Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127  (gelezen 4318 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Gepost op: 2012/01/10, 02:00:15 »
Dag,

Mijn broer heeft een Toshiba Satellite A350-127 notebook met daarop Ubuntu 10.04.3 LTS. Plots is zijn draadloos netwerk gestopt met werken. Het heeft een paar jaar probleemloos gewerkt tot pakweg vorige week.
Ubuntu zegt "wireless is disabled" (of: draadloos netwerk is uitgezet). Er is een Fn-F8 om het WLAN mee aan en uit te zetten, maar daarop drukken haalt dus niets uit. Nog eigenaardiger: als ik een extra usb-WLAN-adapter insteek, wordt die herkend en ook met "wireless is disabled" gemeld. Het ligt niet aan instellingen van Ubuntu, want als ik een live cd boot vertoont die precies dezelfde problemen. Dus denk ik dat de notebook-hardware alles van WLAN gewoon gedisabled heeft, tot en met iedere usb-WLAN-adapter die je zou inpluggen. Alleen ben ik zoiets nog nooit tegengekomen en ik sta compleet versteld. Geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Natuurlijk heb ik gegoogled, maar dat leverde geen nuttige info op. Mensen met Windows hebben er kennelijk ook regelmatig last van. De meest aangehaalde oplossing is batterij eruit, notebook 'drainen' door op de stroomknop te duwen, daarna batterij er terug in en BIOS resetten naar defaults. Maar dat haalt dus niets uit, het draadloos netwerk blijft down voor de ingebouwde en alle toegevoegde externe adapters voor zowel de ingebouwde Ubuntu als de live-cd. Rara...?

Heeft iemand van jullie zoiets al ooit meegemaakt met een Toshiba notebook?

Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/10, 08:32:55 »
Bloom,

Het klinkt als een hardware probleem.
Heb je ook met rfkill in een terminal ge-controleerd.
rfkill list
Mocht ze geblokkeerd zijn (software matig)
De-blokkeerd ze dan:
sudo rfkill unblock all

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/10, 10:09:33 »
Dat het ook voor de Live-CD geldt is verdacht. Dat lijkt inderdaad op iets hardwarematigs. Een kernelupdate in 10.04 (hoewel de laatste alweer een tijdje terug is) zou de boel , softwarematig, gesloopt kunnen hebben maar dan zou de Live-CD nog altijd moeten werken. Heeft die notebook een BIOS-instelling voor wireless?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/10, 14:15:02 »
Is er een nieuwere BIOS-versie beschikbaar op de webstek van Toshiba?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/10, 16:13:24 »
Heb je ook met rfkill in een terminal ge-controleerd.
rfkill list
Mocht ze geblokkeerd zijn (software matig)
De-blokkeerd ze dan:
sudo rfkill unblock all
Ja, dat soort dingen heb ik allemaal geprobeerd. Dat het ook optreedt bij een Live CD (en ook bij Linux Mint, daarvan heb ik de Live CD ook geprobeerd) doet me wel vermoeden dat het de computer zelf is en niet het OS.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/10, 16:14:08 »
Dat het ook voor de Live-CD geldt is verdacht. Dat lijkt inderdaad op iets hardwarematigs. Een kernelupdate in 10.04 (hoewel de laatste alweer een tijdje terug is) zou de boel , softwarematig, gesloopt kunnen hebben maar dan zou de Live-CD nog altijd moeten werken. Heeft die notebook een BIOS-instelling voor wireless?
Nee, geen enkele WLAN-instelling in het BIOS. Wel LAN aan en uit, maar niets over wireless.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/10, 16:17:46 »
Is er een nieuwere BIOS-versie beschikbaar op de webstek van Toshiba?
Ja, die is er. Die had ik ook al gedownload en geprobeerd, maar noppes. Het rare is dat ook usb-adapters meteen gedisabled worden! Ik dacht dat opties in een notebook om het WLAN te disablen alleen zouden gelden voor de ingebouwde adapter en niet voor een externe!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/10, 16:50:30 »
En als je de wlan card uit de laptop haalt?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/10, 17:24:46 »
En als je de wlan card uit de laptop haalt?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar vermits via usb toegevoegde netwerkadapters ook geblokkeerd worden...?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wireless disabled: Toshiba Satellite A350-127
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/10, 17:27:35 »
Wellicht komt het door een kapotte netwerkkaart, dat de laptop alle wireless uitschakelt? (ik gis alleen maar hoor ;))