Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: debutantenvraagjes ...  (gelezen 906 keer)

Offline Lattoflex

  • Lid
debutantenvraagjes ...
« Gepost op: 2015/04/28, 22:30:32 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb onlangs kennisgemaakt met Ubuntu 14.04.2-LTS en was onder de indruk. Vooral het veiligheidsaspect spreekt mij aan.
Ik heb deze versie inmiddels  gedownload en wil deze nu ook installeren.
Mijn configuratie ziet als volgt uit:
1.   [SSD]    C:\ met windows 7 Pro met xp-mode en andere software (in hoofdzaak fotobewerking)
2.   [HDD]    D:\   alle persoonlijke data, ook van de geïnstalleerde software
3.   [SSD]   E:\ en F:\  (2 lege partities). Deze schijf was de oorspronkelijke C-drive maar die heb ik vervangen door een nieuwe SSD met grotere capaciteit.

Ik heb de installatieprocedure op jullie site doorgenomen maar zit toch met een aantal vragen.
Misschien heb ik er over gekeken maar ofwel installeer je Ubuntu als enig besturingssysteem op je PC ofwel in dual-boot op de C-drive op een nieuwe partitie naast het andere (Windows)-besturingssysteem.
Ik zou Ubuntu graag installeren op mijn vrijgekomen SSD-schijf (E:\) zodat beide besturingssystemen volledig gescheiden zijn van elkaar.
Ik vermoed dan wel dat er toch een bestand(je) op de C-drive terecht moet komen waarbij bij het opstarten een keuze moet worden gemaakt welk besturingssyteem moet worden opgestart.
Kan dit? En hoe regel ik dit dan bij de installatie van Ubuntu?

Nog een paar vraagjes:
•   Is een dual boot risico-vrij? Loop ik het risico dat Windows niet meer wil opstarten als ik Windows selecteer? Hoe kan ik veilig terugschroeven als er toch iets misloopt?
•   Kan ik de persoonlijke (lokale) data van Ubuntu - ik meen dat jullie dit “/home” noemen -afzonderen op de 2-de partitie van mijn vrije SSD, i.c. de F-partitie, zodat de installatiebestanden van Ubuntu en mogelijke andere Ubuntu-software afgezonderd wordt van de persoonlijke data?
•   Moet Ubuntu geoptimaliseerd worden voor gebruik op een SSD? Of wordt dit opgepikt bij de installatie?
•   Mijn vrije SSD is NTFS-geformatteerd. Is dit OK?
•   De totale omvang van de SSD bedraagt 125GB. Welke ruimte + marge voorzie ik veiligheidshalve voor de installatiebestanden en software? Ik meen ergens gelezen te hebben dat uitbreiden van een partitie lastig is eenmaal Ubuntu 14.04 is geïnstalleerd.

Wellicht allemaal vragen van een absolute debutant, maar toch bedankt voor jullie antwoorden!

Offline vanadium

  • Lid
Re: debutantenvraagjes ...
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/28, 22:44:19 »
Ik ben nieuw op dit forum.
Welkom!
Citaat
Misschien heb ik er over gekeken maar ofwel installeer je Ubuntu als enig besturingssysteem op je PC ofwel in dual-boot op de C-drive op een nieuwe partitie naast het andere (Windows)-besturingssysteem.
Al deze opties zijn mogelijk.
Citaat
Ik zou Ubuntu graag installeren op mijn vrijgekomen SSD-schijf (E:\) zodat beide besturingssystemen volledig gescheiden zijn van elkaar.
Ik vermoed dan wel dat er toch een bestand(je) op de C-drive terecht moet komen waarbij bij het opstarten een keuze moet worden gemaakt welk besturingssyteem moet worden opgestart.
Kan dit? En hoe regel ik dit dan bij de installatie van Ubuntu?
Dat doe e door in het installatieprogramma "Iets anders" te kiezen. Vanuit die optie kan je zelf partities aanmaken/wijzigen, en toekennen aan het te installeren systeem. Jij zou dan één van de partities die onder Windows e: of f: noemen, moeten toewijzen aan de systeemdirectory, ook genoemd de "root" directory, symbool "/". De andere van de twee zou je dan kunnen toewijzen als swap: dat is een partitie die gebruikt wordt als virtueel geheugen. Onder Windows gebeurt dit via een bestand, onder linux wordt hiervoor doorgaans een afzonderlijke partitie gebruikt.
[/quote]
Citaat
•   Is een dual boot risico-vrij? Loop ik het risico dat Windows niet meer wil opstarten als ik Windows selecteer? Hoe kan ik veilig terugschroeven als er toch iets misloopt?
In principe veilig, maar niets is zeker in het leven. Kan ook teruggeschroefd worden.
Citaat
•   Kan ik de persoonlijke (lokale) data van Ubuntu - ik meen dat jullie dit “/home” noemen -afzonderen op de 2-de partitie van mijn vrije SSD, i.c. de F-partitie, zodat de installatiebestanden van Ubuntu en mogelijke andere Ubuntu-software afgezonderd wordt van de persoonlijke data?
Dat kan als je dat nuttig vindt. In jou geval zou ik wellicht /home onder de systeempartitie houden, en in plaats links leggen naar wat nu je D: schijf is om je data ook vlot vanuit Linux te kunnen bereiken.
Citaat
•   Moet Ubuntu geoptimaliseerd worden voor gebruik op een SSD? Of wordt dit opgepikt bij de installatie?
Denk dat dit nu bij installatie geoptimaliseerd wordt.
Citaat
•   Mijn vrije SSD is NTFS-geformatteerd. Is dit OK?
OK zolang je er ook nu en dan eens met een Windows systeem op kan voor de schijfcontrole.
Citaat
•   De totale omvang van de SSD bedraagt 125GB. Welke ruimte + marge voorzie ik veiligheidshalve voor de installatiebestanden en software? Ik meen ergens gelezen te hebben dat uitbreiden van een partitie lastig is eenmaal Ubuntu 14.04 is geïnstalleerd.
Gaat dit over E: en F:? Als je voor je systeempartitie 20 GB neemt, e je data elders opslaat, dan zit je aan de zeer ruime kant. Zelf heb ik een systeempartitie van 9GB, maar dat vind ik het minimum: betekent soms opletten dat die niet vol loopt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: debutantenvraagjes ...
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/28, 23:13:41 »
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Vanadium.

Is een dual boot risico-vrij? Loop ik het risico dat Windows niet meer wil opstarten als ik Windows selecteer? Hoe kan ik veilig terugschroeven als er toch iets misloopt?
Als je terug wil naar windows en linux verwijderd hebt, kan je met bootfix de win-partitie herstellen. Is niet erg ingewikkeld mbv de setup cd. Dual-Boot vormt geen drempel voor windows bij opstart. 


Moet Ubuntu geoptimaliseerd worden voor gebruik op een SSD? Of wordt dit opgepikt bij de installatie?
De standaard partitie indeling voor linux is ext4. Die zou ik aanhouden voor het systeem, bij de /home partitie kan je kiezen voor ntfs indien het voor beide systemen te benaderen moet zijn. Vanuit linux is ntfs lees- en beschrijfbaar, ext4 is vanuit windows niet zichtbaar.

De partitionering houdt rekening met het type schijf (hdd of ssd) en de moderne ubuntu's optimaliseren de settings voor de ssd.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/28, 23:16:53 door EZ-man »

Offline Lattoflex

  • Lid
Re: debutantenvraagjes ...
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/28, 23:18:41 »
Zelden zo snel een antwoord gekregen als hier op dit forum
Bedankt!
Ik bekijk het allemaal eens rustig. Ik heb het gevoelen dat ik nog te veel in windows-termen denk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: debutantenvraagjes ...
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/29, 00:09:54 »
Voor een SSD raad ik deze optimalisaties aan:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Succes!  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: debutantenvraagjes ...
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/29, 00:13:40 »
Citaat
Ik zou Ubuntu graag installeren op mijn vrijgekomen SSD-schijf (E:\) zodat beide besturingssystemen volledig gescheiden zijn van elkaar.
Ik vermoed dan wel dat er toch een bestand(je) op de C-drive terecht moet komen waarbij bij het opstarten een keuze moet worden gemaakt welk besturingssyteem moet worden opgestart.
Kan dit? En hoe regel ik dit dan bij de installatie van Ubuntu?
Dat doe e door in het installatieprogramma "Iets anders" te kiezen. Vanuit die optie kan je zelf partities aanmaken/wijzigen, en toekennen aan het te installeren systeem.
Als je toch voor “iets anders” kiest kan nog verder gaan door schijf E als ander “Apparaat voor opstartlader-installatie” te selecteren. Dan komt er helemaal geen bestandje (mbr) op de C-drive.
Om de Ubuntu installatie te starten moet dan de opstartvolgorde in de computer (bios) worden gewijzigd in het andere apparaat (schijf E). De oude Windows situatie is snel terug te halen door weer de huidige opstartvolgorde (schijf C) te gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: debutantenvraagjes ...
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/29, 10:37:24 »
Voor een SSD raad ik deze optimalisaties aan:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd
Dit vereist ongeveer 30 minuten studeren.
Hierna is het 3 minuten werk, en wanneer je het begrijpt, ook 3 minuten voor iedere volgende installatie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.