Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?  (gelezen 12646 keer)

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #50 Gepost op: 2014/04/18, 14:26:08 »
Opvallend: met de release van *Ubuntu gisteren en de vele berichten hieromtrend, krijg ik meer en meer aanvragen voor een begeleiding naar de overstap op Xubuntu (een paar die Ubuntu *kunnen* draaien daar gelaten) blijkbaar heeft YouTube met een paar introductiefilmpjes en Facebook daar wel voor gezorgd;
ik heb de grote trom van OMG Ubuntu doorgeseind op FB en van daaruit toch vele aanvragen voor hulp kunnen genereren. Dit zijn dan vooral vrienden en vrienden van vrienden enzovoort.

Vanavond 3 installaties en morgen nog eens 4 ; blijkbaar zijn de XP-gebruikers nu toch wakkergeschud om over te stappen (ook de banken hebben bericht gegeven dat XP best niet meer gebruikt mag worden).

Nu, met de officiële release van 14.04, merk ik duidelijk interesse voor Xubuntu.  :laugh:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #51 Gepost op: 2014/04/18, 17:23:39 »
Dit zijn dan vooral vrienden en vrienden van vrienden enzovoort.
Hier is het de mond tot mond reclame van tevreden gebruikers.
Al met al wel een teken dat een hoop mensen tevreden zijn, en vertrouwen hebben.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Erik

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #52 Gepost op: 2014/04/22, 15:21:46 »
Mijn eerste installatie is er door. Dat was verder niet zo spannend, want het hoefde geen dualboot en ik hoefde ook geen mailboxen over te zetten.

Het valt me wel tegen hoeveel tijd je kwijt bent om een op zich goed handige Windows gebruiker een beetje thuis te maken in een voor hem helemaal nieuw soort systeem. Hoe doen jullie dat? Kost jullie dat ook een goed stuk van de avond? De websites van Pjotr en dit Forum zijn heel handige links in dit gebeuren.

Is er ergens een goede handout voor zo'n kakelverse gebruiker voor de allereerste stappen? Geen dik verhaal. Eén A4, dubbelzijdig, en dan in PDF met wat actieve links naar Pjotr en dit Forum of zo?
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #53 Gepost op: 2014/04/22, 15:30:10 »
Mijn eega draait op het moment een Dualboot W7/Xubuntu, en ik laat haar er gewoon mee spelen.
Aangezien de W7 versie nooit geupdate wordt (bedenk zelf maar waarom :-X) gaat ze binnenkort beginnen met de bankzaken op Linux, en daarna langzaam steeds meer.

En zij heeft ook weinig idee hoe het e.e.a. werkt, ik raad dus ook een dual boot aan zodat er langzaam gewenning ontstaat.
Daar komt bij dat mijn eega een 3 gb mailfile heeft wat thunderbird nogal laat hikken :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #54 Gepost op: 2014/04/22, 15:55:29 »
Mijn eerste installatie is er door. Dat was verder niet zo spannend, want het hoefde geen dualboot en ik hoefde ook geen mailboxen over te zetten.

Het valt me wel tegen hoeveel tijd je kwijt bent om een op zich goed handige Windows gebruiker een beetje thuis te maken in een voor hem helemaal nieuw soort systeem. Hoe doen jullie dat? Kost jullie dat ook een goed stuk van de avond? De websites van Pjotr en dit Forum zijn heel handige links in dit gebeuren.

Is er ergens een goede handout voor zo'n kakelverse gebruiker voor de allereerste stappen? Geen dik verhaal. Eén A4, dubbelzijdig, en dan in PDF met wat actieve links naar Pjotr en dit Forum of zo?

Ik zorg er ervoor dat mensen eerst in Windows al Firefox, Thunderbird en Libre Office gebruiken, zodat ze aan die programma's gewend zijn. Dan dek je de grootste dingen al af omdat dit voor 95% van de mensen in principe genoeg is.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #55 Gepost op: 2014/04/22, 17:46:27 »
Vanmorgen ge-timed, met installatie mee (Packerd-Bell noteboekje, nu dual boot) 2:30 uur, inclusief uitleg, en configuratie (Xubuntu + LibreOfice e.d.).
Daarbij ga ik er wel vanuit, dat Windows XP bekend is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #56 Gepost op: 2014/04/22, 19:34:28 »
Morgen naar iemand ; heeft een oude pc en laptop met heel weinig geheugen en een videokaartje met 64 mb geheugen. Neem Lubuntu maar mee, want de rest zal niet gaan.

Neem Bodhi mee als reserve. Die vreet nog minder dan lubuntu, en heeft volgens feedback die ik heb gekregen een makkelijkere gebruikerservaring dan lubuntu.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Erik

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #57 Gepost op: 2014/04/22, 19:35:46 »
Het valt me wel tegen hoeveel tijd je kwijt bent om een op zich goed handige Windows gebruiker een beetje thuis te maken in een voor hem helemaal nieuw soort systeem. Hoe doen jullie dat? Kost jullie dat ook een goed stuk van de avond? De websites van Pjotr en dit Forum zijn heel handige links in dit gebeuren.

Is er ergens een goede handout voor zo'n kakelverse gebruiker voor de allereerste stappen? Geen dik verhaal. Eén A4, dubbelzijdig, en dan in PDF met wat actieve links naar Pjotr en dit Forum of zo?

Ik zorg er ervoor dat mensen eerst in Windows al Firefox, Thunderbird en Libre Office gebruiken, zodat ze aan die programma's gewend zijn. Dan dek je de grootste dingen al af omdat dit voor 95% van de mensen in principe genoeg is.

De vraag was over het systeem. Deze gebruiker was goed handig, schreef ik. Die komt zelf wel uit nieuwe software.
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #58 Gepost op: 2014/04/22, 19:40:09 »
Het valt me wel tegen hoeveel tijd je kwijt bent om een op zich goed handige Windows gebruiker een beetje thuis te maken in een voor hem helemaal nieuw soort systeem. Hoe doen jullie dat? Kost jullie dat ook een goed stuk van de avond? De websites van Pjotr en dit Forum zijn heel handige links in dit gebeuren.

Is er ergens een goede handout voor zo'n kakelverse gebruiker voor de allereerste stappen? Geen dik verhaal. Eén A4, dubbelzijdig, en dan in PDF met wat actieve links naar Pjotr en dit Forum of zo?

Ik zorg er ervoor dat mensen eerst in Windows al Firefox, Thunderbird en Libre Office gebruiken, zodat ze aan die programma's gewend zijn. Dan dek je de grootste dingen al af omdat dit voor 95% van de mensen in principe genoeg is.

De vraag was over het systeem. Deze gebruiker was goed handig, schreef ik. Die komt zelf wel uit nieuwe software.

Systeembeheer zelf duurt ongeveer een uur om te laten zien en zelf uit te laten proberen. Buiten dat zorg ik er altijd voor dat er snelkoppelingen zijn naar dit forum, het engelstalige forum en naar de nieuwspagina van de distributie die ze gebruiken.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #59 Gepost op: 2014/04/22, 20:11:17 »
Morgen naar iemand ; heeft een oude pc en laptop met heel weinig geheugen en een videokaartje met 64 mb geheugen. Neem Lubuntu maar mee, want de rest zal niet gaan.

Neem Bodhi mee als reserve. Die vreet nog minder dan lubuntu, en heeft volgens feedback die ik heb gekregen een makkelijkere gebruikerservaring dan lubuntu.

Dat Bodhi minder vreet dat Lubuntu is een feit, en met dat laatste statement ben ik het eens :)

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #60 Gepost op: 2014/04/22, 23:03:27 »
Probleem is dat het inderdaad veel tijd kost, dat overzetten. Een paar tips:

Laat mensen vooraf een backup maken van hun foto's en mediabestanden en mail.
Er vanuitgaande dat ze dit kunnen en voldoende opslagmedia hiervoor hebben. Dat scheelt al een hoop werk. Daarna bespreken of ze een dualboot willen of enkel een *Buntu. Een korte hardeschijf-test uitvoeren en eventueel her-partitioneren van de schijf.

Verder lees ik op dit forum weinig over het remasteren van *Buntu, toch kan dit ook tijdsbesparend werken. Voorbeeld: Men wil de taakbalk van Xubuntu 1404 beneden hebben i.p.v. boven, bepaalde software kan je vooraf in de distro zetten, bijv. Gimp en Scribus, Synaptic, Chromium, noem maar op. Met de tips van Pjotr kun je Xubuntu kiosken, d.w.z. dat men niet zomaar de taakbalk kan verwijderen. Bepaalde instellingen zijn "per user" instellingen, maar bij het remasteren worden deze permanent, een deel van de instellingen van de home-directory worden immers gekopieerd naar /etc/skel . Je kan ook Firefox instellen en event. plugins installeren en de map .mozilla kopieren naar /etc/skel en dan start Firefox op zoals je hem ingesteld had, compleet met bookmarks. En dan natuurlijk de resticted-extra's en eventueel Java. Zo heb ik van Xubuntu 1404 een compleet systeem gemaakt, zelfs met Skype en Teamviewer. Remasteren, (Dist, geen Backup) iso maken en installeren maar. Remastersys 3.0.4.2 gebruik ik hiervoor, event. met gui voor 32 of 64 bit. Remastersys script moet even bewerkt worden omdat *Buntu 1404 een config-filetje een andere naam heeft gegeven, nu users.conf i.p.v. lightdm.conf

Als je remastersys hebt geinstalleerd staat het script in /usr/bin , daar moet je dit even wijzigen en dan loopt ie als een trein. Werkt op alle *Buntu's. Oja, Instaleer eerst ubiquity-frontend-gtk voor Ubuntu of Xubuntu of ubiquity-frontend-kde voor Kubuntu, dit is belangrijk, anders gaat het niet goed. -- my 2 cents --
« Laatst bewerkt op: 2014/04/22, 23:21:31 door cjmanschot »

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #61 Gepost op: 2014/04/22, 23:15:51 »
Probleem is dat het inderdaad veel tijd kost, dat overzetten. Een paar tips:

Laat mensen vooraf een backup maken van hun foto's en mediabestanden en mail.
Er vanuitgaande dat ze dit kunnen en voldoende opslagmedia hiervoor hebben. Dat scheelt al een hoop werk. Daarna bespreken of ze een dualboot of enkel een *Buntu. Een korte hardeschijf-test uitvoeren en eventueel her-partitioneren van de schijf.

Verder lees ik op dit forum weinig over het remasteren van *Buntu, toch kan dit ook tijdsbesparend werken. Voorbeeld: Men wil de taakbalk van Xubuntu 1404 beneden hebben i.p.v. boven, bepaalde software kan je vooraf in de distro zetten, bijv. Gimp en Scribus, Synaptic, Chromium, noem maar op. Met de tips van Pjotr kun je Xubuntu kiosken, d.w.z. dat men niet zomaar de taakbalk kan verwijderen. Bepaalde instellingen zijn "per user" instellingen, maar bij het remasteren worden deze permanent, een deel van de instellingen van de home-directory worden immers gekopieerd naar /etc/skel . Je kan ook Firefox instellen en event. plugins installeren en de map .mozilla kopieren naar /etc/skel en dan start Firefox op zoals je hem ingesteld had, compleet met bookmarks. En dan natuurlijk de resticted-extra's en eventueel Java. Zo heb ik van Xubuntu 1404 een compleet systeem gemaakt, zelfs met Skype en Teamviewer. Remasteren, (Dist, geen Backup) iso maken en installeren maar. Remastersys 3.0.4.2 gebruik ik hiervoor, event. met gui voor 32 of 64 bit. Remastersys script moet even bewerkt worden omdat *Buntu 1404 een config-filetje een andere naam heeft gegeven, nu users.conf i.p.v. lightdm.conf

Als je remastersys hebt geinstalleerd staat het script in /usr/bin , daar moet je dit even wijzigen en dan loopt ie als een trein. Werkt op alle *Buntu's -- my 2 cents --


Dat is een goede tip! :)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/22, 23:17:35 door Vistaus »

Offline Kees3

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #62 Gepost op: 2014/04/23, 08:10:36 »
Nog geen XP gebruikers overgezet, wel een Vista gebruiker. Dual-core laptop met 2 GB intern, overgezet naar Xubuntu.

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #63 Gepost op: 2014/04/23, 09:38:40 »
hm....zit ook te denken aan Zorin. Lijkt ook op XP......en is licht!
Die zou je als ik de info op Wikipedia lees, inderdaad kunnen overwegen. Tenminste als je Zorin OS 6.4 bedoelt, die op Ubuntu 12.04 LTS is gebaseerd. Of eventueel Zorin OS 6 Ultimate.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #64 Gepost op: 2014/04/23, 11:29:05 »
Ik heb de Zorin 6.2 Lite versie gebrand, want die is nog lichter dan licht en kan draaien met 128 mb aan geheugen.


Dat kan Bodhi ook. Sorry, niet om de fanboy uit te hangen hoor, maar Bodhi heeft dezelfde vereisten als Zorin 6.2 Lite :)

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #65 Gepost op: 2014/04/23, 11:34:33 »
Ja, maar Zorin lijkt meer op XP (vind ik zelf ook), en dan is de overstap niet zo groot. (hoop ik)


Mee eens, en dat is natuurlijk een goede truc om sommige mensen over te krijgen :) Ik doelde eigenlijk alleen op de systeemvereisten, maar je hebt gelijk :)

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #66 Gepost op: 2014/04/23, 12:01:14 »
Ik heb de Zorin 6.2 Lite versie gebrand, want die is nog lichter dan licht en kan draaien met 128 mb aan geheugen.

Een perfecte keuze; ik heb ook iemand die Xubuntu maar niet kon wennen overgezet naar Zorin, en dat werd veel meer in goede aarde ontvangen. Eigenaardig vind ik het wel; wát is er nou moeilijk aan Xubuntu (of Lubuntu bij magere hardware) als je van een XP komt ?

Hier komen de aanvragen voor hulp vlot binnen, blijkbaar vertrouwd men XP helemaal niet meer (zelfs heel nukkige betweters hebben gevraagd voor een hulp aan huis).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Lagavulin

  • Lid
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #67 Gepost op: 2014/05/04, 20:24:07 »
Ik heb inmiddels 2 XP'ers aan Linux Mint geholpen.
Er ging een wereld voor ze open, en tot op heden is men zeer tevereden.
Af en toe is het nog een beetje moeilijk voor ze, maar daar slepen we ze wel doorheen.

Staat er in de familie nog 1 vista laptop, en ook die komt aan de beurt. ^-^


Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #68 Gepost op: 2014/05/05, 19:14:48 »
2 tot nu toe :D Maar wel 2x met een goed resultaat en dat is het belangrijkste :)
Mijn ma haar pc, daar heb ik Xubuntu 14.04 LTS opgezet, draait als een zonnetje en is supersnel nu(onder XP duurde het opstarten wel 10 minuten :D, onder Xubuntu 30 seconden  O0) :D

En een laptopje van een maat van mij, een Acer Inspire 5100.
De windows xp installatie was nogal vernagelt geraakt, startte heel erg traag op, youtube haperde enorm, mp3'tjes haperden. Dit dankzij het herstel van malware.
Zelfs nadat ik het geheugen van 512mb naar 1,5gig had geupgraded, bleef het een hopeloze ellende.
Mijn maat wou deze al weg gooien totdat ik op het idee kwam om er Linux op te zetten.

Dus ik dat ding mee naar huis genomen, heb ik er Linux Mint 13 Maya XFCE op gezet wat in eerste instantie niet leek te lukken, dankzij de broadcom b43 netwerk adapter, maar waarbij het mij uiteindelijk toch gelukt is(zie elders op het forum), na het afronden van de verplichte kost die het direct doen lijstje heet :D leefde dat oude laptopje weer helemaal op waarbij werkelijk alles prima functioneert en bovendien zo snel is als de brandweer :D Hoe je van een Lelijk eendje een Mercedes maakt :D
Ding speelt nu moeiteloos alles af, youtube zonder haperen, niet lang meer hoeven wachten me opstarten.
Laptopje kan nu nog jaren mee :)

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #69 Gepost op: 2014/08/14, 23:47:57 »
IK heb er al 4 omgezet naar Mint 13 en die zijn bijzonder tevreden. 2 kennissen met een moderne laptop overgezet van windows 7 naar ubuntu14.04,maar die zijn niet tevreden. Wel tevreden over het besturingsprogramma maar de software loopt ver achter op het os. Veel crashes van oude software. Dus die mensen hebben helaas weer windows 7 geinstalleerd.
Maar dezelfde problemen heb ik ook met ubuntu 14.04. Het OS is goed maar de software sucks,sorry dat ik het moet zeggen. Ik heb nu verschillende windows programma's in playonlinux draaien omdat die programma's gewoon professioneel in elkaar gezet zijn en niet crashen. Dat zal toch niet de bedoeling zijn denk ik.
Maar zoals ik gezegd heb. De mensen met linux mint 13 zijn bijzonder tevreden. Die willen niks anders meer hebben.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #70 Gepost op: 2014/08/15, 01:21:58 »
Eh, waarom zou dat niet de bedoeling zijn? Linux = vrijheid, dus ook de vrijheid om Windows-programma's middels Wine/PlayOnLinux te gebruiken.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #71 Gepost op: 2014/08/15, 08:06:01 »
Ik vraag mij dan altijd af welke programma's dat dan zijn. Simpelweg uit interesse.
De kwaliteiten van de programma's in het software centrum lopen idd sterk uiteen.

Omgekeerd als ik iemand help met Windows kom ik regelmatig tegen dat programma's nouwelijks of helemaal niet bestaan die je wel zou verwachten in een betaald systeem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #72 Gepost op: 2014/08/15, 10:18:15 »
Ik ben ook wel benieuwd welke programma's het zijn die bij rickyquake vastlopen. Ik draai al maanden diverse computers op 14.04, en het loopt allemaal gesmeerd. Oerstabiel.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #73 Gepost op: 2014/08/15, 16:28:51 »
Eh, waarom zou dat niet de bedoeling zijn? Linux = vrijheid, dus ook de vrijheid om Windows-programma's middels Wine/PlayOnLinux te gebruiken.
Ben ik met je eens. Ik bedoel alleen dat het jammer is dat er geen goed linux alternatief is.

Re: Hoeveel XP-gebruikers heb jij al omgezet naar een Linuxomgeving ?
« Reactie #74 Gepost op: 2014/08/15, 16:41:45 »
Ik ben ook wel benieuwd welke programma's het zijn die bij rickyquake vastlopen. Ik draai al maanden diverse computers op 14.04, en het loopt allemaal gesmeerd. Oerstabiel.

Ik wil er wel een aantal noemen. Brasero,XFburn,Firefox 30/31,Chrome stable. (dus niet chromium) Parole mediaspeler, thunar(enkele keer). en de grootste : soundconverter. Dan nog een paar videobewerkingsprogramma's zoals Devede en dvd styler.
Vooral de media programma's dus. Al die programma's vervangen en nu gaat het uit de kunst. Ik persoonlijk heb er niet zoveel problemen mee want ik switch gewoon naar playonlinux of naar de windows pc als er geen goed alternatief is uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/15, 16:49:42 door rickyquake »