Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd  (gelezen 5553 keer)

Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Gepost op: 2014/10/23, 15:59:01 »
Hallo, ik probeer ubuntu na zoveel jaren opnieuw te installeren na volledige formate van de ssd. Had er toen windows 7 opgezet op de ssd. Vandaagf wil ik terug ubuntu naast windows 7 installeren. Maar tijdens installeren zag hij alleen mijn data schijf en ik kon niet kiezen voor de SSD, bij geavanceerde opties kon ik wel de ssd schijf zien, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling dat ik daar mijn partities maak. Dat wil ik eigenlijk ook gewoon niet, want ik wil snel kunnen beginnen met ubuntu, nu en in de toekomst. Ik kreeg trouwens wel de meldingdat ik windows op de pc heb staan.

Ik denk dat er iets fout is met de indeling van de partities?
*afbeelding ff weg gehaald, was toch niet meer nodig*

Wat kan ik doen?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 12:31:03 door ubuntunoob »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/23, 17:28:11 »
Gewoon met de hand de partities maken, dan kan het ook niet bij het automatische verkeerd gaan.

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/23, 21:33:25 »
Domme aap dat ik ben! Voordat ik dit topic nog had bezocht deed ik het toch met de partitie beheerder van windows ipv gparted. Nu heeft windows mijn verdomde data schijf geformateerd! Niet echt een ramp, maar toch... kon wel weer dingen opnieuw instellen en downloaden. Maarja, het is nu weer goed en de schijf is dan weer opgeruimd om lekker weer opnieuw te beginnen. Ik maak altijd backup van belangrijke gegevens, gelukkig werkte de backup dan ook nog! :)

Dan erna toch nog maar eens gekeken naar gparted  via live cd, ontdekte ik ineens dat mijn gaming muis niet goed werkt in linux. Ik heb namelijk 9 knoppen en er werken er maar 3: linkerknop, rechterknop en scrollwiel. Jammer, maar ik denk dat ik ubuntu dan toch nog voorlopig opzij hou, steam voor linux is er wel, maar het moet nog nuttig zijn. Helaas!

Vooral jammer voor de verloren tijd. :(


Ohja die ubuntu dat je daar ziet hé, dat is gewoon de live cd in de dvd-drive. Kijk nog maar eens ff goed ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/23, 21:35:42 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/24, 09:54:06 »
Je partities bewerken vanuit Windows zou ik ten zeerste afraden.
Windows herkent de Linux partities niet en kan deze stuk maken als je partities bewerkt. Ook als je aan aangrenzende partities wat wijzigt.

Betreft de muis. Het zou goed kunnen dat de knoppen wel werken, maar nog geen functie hebben. Deze heb je dan zelf in te stellen.

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/24, 22:49:59 »
Mja, ik wil ubuntu heel graag een kans geven, ik was de vorige keer ook erg tevreden over, tot dat ik een nieuwe pc had aangeschaft en ubuntu weer even opzij heb gezet omdat ik programma's had gemist de vorige keer. En de pc is ook zo gebouwd voor games. (toen was steam voor linux er nog niet)

Nu steam nu wel verschenen is voor linux en veel linux games in de winkel staan, had ik weer interesse in ubuntu, maar tot ontdekking met de live cd zal ik veel problemen hebben met mijn muis. De muis heeft ingebouwde opties waardoor je dpi kunt verschuiven, daar heb je zelfs geen software voor nodig, maar dat blijkt zelfs niet onder linux  te werken, blijkbaar moet de muis contact krijgen met windows om dpi verschuiving te kunnen gebruiken en dat is vreselijk jammer! Het staat zelfs ook vermeld in een engels-talig forum dat het niet werkt, dus testen in de echte ubuntu omgeving hoef ik ook al niet meer te doen.

Ik heb wel nog wat  gezocht naar een alternatief om via linux de dpi aan te passen, maar dat gaat blijkbaar alleen via de terminal jammer genoeg. Ik moet mijn dpi settings dan constant aanpassen via terminal en dat is ook zo onhandig. Ik moet namelijk gamen onder 600dpi en in de desktop omgeving is dat natuurlijk te traag. Ik ga ook geen nieuwe muis kopen, want de muis is recent aangekocht. Wel jammer! Linux met zijn beperkingen ook altijd... maarja, ik denk dat de fabrikant van de hardware hiervoor wel de meest schuldige is. Want iedereen wil wel gamen onder linux/ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/24, 22:52:01 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/25, 12:30:43 »
Ik heb dan toch gisteren avond ubuntu geïnstalleerd. Gewoon omdat ik eens nieuwsgierig was naar deze versie.  Het installeren is goed gelukt denk ik, want hij start goed op. Wat mij wel na aantal minuten opviel, dat was dat hij ineens veel graphische problemen kreeg (gekleurde lijnen, blokken, ghosting, etc.), waarschijnlijk omdat ik de nvidia drivers voor mijn videokaart nog niet heb geïnstalleerd? Dan hoop ik echt dat dat het probleem oplost.

MAAR OMG! De knoppen van mijn game muis werken wel gewoon! PRACHTIG! :D Dan ben ik echt blij dat ik ubuntu goed heb kunnen installeren, want nu wil ik toch graag naar ubuntu! :o

Wat ik mij wel afvroeg dat is, hoe groot dat mijn swap moet zijn. Ik heb 16 gig ram en regel is om deze partitie gelijk te maken als de geheugen en ietsje meer, dus ik gaf de swap partitie 16,3gig. Maar het is erg raar dat na installeren dat ik toch maar 15,22gb voor die swap partitie heb. Blijkbaar heeft ubuntu daar een andere berekening mee gemaakt, kan dit later problemen opleveren? Ik heb wel gelezen dat ssd geen swap hoeft te hebben als je geen hibernate gebruikt. Misschien moet ik hibernate dan maar uitschakelen?

Dan wil ik nog vragen of de lege partitie wel goed staat, hoort dit niet aan het einde van de ssd schijf te staan? Er werd namelijk aangeraden om 7% lege schijf ruimte over te houden voor een SSD. Dat heb ik hier gelezen onder kopje "Reserveer ongeveer zeven procent voor overprovisioning".

Screenshot:
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 13:09:27 door ubuntunoob »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/25, 13:58:06 »
Wat ik mij wel afvroeg dat is, hoe groot dat mijn swap moet zijn. Ik heb 16 gig ram en regel is om deze partitie gelijk te maken als de geheugen en ietsje meer, dus ik gaf de swap partitie 16,3gig. Maar het is erg raar dat na installeren dat ik toch maar 15,22gb voor die swap partitie heb. Blijkbaar heeft ubuntu daar een andere berekening mee gemaakt, kan dit later problemen opleveren? Ik heb wel gelezen dat ssd geen swap hoeft te hebben als je geen hibernate gebruikt. Misschien moet ik hibernate dan maar uitschakelen?
Voor hibernate is minimaal de omvang van het geheugen nodig. Je kan hibernate uitschakelen maar je kan ook het beschikbare swapgeheugen uitbreiden met een (swap)bestand:

Zie de wiki: Hoe kan ik het wisselgeheugen uitbreiden?

p.s. het maakt verder geen verschil of je een aparte partitie of een bestand als swap wisselgeheugen gebruikt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/25, 14:08:06 »
Wat ik mij wel afvroeg dat is, hoe groot dat mijn swap moet zijn. Ik heb 16 gig ram en regel is om deze partitie gelijk te maken als de geheugen en ietsje meer, dus ik gaf de swap partitie 16,3gig. Maar het is erg raar dat na installeren dat ik toch maar 15,22gb voor die swap partitie heb. Blijkbaar heeft ubuntu daar een andere berekening mee gemaakt, kan dit later problemen opleveren? Ik heb wel gelezen dat ssd geen swap hoeft te hebben als je geen hibernate gebruikt. Misschien moet ik hibernate dan maar uitschakelen?
Voor hibernate is minimaal de omvang van het geheugen nodig. Je kan hibernate uitschakelen maar je kan ook het beschikbare swapgeheugen uitbreiden met een (swap)bestand:

Zie de wiki: Hoe kan ik het wisselgeheugen uitbreiden?

p.s. het maakt verder geen verschil of je een aparte partitie of een bestand als swap wisselgeheugen gebruikt.
Oké, ik heb een beter idee: ik verwijder die lege ruimte weer, zet de hibrate uit , ik verklein de swap tot 7% lege ruimte en dan zet ik de swap weer aan. Denk dat dat een goede oplossing is. Dan staat de lege ruimte ook ineens achteraan en heb ik ook extra ruimte :)

-edit-
KLAAR! :D


Voor mijn part mag hier nu een slotje op, want het installeren is gedaan. :) Ik maak wel nieuw topic als ik andere problemen heb.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 14:48:41 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/25, 17:33:09 »
Ik heb wel een ander probleem gevonden, met mijn game toetsenbord, namelijk de leds die niet werken van num lock, caps lock (en de zinloze scroll lock).
Als je deze commando in terminal gebruikt werkt de num-lock led al perfect:
sudo kbd_mode -u

De fix voor Caps lock heb ik voorlopig nog niet gevonden, maar zo'n ramp is het niet. De num lock was voor mij belangrijkste.

Dus ik zet het op opgelost :)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 17:35:45 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/27, 08:14:00 »
Ik heb wel een ander probleem gevonden, met mijn game toetsenbord, namelijk de leds die niet werken van num lock, caps lock (en de zinloze scroll lock).
...
Ik heb geen idee hoe je de leds goed moet laten werken. Ik heb nog nooit gehad dat het niet werkte.
Betreft de Caps Lock. Bij mij heb ik deze andere functie gegeven. Ik heb er een toets voor alternatieve tekens van gemaakt. (Gewoonlijk is dat de rechter alt toets.)

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/27, 12:54:16 »
Ik heb wel een ander probleem gevonden, met mijn game toetsenbord, namelijk de leds die niet werken van num lock, caps lock (en de zinloze scroll lock).
...
Ik heb geen idee hoe je de leds goed moet laten werken. Ik heb nog nooit gehad dat het niet werkte.
Betreft de Caps Lock. Bij mij heb ik deze andere functie gegeven. Ik heb er een toets voor alternatieve tekens van gemaakt. (Gewoonlijk is dat de rechter alt toets.)
En wat is die functie? heb je de corsair K70?

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/27, 18:03:14 »
Nee ik heb geen corsair K70.
Slechts mijn standaard laptop toetsenbord en een LogiTech wireless op de desktop.

Betreft het wijziggen van de Laps Lock zie ik dat dat met 14.04 anders gaat dan met 12.04.
Welke Ubuntu heb je precies?

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/28, 18:34:40 »
Ik heb 14.04 :)

Ik heb verder nog 4 vraagjes:

gefixt 1. Hoe laat ik deze commando automatisch opstarten met ubuntu, want blijkbaar wordt de commando weer gereset bij opnieuw opstarten: sudo kbd_mode -u

gefixt 2. Ik heb perongeluk de map "muziek" uit de Persoonlijke map verwijderd en staat ook niet meer in de prullenbak. Ik heb de map handmatig opnieuw aangemaakt, maar nu heeft die map het gepaste icoon niet meer en is de map uit de linker kolom onder tab locaties ook verdwenen. Hoe zet ik nu die map "muziek" netjes terug als in het begin?[/s]
gevonden: http://askubuntu.com/questions/325518/how-can-i-edit-nautilus-places-sidebar-and-unity-quicklist/484977#484977

3. Bij de muis settings staat de "aanmuizerssnelheid" volledig op laag. Hoe zet ik deze terug hoe was zoals in het begin? Ik heb zelfs het liefst dat het gelijk wordt gezet als de standaard snelheid die windows gebruikt. Iemand idee?

4. Ik heb een high end computer en toch heb ik het gevoel dat sommige programma's beter in windows draaien dan in ubuntu. Als ik voorbeeld mag geven: video's krijgen regelmatig ghosting in SMplayer en ingame krijg ik in het begin schokjes  tot het allemaal geladen is. Ik heb een ssd, dus daar kan al niet aan liggen. Toch veronderstel ik dat ubuntu minder services draait dan windows. Ik heb zelfs de onnodige services wel moeten uitschakelen in windows, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen in ubuntu, maar ik veronderstel dat dat in ubuntu helemaal niet nodig is.


Alvast bedankt :)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/30, 16:07:38 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/29, 08:01:04 »
1. Custom commando's die bij het opstarten moeten worden uitgevoerd met root rechten kan je in het bestand "/etc/rc.local" plaatsen.
Zet je commando "kbd_mode -u" in dat bestand boven de regel "exit 0". Je kan met de terminal in dat bestand komen en wijzigen met:
sudo nano /etc/rc.local of met een grafische editor: gksudo gedit /etc/rc.local
4. Bij mij worden video's over het algemeen goed afgespeeld met vlc. Met sommige formaten heeft het wat moeite met het synchroon houden van het geluid bij het pauzeren of voor en achteruit spoelen. Wat is je grafische kaart en zijn de juiste drivers geïnstalleerd? Voor nVidia en ATI kan je drivers vinden met de tool "Extra stuurprogramma's".

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/29, 14:28:30 »
Thanks om 1 en 4 te beantwoorden. Ik heb een ASUS GeForce GTX 660 (non-ti). Ik had uiteraard de nvidia drivers genomen bij software & updates onder tab extra stuurprogramma's. Ik heb gewoon de bovenste genomen omdat dat de nieiuwste versie is en hij lijkt getest te zijn.

Haha, ik zie net dat ze al aan versie 340.46  zitten sinds 30 september, terwijl ubuntu nog versie 331.38 heeft en die is nog van in januari! Wanneer is ubuntu van plan dit te gaan updaten?????? Ik zie nochtans dat die nieuwste update belangrijke fixes bevat. Wat een teleurstelling. Ben bijna half zeker dat de meeste bugs voor gamen onder ubuntu wel veel dingen oplost na installeren van de nieuwste versie, want ondertussen zijn die games in steam ook geüpdate door valve.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/29, 19:21:25 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/29, 21:30:50 »
1. Custom commando's die bij het opstarten moeten worden uitgevoerd met root rechten kan je in het bestand "/etc/rc.local" plaatsen.
Zet je commando "kbd_mode -u" in dat bestand boven de regel "exit 0". Je kan met de terminal in dat bestand komen en wijzigen met:
sudo nano /etc/rc.local of met een grafische editor: gksudo gedit /etc/rc.local
Nee, commado wordt niet uitgevoerd na herstart.

Kijk het ziet er zo uit:

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
kbd_mode -u
fstrim -v /
exit 0

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/30, 15:24:24 »
Omg, ik deed dit in termnial:
sudo /etc/init.d/rc.local start
En toen werkte het wel, ik heb zo het gevoel dat rc.local  gewoon niet mee opstart met het systeem! :o

Edit:
Gelukkig kunnen fixen! Ik gebruik nu dat led lampje, als waarschuwing of rclocal wel zijn werk doet! Maar goed, de fix staat hier:
https://aacable.wordpress.com/tag/rc-local-not-running-at-startup/

Wat ik gedaan heb is sleep 10 bovenaan toegevoegd :) Toch wel een beetje raar eigelijk...
« Laatst bewerkt op: 2014/10/30, 15:42:30 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/30, 19:58:46 »
Misschien dat rc.local het al wordt uitgevoerd voordat een ander proces dat nodig is is opgestart of dat een instelling weer terug wordt gezet.
Maar fijn dat het gelukt is om het op te lossen. ^-^

Ik heb toevallig ook een GTX 660, maar dan (nog) met Ubuntu 12.04. Ik ervaar niet veel grote grafische bugs met spellen uit steam, maar dat kan ook zijn omdat ik niet veel hoog grafische spellen speel.
Het enige geval waar ik last van heb is dat beeld onder water niet werkt in Skyrim (via PlayOnLinux/Wine) en openMW.

Re: Ubuntu ziet mijn ssd niet, wel hdd
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/31, 21:35:42 »
Misschien dat rc.local het al wordt uitgevoerd voordat een ander proces dat nodig is is opgestart of dat een instelling weer terug wordt gezet.
Maar fijn dat het gelukt is om het op te lossen. ^-^

Ik heb toevallig ook een GTX 660, maar dan (nog) met Ubuntu 12.04. Ik ervaar niet veel grote grafische bugs met spellen uit steam, maar dat kan ook zijn omdat ik niet veel hoog grafische spellen speel.
Het enige geval waar ik last van heb is dat beeld onder water niet werkt in Skyrim (via PlayOnLinux/Wine) en openMW.
Oké, wat een toeval dat we beide hetzelfde hebben!! Maar ik ervaar ook niet grote grafische bugs hoor, het zijn maar kleine schokjes en beetje ghosting met films kijken. Alleen maar films van 1080p blu-ray. Dus misschien voorlopig nog iets te zwaar voor ubuntu. Maar het stoort mij verder niet.

Ik ben vooral blij dat ik surround 5.1 echt werkend heb gekregen op Ubuntu zonder extra kosten te hoeven doen! :D Ik had hier namelijk nog een usb stickje liggen die surround 5.1 heeft en die heeft geen drivers nodig om het werkend te maken. Die stick is nog van een dure headset geweest die ik paar jaartjes geleden heb gekocht en na 2 jaar al stuk ging.  :s

Voor geïnteresseerden: http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/111031464602_1_0_1/1000x1000.jpg
Ik weet alleen niet of die nog te koop is. Die is van deze headset: PLANTRONICS GAMECOM 777.
Ik combineer deze stick met de logitech g430  en deze beide combinatie werkt toevallig perfect! Zelfs de buggy microfoon is een grote verbetering geworden.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/31, 21:42:30 door ubuntunoob »