Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?  (gelezen 12602 keer)

Gewoon een draadje om eens te peilen of steunpunten, of sympathisanten en vrienden, enzovoorts, al vele installaties hebben moeten doen.

Ik merk voor mezelf dat er bij deze doelgroep enige laksheid toch waar te nemen is;  'ik heb toch de nieuwste Firefox' , 'ik mail alleen wat', 'ik kijk alleen maar een YouTube filmpje' enzovoort zijn meestal de excuses om NIET meteen over te stappen.

Persoonlijk heb ik op heden 6 installaties kunnen begeleiden en 12 mensen advies gegeven om Xubuntu als vervanger te nemen voor XP (veelal adviseer ik toch een dualboot met een minimumpartitie voor XP) ; maar ik vind de 'opkomst' toch behoorlijk laag, verrassend laag.

Maar zoals eerder gezegd: er zijn er die daar echt totaal niet van wakker liggen op dit moment.

En hoe zit het bij jullie? Merken jullie enige vooruitgang voor Linux ? 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/08, 12:05:59 »
Ben er te kort mee bezig om er wat van te vinden...maar heb Lubuntu op een oude laptop gezet, en dat familielid is tevreden:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/08, 12:32:25 »
Enkele tientallen.  =D

Doorgaans Linux Mint 13 Xfce, want het ging natuurlijk vooral om oude computers. Bij de meesten alleen de installatie, met doorverwijzing naar m'n direct-doen-lijstje als "huiswerk". Bij een paar ook het volledige direct-doen-lijstje.

Meestgebruikt hiervoor: www.linuxtips.me
« Laatst bewerkt op: 2014/04/08, 12:36:32 door Pjotr »

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/08, 12:37:19 »
Tot nu to 4 pc's omgezet naar Ubuntu,
alleen bij de laatste ging het mis (compac mini 700Ed ) met alleen usb (gedaan via live usb)maar de wifi werkt nu niet meer.
gaat om de broadcom 4312 maar omdat er allen usb opzit en geen lan weet ik nog niet hoe ik verder moet.

hans

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/08, 12:41:44 »
Al een 4 tal - 2 Ubuntu 12.04 , 1 Lubuntu met xp thema - 1 Linux mint Xfce
« Laatst bewerkt op: 2014/04/08, 18:31:44 door Edje29b6 »

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/08, 13:32:55 »
Ik heb inmiddels al zes personen geholpen over te stappen. En er komen er nog vier aan in mijn vriendenkring die ook zéér geïnteresseerd zijn. Bij de één ging installatie vlekkelozer dan de andere, maar in alle gevallen is het helemaal goed gekomen en zijn alle gebruikers zéér te spreken over de overstap. Eén heeft de "gewone" Ubuntu, één heb ik Xubuntu "aangesmeerd" (vond 'ie mooier dan Linux Mint XFCE), en de andere drie hebben Linux Mint (één XFCE en twee Cinnamon). Ik heb uiteraard gekeken naar de specs van de PC's, en daarop heb ik ze geadviseerd om die specifieke keus te maken. Want niets is teleurstellender dan een overstap naar een andere OS die het laat afweten (vanwege te zwaar voor wat de PC aankan etc.). Maar in alle 6 de gevallen is dat geenszins het geval geweest.  ^-^

Binnenkort mag ik op mijn werk trouwens ook nog eens vier Linux Mint XFCE's inrichten op redelijk oude bakken die gebruikt worden als PC's om CV's te schrijven. Op die PC's staat nu nog XP, maar met LibreOffice als kantoorpakket. Dus voor de gebruikers zal het gebruikersgemak niet wijzigen. En aangezien mijn baas nu wel MOET handelen vanwege de end-of-life van XP mag ik nu ook mijn gang gaan op deze machines.  8-)

En tot slot: op mijn Facebook-pagina prijs ik Ubuntu en Mint ook aan als alternatief. Wellicht dat dáár ook nog wat belangstelling uit komt. Er was al iemand die reageerde, maar die had één specifieke programma nodig die niet op Linux draait. Die heb ik voorgesteld om een dualboot te maken met XP op de ene partitie en Xubuntu of Mint XFCE op de andere, waarbij ze dan XP definitief GEEN internetverbinding meer laat maken, Linux als dagelijks systeem gebruikt en een derde partitie inricht als gedeelde opslagpartitie, geformatteerd in NTFS. Kan ze ook alle bestanden blijven benaderen via beide OS'en.  =D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/08, 17:03:38 »
Op één na, heb ik alles gedaan bij ouderen, de laatste (tot nu toe) vandaag.
Alleen doe ik uitsluitend Xubuntu, tenzij men persé anders wil (er wilde iemand Mint XFCE, geen probleem dus).
Een lokale krant heeft een stukje gepubliceerd over alternatieven en deze komen allemaal bij mij terecht.
Ook de lokale boekhandel stuurt alle vragen over Linux en einde-XP door naar mij.
Reclame gaat dus goed ......... nog 2 upgrades te gaan deze maand......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/08, 18:50:04 »
Is dit een wedstrijdje wie heeft de langste *** zoals dat ook wel eens in voetbal kleedruimtes werd gedaan??

Ik vind het niet belangrijk hoeveel mensen er geholpen worden met de migratie naar een systeem dat veilig is en actieve ondersteuning heeft. Wat ik wel belangrijk vind is dat er hulp aangeboden wordt aan mensen die niet weten hoe ze zoiets moeten aanpakken.

Zelf installeer ik bij mensen die het willen Xubuntu, waarbij ik het gelijk af configureer. Dat betekend bijvoorbeeld instellen dat Abiword en Gnummeric documenten in .doc/ .xls opslaan zodat mensen bestanden kunnen blijven delen met anderen die geen Xubuntu gebruiken.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/08, 20:07:52 »
Is dit een wedstrijdje wie heeft de langste *** zoals dat ook wel eens in voetbal kleedruimtes werd gedaan??

Ik heb daar nooit aan meegedaan.....................  ;) :P

Ik neem aan dat jij niet in de heren kleedkamer kwam  ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/08, 20:27:14 »
Is dit een wedstrijdje wie heeft de langste *** zoals dat ook wel eens in voetbal kleedruimtes werd gedaan??

Ik heb daar nooit aan meegedaan.....................  ;) :P
Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit!
Het enige dat ik tel, zijn de vragen, daar leer ik dan weer van voor de volgende.
In het begin telde ik de klachten, want daar was ik dus onduidelijk geweest.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/08, 20:30:07 »
Persoonlijk vind ik het helemaal niet nodig om dit te weten. Vind het dan net zo'n wedstrijd worden....en dan eh.....ik heb er meer dan jij gevoel heb ik er van.

Ron, ik wou dat Almere zo was. Er wordt hier amper wat verteld en ik zelf heb verzuimd het naar de krant te schrijven.
Kan het nog wel doen hoor! Hahaha. Ik zal eens kijken.



Je kunt zelf een artikel plaatsen op Almere Dichtbij. Je hebt daar zelf ook wel eens wat gepost dus je kent het wel ;) Het is best populair en wordt alleen maar populairder nu Almere Vandaag samengaat met Almere Dichtbij. Misschien is dat een optie?

Is dit een wedstrijdje wie heeft de langste *** zoals dat ook wel eens in voetbal kleedruimtes werd gedaan??

Ik vind het niet belangrijk hoeveel mensen er geholpen worden met de migratie naar een systeem dat veilig is en actieve ondersteuning heeft. Wat ik wel belangrijk vind is dat er hulp aangeboden wordt aan mensen die niet weten hoe ze zoiets moeten aanpakken.

Zelf installeer ik bij mensen die het willen Xubuntu, waarbij ik het gelijk af configureer. Dat betekend bijvoorbeeld instellen dat Abiword en Gnummeric documenten in .doc/ .xls opslaan zodat mensen bestanden kunnen blijven delen met anderen die geen Xubuntu gebruiken.

Jij bent dus bekend met AbiWord? Mooi. Hoewel ik eigenlijk over ben gestapt op MS Office Online, was 1 ding waar ik maar geen antwoord op kon vinden toen ik Abiword probeerde: hoe open je ODT-bestanden en hoe sla je in ODT op? Want ik kon alleen maar kiezen op .abw of .doc te openen/op te slaan. Nogal vreemd, aangezien het een programma is waar open source centraal staat dus .odt zou je wel verwachten. Maar misschien dat ik iets miste ofzo? Hopelijk heb jij het verlossende antwoord :)

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/08, 20:47:02 »
Tot nu to 4 pc's omgezet naar Ubuntu,
alleen bij de laatste ging het mis (compac mini 700Ed ) met alleen usb (gedaan via live usb)maar de wifi werkt nu niet meer.
gaat om de broadcom 4312 maar omdat er allen usb opzit en geen lan weet ik nog niet hoe ik verder moet.

hans

Hans,
Bij een Compaq Mini 110 heb ik een gelijk probleempje gahad. Daar zit welleswaar een netwerk-aansluiting op maar een netwerk verbinding kan ook gemaakt worden via een USB-wifi stickje. Kijk maar eens wat de schrijver van https://sites.google.com/site/computertip daar allemaal over schrijft. Bij mij is het allemaal goed gekomen na een update van de "Extra stuur-programma's". Succes ermee. Henk

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/08, 20:54:32 »
Vistaus :

controleer op Abiword plugins is geïnstalleerd. Daarin zit bij versie 3.0 (in 14.04) de odf plugin.

Maak nu een nieuw bestandje aan, type er een stukje onzin in, en kies dan voor de optie save as.

Onderaan heb je een optie voor bestandstype

Kies daar voor OpenDocument (odt) en je maakt een open document format bestand aan.

Het openen van een odf bestand is heel eenvoudig. Gewoon openen, of indien abiword geopend is, het bestand selecteren dat je wilt openen en het opent foutloos.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Frank47

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/08, 21:07:44 »
Alhoewel zelf net nieuw in het Linux wereldje heb ik 2 mensen aan een installatie van Linux Mint Maya kunnen helpen. Het lijkt me niet erg verantwoord om met XP door te gaan als je verbinding met internet legt.

Frank

Update per 21-10-2014: Inmiddels draaien er in mijn dorp 9desktops/netbooks/laptops op Linux. De meesten kunnen Linux Mint 17 Cinnamon wel aan.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/21, 12:18:24 door Frank47 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/08, 21:20:35 »
Tientallen. Iedereen uit mijn buurt, kennissen- en vriendenkring en familie, op een paar hardnekkige Win-lovers na. Degenen die ik heb overgezet naar Linux zijn daar gelukkig mee en tot dusver heeft niemand gevraagd om terug naar Windows te keren. Sommige mensen hebben Ubuntu, anderen Xubuntu, Linux Mint of Debian.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/08, 21:41:54 »
2. Een naar Bodhi linux (was een erg oud bakkie) en een naar Xubuntu.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/08, 22:24:44 »
Vistaus :

controleer op Abiword plugins is geïnstalleerd. Daarin zit bij versie 3.0 (in 14.04) de odf plugin.

Maak nu een nieuw bestandje aan, type er een stukje onzin in, en kies dan voor de optie save as.

Onderaan heb je een optie voor bestandstype

Kies daar voor OpenDocument (odt) en je maakt een open document format bestand aan.

Het openen van een odf bestand is heel eenvoudig. Gewoon openen, of indien abiword geopend is, het bestand selecteren dat je wilt openen en het opent foutloos.

Ah, ik miste waarschijnlijk dat plugins-pakket. Ik zal het nog een kans geven dan, want wie weet is het voor een enkele gelegenheid wel handig of kan ik het iemand anders aanraden :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/09, 09:38:45 »
Persoonlijk vind ik het helemaal niet nodig om dit te weten. Vind het dan net zo'n wedstrijd worden....en dan eh.....ik heb er meer dan jij gevoel heb ik er van.
Dat snap ik wel, Femke. Ik had ook niet zo'n zin dit draadje te lezen. Nu toch even wel gedaan en heel wat geleerd. Goede en nuttige actie, dit topic!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/09, 13:27:23 »
* Om het nu meteen te gaan vergelijken met een wedstrijd of een vergelijking in de kleedkamers te maken is in mijn ogen wat je er zelf van maakt: de openingspost suggereert niet meteen een kampioenschap noch vergelijking ; het gaat erover of steunpunten of aanverwante personen een stijging zien van de gevoerde campagnes of 'reclame' voor Ubuntu.  Voor velen meteen ego stultus compraror maar voor anderen wel degelijk een voeling aan de tand of inderdaad Linux al een vervanger is voor XP. *

Ik merk nog steeds grote weigering om XP te verlaten en een andere omgeving te kiezen/ aanvaarden. Vele excuses maar weinig inhoudelijke kennis om XP alsnog te verlaten.

Vanuit Facebook (waar ik er velen ken met een XP ) noch vanuit sociale media (krantje Universiteit, computerblaadje, enzovoort) komen er niet echt spectaculaire vragen naar voor om een Linux te verkrijgen (of te configureren wat ik verwachtte) . De lokale computerboer en Alternate geven wel aan dat de verkoop van nieuwe systemen (W8 dan) blijkbaar wel in de lift zitten sinds 6 april na het VRT-journaal (België) .
 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/09, 13:39:23 »
vraag me dan af wat je er van geleerd heb. Dat iemand tientallen xpers heeft overgezet en een ander "maar" 2?

De problemen die je hier in deze topic leest, hadden ook gewoon gesteld kunnen worden in afdeling ondersteuning. ;)
De technische kant? Ja. Maar de manier hoe het gaat met de vraag naar een alternatief voor XP zie ik hier. Zo heb ik bijvoorbeeld absoluut geen zin een compleet verstoorde PC te moeten opruimen voor een overstap naar Linux. Laatst nog een ding gedaan met o.a. drie virusscanners aan boord. Het was een speciaal geval, anders was ik er niet aan begonnen. Dat soort dingen houdt me enorm tegen. Het kost ook vaak veel tijd, maar als ik het zo lees is dat niet het geval.

En aantallen? Dat interesseert me absoluut niet, maar ik begrijp je best. De één heeft veel tijd en is handig en de ander moet daar veel moeite voor doen of heeft niet zo veel tijd. Daar moet je begrip voor hebben. Dat moet je juist waarderen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/09, 15:28:57 »
Maar ik merk wel dat Almere wat betreft steunpunt zijn, dat het nogal verkeerd in het land ligt.
Misschien vertel je het verkeerd? (kan dat dan ....)
Zelf zeg ik:
Xubuntu is snel, veilig, stabiel en goed, je kunt er alles mee, maar ......
het gebruik van programma's die geschreven zijn voor Windows zullen niet meer werken, maar gelukkig zijn er meer dan 40.000 gratis alternatieven.
Een nieuwe computer kost een hoop geld en moeite om aan de nieuwe Windows te wennen.
Dit is gratis en kost ook moeite, maar je hoeft geen geld uit te geven.

Vooral dat laatste doet het :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/09, 16:03:20 »
Tja Femke, dan hebben de mensen in Almere dus geld zat ........
Wel heb ik vanmiddag kritiek gehad, op SeniorWeb ging het over XP en veiligheid, daar begon ik over Xubuntu.
Dat mocht niet, want het ging over veiligheid. :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/09, 16:33:11 »
Tja Femke, dan hebben de mensen in Almere dus geld zat ........
Wel heb ik vanmiddag kritiek gehad, op SeniorWeb ging het over XP en veiligheid, daar begon ik over Xubuntu.
Dat mocht niet, want het ging over veiligheid. :lol:

Senior web heeft geen kennis over Linux en distributies. Daar kunnen ze dus geen geld aan verdienen. Aan Microsoft gerelateerde technologie verdienen zij hun geld.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/09, 17:13:45 »
Senior web heeft geen kennis over Linux en distributies.
Ze noemen het wel als alternatief voor XP, maar
SeniorWeb vindt daarom dat Linux zeker een alternatief is voor XP, maar alleen als u al goed overweg kunt met de computer.
Wel heb ik vanmiddag kritiek gehad, op SeniorWeb ging het over XP en veiligheid, daar begon ik over Xubuntu.
Dat mocht niet, want het ging over veiligheid. :lol:
Volgens Seniorweb is Linux wel veilig hoor:
Het is veilig. Voor cybercriminelen is het vanwege de kleinere doelgroep minder interessant om virussen te ontwikkelen.

on-topic: nog geen XP gebruikers 'omgezet', ik zou ook niet weten wie XP nog gebruikt in mijn omgeving (behalve wat winkels en bedrijven maar die lossen dat vast zelf wel op).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/09, 20:26:16 »
@testcees: Ik ben het wel met Seniorweb eens. Linux gebruiken vereist computerkennis. Xubuntu is een ander verhaal, want dat is een mooie, simpele grafische distro bovenop Linux.