Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updatebeheer werkt niet, Synaptic pakketbeheer start niet, Firefox crasht  (gelezen 676 keer)

Offline Retep071

  • Lid
Xubuntu gebruik ik al lang zonder veel problemen op een laptop en notebook. Op de notebook heb ik vandaag opeens problemen.

Als ik via updatebeheer een update wil doen gebeurt er niets.
Na "controle" krijg ik de melding van wat geüpdatet en hoeveel er gedownload moet worden.
Maar als ik klik op updates installeren gebeurd er niets.

Ik probeerde ook via het software centrum iets te installeren, daarbij precies hetzelfde. Als ik klik op installeren gebeurd er niets.

Wat me wel opviel, vandaag is Firefox een aantal keren gecrasht, dat is ook nieuw.

Ik kreeg wel een keer een scherm met een foutmelding "Taak kan niet worden bijgehouden. De verbinding met de daemon is verloren".

Ik heb hier op het forum de tip gelezen om bij softwarebronnen een andere server te kiezen. Maar als ik een andere server kies (bijvoorbeeld in Belgie) blijft hij toch aangeven dat er een Nederlandse server gekozen is.

Synaptic Pakketbeheer via het menu start ook niet. Het programma uit het menu kiezen heeft geen enkel effect.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn ? Hoe los ik het op ?

Peter
XUbunutu 12.04, Samsung N150 notebook,


Offline Bloom

  • Lid
Dat klinkt alsof synaptic gedeïnstalleerd geraakt is. De vraag is hoe en wat er nog meer ontbreekt?
Wellicht is het het beste als je een back-up maakt van je homedirectory en dan een herinstallatie uitvoert, dan ben je zeker dat er niets ontbreekt. Als het alleen synaptic is kun je die natuurlijk naïnstalleren vanuit de terminal:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
In feite hoeven deze twee bevelen niet, maar het lijkt me beter om het systeem naar de laatste stand bij te werken voor de zekerheid.
sudo apt-get install synaptic
Als hij niks doet ten teken dat het al geïnstalleerd zou zijn, vervang dan het woord "install" hierboven door "install --reinstall" en voer hiermee de laatste instructie opnieuw uit.

Offline Retep071

  • Lid
Ik heb gedaan wat je voorstelde en daarna gereboot. Maar het heeft geen effect.
Synaptic start niet en het softwarecentrum werkt niet.
Wat ik eigenlijk nodig heb is het programma MuseScore maar dat krijg ik niet geïnstalleerd.

Dus toch opnieuw installeren ?
Ik vind het wel handig om op mijn twee laptops dezelfde versie te hebben.
Omdat er eentje een SiS 671 kaart heeft ben ik verplicht om Mint 13 te gebruiken.

Peter




Offline Bloom

  • Lid
Dan is er meer mis met je systeem en kan ik niet zeggen wat zonder verdere analyse van logbestanden en zo.
Het vlugst qua oplossing zal hier herinstallatie zijn.
Daarna kun je musescore gewoon installeren via het mint softwarecentrum.