Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Adblock oorlog  (gelezen 3819 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
De Adblock oorlog
« Gepost op: 2015/09/27, 19:47:44 »
Een tijdje geleden leek zich een soort oorlog te ontwikkelen tussen de advertentie-industrie en de makers van software die die advertenties tegenhouden. Adblock, Ublock, noem ze maar op. Dat lijkt wat weggeëbd.

Eerlijk gezegd vond ik dat helemaal niet leuk. Ik wens zelf te bepalen wat er op mijn PC gebeurt en niet de advertentie-industrie. Nou barst het ook van de advertenties in allerhande drukwerk, dus waar zit ik me nu zo over op te winden?

Maar over die gedrukte advertenties kan ik aardig heen kijken. De advertenties op mijn PC, meestal via de browser, doen er alles aan om de aandacht te trekken, soms met geluid erbij. Hele video's. Erg storend. Soms is de inhoud van sommige advertenties gewoon stuitend. Ik ervaar dat allemaal als pure inbreuk op mijn privacy.

Dus staat hier de adblokker standaard aan. Bij sommige sites heb ik wel sympathie voor het verzoek deze software uit te zetten, maar verder gaan me deze verzoeken ook erg irriteren. Het is gewoon irritant gebedel en niks anders.

Wat vinden jullie daar nou van?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: De Adblock oorlog
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/27, 21:28:42 »
Ik lig aardig op één lijn met wat jij zegt. Ik heb zeker wel wat sites die ik in mijn adblock plus heb ge-white list, maar dat zijn alleen sites waar ik de maker en/of het initiatief een warm hart toe draag. In het algemeen zitten de advertenties alleen maar in de weg. Voor mij en voor mijn computer.

Buiten ad-block plus heb ik op mijn thuis netwerk een Raspberry pi ingericht als dns server met een blacklist voor 'slechte sites'.
( http://jacobsalmela.com/block-millions-ads-network-wide-with-a-raspberry-pi-hole-2-0/ )
Het voordeel hiervan is dat de computers van de kinderen en mijn vrouw, inclusief mobieltjes en dergelijke ook meteen beschermt zijn. Websites laden sneller en potentiele malware hebben nog een extra hoepel te nemen voor ze 'binnen komen´.

En nou de andere kant, de makers van sites die ik vaak bezoek gun ik zeker inkomsten. Misschien is het inmiddels tijd om websites zoals https://www.patreon.com/home bewust te gaan gebruiken. Op die manier betaal je daadwerkelijk voor iets wat je gebruikt op het moment dat je daar zelf toe besluit. Niet dat ik al zo ver ben, maar ik ben er sinds kort wel bewust mee bezig. Ik heb een aantal sites waar ik veel aan heb, ik heb een aantal podcasts waar ik veel plezier aan beleef en omdat ik zelf actief bezig ben om de overload aan reclame op een afstand te houden zal ik misschien zelf actie moeten ondernemen om die dingen in stand te houden. Maar complex is dat dan wel weer, via welk systeem doe je dat en dat soort vragen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/27, 21:42:01 »
Leuk om te zien, dat Patreon. Nu doe ik een enkel keertje een bescheiden donatie via paypal. Dat is ook wel fijn, want dan heb ik het wat meer in de hand. Je hebt van die momenten met grote uitgaven en dan kan ik wat beter spreiden
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/27, 21:45:01 »
Sterker nog: er zijn al sites die je de toegang weigeren als je een adblocker aan hebt staan.
Los van het feit dat het dan tevens mijn laatste bezoek daar was: dat vind ik veel te ver gaan.

Een adblocker heeft nl. nog een belangrijke functie die sites lijken te vergeten: hun ads zitten bomvol malware.  Laten diezelfde sites die miepen eerst eens hun ads fatsoenlijk scannen. Zolang dat niet of nauwelijks gebeurt, heb ik er niet zoveel boodschap aan.

Daarnaast heb ik ook een bedrijfslaptop die geen adblocker heeft. Het internet is dan ineens een kakafonie van gillende en schreeuwende leveranciers die zo wanhopig zijn, dat ze me visueel willen aanranden met hun shizzle om het in vredesnaam verkocht te krijgen. Althans, zo komt dat op mij over.
Op mij heeft dat een averechts effect: ik heb inmiddels een lijstje in mijn hoofd van merken/producten die ik om die reden mijdt...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/27, 22:07:08 »
Op mij heeft dat een averechts effect: ik heb inmiddels een lijstje in mijn hoofd van merken/producten die ik om die reden mijdt...

Soms snap ik ook echt niet hoe advertenties voor extra opbrengsten kunnen zorgen!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/27, 22:34:23 »
Op mij heeft dat een averechts effect: ik heb inmiddels een lijstje in mijn hoofd van merken/producten die ik om die reden mijdt...
Soms snap ik ook echt niet hoe advertenties voor extra opbrengsten kunnen zorgen!
De wet van de grote getallen. Als een ad zeg 100.000 keer getoond wordt, en er zijn 10 malloten die er op ingaan, dan is het al rendabel. En die mensen die dat doen, die kennen we natuurlijk niet, want wij zijn het niet.....  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/27, 22:46:33 »
Ha Markba! Dat er een enorme kracht zit in de herhaling is inderdaad een feit!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: De Adblock oorlog
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/27, 23:58:10 »
Patreon gebruik ik al een hele tijd om donaties te doen, erg fijn inderdaad :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/28, 09:14:00 »
ik vergelijk het altijd met reclame in de "fysieke wereld" als ik in eindhoven rondloop barst het van de reclameborden, maar geen enkel reclamebord dwingt jouw er voor een volle 30 seconden naar te kijken voordat je door mag gaan. dat is bij reclame op websites wel het geval! Zelf vraag ik me nog wel eens af waarom ze niet een advertentievrije pagina nemen en onder t kop je "support us" één pagina met 200 ads zetten met als boodschap "click every one of them to support us" aangezien ze toch per-klik betaald krijgen. zo kan een persoon ze steunen zonder ze geld te geven en is de pagina toch gewoon bruikbaar.

verder kun je op je brievenbus een "nee nee" sticker plakken. adblock is gewoon een "nee nee" sticker voor t internet...
sowieso vind ik t gewoon geoorloofd op een mobiel aangezien ik maar een 300MB abbonement heb en t dus mobiele data scheelt.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/28, 09:15:40 door niekn »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/28, 09:17:44 »
verder kun je op je brievenbus een "nee nee" sticker plakken. adblock is gewoon een "nee nee" sticker voor t internet...
sowieso vind ik t gewoon geoorloofd op een mobiel aangezien ik maar een 300MB abbonement heb en t dus mobiele data scheelt.

Ja, dat is een goede! Die Nee, nee stickers kostten trouwens geld, maar ik heb ze zelf gemaakt, even printen, klaar. Wel op weerbestendig Avery papier dan natuurlijk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/28, 10:22:09 »
Dit zijn voor het merendeel de gevolgen, maar er is ook een oorzaak.
Neem een paar bekende websites als nu.nl, webwereld.nl, tweakers.net e.d.
Zij bieden de informatie gratis aan, het kost je dus geen cent, maar hoe komende bedrijven die hier achter zitten dan aan hun inkomsten, het zijn tenslotte geen filantropische instellingen.
Juist, door advertenties te (laten) plaatsen net zoals de gratis dagbladen het doen.
Zodra iets gratis is, zijn "wij" het product, de enige uitzondering is Linux :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/28, 10:57:34 »
Ja Ron, dat is zo.

Dat is ook zo voor de twee gratis krantjes, die hier wekelijks in de bus rollen. Voor die advertenties heb ik respect, want inhoudelijk heb ik wat aan die twee weekkranten. Maar de advertenties op Internet zijn heel veel meer indringend. Ze zijn gewoon puur storend en daarom wil ik ze niet.

Fotografie is een grote hobby van me. Ik lees er graag over, maar ik vind de bekende tijdschriften een absolute crime. Het is één en al reclame voor dure dingen. Zelfs de redactionele artikelen zijn vrijwel allemaal eigenlijk advertorials. Die lieden slachten de kip met de gouden eieren in mijn ogen.

Ik kijk ze zelfs in de leeszaal van de bibliotheek niet meer aan. Als ze er al liggen, want ze worden met regelmaat gestolen. Dat snap ik eigenlijk niet. Wie steelt nou zulke rommel?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/28, 11:11:55 »
Ik kijk ze zelfs in de leeszaal van de bibliotheek niet meer aan. Als ze er al liggen, want ze worden met regelmaat gestolen. Dat snap ik eigenlijk niet. Wie steelt nou zulke rommel?
Om de kachel aan te maken? Altijd handig hoor!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/28, 11:12:57 »
Om de kachel aan te maken? Altijd handig hoor!

:D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/28, 11:59:26 »
Fotografie is een grote hobby van me.
Hier heb ik nog een Rolleiflex uit 1936, en Alpa (eerste Europese Spiegelreflex) en zelfs een Franse 6x9 camera, die later is omgebouwd voor rolfilm, de sluiter zit hier voor de lens.
Helaas zijn de 2 vergrotings torens van Zeiss Ikon bij het groot vuil gezet, door familie.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/28, 12:01:04 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/28, 12:02:55 »
Hier heb ik nog een Rolleiflex uit 1936, en Alpa (eerste Europese Spiegelreflex) en zelfs een Franse 6x9 camera, die later is omgebouwd voor rolfilm, de sluiter zit hier voor de lens.

Oh prachtig!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/28, 13:36:57 »
advertenties online zijn voor de websitebeheerder te vergelijken met alcohol. geniet, maar drink met mate.
hoe ik dat bedoel is, je plaatst een paar advertenties en daaruit haal je inkomtsten, maar teveel advertenties jaagt mensen weg en heeft negatieve gevolgen zoas adblockers.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/28, 14:06:28 »
advertenties online zijn voor de websitebeheerder te vergelijken met alcohol. geniet, maar drink met mate.
hoe ik dat bedoel is, je plaatst een paar advertenties en daaruit haal je inkomtsten, maar teveel advertenties jaagt mensen weg en heeft negatieve gevolgen zoas adblockers.

Ja, helder. Dat is wel logisch. Wat mij betreft zijn het eigenlijk niet zozeer de aantallen, maar meer de indringendheid. Bewegende beelden, opvallende kleuren en flitsende animatie en soms ook geluid, een enkele keer zelfs heftig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/28, 14:34:11 »
advertenties online zijn voor de websitebeheerder te vergelijken met alcohol.
Je zou het haast gaan denken.
Bij grote websites, als nu.nl, wordt de reclame online toegevoegd, omdat ze je IP-adres kennen en mogelijk de koekjes op je HD staan, is dat lekker gericht.
Omdat het online wordt toegevoegd, zonder controle vooraf, zit er weleens een virus in, maar daar hebben "wij" gelukkig nog geen last van .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/28, 14:47:33 »
Omdat het online wordt toegevoegd, zonder controle vooraf, zit er weleens een virus in, maar daar hebben "wij" gelukkig nog geen last van .......

Heerlijk is dat. Geen virussen. Eén van de heerlijkheden van Linux. Ook geen zeven. Maar zeven. Het zijn er veel meer :D !
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/28, 19:25:23 »
Omdat het online wordt toegevoegd, zonder controle vooraf, zit er weleens een virus in, maar daar hebben "wij" gelukkig nog geen last van .......
Dit is precies de reden waarom je eigenlijk *altijd* een adblocker zou moeten hebben (zeker op Windows). Eigenlijk dus ook bij de "sympathieke" websites (waar je blocker tijdelijk uitschakelt), want niemand kan garantie geven dat er géén malware instaat. Het overkomt de "beste", zoals nu.nl ook.

Re: De Adblock oorlog
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/28, 20:10:03 »
Nou, hier komt dan de welbekende knuppel in het welbekende hoenderhok  :evil:

Wij genieten content van websites en doen dat bij voorkeur/default gratis. Zoals hierboven ook al aangegeven de makers van deze sites, zeker als ze het een beetje professioneel willen doen, moeten eigenlijk wel een vorm van inkomsten genieten. Dit geldt ook voor allerlei niet commerciële sites/podcasts/initiatieven. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik luister er een aantal regelmatig.
Er zijn hele leuke initiatieven, zoals De correspondent.nl die hun (waardevolle) content achter een betaalmuur zetten, en het lijkt dat ze daarmee een werkend initiatief hebben gerealiseerd.

Komt hier de stelling: Geef je over aan google. Laat google zoveel mogelijk mee kijken met wat je zoekt, leest, besteld en waardeert. Dan voedt je hun databanken met relevante informatie, en zul je dus (uiteindelijk) zo veel mogelijk relevante advertenties aangeboden krijgen. (Nou is dit een voorzetje, zoals jullie hopelijk begrijpen.)

Kortom, vechten wij op deze manier niet een verloren zaak? Want zodra de 'volg mij niet' opties er kwamen, zodra de adblockers en script stoppers begonnen te werken zijn de adverteerders de volgende stap gaan maken, het 'Fingerprinting'van jou en je browser en apparatuur. (https://panopticlick.eff.org/). Met alles wat je doet weten ze nog steeds wie je bent inmiddels, ondanks je pogingen om dat te stoppen.

En in plaats van verder te gaan in het kat en muis spel, is er niet een oplossing die voor iedereen werkt?
Ik denk nl dat ik met dit in gedachten geen probleem zou hebben met veilige, relevante en 'beheerste' reclame. Maar hoe maak je de reclame relevant? Dan zullen we (zal ik) dus wel wat moeten afstaan.


Re: De Adblock oorlog
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/28, 22:22:24 »
Ik denk dat ze dit niet gaan winnen. Met de spammail hebben ze ook verloren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De Adblock oorlog
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/28, 22:33:54 »
Kortom, vechten wij op deze manier niet een verloren zaak? Want zodra de 'volg mij niet' opties er kwamen, zodra de adblockers en script stoppers begonnen te werken zijn de adverteerders de volgende stap gaan maken, het 'Fingerprinting'van jou en je browser en apparatuur. (https://panopticlick.eff.org/). Met alles wat je doet weten ze nog steeds wie je bent inmiddels, ondanks je pogingen om dat te stoppen.
Een adblocker gebruik je om de volgende redenen:
  • pagina's overzichtelijker (leesbaarder) te maken
  • pagina's sneller te laden
  • malware te voorkomen
  • bandbreedte te beperken (vooral op mobiele apparaten)
  • privacy (engiszins) te waarborgen
Jouw advies om de boel de boel te laten en het maar op te geven, heeft alleen met punt 5 (privacy) te maken. De andere punten (voordelen)  zijn nog steeds van toepassing als je een adblocker draait. Dus ook heb je een punt dat een adblocker beperkt je privacy beschermd, er is reden genoeg om toch een adblocker te blijven draaien lijkt me.

Re: De Adblock oorlog
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/28, 22:42:51 »
Jouw advies om de boel de boel te laten en het maar op te geven, heeft alleen met punt 5 (privacy) te maken. De andere punten (voordelen)  zijn nog steeds van toepassing als je een adblocker draait. Dus ook heb je een punt dat een adblocker beperkt je privacy beschermd, er is reden genoeg om toch een adblocker te blijven draaien lijkt me.

En daar heb je weer noscript voor.  =D
(Alles blocken werkt niet. Dan kun je amper meer fatsoenlijk surfen)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore