Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mysql-server vs mysql-cluster-server probleem!  (gelezen 405 keer)

mysql-server vs mysql-cluster-server probleem!
« Gepost op: 2011/08/18, 21:15:47 »
Dames, Heren ook,

Hoe ik in deze shit verzeild ben geraakt weet ik al niet meer. Ik wilde iets via synaptic installeren (in ieder geval verband houdend met pc-controle op afstand of wammu / gnokii) wat mij in contact bracht met de ndb server/cliënt. Dat moest geïnstalleerd worden, het programma was daarvan afhankelijk. Leek me niet echt gevaarlijk, dus........ Waarna synaptic aangaf dat de "client" niet geïnstalleerd kon worden omdat beiden werken met libmysqlcient.s0.16.0 0 Waarna ik heb gekeken of ik zonder mysql-server/client kon werken en met mysql-cluster-server/client. Dat leek geen probleem, beetje overdone op dit moment, maar vooruit. Heb synaptic dus de opdracht gegeven om eenvoudige server te verwijderen en cluster-server te installeren. Gebroken pakketten genezen, iedereen blij. TOT het opnieuw opstarten van de machine en gebruiken van dpkg, op wat voor wijze dan ook. Deze meldt continu dat het wachtwoord voor de root-user niet gevonden kan worden, er is nog het e.e.a. van de "normale" server over in het bestand-systeem (wat me verbaast) daarin is de .pid terug te vinden zoals voorspeld. Echter de directory waarin de .pid nu zou moeten staan (mysql-cluster in /var/lib/; daarin staat niets; nada, blanco dus.
Ik verzon dat dus e.e.a. vanuit initd verkeerd gestuurd zou worden, het bleek dat dat inderdaad het geval was, de software kon kiezen tussen [myqsl "stop-start"] en [myqsl-ndb "stop-start"]. De eerste heb ik de executierechten ontnomen denkend dat alles goed zou komen. Niet dus.

Tot zover kan ik het verzinnen, wellicht verkeerd, dat hoor ik graag dan. Zo niet verkeerd, dan hebben jullie vast een super simpele oplossing  :o . Het is niet anders.

Met dank vooruitgaand en vriendelijke groet,

Izi(NOT)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 23:12:09 door izingqondo »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

OPGELOST Re: mysql-server vs mysql-cluster-server probleem!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/19, 03:22:53 »
Goedennacht,
Mocht ik wartaal hebben uitgeslagen in voorgaande verhaal dan hoor ik dat graag, ook al heb ik het probleem opgelost, waarschijnlijk niet langs geijkte wegen, maar het werkte.

Besturingssysteem: Ubuntu 10.04 LTS. Zoals ik zei startte Synaptic niet meer op. Ook dpkg in terminal werkte niet. Er werd aangegeven dat ik "sudo dpkg --configure -a" moest ingeven. Dat hielp dus niets. Ik heb alles afgezocht wat te vinden was, in alle talen mij machtig  :rolleyes: (3 slechts). Daar kwamen vele antwoorden uit, maar geen één hielp ook maar iets.
Op basis van dat alles, dat wat van al die trucs was blijven hangen, vooral een aantal punten van de pagina's op mysql.com, leek het me te doen om in bestandsbeheer te zoeken naar "mysql" in root en alles wat maar te maken had met ndb-servers en mysql-cluster-servers handmatig te verwijderen, dat is te doen. Ik raad dat niemand specifiek aan want het is geen geijkte weg. Met een erg goede back-up durfde ik het wel aan. Ook heb ik dat wat te maken had met het wachtwoord voor root in de mysql-database verwijderd.

Toen heb ik in terminal "sudo dpkg --configure -a" wederom ingegeven, als uitvoer kreeg ik een zoektocht naar (nu wel!) de cluster-server, maar die was er niet meer  :evil:.

Daarna herstart; Synaptic opgestart, opende geluidloos zonder naar een wachtwoord te zoeken; mysql client en server geherinstalleerd, wat inhoudt dat, door het conflict wat er optreedt, alles wat er nog over mocht zijn van ndb en/of cluster servers en client vanzelf werd verwijderd en jawel, alles loopt weer als een zonnetje.

Nogmaals, ik raad deze werkwijze niemand aan, zeker niet zonder back-up die alles weer neerzet zoals je het had na een eventuele compleet benodigde herinstallatie mocht het misgaan.

Wanneer iemand me kan vertellen wat er nu precies mis gegaan zou kunnen zijn, als gezegd; het werken met cluster server / client zou moeten kunnen.... zegt men..... dan houd ik me evengoed nog aanbevolen, of is de info die ik net benoemde volkomen fout?

Weer wat geleerd.

Izi(again)
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD