Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon  (gelezen 1784 keer)

Offline bjeli

  • Lid
verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Gepost op: 2014/01/14, 23:25:31 »
Dag allen,

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen:
http://lcardinaals.wordpress.com/2014/01/05/ubuntu-gnome-falcon-3-8-nl-2014-1-0-nieuwe-generatie/ of http://lcardinaals.wordpress.com/2014/01/12/ubuntu-13-10-installeren-gnome-shell-3-8-voor-gnome-falcon/
en deze
http://ubuntugnome.org/

Ik was een tijdje geleden gecharmeerd geraakt van Gnome. Echter ben ik inmiddels verzot geraakt aan een eigen script maken. Dat is echt mijn hobby geworden. Optimaliseren naar wens. Echter was mijn ervaring tot heden dat het gepaard gaat met veel uren na nieuwe installaties e.d. Inmiddels weet ik beter. Als ik een keer opnieuw moet installeren (nieuwe release) is het een fluitje van een cent!

Ik weet derhalve niet of scripts hetzelfde werken op andere distro's. Daarnaast vind ik dit forum TE goed om een andere distro te kiezen.
Toevallig zag ik hier http://www.gnome.org/getting-gnome/ dat er inmiddels een eigen distro/derivate van is. Geweldig toch?!

Kan ik veel fijne zaken van Ubuntu blijven gebruiken maar met Gnome shell. Klinkt stom maar het gaat mij met name in plaats de unity dash en tikkeltje lay-out die ik daar persoonlijk mooier vindt.
Onder de motorkap geloof ik en vertrouw ik op Ubutu. Daarvoor geen andere distro!
 
Bedankt alvast.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/14, 23:27:38 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/15, 00:23:14 »
Ubuntu Gnome is een gewone officiële variant van Ubuntu op basis van de standaard Gnome. Dus in plaats van Unity heb je Gnome Shell.
Gnome Falcon is een verzameling van instellingen, plugins en andere zaken die iemand heeft samengesteld.

Citaat
Ik weet derhalve niet of scripts hetzelfde werken op andere distro's. Daarnaast vind ik dit forum TE goed om een andere distro te kiezen.
Toevallig zag ik hier http://www.gnome.org/getting-gnome/ dat er inmiddels een eigen distro/derivate van is. Geweldig toch?!
Gnome bestaat al sinds de jaren '90 van het vorige millennium en is in zowat alle distro's te installeren. Voor Unity er was, was Gnome zelfs de standaard van Ubuntu.
http://nl.wikipedia.org/wiki/GNOME

Je scripts zullen (met wat kleine aanpassingen) prima werken op alle varianten van Ubuntu, want onder de motorkap is het allemaal exact hetzelfde. Zelfs op Mint en Debian zal je een eind komen.
Van Ubuntu kan je zonder problemen Xubuntu, Kubuntu of je eigen Frankenstein-buntu maken met alles wat je zelf wil. Het is alleen wel zo dat bepaalde onderdelen beter op elkaar zijn afgestemd zijn dan andere.

Offline bjeli

  • Lid
Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/15, 00:30:58 »
Geweldig. Ik ga eerst Ubuntu Gnome proberen.

Ja, dat wist ik van Gnome. Alleen de Gnome 3.X viel bij mij juist veel meer in de smaak dan Unity. Alhoewel ik ook Gnome 2.X heerlijk vindt, die overigens er heel mooi uit ziet in Ubuntu Gnome.

Top. Ik bedoelde het zelfs nog breder, eigenlijk "alle" distributies. Maar nu er een officiële variant van bestaat is dit voor mij mogelijk de ideale variant.

Gubuntu?  =D

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/15, 00:35:19 »
Ubuntu Gnome is een gewone officiële variant van Ubuntu op basis van de standaard Gnome. Dus in plaats van Unity heb je Gnome Shell.
Gnome Falcon is een verzameling van instellingen, plugins en andere zaken die iemand heeft samengesteld.

Kleine aanvulling: die iemand van het Ubuntu-NL Forum heeft gemaakt.

Geweldig. Ik ga eerst Ubuntu Gnome proberen.

Ja, dat wist ik van Gnome. Alleen de Gnome 3.X viel bij mij juist veel meer in de smaak dan Unity. Alhoewel ik ook Gnome 2.X heerlijk vindt, die overigens er heel mooi uit ziet in Ubuntu Gnome.

Top. Ik bedoelde het zelfs nog breder, eigenlijk "alle" distributies. Maar nu er een officiële variant van bestaat is dit voor mij mogelijk de ideale variant.

Gubuntu?  =D

Ubuntu GNOME is een goede keus. Alleen lopen ze achter, jammer genoeg. Zelfs de testversie 14.04 van Ubuntu GNOME loopt nu 1 versie (3.8 i.p.v. 3.10) en over anderhalve maand 2 versies (3.8 i.p.v. 3.12) achter. Maar goed, als dat je niet veel uitmaakt dan is het een goede keus (ik ben overgestapt naar Arch met GNOME Shell 3.10).

Offline bjeli

  • Lid
Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/15, 00:47:23 »
Oh dat vind ik wel een belangrijke feit. Helemaal als het op dit forum als "veilig" wordt bestempeld. Dan weet ik dat het betrouwbaar is. =)

In beginsel maakt me dat niet veel uit. Ik zou het moeten uitproberen om erover te kunnen oordelen.
Als beginnende Linux gebruiker hou ik het bij de Ubuntu familie in verband met de super support op dit forum.

Ik kom zojuist achter iets helemaal geweldigs! Gnome Klassiek gebruiken. Heb je de oude ervaring welke ik prettig vindt gemixt met de grafische Gnome zoek/app scherm als je de "windows toets" (ja ja, ik weet het. hoe noem je die in linux land?) indrukt.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/15, 00:52:35 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/15, 11:34:17 »
Windows-toets = Super-toets in Linux-land

Falcon is trouwens wel een beetje anders: Ubuntu GNOME is puur GNOME Shell, afgezien van een paar Ubuntu-specifieke dingetjes. Falcon is veel meer dan dat en heeft ook meer extensies enzo aan boord die je anders zelf zou moeten halen van de extensies-site.

Offline bjeli

  • Lid
Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/15, 13:27:58 »
Top. =D Bedankt. Dan weet ik ook weer hoe dat heet voor ik opmerkingen daarover krijg ;)

Inmiddels ben ik zo ver dat ik niet iedere vordering of idee hier met jullie deel. Anders worden jullie er gek van... Met de tot nu toe opgedane ervaring en virtualbox heb ik tig distributies gedownload. Even allemaal uittesten om het aan te voelen welke ik in de basis bij mij vind passen.

Ik blijf wel bij de Ubuntu familie. Behalve Mint is de meest gedurfde uitstap OpenSuse, even voor de gein.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline daido

  • Lid
Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/17, 17:28:31 »
Ik zit er ook over te denken over te stappen op gnome, omdat ik veel vastlopers krijg bij unity. Op ubuntu gnome 14.04 via de usb stick krijg ik geen vastlopers.
Er staat mij 1 ding tegen en dat is de ruimte die de bovenkant (titelbalk enz) zo groot is. Is die niet kleiner te maken?

Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/17, 20:06:18 »
Er staat mij 1 ding tegen en dat is de ruimte die de bovenkant (titelbalk enz) zo groot is. Is die niet kleiner te maken?

Je bedoelt de titelbalk van applicaties? Ja, die kun je kleiner maken door een ander thema te installeren, bijv. Numix. Als je de balk bovenaan het scherm bedoelt met de klok enzo: ja, die kan iets kleiner maar dan moet je handmatig een bestandje aanpassen.

Offline daido

  • Lid
Re: verschil Ubuntu Gnome en GNOME Shell 3.8 voor GNOME Falcon
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/17, 21:10:58 »
ja, de titelbalk van de applicatie. Bedankt, dat ga ik binnenkort proberen.