Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Van Harde Schijf Verwijderen...  (gelezen 4972 keer)

Linux Van Harde Schijf Verwijderen...
« Gepost op: 2011/06/24, 18:53:13 »
Mensen,

Ik ben redelijk recentelijk overgestapt van windows naar linux. Om te kijken of linux beter was heb ik deze op een externe harde schijf geinstalleerd omdat mijn pc slechts 1 harde schijf bevat en daar al windows op stond en er een error kwam op het moment dat ik er linux bij wilde installeren.

Linux werkt echter zo goed dat ik deze op mijn interne schijf wil zetten en van mijn externe schijf af wil halen. Het installeren is geen probleem maar het verwijderen van de exterene schijf is lastiger. Weet iemand hoe dit makkelijk gaat? Ik draai op het moment  Linux 11.04 en windows XP.

Mvg Yoram

Re: Linux Van Harde Schijf Verwijderen...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/24, 18:55:41 »
Kan de hele schijf leeg, is het een partitie op de schijf of staat het los naast alle andere data (als enige andere data aanwezig)?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Linux Van Harde Schijf Verwijderen...
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/24, 18:58:15 »
Met Gparted kun je de partities verwijderen / formatteren.
Deze kun je opstarten met de live cd of desgewenst installeren via sypnaptic.

- Roc

Re: Linux Van Harde Schijf Verwijderen...
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/24, 19:40:43 »
Kan de hele schijf leeg, is het een partitie op de schijf of staat het los naast alle andere data (als enige andere data aanwezig)?

volgens mij is het een partitie op de schijf... en ja er staat andere data op. deze kan niet weg en is vrij veel... is dit een probleem?

Re: Linux Van Harde Schijf Verwijderen...
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/24, 19:41:38 »
Met Gparted kun je de partities verwijderen / formatteren.
Deze kun je opstarten met de live cd of desgewenst installeren via sypnaptic.

- Roc

Kan je dit in heel simpele taal uitleggen? Ik werk ook weer niet zo lang met linux...

Re: Linux Van Harde Schijf Verwijderen...
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/24, 20:12:50 »
Yormeij,

Het eenvoudigst is ze daadwerkelijk te wisselen.
Mits ze dezelfde afmeting (3-1/2" of 2-1/2") en aansluiting (IDE of SATA) hebben.
Dus een schroevendraaier ter hand nemen, die uit de PC er uithalen en die uit de Externe caddy er in bouwen.

Later kan je zelf bepalen wat je met die HD uit de PC die dan in de Externe caddy zit en zijn inhoud gaat doen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556


Re: Linux Van Harde Schijf Verwijderen...
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/24, 20:23:43 »
Yormeij,

Het eenvoudigst is ze daadwerkelijk te wisselen.
Mits ze dezelfde afmeting (3-1/2" of 2-1/2") en aansluiting (IDE of SATA) hebben.
Dus een schroevendraaier ter hand nemen, die uit de PC er uithalen en die uit de Externe caddy er in bouwen.

Later kan je zelf bepalen wat je met die HD uit de PC die dan in de Externe caddy zit en zijn inhoud gaat doen.


Dus de hardware verwisselen? Dat moet denk wel lukken... Maar weet iemand nog een manier om het met software te doen? Ik denk niet dat mijn HD in mijn pc dezelfde aansluiting heeft...