch een paar puntjes over het artikeltje:
  • Ik weet niet wat precies de doelgroep is, maar ik kan me voorstellen dat onervaren computergebruikers afhaken bij termen als 'RTM-build' en 'kernel'.
  • Vlak na het uitkomen van Vista was het aanbod van drivers inderdaad onder de maat. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog steeds een issue is, tenzij je echt oude en/of obscure hardware gebruikt.
  • Ook in Ubuntu kan de beschikbaarheid van drivers een probleem zijn. IMHO is het een beetje gevaarlijk om op dit punt hoge verwachtingen te wekken.
  • In Ubuntu moet je bij ingrijpende updates ook vaak herstarten. Is dat echt zo'n probleem?
  • Correct me if I'm wrong, maar ik geloof dat Vista en 7 automatisch defragmenteren als het systeem idle is. Qua performance uiteraard minder, maar of de gewone gebruiker daar last van heeft?
  • Persoonlijk zou ik het concept Softwarecentrum/Synaptic breder uitmeten. Uitleggen dat de gebruiker een enorm scala aan software met 1 klik kan installeren en uitproberen. Ik denk dat dat voor beginnende gebruikers het meest tastbare en leuke pluspunt is van Ubuntu.

Tot zover mijn 2 eurocenten.

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/27, 09:54:10 »
Ik zou ook de minpunten belichten van Ubuntu (ik denk aan drivers en de beperkingen van Wine enz).

Voor W7 zijn drivers nog steeds een issue dus dat is niet zoveel verbeterd met de beperkingen van Vista.

Ik zou véél meer de nadruk leggen op het juridische aspect; Ubuntu kan je herinstalleren zoveel je wenst, geen gedoe met activatie-procedures, enz.

Ik denk ook dat niet alleen XP of Vista-gebruikers de doelgroep zijn, ook W7 gebruikers balen van de reboot-cycli en voor laptops het crashen van de harde schijf met W7. Dat is wat ik ervaar als steunpunt in het Antwerpse dat men het eigenzinnige van Windows een beetje beu is.

Ook qua veiligheid zouden sommige zaken meer in het oog moeten springen t.o.v. (vooral) XP .

Hou ook in gedachten dat met de komst van Windows 8 er een aantal beperkingen zijn waar we nog niet weten hoe dat verder moet.
http://tweakers.net/nieuws/76904/secure-boot-van-windows-8-maakt-booten-linux-onmogelijk.html


Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/27, 10:44:38 »
Bedankt voor het advies, het ga er vanmiddag aan werken ;)

Het is lastig om het spanningsveld tussen beginners/gevorderden klein te houden.

EDIT: ik heb het artikel nog niet aangepast, dit komt later nog. Ben nu bezig met andere dingen op de site.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/17, 14:43:09 door RandomUserName »

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/30, 19:32:26 »
Hmm, ik ga het compleet anders aanpakken. Mijn website krijgt een eigen Ubuntu gedeelte met een eigen design.
Het wordt hard werken, maar het zal het waar zijn en het zal veel mensen over de streep trekken (hoop ik).

Offline RikRik

  • Lid
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/30, 21:17:00 »
Mooi initiatief, Linux onbekend maakt onbemind. Ik vond eerlijk gezegd de filmpjes die Markba op dit forum plaatste zeer geschikt als introductie.
Ik denk niet dat je die filmpjes zomaar in jouw website mag plaatsen, misschien wel als link
http://osscomputers.nl/content/20-quickstart
http://osscomputers.nl/content/25-werkbladen-en-sneltoetsen

Succes  RandomUserName !!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/01, 07:49:21 »
Mooi initiatief, Linux onbekend maakt onbemind. Ik vond eerlijk gezegd de filmpjes die Markba op dit forum plaatste zeer geschikt als introductie.
Ik denk niet dat je die filmpjes zomaar in jouw website mag plaatsen, misschien wel als link
http://osscomputers.nl/content/20-quickstart
http://osscomputers.nl/content/25-werkbladen-en-sneltoetsen
De filmpjes zijn uitgebracht onder een Creative Commons-licentie, die het hergebruik bevordert. Je kunt ze dus op je site plaatsen (embedden) met netjes een bronvermelding erbij. Mocht je het helemaal zeker willen weten, kun je ook even overleggen met oss-computers.

Offline Tom

  • Lid
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/01, 08:09:27 »
Heb je kompozer (mozilla) al eens bekeken, of is dit niet iets dat je zoekt?
Ja ik heb hem al geprobeerd, maar hij haalt het is niet wat ik moet hebben voor de dingen die ik doe :(

Verder geen suggesties voor het artikel? Of is het goed zo? :D
Misschien even vermelden dat in April 2012 Banshee niet meer de standaard muziek player is maar Rhythmbox ,alhoewel ze dat zelf dan ook wel zien. :)
Ook Mono vliegt eruit.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/01, 09:10:43 »
Mooi initiatief, Linux onbekend maakt onbemind. Ik vond eerlijk gezegd de filmpjes die Markba op dit forum plaatste zeer geschikt als introductie.
Ik denk niet dat je die filmpjes zomaar in jouw website mag plaatsen, misschien wel als link
http://osscomputers.nl/content/20-quickstart
http://osscomputers.nl/content/25-werkbladen-en-sneltoetsen
De filmpjes zijn uitgebracht onder een Creative Commons-licentie, die het hergebruik bevordert. Je kunt ze dus op je site plaatsen (embedden) met netjes een bronvermelding erbij. Mocht je het helemaal zeker willen weten, kun je ook even overleggen met oss-computers.

Markba, deze link is toch ook een geweldig leuk idee, een soort live cd sessie  :D


http://www.ubuntu.com/tour/

Off topic: ik vind dat oss computers http://osscomputers.nl/ sowieso een geweldige site hebben.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/01, 10:20:51 door RikRik »

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/02, 21:33:20 »
Oh god, deze filmpjes zijn zo heerlijk om te kijken  =D Vooral deze http://osscomputers.nl/content/11-het-ubuntu-besturingssysteem

Ik verwacht dat het Windows gedeelte binnen 2 maanden klaar is.
Het ubuntu gedeelte krijgt een eigen design, dat voornamelijk transparant is. Door de hele website plaats ik
linkjes met bv. de tekst ''Psst... Ook zat van malware?'' of ''Psst... Geen honderden euro's voor een Windows upgrade?''.

Het design moet een soort benadrukking ook hebben op de community. Op de homepage van het Ubuntu gedeelte wil ik
een slideshow met argumenten om Ubuntu te installeren. In het download center is voldoende plek om
bezoekers op het Software Center van Ubuntu te wijzen.

Het design moet direct de aandacht trekken van de bezoeker en vooral nieuwsgierigheid opwekken.
Ook moeten artikelen gesorteerd worden op niveau.

De website van pjotr heeft al veel artikelen die uitermate geschikt zijn voor beginners. Deze artikelen ga
ik herschrijven op mijn eigen manier.

Dat is niet alles: Google verstopt van die leuke tegoedbonnen van advertentietegoed in computerbladen.
Hiermee ga ik een advertentiecampange opzetten. Vergeet niet: de website is afhankelijk en ik wil vooral
geen reclame in het Ubuntu gedeelte. Ik plaats alleen advertenties in Windows artikelen (200x200).
« Laatst bewerkt op: 2011/12/02, 21:37:44 door RandomUserName »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/03, 07:28:32 »
Je verplicht ze eigenlijk over te stappen, als een beetje gratis versie vs. betaald. Sommige bedrijven stoppen hun gratis versie vol meuk, zodat je haast wordt verplicht te betalen. Dat is irritant. Als je je plannen doorvoert, ga je dezelfde kant op. Dat is niet goed. Je moet ze er zelf over na laten denken, en niet dmv advertenties op Windows gedeeltes. Je gaat echt die kant op, dat vind ik spijtig. Uiteraard is een mooi thema alleen maar leuk ;)

Offline chaos7

  • Lid
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/03, 08:31:50 »
Overigens vooral kijken op de homepage :P
en dat doe ik dan ook, ik ben volgzaam.
pfffff geschrokken en gelijk de site weggeklikt
waarom?
wat een hoog windows7 phone of windows8 systeem gehalte.
maar wel mooi gedaan

het stukje van ubuntu? lees boven maar, staan zeer goede tips tussen
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/03, 11:16:04 »
Je verplicht ze eigenlijk over te stappen, als een beetje gratis versie vs. betaald. Sommige bedrijven stoppen hun gratis versie vol meuk, zodat je haast wordt verplicht te betalen. Dat is irritant. Als je je plannen doorvoert, ga je dezelfde kant op. Dat is niet goed. Je moet ze er zelf over na laten denken, en niet dmv advertenties op Windows gedeeltes. Je gaat echt die kant op, dat vind ik spijtig. Uiteraard is een mooi thema alleen maar leuk ;)
Hmm, het leek me juist zo'n goed idee. Dat doe ik dan maar toch niet.

Misschien het houden op nieuwsgierigheid?

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/03, 11:16:18 »
Overigens vooral kijken op de homepage :P
en dat doe ik dan ook, ik ben volgzaam.
pfffff geschrokken en gelijk de site weggeklikt
waarom?
wat een hoog windows7 phone of windows8 systeem gehalte.
maar wel mooi gedaan

het stukje van ubuntu? lees boven maar, staan zeer goede tips tussen
Sorry  =D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/03, 11:17:28 »
Je verplicht ze eigenlijk over te stappen, als een beetje gratis versie vs. betaald. Sommige bedrijven stoppen hun gratis versie vol meuk, zodat je haast wordt verplicht te betalen. Dat is irritant. Als je je plannen doorvoert, ga je dezelfde kant op. Dat is niet goed. Je moet ze er zelf over na laten denken, en niet dmv advertenties op Windows gedeeltes. Je gaat echt die kant op, dat vind ik spijtig. Uiteraard is een mooi thema alleen maar leuk ;)
Hmm, het leek me juist zo'n goed idee. Dat doe ik dan maar toch niet.

Misschien het houden op nieuwsgierigheid?
Inderdaad. Nieuwsgierigheid opwekken is niets mis mee ;)

Overigens is dat WP7 effect mooi gedaan :)

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/03, 11:18:28 »
Heb je kompozer (mozilla) al eens bekeken, of is dit niet iets dat je zoekt?
Ja ik heb hem al geprobeerd, maar hij haalt het is niet wat ik moet hebben voor de dingen die ik doe :(

Verder geen suggesties voor het artikel? Of is het goed zo? :D
Misschien even vermelden dat in April 2012 Banshee niet meer de standaard muziek player is maar Rhythmbox ,alhoewel ze dat zelf dan ook wel zien. :)
Ook Mono vliegt eruit.

Hoewel dat allemaal nog niet zeker is, beste Wanda. Het is gemarkeerd als "for now". Oftewel "voor nu". Dus dat geeft al aan dat het nog niet definitief is.

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/03, 11:19:16 »
Je verplicht ze eigenlijk over te stappen, als een beetje gratis versie vs. betaald. Sommige bedrijven stoppen hun gratis versie vol meuk, zodat je haast wordt verplicht te betalen. Dat is irritant. Als je je plannen doorvoert, ga je dezelfde kant op. Dat is niet goed. Je moet ze er zelf over na laten denken, en niet dmv advertenties op Windows gedeeltes. Je gaat echt die kant op, dat vind ik spijtig. Uiteraard is een mooi thema alleen maar leuk ;)
Hmm, het leek me juist zo'n goed idee. Dat doe ik dan maar toch niet.

Misschien het houden op nieuwsgierigheid?
Inderdaad. Nieuwsgierigheid opwekken is niets mis mee ;)

Overigens is dat WP7 effect mooi gedaan :)

Ik ga dalijk trouwens pen en papier pakken.

Suggesties voor het design? Wat zouden jullie mooi vinden? Ik wil dat het ook een stukje meekrijgt van de community.

Edit: Ik wind Banshee overigens een uitstekende speler. Beter dan WMP.... :D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/03, 11:31:39 »
Dat gaat al snel. Ik vind het drama, ben groot fan van Clementine :)

Re: Artikel op mijn website om XP en Vista gebruikers over te halen
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/03, 16:28:52 »
Dat gaat al snel. Ik vind het drama, ben groot fan van Clementine :)

Mwah, ik vind Clementine ook niet echt geweldig, Banshee ook niet. Ik vind de interface van Banshee geweldig :) Maar er zitten wat vervelende dingetjes in, jammer genoeg. Rhytmbox vind ik nog meer een ramp.
Ach, zo hebben we allemaal weer onze eigen smaak :)