Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan je Chrome, Google en Google drive uitschakelen op een Android telefoon?  (gelezen 4696 keer)

Offline wowo

  • Lid
Kan je Chrome, Google en Google drive uitschakelen op een Android telefoon?
Jullie hebben hierop met Ja geantwoord.

Op mijn nieuwe telefoon heb ik nu de volgende Google zaken, vrijwel probleemloos, uitgeschakeld:
- Android Accessibility Suite (heb ik niet nodig)
- Chrome; nb Ik heb nu nog Firefox als default browser maar ga misschien over naar Brave. Het uitschakelen van Chrome heeft heel soms tot gevolg dat een bepaalde weblink in een app blijft "hangen" omdat hij met Chrome geopend wilt worden. Je kan dan heel lang wachten maar je kunt vervolgens met het puntjesmenu deze pagina ook gewoon openen met je eigen browser.
- Duo
- Foto's. "Gratis" onbeperkte opslag van al je foto's!; wie kan daar weerstand aan bieden? Zelf sla ik mijn foto's lokaal op op mijn NAS.
- Google. Het zoekveld (ik gebruik startpage in mijn browser)
- Google Drive. Heb mijn eigen lokale cloud (NAS)
- Google Play Films
- Google Play Muziek
- Lens . Moet Google ook al van mij weten waar ik allemaal naar kijk?  :|
Er zullen in de toekomst vast nog een hoop nieuwe Google apps komen die je niet zomaar kan verwijderen omdat Android nu eenmaal eigendom is van Google.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Kan je Chrome, Google en Google drive uitschakelen op een Android telefoon?
Jullie hebben hierop met Ja geantwoord.

Je kunt vrijwel alles omzeilen. In instellingen kun je je google toestemmingen regelen en gebruikte functies aan of uit zetten (kan niet met alles!).

Chrome? Werkt nog wel maar gebruik ik gewoon nooit, want firefos.
Google (je bedoeld de zoekfuntie?) gebruik ik ook nooit, want zoeken met firefox (ook ingesteld) en bestanden zoeken met een andere en veel uitgebreidere bestandsverkenner.
Drive? Die gebruik ik alleen op de smartphone voor 1 smartphone dedicated account wat nergens anders voor gebruikt wordt).

Ja ja ik weet het. Google zit toch nog wel wat in mijn leven net als dat de andere apps ook informatie verzamelen, maar ik speel een spel om de informatie naast beperken niet in één datafile te laten belanden maar in elk geval gespreid en dus minder snel bruikbaar. Omdat ik het opgegeven heb 'alles' bij ze weg te houden, wat toch niet meer lukt met alle maatschappelijk geaccepteerde ontwikkelingen hierin, hoe onvoorstelbaar belachelijk ik het ook vind dat het zo ver allemaal mag gaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore