Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.  (gelezen 1845 keer)

GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Gepost op: 2019/01/05, 13:57:05 »
Geachte Allen,

In het verleden heeft Dhr Vecht in dit topic mij uitgelegd hoe ik een zwarte lijntekening van een transparante achtergrond kon voorzien.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=78109.0

Jaren later ben ik weer met een klus bezig die daar om vraagt. Het bestand keurig zoals uitgelegd opgeslagen in PNG echter de "kleur naar alfa" optie is niet beschikbaar.
Heer Vecht en/of een ieder die het weet: wat ben ik vergeten? Wat moet ik doen?

Groet,
ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/05, 14:09:45 »
Niet alleen het beeldformaat waarnaar je opslaat, maar ook de kleurmode waarin je werkt, bepaalt of je een alfa-kanaal voor transparantie kan hebben. Zorg er daarom eerst voor dat (mijn versie is Engels)

- je in RGB mode werkt: Image - Mode - RGB
- je een alfa-kanaal hebt: Layer - Transparency - Add alpha channel

Pas dan komt er in het Colors menu in Gimp 2.10 een optie "Color to alpha..." beschikbaar.

Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/05, 14:17:43 »
Niet alleen het beeldformaat waarnaar je opslaat, maar ook de kleurmode waarin je werkt, bepaalt of je een alfa-kanaal voor transparantie kan hebben. Zorg er daarom eerst voor dat (mijn versie is Engels)

- je in RGB mode werkt: Image - Mode - RGB
- je een alfa-kanaal hebt: Layer - Transparency - Add alpha channel

Pas dan komt er in het Colors menu in Gimp 2.10 een optie "Color to alpha..." beschikbaar.

Dan moet dat het geweest zijn. Ik heb de scan in puur zwart/wit gemaakt.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/05, 14:22:03 »
Wat bedoel je nu te zeggen? Dat er niets meer aan te doen is? Of is het opgelost?

Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/05, 14:26:10 »
Wat bedoel je nu te zeggen? Dat er niets meer aan te doen is? Of is het opgelost?

Dat ik
Wat bedoel je nu te zeggen? Dat er niets meer aan te doen is? Of is het opgelost?

Nadat ik jouw bericht las en er antwoord op gaf, heb ik de kleurmodus van de afbeelding op RGB gezet. (Gimp was wat weggezakt)
Toen kwam inderdaad de "kleur naar alfa" optie vrij en het is opgelost.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/05, 14:37:15 »
Bedankt voor de feedback.

Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/05, 14:51:06 »
Jij bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen. En alle goeds voor 2019
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/05, 15:14:20 »
Jij bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen. En alle goeds voor 2019
Het gaat hier niet noodzakelijk om het opfrissen van je geheugen: dit lijkt mij immers gewijzigd in de laatste Gimp 2.10 versie. Vroeger was de optie altijd beschikbaar onder "Colors", maar ze was uitgegrijst als het beeldformaat niet compatibel was. Ik vond dat toch beter: dan zag je de optie tenminste, maar door de grijze kleur wist je dat je het elders moest zoeken vooraleer de optie beschikbaar zou zijn. Nu zoek je je een breuk om die uiteindelijk niet te vinden.

Dit liet mij ook weer het grote probleem voelen van die uitgebreide, niet doorzoekbare menusystemen in programma's als Gimp en Libreoffice...

Ook het beste voor 2019!

Re: GIMP achtergrond lijntekening transparant maken.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/06, 09:12:01 »
Jij bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen. En alle goeds voor 2019
Het gaat hier niet noodzakelijk om het opfrissen van je geheugen: dit lijkt mij immers gewijzigd in de laatste Gimp 2.10 versie. Vroeger was de optie altijd beschikbaar onder "Colors", maar ze was uitgegrijst als het beeldformaat niet compatibel was. Ik vond dat toch beter: dan zag je de optie tenminste, maar door de grijze kleur wist je dat je het elders moest zoeken vooraleer de optie beschikbaar zou zijn. Nu zoek je je een breuk om die uiteindelijk niet te vinden.

Dit liet mij ook weer het grote probleem voelen van die uitgebreide, niet doorzoekbare menusystemen in programma's als Gimp en Libreoffice...

Ook het beste voor 2019!

Zoals jij het beschrijft, is het hoe ik het heb gezien. De optie was grijs ;) Heb het even gecheckt: ik gebruik nog Gimp 2.8 maar ik moet dit jaar dan ook gaan overstappen van Mint kde 17.1 naar een andere LTS KDE distro.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.