Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)  (gelezen 3760 keer)

FrSu

  • Gast
Ik heb op mijn PC een dualboot XP en Hardy LTS, bedraad verbonden met een Experiabox.
Verder een laptop ook dualboot XP en hardy LTS, wireless verbonden met de Experiabox

Wil binnenkort een media PC (Wireless) bouwen met Kubntu voor gebruik met mijn TV en Surround (ander topic).
Deze media PC moet dan straks opgenomen opgenomen worden in mijn Ubuntu netwerk voor het uitwisselen van bestanden.

Eerst maar eens beginnen met de PC en de laptop aan elkaar te verbinden.
Heb al het nodige gezocht, filmpje op Youtube bekeken, maar dat gaat allemaal over oudere systemen en meer over verbinden Ubuntu met XP computers etc.Ik wil verder met en Linux netwerk i.p.v. Windows, anders moet ik dat ok nog op mijn Media PC installeren en dat was nou net niet de bedoeling.

Ubuntu onderling moet toch (hoop ik) eenvoudig te regelen zijn?
 

Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/21, 14:25:12 »
Wat zoek je precies? Je wilt bestanden delen met alleen Linux-computers?

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/21, 14:35:41 »
Yep, bestanden die onder XP staan kan ik op elke PC wel naar Ubuntu verplaatsen, indien ik deze wil gebruiken.

T.z.t. zal Win toch wel van mijn PC 's verdwijnen :D

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/23, 16:30:18 »
Iemand die mij verder op weg helpt?

Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/23, 17:03:30 »
Gewoon NFS gebruiken ;)

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/24, 10:52:07 »
Ik heb even gezocht op NFS, maar heb geen verstand van servers en clients. De tutorial die in de maak is, is (volgens mij) nog niet af.

Verder vond ik dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/printer-delen-in-ubuntu-netwerk/, die nog niet opgelost lijkt te zijn.

Daar is dit deel voor mij interessant:

Allereerst moet je een netwerk opzetten voor de twee computers. Ga na beheer en gedeelde mappen. Download en installeer op beide computers NFS en SAMBA (wordt automatisch aangegeven). Voeg vervolgens ope beide computers via weer Beheer en Gedeelde mappen je home/gebruiker map toe. Check of via Locatie - Netwerk of je een werkend netwerk heb (bestanden kunt zien op de andere PC/laptop).
Indien dit goed is, ga na op de laptop naar Beheer - Afdrukken en klik op Nieuwe printer. Kies bij apparaten voor Windows Printer via Samba. Klik dan op de button Browse SMB printer. Klik op MSHOME in de nieuwe box en selecteer je printer (staat in de lijst, mits alles goed is gegaan).
Succes.

Maar als ik verder op in dit draadje lees is het nog niet goed.
In XP is het te doen om de zaak met een wizard in te stellen dat je op andere PC's in een gedeelde map kunt.
Dat kan in Ubuntu kennelijk niet, maar misschien kan de hierboven gegeven uitleg nog aangevuld worden?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/24, 11:07:03 »
linkje toegevoegd NFS - Bestanden delen met Ubuntu
http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/24, 13:30:29 »
Dank Drummies, is het server en clientverhaal echt noodzakelijk?

Wil alleen maar in de computers over en weer kunnen kijken en bestanden ophalen. Niet perse een hoofd PC waar het opstaat en een andere waar ik het alleen kan afhalen. M.a.w. een gedeelde map op 2 computers (later 3 met mijn media PC erbij),waarmee ik vanaf elke computer (PC, Laptop en later Media PC) de map: PC Gedeeld, Laptop Gedeeld en Media PC Gedeeld op de betreffende computers kan benaderen en dingen erbij kan zetten of eraf halen.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/24, 13:40:01 »
Wil binnenkort een media PC (Wireless) bouwen met Kubntu voor gebruik met mijn TV en Surround (ander topic).
Deze media PC moet dan straks opgenomen opgenomen worden in mijn Ubuntu netwerk voor het uitwisselen van bestanden.

@FrSu
als je bovenstaande wilt realiseren is de optie nfs bestanden delen de beste imo .......de meegegeven link is gedetailleerd genoeg om dit voorelkaar te krijgen
ik bespeur enige twijfel maar neem er de tijd voor dan gaat het best lukken succes  :)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu netwerk maken met Experiabox (bedraad en wireless PC's)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/24, 17:26:34 »
OK, zal er mee gaan stoeien. Laat het hier weten.

Dank voor de hulp!