Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto show screensaver zoals Magentic (windows)  (gelezen 1738 keer)

foto show screensaver zoals Magentic (windows)
« Gepost op: 2009/10/25, 19:39:53 »
Ik ben op zoek naar een screensaver die foto's op het bureaublad gooit en dit blijft doen.
Het effect is foto's met een randje eromheen en deze worden op een blad geworpen, en handjevol tegelijkertijd.
Deze screensaver heb ik gezien bij iemand met een windows pc en is van Magentic.
De standaard screensavers voor foto's zijn op zijn zachtst gezegd een beetje saai, dus een foto fullscreen in beeld fade in/uit en volgende foto.
Nu is mijn vraag of iemand voor ubuntu ook een dergelijke screensaver weet en/of deze omgezet kan worden zodat deze op ubunu (9.04) werkt.

Offline track

  • Lid
Re: foto show screensaver zoals Magentic (windows)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/28, 18:34:08 »
Hoi Patrick,

in dit verband heb ik dit gevonden:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=580126
Blijkbaar draait het commando  slideshow --location=/full/path/to/pictures  als screensaver in dit geval.

Als je de gewone "slideshow" niet leuk genoeg vind kun je waarschijnlijk ook een andere commando gebruiken.
(denk ik, zoals ik Linux ken ...)
En misschien is feh iets voor jou:  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/'feh'-blijvend-laten-lzoeken-naar-nieuwe-afbeeldingen/

track

Re: foto show screensaver zoals Magentic (windows)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/31, 09:45:31 »
Hallo Track,

Bedankt voor jouw reply.

Er zijn een aantal ingebakken screensavers voor ubuntu die foto's als een soort van slideshow weergeven, "feh" ken ik nog niet en ik zal hier zeker eens mee proberen aan de slag te gaan, helaas is de terminal nog niet mijn sterkste kant...
Ik had gehoopt dat er voor linux ook geanimeerde screensavers bestonden want dat is eigenlijk wat ik in mijn beschrijving bedoelde...
Maar wie weet wat er nog mogelijk is binnen linux en welke creatieve geesten hier iets voor maken.
Weet je misschien of er ook bestaande programma's zijn om zelf screensavers te maken?

Offline track

  • Lid
Re: foto show screensaver zoals Magentic (windows)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 10:52:37 »
Nee, Linux heeft in die opzichte meer de eigenschap van een blokkendoos.
En omdat het meer door de gemeeschap ontwikkeld werd zijn diegene dingen aanwezig
die ooit iemand nuttig vond en dus gerealiseerd heef.  Bijkbaar was er tot nu toe niet genoeg vraag
naar zo'n mooie screensaver dat het tot nu toe iemand geïmplementeerd had.
(of het is er, alleen wij weten het niet, dat is ook mogelijk)

Waarom zou jij niet de eerste zijn ?  Het goede bij Linux is dat alle interfaces publiek staan
en jij het dus zelf kunt en mag regelen.  De onderdelen zijn er, welkom in de gemeenschap
van de medewerkers bij het Linux-gebeuren !

track

p.s.: je hoef geen screensaver te "maken", de componenten zijn er, je hoeft ze alleen even in elkaar te zetten.
       Het is immers geen Win.. .

Re: foto show screensaver zoals Magentic (windows)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 12:00:28 »
Ik ga me er zeker wat meer in verdiepen en hoop zo wat meer te weten te komen over de werking van een screensaver.
Dat word dus een hoop lezen en uitproberen, maar dat maakt het ook wel weer leuk.

Bedankt voor je reply's track.

Offline track

  • Lid
Re: foto show screensaver zoals Magentic (windows)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 12:20:52 »
Dat is zo veel eigenlijk niet, vooral dit:  man feh  oftewel  http://linux.die.net/man/1/feh .
En de hints van mijn vorige link.

track