Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opnieuw installeren Ubuntu  (gelezen 1817 keer)

opnieuw installeren Ubuntu
« Gepost op: 2014/07/28, 13:57:19 »
Hallo,  even een vraag van de Oldtimer, ik heb een tijd geleden mijn PC. laten leegtrekken waarop een dual-boot van W7  en Ubuntu stond.       Hierna via de Ubuntu-dvd Ubuntu  12.04 alleen  er op gezet en dat werkt al maanden  prima, als ik met GParted ga loeren, zie ik staan :  / dev / sda 1 / - ext4 /  vervolgens : dev / sda 2 / extended / vervolgens : dev / sda 5 / linux-swap.   Ik heb zelf geen partities gemaakt en die Ubuntu staat alleen op de schijf, dus dat zal wel goed zijn.     Op de Pjotr-site lees ik dat je met een herinstallatie eerst met GParted alles van de bestaande besturing moet vernietigen, althans als ik het goed lees.      Ook ik ga Ubuntu 14.04.1 installeren en vraag mij af of de wijze waarop ik het doe,  nu ook die linux-part. worden opgeruimd, zonder GParted.      Kortom,  zit er verschil in de beide installaties, of  ruimt de er overheen installatie ( dus zonder GParted ook dat dev. gedoe op ).   De winnaar komt in mijn Help-archief, maar ik zal er wel helemaal naast zitten.   Vr.  gr.   OLdtimer.   ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/28, 14:01:51 »
De makkelijkste manier:
Begin gewoon met installeren, tot op het punt, waar gevraagd wordt of het "er naast" moet.
Kies hier voor "anders" (onderste optie) en op het volgende scherm kies je voor sda1 gebruiken als ext4 en vink je formatteren aan.
Maak wel eerst een backup van je /home, voor alle zekerheid .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/28, 19:41:18 »
Als ik er even tussen mag,moet je echt alles van je home backuppen?En als je dan 14.04 hebt geinstalleerd,dan kan je toch niet alles weer kopieren naar de home van 14.04?Dan zit je toch met bestanden van 12.04 in 14.04,of heb ik dat mis..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/28, 19:52:52 »
Gewone bestanden kun (moet) je allemaal backuppen. Met verborgen bestanden ligt dat iets anders. Ik doe wel een back up van Firefox en thunderbird, voor de rest niet. Maar de rest zou ik niet doen lijkt mij (ben niet 100% zeker.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/28, 21:19:21 »
Als ik er even tussen mag,moet je echt alles van je home backuppen?
Nee  :evil:

Maar dan raak je het vanzelfsprekend ook kwijt!

Kortom, je mag helemaal zelf bepalen wat je wilt behouden en waar je vanaf wil. Je kan ook overal een back-up van maken (of liever niets wissen). :)

En als je dan 14.04 hebt geinstalleerd,dan kan je toch niet alles weer kopieren naar de home van 14.04?Dan zit je toch met bestanden van 12.04 in 14.04,of heb ik dat mis..
Dat heb je goed.

Het is lastig, risicovol, mogelijk langdurig/langdradig en (op zichzelf) geen probleem. Voor verborgen bestanden geeft het ook geen probleem (mits je daar een back-up van hebt gemaakt!).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/29, 10:00:27 »
Dus je zou kunnen zeggen dat de verborgen bestanden niet gekopieerd moeten worden naar 14.04 van af je kopie...........
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/29, 11:13:12 »
Het enige wat je moet back-uppen tussen upgrades zijn je eigen, onvervangbare documenten (films, foto's). Doe geen moeite met het back-uppen van configuratie: je loopt de kans dat die in de nieuwe Ubuntu versie wijzigt, en dan problemen veroorzaakt.

Firefox en thunderbird kan je eventueel ook zonder problemen meenemen. Als je een email archief hebt, dan moet je minstens de folder "Local Folders" meenemen, anders ben je dat archief kwijt.

Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/29, 15:04:29 »
Ja,nou,ik ga niet van te voren uit maken welke ik wel of niet moet mee nemen,dat doe ik achteraf dan wel.Want dan kan je toch een moment krijgen dat je denkt:shit,die had ik ook mee moeten nemen..En dat heb ik niet gedaan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/29, 15:29:23 »
Je kan je ganse home directory backuppen. Maar zet niet zomaar alles terug.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/29, 16:24:25 »
Ja,nou,ik ga niet van te voren uit maken welke ik wel of niet moet mee nemen,dat doe ik achteraf dan wel.Want dan kan je toch een moment krijgen dat je denkt:shit,die had ik ook mee moeten nemen..En dat heb ik niet gedaan..

Lijkt mij niet ondenkbaar dat er conflicten zullen/kunnen ontstaan. Ik vraag mij af waarom je verborgen bestanden mee wilt nemen naar een schone installatie.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/29, 16:26:29 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Henkp

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/29, 17:03:45 »
Lijkt mij niet ondenkbaar dat er conflicten zullen/kunnen ontstaan. Ik vraag mij af waarom je verborgen bestanden mee wilt nemen naar een schone installatie.

En wat gebeurt er dan met al die programma's die je allemaal met pijn en moeite bij elkander heb moeten zoeken en installeren?
Moet je dan weer al die programma's opnieuw installeren?.
Krijg ik dan dezelfde ellende als met Win7 om dat er dan niet meer naar die programma's verwezen word, dus geen koppeling meer met is.

Ik mag toch hopen van niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/29, 18:52:15 »
Pijn en moeite? Na een verse installatie herinstalleer ik die programma's waarvan ik onmiddellijk weet dat ik ze dikwijls gebruik (gimp comes to mind). Enige maanden later heb ik een tooltje nodig: oops: blijkbaar is dit niet meer geïnstalleerd. In een halve minuut erbij geïnstalleerd. Zeer moeilijk allemaal, die linux. Maar ondertussen is het systeem eens mooi opgeschoond: dingen die ik niet meer gebruik, staan er niet meer op.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/29, 19:02:43 »
Lijkt mij niet ondenkbaar dat er conflicten zullen/kunnen ontstaan. Ik vraag mij af waarom je verborgen bestanden mee wilt nemen naar een schone installatie.

En wat gebeurt er dan met al die programma's die je allemaal met pijn en moeite bij elkander heb moeten zoeken en installeren?
Moet je dan weer al die programma's opnieuw installeren?.
Krijg ik dan dezelfde ellende als met Win7 om dat er dan niet meer naar die programma's verwezen word, dus geen koppeling meer met is.

Ik mag toch hopen van niet.

Dit vind ik een erg vreemde reactie, met een standaard installatie zitten er al heel veel (meer als in Windows) programma's mee geinstalleerd.
 De rest wat je extra nodig hebt zit in het softwarecenter of je installeert het via de terminal. Echt kinderspel vergeleken bij Windows.  Ik heb zelf een lijstje met alle programma's die ik extra heb in een Word bestand en keurig opgeslagen. Na een nieuwe installatie copieer ik deze tekst en plak het in de terminal, een paar minuten later is alles klaar. Leer eerst eens de mogelijkheden van Linux kennen en stop altublieft met Windows vergelijken.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Henkp

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/29, 19:35:53 »
@BenMedia, Oeps ik wist niet dat je boos zou worden, daar ik een heel normale vraag stel die schijnbaar nog niet eerder is gesteld.
Er wordt hier constant geroepen dat je een back-up moet maken van al je bestanden en gegevens, wat op zich wel goed is. Alleen wordt er nergens vermeld althans dat ben ik nog nergens tegengekomen dat je dan wel je programma's kwijt bent met een hele nieuwe installatie.

Op zich is dat ook wel begrijpelijk vandaar ook mijn vraag. Maar je antwoordt daar op is gelukkig zeer duidelijk, en hopelijk nog voor velen die over stappen op Linux.

Vergeet een ding niet die programma's die er standaard bij geïnstalleerd worden is voor mij slechts een druppel op een gloeiedenplaat, daar ik momenteel al ruim 9 Gig kwijt ben zonder de bestanden die staan op een aparte partitie en op een USB Stick en ook nog op een USB HD

Vriendelijke groet,
Henk


Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/29, 20:14:42 »
Henkp: Boos ben ik zeker niet, want dan had ik wel anders gereageerd :-).   Het is toch zo logisch als wat dat je na een schone installatie je extra geinstalleerde programma's kwijt bent. En ik ben er ook van overtuigd dat je de extra programma's binnen een half uur opnieuw installeert. En wat je bestanden betreft die op een USB HD, sticky of aparte partitie staan, dit staat toch al apart, wat heeft dat nu met een schone installatie te maken?

Even een voorbeeld: Op mijn pc doe ik een schone installatie met om en nabij 20 extra programma's en 5GB aan bestanden overzetten inclusief de Firefox en Thunderbird mappen binnen 45 minuten. Wilde ik vroeger in Windows hetzelfde doen dan was of A: Mijn weekend was naar zijn grootje of B: Het kostte mij een snipperdag :-)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/29, 20:39:01 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Frederik

  • Gast
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/29, 20:18:56 »
Na een nieuwe installatie copieer ik deze tekst en plak het in de terminal, een paar minuten later is alles klaar.

Kun je een voorbeeld geven van hoe zo'n tekstbestand voor het installeren van programma's via de terminal eruit ziet ?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/29, 20:22:59 »
Frederik, dit is mijn lijstje:

sudo apt-get install synaptic dconf-tools gksu leafpad gdebi gimp gimp-gmic gimp-ufraw gimp-plugin-registry gthumb ufraw filezilla asunder audacious pitivi chromium-browser luminance-hdr ubuntu-restricted-extras gnome-session-fallback  unity-tweak-tool  ristretto gnome-commander hugin gimp-lensfun  gnome-xcf-thumbnailer gimp-data-extras cryptsetup-bin xsane qupzilla  nautilus-image-converter nautilus-image-manipulator
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Henkp

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/29, 20:49:40 »
Frederik, dit is mijn lijstje:

sudo apt-get install synaptic dconf-tools gksu leafpad gdebi gimp gimp-gmic gimp-ufraw gimp-plugin-registry gthumb ufraw filezilla asunder audacious pitivi chromium-browser luminance-hdr ubuntu-restricted-extras gnome-session-fallback  unity-tweak-tool  ristretto gnome-commander hugin gimp-lensfun  gnome-xcf-thumbnailer gimp-data-extras cryptsetup-bin xsane qupzilla  nautilus-image-converter nautilus-image-manipulator

En dat installeer je allemaal in een keer?, als dat zo is dan heb ik en ik denk vele andere hier veel van geleerd.
Kunnen er dat nog meer zijn daar ik er nog wel een stuk of 20 of zelfs nog meer heb  =D

Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/29, 20:50:24 »
Met dat commando installeert je al die dingen in één keer. En dat lijstje kun je zo lang maken als je zelf wilt :)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/29, 21:01:22 »
Met dat commando installeert je al die dingen in één keer. En dat lijstje kun je zo lang maken als je zelf wilt :)

En terwijl de terminal dit lijstje verwerkt zet ik in "systeeminstellingen" mijn instellingen al vast naar wens :-)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Frederik

  • Gast
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/29, 21:12:01 »
Hartstikke mooi en bedankt :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/29, 21:15:13 »
Met dat commando installeert je al die dingen in één keer. En dat lijstje kun je zo lang maken als je zelf wilt :)

En terwijl de terminal dit lijstje verwerkt zet ik in "systeeminstellingen" mijn instellingen al vast naar wens :-)

Kijk dat zijn dus weer eens leuke dingen voor de mens met een Linux wens.
Dus Win7 en XP kunnen nu door de plee.  =D =D

Hartelijke bedankt voor deze zeer nuttige informatie.

Vriendelijke groet,
Henk

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/29, 21:20:02 »
Windows geeft je een raam, Linux een heerlijk comfortabele woning met HR beglazing.  :)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Henkp

  • Lid
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2014/07/29, 21:34:54 »
Windows geeft je een raam, Linux een heerlijk comfortabele woning met HR beglazing.  :)

+1

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2014/07/29, 22:29:36 »
Soms is het wel even zoeken naar het juiste commando.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/29, 23:00:27 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's