Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren samsung clp-320 printer in ubuntu server.  (gelezen 2008 keer)

Offline dave_2702

  • Lid
Installeren samsung clp-320 printer in ubuntu server.
« Gepost op: 2012/01/15, 14:29:15 »
Hallo, ik ben al een tijdje bezig geweest met het installeren van mijn ubuntu server, alleen moest ik hierop nog een aantal printers op installeren. Voor de brother printer is mij dit gelukt door de deb files op hun site af te halen. Alleen moet ik nu nog een driver installeren voor mijn samsung clp-320 printer. Ik heb hiervoor op hun site de driver die in tar.gz formaat staat uitgepakt en dan krijg je een cdroot map met bestand autorun en een map linux, in de map linux staat vervolgens het bestand install.sh dat ik heb uitgevoerd. Dan krijg je een menu met allemaal verschillende soorten printers en dan moet je kiezen welke printer je gebruikt maar daar staat enkel CLP320splc tussen! die ik dan ook maar heb gekozen. Na een tijdje was de installatie dan voltooid en als ik dan ik cups keek stond die er ook tussen, maar als ik dan een testpagina probeer af te drukken komt er niks uit. Nu bij status in cups staat het volgende: Idle - "/usr/lib/cups/backend/mfp failed". Heeft iemand een idee wat er mis is gelopen of ooit dezelfde fout gehad?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren samsung clp-320 printer in ubuntu server.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/15, 14:33:09 »
Heb je de installatie van het Samsung-stuurprogramma wel uitgevoerd *als root* ?
http://sites.google.com/site/computertip/samsungprinters

Offline dave_2702

  • Lid
Re: Installeren samsung clp-320 printer in ubuntu server.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/15, 14:38:49 »
Dit heb ik interdaad met root rechten uitgevoerd, trouwens als je het zonder sudo doet start de configuratie zelf niet. Alleen dit was ik er wel vergeten bijzetten, ik heb mijn ubuntu server virtueel draaien in vmware player maar ik heb met printer op connect gezet. Ga ik hier soms mee in de fout?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren samsung clp-320 printer in ubuntu server.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/15, 15:28:28 »
ik heb mijn ubuntu server virtueel draaien in vmware player maar ik heb met printer op connect gezet. Ga ik hier soms mee in de fout?

Dat zou zomaar kunnen.... Geen ervaring mee.

Waar ik wel ervaring mee heb, is installatie van diverse Samsungprinters in "normale" Ubuntusystemen. Dat verliep altijd vlekkeloos. Het Samsung-stuurprogramma voor Linux, is (in mijn ervaring) van hoge kwaliteit.

Re: Installeren samsung clp-320 printer in ubuntu server.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/15, 23:10:39 »
Ik heb een samsung CLP-315, en dat was gewoon plug and play (desktop systeem).
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline dave_2702

  • Lid
Re: Installeren samsung clp-320 printer in ubuntu server.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/17, 15:52:35 »
Drukke tijden die examens, dus kon ik even niet meer verder testen maar ik had vandaag nog een gaatje gevonden. Nu na de handleiding van cups eens te lezen heb ik mijn fout gevonden ik had eerst de samsung drivers geïnstalleerd en vervolgen pas cups en blijkbaar gaf dit dan een fout waardoor cups de drivers niet kon vinden. Door het in de omgekeerde en juiste volgorde te doen werkt het perfect.