Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwste versie evolution via ppa  (gelezen 818 keer)

nieuwste versie evolution via ppa
« Gepost op: 2015/04/01, 20:24:10 »
Ik wil graag de laatste versie van evolution downloaden en installeren.

Er bestaat een ppa, maar deze is alleen voor 14.10 en 15.04

Ik werk nog steeds met 14.04.

Is er ergens een ppa zodat ik de nieuwste versie in 14.04 kan installeren.

Ik kan wel ergens de laatste stabiele versie downoaden, maar dan als een een .tar.xz bestand. Ik weet niet wat ik daar mee aan moet.

Re: nieuwste versie evolution via ppa
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/02, 06:54:05 »
Ja, hoor, dat mag je vragen.

Ik heb een testcomputer, waar ik van alles op uitprobeer.
Ik installeer regelmatig programma's of updates, welke ik vind in http://www.webupd8.org/.

Zijn er problemen, dan verwijder ik het programma of de update weer. In het ergste geval installeer ik Ubuntu gewoon weer opnieuw.
De nieuwste stabiele versie van Evolution is 3.16.0.
Degene die ik heb geïnstalleerd is versie 3.10.4.

Op mijn zgn hoofdcomputer heb ik alleen maar originele software staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nieuwste versie evolution via ppa
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/02, 14:11:28 »
Dan zou ik, als het toch een testversie is, de ppa uitproberen als die voor 15.04 bestemd is.
Werkt het niet, dan kan je die PPA gewoon weer verwijderen.
... en misschien ook je systeem herinstalleren. Op zich niet zo erg als dit een testcomputer is, maar het toevoegen van een niet ondersteunde PPA kan je systeem onderuit halen. Het is maar dat je het weet.

Re: nieuwste versie evolution via ppa
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/02, 19:19:20 »
Ik had de ppa al toegevoegd, maar als ik dan ga updaten, wordt evolution niet meegenomen.

Ik probeer gewoon alles graag uit. En omdat 14.04 een LTS versie is, probeer ik het graag uit op de LTS versie.

Ik kan wel 3.16.0.tar.gz  downloaden, maar ik weet niet hoe ik die dan moet installeren.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: nieuwste versie evolution via ppa
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/02, 21:19:47 »
Een ppa is een Personal Package Archive. Dit zijn online-softwarebronnen voor Ubuntu die gebruikt worden om de nieuwste versies van softwarepakketten, digitale projecten en andere toepassingen te verzorgen.

Ppa’s zijn onderdeel van Launchpad, het platform van Canonical voor het ontwikkelen en onderhouden van (open source) software.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PpaToevoegen

Launchpad bevat (gelukkig) heel veel softwarepakketten voor Ubuntu. Er is een zoekpagina om ppa’s te zoeken: https://launchpad.net/ubuntu/+ppas
Ik installeer regelmatig programma's of updates, welke ik vind in http://www.webupd8.org/.
Van sommige (bekende open source) software zijn door meerdere ontwikkelaars (uit de Ubuntu community) pakketten gebouwd (ook van Evolution zie ik meerdere voor 14.04). Dat maakt het soms lastig te bepalen welke ppa je het beste kan gebruiken.
Van ppa’s die je op websites als webupd8.org of omgubuntu.co.uk of dit forum tegenkomt weet je in ieder geval dat ze ook door iemand anders zijn uitgetest.

Heb je een goede ppa voor Evolution gevonden kan je andere forumlezers (die hier mogelijk ook naar zoeken) helpen door hier je ervaring te posten. :)
Ik kan wel 3.16.0.tar.gz  downloaden, maar ik weet niet hoe ik die dan moet installeren.
Dat is ook niet altijd en voor iedereen even eenvoudig om te doen. Juist daarom is er voor Ubuntu (soms) een kant-en-klare ppa.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/02, 21:29:41 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: nieuwste versie evolution via ppa
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/03, 10:40:40 »
Als je graag laatste versies uitprobeert, dan lijkt het me logisch dat je ook je besturingssysteem zelf scherp houdt op de laatste versie. Gebruikers van stabiele versies zijn gebruikers die zeker willen zijn van een betrouwbaar, uitgetest systeem dat op een voorspelbare manier werkt. Jou verwachtingen zijn in dat opzicht wat onverzoenbaar: het is dus niet onlogisch dat je op een bepaald moment geen gemakkelijke manier meer vindt om een laatste versie op een iets ouder platform te installeren.

Re: nieuwste versie evolution via ppa
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/03, 15:12:37 »
Hoi,

Ik probeer verschillende dingen uit.

Ik heb 5 laptops, 1 all in one compter en dan nog 5 desktops (deze zijn al wat ouder).

1 Laptop is mijn Hoofdcomputer (hier staat Ubuntu 14.04 op zonder allerlei extra's) en met de rest klooi ik wat aan, en ik moet zeggen, dat ik er toch wel een hoop van leer van dat geklooi.

Ik probeer van alles en nog wat uit. Zo heb ik ook een desktop en een laptop, waar ik de laatste versie van windows op installeer, om een beetje op de hoogte te blijven, zodat ik eventueel mensen kan helpen.

Zo heb ik ook een computer, waar ik de laatste Ubuntu op installeer. (Dus nu ook 15.04).

Dus als er iets mis gaat en het systeem is vernacheld, is het helemaal niet erg. Binnen no time heb ik het weer opnieuw geïnstalleerd.