Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Berichten over "WannaCry"  (gelezen 3465 keer)

Berichten over "WannaCry"
« Gepost op: 2017/05/19, 04:49:31 »
Op dit moment zie je veel berichten over de laatst uitgevoerde cyberaanval.

Het gaat hoofdzakelijk om "Ransomware".

Het is nog maar net bekend en de vele oplossingen worden alweer aangeboden

Moet je nu omtrent dit item ook druk maken met je Linux OS??

mvg

Wim

Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jan11000

  • Lid
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/19, 06:38:48 »
Dit is al langer.
Ja je moet je hier ook druk over maken.(dus vooral goede backups maken).
Meeste problemen komen door gebruikers die niks weten tav veiligheid.
En veiligheid in windows en linux is hetzelfde, dus waar je op moet letten.
Enigste is dat de meeste hacks niet op linux werken, en linux een stuk beter is beveiligd,
maar jij als gebruiker bent belangrijk, dus dat jij iets weet over beveiliging.
Bijv mail openen is gevaarlijk.

Dus veel websites gaan zoeken en refelmatig gaan lezen over veiligheid, en waar dit uitgelegd wordt.
Bijv youtube,  "security now"
http://security.nl/frontpage

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/19, 09:46:17 »
Ja je moet je hier ook druk over maken.(dus vooral goede backups maken).

Nee je hoeft je niet druk te maken.
Druk maken is nooit goed. Relaxt allert blijven is veel beter.
En backups maken inderdaad, maar dat is altijd een aanrader.

Meeste problemen komen door gebruikers die niks weten tav veiligheid.

Het is niet veel anders dan anders. Inderdaad opletten met wat je allemaal download, opent en activeert. Dat moet altijd.
Probeer ook zoveel mogelijk programma's (en plugins, en addons) te downloaden uit de veilige bronnen. Dat scheelt ook al heel veel in de veiligheid.

En veiligheid in windows en linux is hetzelfde, dus waar je op moet letten.

Dat is niet helemaal waar. Waar binnen win een virus (als het door de scanners heen komt) nogal snel zichzelf volledig over je pc en netwerk kan verspreiden, zitten er bij linux vele blokkades.

Klik nooit zomaar op installeren, en geef al helemaal nooit je wachtwoord voor installatie als je zelf niet met installeren of updaten bezig bent.
Dus als jij niets aan het doen bent, nooit wachtwoord ingeven.

En verder gewoon relaxen. Je hebt niet voor niets linux. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/19, 10:03:26 »
Wanneer je een mail opent en er wordt gevraagd om je wachtwoord, dan weet je dat het fout is.
Wanneer je verkeerde poorten in je router openzet en doorstuurt naar je PC, dan moet je weten wat je doet.
Verder kan er niet veel fout gaan............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/19, 10:09:47 »
Wanneer je een mail opent en er wordt gevraagd om je wachtwoord, dan weet je dat het fout is.
Wanneer je verkeerde poorten in je router openzet en doorstuurt naar je PC, dan moet je weten wat je doet.
Verder kan er niet veel fout gaan............

Dus blijf kalm ,drink Palm !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/19, 11:07:39 »
Wanneer je een mail opent en er wordt gevraagd om je wachtwoord, dan weet je dat het fout is.
Wanneer je verkeerde poorten in je router openzet en doorstuurt naar je PC, dan moet je weten wat je doet.
Verder kan er niet veel fout gaan............

Ook zonder dat er een wachtwoord gevraagd wordt is het gevaarlijk om bijlages en links te openen,
zo komen de meeste virussen binnen, zeker bij windows, en gelukkig veel minder bij linux.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/19, 11:10:14 »
Op dit moment zie je veel berichten over de laatst uitgevoerde cyberaanval.

Het gaat hoofdzakelijk om "Ransomware".

Het is nog maar net bekend en de vele oplossingen worden alweer aangeboden

Moet je nu omtrent dit item ook druk maken met je Linux OS??

mvg

Wim
Inzake "WannaCry" hoef je je totaal geen zorgen te maken als je Linux draait.  :)

Mits je geen programmatuur hebt geïnstalleerd die het mogelijk maakt dat Windowsprogramma's kunnen draaien in Linux, zoals Wine. Maar dat zit gelukkig allemaal niet standaard in je Linux.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 11:21:16 door Pjotr »

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/19, 13:33:58 »
Bedankt voor diverse tips.

Wim
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/19, 15:42:36 »
Ook zonder dat er een wachtwoord gevraagd wordt is het gevaarlijk om bijlages en links te openen,
zo komen de meeste virussen binnen, zeker bij windows, en gelukkig veel minder bij linux.

Ik blijf volharden in de reactie dat win en linux NIET vergelijkend naast elkaar in een zin genoemd kunnen worden. Ze werken allebei volledig anders.

Win laat virussen gewoon ver lekker hun gang gaan. Als ze al tegen gehouden worden is het vooral door de virusscanner(s). In de wetenschap dat virusscanners nieuwe virussen ook eerst nog moeten herkennen en dan nog een patch moeten maken/verspreiden/updaten. Zo mocht ik al vaker virussen verwijderen die nog niet bekend waren bij virusbestrijders die zelf nog hard op zoek waren naar oplossingen.
Waar linux zelf beveiligingslevels heeft en linux zelf de virussen tegen houdt. Zeker als je kijkt naar de manier waarop virussen zich binnen win gedragen, waar altijd sprake is van installeren (linux + installeren = wachtwoord).

Hier alleen gebruik van veilige bronnen en niets op de pc wat met win te maken heeft (geen dual boot of wat dan ook).
Ik ben te weinig expert met linux, maar toch durf ik vrij hard te roepen dat je met linux nogal gek en/of dom moet doen om virussen binnen te krijgen, daar waar het met win vanzelf gebeurd zonder dat je het weet.

Drie jaar linux (only) inmiddels, en pas 1x een poging ondergaan waarbij linux deze meteen stopte (vraag wachtwoord). Zo weinig is me bij win nog nooit overkomen dus dat zegt wel genoeg.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 15:45:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/19, 20:21:34 »
Zeker als je kijkt naar de manier waarop virussen zich binnen win gedragen, waar altijd sprake is van installeren
Nee, die “WannCry-ransomware” is een zogenaamde “worm”, er is geen installatie of actie nodig van het slachtoffer. :evil:
Door het versturen van een speciaal bericht naar een Microsoft Server Message Block 1.0 (SMBv1) server kan een aanvaller via dit beveiligingslek kwetsbare machines overnemen en hier willekeurige code op uitvoeren, zoals ransomware.
Niet voor deze “WannaCry-ransomware” maar in het theorie kunnen wormen ook een bedreiging zijn voor Linux systemen
The classical threat to Unix-like systems are vulnerabilities in network daemons, such as SSH and web servers. These can be used by worms or for attacks against specific targets.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/19, 20:39:39 »
Zeker als je kijkt naar de manier waarop virussen zich binnen win gedragen, waar altijd sprake is van installeren
Nee, die “WannCry-ransomware” is een zogenaamde “worm”, er is geen installatie of actie nodig van het slachtoffer. :evil:

Ja dat zeg ik. Omdat hij zichzelf in win kan installeren zonder hulp (meestal) zonder dat het slachtoffer het in de gaten heeft, doordat win daar alle gelegenheid toe biedt en het niet tegen gehouden wordt maar hoogstens door een virusscanner gestopt kan worden.
Ransomware = Mallware = Een zichzelf stiekem installerend stuk software.
Citaat
Probably the most common payload for worms is to install a backdoor.

Ook een worm is software en er is nog altijd wel degelijk sprake van installeren en/of implementeren.
En beiden gaat zomaar niet in linux. Installeren = wachtwoord. Implementeren in linux = rootrechten nodig = wachtwoord.
En dus zijn win en linux NIET met elkaar te vergelijken waar het zulke bedreigingen betreft.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 20:48:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/19, 20:49:56 »
En beiden gaat zomaar niet in linux. Installeren = wachtwoord. Implementeren in linux = rootrechten nodig = wachtwoord.
En dus zijn win en linux NIET met elkaar te vergelijken waar het zulke bedreigingen betreft.
Onzin, een bestand kan je in Linux eenvoudig uitvoerbaar maken (met chmod +x), daar zijn geen rootrechten (of sudo-wachtwoord) voor nodig. Hierin verschillen windows en linux niet.

Om software op “de normale manier” (uit de Ubuntu softwarebron) te installeren is een sudo-wachtwoord nodig maar malware houdt zich (mogelijk/waarschijnlijk) niet aan de afgesproken regels :evil:
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 21:09:46 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/19, 21:15:59 »
Citaat
een bestand kan je in Linux uitvoerbaar maken
Jawel, dus het gevaar zit weer tussen keyboard en stoel.
[sarcasmemodus]
Je kunt het doen met een script.... o ja, moet via een opdracht of ook weer executable maken.
Je kunt echt wel een virus aan de gang krijgen maar moet er zelf meestal wat handwerk in steken, en graag rootrechten meegeven a.u.b.
Bewust op een testmachine met wine er een aantal virussen op los gelaten en geholpen met opstarten.
Helaas, na een reboot waren ze allemaal weer dood. Wat een rotsysteem is dat Linux eigenlijk.
[/sarcasmemodus]
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/19, 21:16:12 »
En beiden gaat zomaar niet in linux. Installeren = wachtwoord. Implementeren in linux = rootrechten nodig = wachtwoord.
En dus zijn win en linux NIET met elkaar te vergelijken waar het zulke bedreigingen betreft.
Onzin, een bestand kan je in Linux eenvoudig uitvoerbaar maken (met chmod +x), daar zijn geen rootrechten (of sudo-wachtwoord) voor nodig. Hierin verschillen windows en linux niet.

Zoals je zegt "kan JE". Dan doe je het zelf, en natuurlijk kun je als gebruiker je eigen bestanden beheren.
Een ander dan de gebruiker kan dat niet. De hacker kan niet op je linux pc of gebruiker chmodden.
En win staat dat wel toe, dus verschil.

En dan begin ik nog niet dat bij win een hele pc besmet wordt omdat het simpelweg niet tot een gebruiker beperkt wordt. Waar dit bij linux root beveiligd is (dus wachtwoord nodig)

Maar ik wil hier geen eindeloze discussie over voeren. Ik heb het vrij duidelijk uitgelegd met deugdelijke onderbouwingen.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 21:55:43 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/19, 21:16:30 »
in theorie kunnen wormen ook een bedreiging zijn voor Linux systemen
The classical threat to Unix-like systems are vulnerabilities in network daemons, such as SSH and web servers. These can be used by worms or for attacks against specific targets.
In theorie. Voor SSH en webservers.

Leuk gezelschapsspel, dit.  :evil:
Of is het eerder "de boel nodeloos opkl*ten"?
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 21:23:21 door Pjotr »

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/19, 21:22:33 »
in theorie kunnen wormen ook een bedreiging zijn voor Linux systemen
The classical threat to Unix-like systems are vulnerabilities in network daemons, such as SSH and web servers. These can be used by worms or for attacks against specific targets.
In theorie. Voor SSH en webservers.

Leuk gezelschapsspel, dit.  :evil:

Ja natuurlijk. Omdat op servers bepaalde rechten anders/opener ingesteld worden, omdat deze voor gebruik door derden beschikbaar moeten zijn. En als dáár dan een bugje in zit heb je een deur open ja.
Maar zelfs dat is niet gelijk te trekken met linux desktop.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/19, 21:28:52 »
Ja natuurlijk. Omdat op servers bepaalde rechten anders/opener ingesteld worden, omdat deze voor gebruik door derden beschikbaar moeten zijn. En als dáár dan een bugje in zit heb je een deur open ja.
Maar zelfs dat is niet gelijk te trekken met linux desktop.
Precies.

Nodeloos verwarring zaaien en angst aanjagen is gedrag dat kenmerkend is voor negatieve elementen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #17 Gepost op: 2017/05/19, 21:38:35 »
De hacker kan niet op je linux pc of gebruiker chmodden.
Als een cybercrimineel een bestand kan plaatsen (door misbruik te maken van een kwetsbaarheid in software), kan die vast ook chmodden. :evil:

Het verschil tussen Windows en Linux komt niet door de “beveiliging” met een sudo wachtwoord (vergelijkbaar met UAC in Windows)

WannaCry misbruikt een kwetsbaarheid in Windows smb. Als er een vergelijkbare kwetsbaarheid zit in de Linux versie van smb was Linux evengoed kwetsbaar geweest (ongeacht de “bescherming” van sudo). Voor zover bekend zit deze kwetsbaarheid niet in de Linux versie, dat is de reden dat Linux hiervoor niet kwetsbaar is.
Omdat op servers bepaalde rechten anders/opener ingesteld worden, omdat deze voor gebruik door derden beschikbaar moeten zijn. En als dáár dan een bugje in zit heb je een deur open ja.
Maar zelfs dat is niet gelijk te trekken met linux desktop.
Wel, dit is de reden waarom de WannaCry malware (worm) zoveel slachtoffers maakt. Het kan zich verspreiden via smb op een (intern) netwerk of internet.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 21:40:16 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #18 Gepost op: 2017/05/19, 21:42:04 »
Bewust op een testmachine met wine er een aantal virussen op los gelaten en geholpen met opstarten.
Helaas, na een reboot waren ze allemaal weer dood. Wat een rotsysteem is dat Linux eigenlijk.
Begrijp ik je goed?
Je hebt bewust geprobeerd om een Windows virus onder Wine te installeren, en na een reboot bleek alles (weer?) schoon?
Dit vind ik wel een leuk experiment, mits je weet wat je doet...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/19, 21:51:04 »
Als een cybercrimineel een bestand kan plaatsen (door misbruik te maken van een kwetsbaarheid in software), kan die vast ook chmodden. :evil:

Het verschil tussen Windows en Linux komt niet door de “beveiliging” met een sudo wachtwoord (vergelijkbaar met UAC in Windows)

WannaCry misbruikt een kwetsbaarheid in Windows smb. Als er een vergelijkbare kwetsbaarheid zit in de Linux versie van smb was Linux evengoed kwetsbaar geweest (ongeacht de “bescherming” van sudo).

Als een hacker door samba heen breekt wil dit nog niet zeggen dat hij meteen toegang heeft tot je linux. Waar dit wel het geval is bij het open win.
Zelfs als een worm op je netwerk zit kan hij nog steeds niet zomaar bij elke pc in de linux root programmatuur en/of elke gebruiker.
Smb dient in beginsel slechts voor beperkte toegang. Deelfuncties van bestanden en dergelijke. Met smb heb je ook nog niet zomaar root toegang.

Maar door die smb deelfunctie kun je (en met een bug de hacker) wel een bestandje/virus plaatsen. En win gaat dat bestandje dan gewoon vrijelijk en zelfstandig executeren.
Zou door dezelfde smb bug een bestandje op jouw deelmapje komen dan executeert linux nog steeds niets. En indien wel dan komt de wachtwoordvraag weer. Zelfs in het extreemste geval executeert deze zelf maar blijft het gevangen binnen deze gebruiker want geen root rechten, en is je pc nog steeds veilig.
Dát is het verschil. Dát is hoe het werkt.

En ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je in dat laatste geval zelfs dan nog tijdens opstarten om de gebruiker heen middels terminal in je pc waardoor deze nog niet verloren is. Zoals je vroeger zonder win op te starten nog in dos op kon starten en je win problemen kon verhelpen.

Omdat op servers bepaalde rechten anders/opener ingesteld worden, omdat deze voor gebruik door derden beschikbaar moeten zijn. En als dáár dan een bugje in zit heb je een deur open ja.
Maar zelfs dat is niet gelijk te trekken met linux desktop.
Wel, dit is de reden waarom de WannaCry malware (worm) zoveel slachtoffers maakt. Het kan zich verspreiden via smb op een (intern) netwerk of internet.

Klopt. Maar dat ze zich kunnen verspreiden over netwerken of internet wil nog niet zeggen dat ze in mijn linux desktop kunnen.
En ondertussen staat win daar gewoon helemaal voor open en ontvangt die verspreidingen met open armen (tenzij je virusscanner ze herkent en tegen houdt).

Verspreiden en actief worden zijn twee verschillende dingen. Dat het verspreid wordt ontken ik niet. Uiteindelijk is een virus niets meer dan een bestandje.
Sterker nog, misschien staat het bestandje allang in de cache van je (of mijn) browser (dus op je pc) omdat je het via een site allang binnengehaald hebt. Misschien zat het wel IN die pdf bijlage van je collega. Of zat het op de school-usb van je kid.
Maar het kan gewoon niets onder linux.  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 22:33:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/19, 22:39:14 »
Je hebt bewust geprobeerd om een Windows virus onder Wine te installeren, en na een reboot bleek alles (weer?) schoon?
Dit vind ik wel een leuk experiment, mits je weet wat je doet...............
Dus wine is helemaal niet zo’n risico als sommigen wel suggereren? Dat is goed nieuws!  :)
Wine vindt ik een hele leuke open source softwareontwikkeling die ik graag gebruik voor bepaalde Windows software. Daar zie ik ook weinig tot geen risico in zolang het om betrouwbare software gaat (al zou ik het niet aandurven bewust malware te installeren in wine, volgens mij is dat niet zonder risico)
Maar het kan gewoon niets onder linux.  :evil:
Volgens mij ben jij een grote FAN (een enthousiast aanhanger) van Ubuntulinux, dat is mooi (einde discussie)

Ik heb er minder vertrouwen in dat niets mis kan gaan en blijf graag goede back-ups maken (ieder zijn ding :))
Ja je moet je hier ook druk over maken.(dus vooral goede backups maken).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/19, 22:51:10 »
Je hebt bewust geprobeerd om een Windows virus onder Wine te installeren, en na een reboot bleek alles (weer?) schoon?
Dit vind ik wel een leuk experiment, mits je weet wat je doet...............
Dus wine is helemaal niet zo’n risico als sommigen wel suggereren? Dat is goed nieuws!
Op basis van slechts één voorval, zonder bijzonderheden, trek jij zo'n vergaande conclusie. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van je argumentatie en je beweegredenen.

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/19, 22:57:12 »
maar jij als gebruiker bent belangrijk, dus dat jij iets weet over beveiliging. Bijv mail openen is gevaarlijk.
Ik meen dat ik iets van beveiliging weet. Het openen van een mail op een Linux-systeem is niet gevaarlijk.

http://security.nl/frontpage
Hé die is leuk, daar heb ik nog voor geschreven!

Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #23 Gepost op: 2017/05/20, 00:35:00 »
Maar het kan gewoon niets onder linux.  :evil:
Volgens mij ben jij een grote FAN (een enthousiast aanhanger) van Ubuntulinux, dat is mooi (einde discussie)

Ik heb er minder vertrouwen in dat niets mis kan gaan en blijf graag goede back-ups maken (ieder zijn ding :))

Ik vind het niet prettig dat je die ene zin uit zijn verband haalt.

In dat betoogje zeg ik dat dit soort ransomware, zoals de meeste niets kan onder linux.
Nergens zeg ik dat onder linux niets mis kan gaan. Het enige wat ik beargumenteer is dat het onder linux vele beveiligingsstappen verder pas mis kan gaan, daar waar het bij win bij stap 1 al mis gaat (zet de virusscanner maar eens een keer een tijdje uit. En zelfs al wanneer deze wel aan staat).
Mijn vertrouwen in linux is niet eindeloos, maar zeker vele malen hoger dan vertrouwen in win. Eer het met linux mis gaat is er met linux serieus iets mis, en die kans lijkt mij verdomde klein.

Ik vind het erg onprettig als (op zich voor iedereen interessante en leerzame) discussies "gewonnen" moeten gaan worden op verdraaiingen van uitspraken en niet op sterke rationele argumenten. Ik persoonlijk zie het zelfs niet eens als een strijd maar als leerzaam voor iedereen.
Ja, ik ben volmondig enthousiast aanhanger geworden van linux. En dat is vanuit ervaringen en met gegronde redenen (niet uit e.o.a. emotie).
En ook ik blijf gewoon backups maken (ook door ervaringen, bijvoorbeeld meerdere blikseminslagen gehad waar ook linux niet tegen bestand is).
« Laatst bewerkt op: 2017/05/20, 00:52:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Berichten over "WannaCry"
« Reactie #24 Gepost op: 2017/05/20, 06:22:44 »
maar jij als gebruiker bent belangrijk, dus dat jij iets weet over beveiliging. Bijv mail openen is gevaarlijk.
Ik meen dat ik iets van beveiliging weet. Het openen van een mail op een Linux-systeem is niet gevaarlijk.



Hier laat je zien dat je het niet weet.
Bij een 0 day fout ben je gehackt, als  de virus voor linux is gemaakt.

Alles wat je opent , zeker via mail, is gevaarlijk.
Jij denkt dit alleen omdat de meeste virussen voor windows gemaakt zijn, maar voor linux zijn is het nog steeds gevaarlijk om zomaar alles te openen.

En om te zeggen in linux kan niks gebeuren, is natuurlijk fout , en iedereen gaat denken er kan niks fout gaan met linux, en ik hoef niks te dien tav veiligheid, is helemaal fout.