Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10  (gelezen 5278 keer)

Hallo iedereen,

Uiteraard zijn we hier allemaal Linuix/Ubuntu liefhebbers.

Maar niets of niemand is perfect.  Daarom even een vraagje: op welke (schoonheids)fouten en/of regelrechte bugs zijn jullie al uitgekomen?

Om maar een voorbeeld te geven: als ik rechtsklik op de muziekmap in mijn homefolder, en vervolgens eigenschappen kies.  Dan verschijnen er in het 'eigenschappen-venster' behoorlijk wat meer 'items' (achter inhoud) dan er onderaan het scherm worden weergegeven.  Ik heb het even nageteld: het aantal onderaan = het aantal sub-mappen.



Het zou dan ook beter zijn als er onderaan iets als '132 submappen' ofzo had gestaan, ipv 'items' zoals in het venster eigenschappen.
Nog eentje (maar dan over het forum): als ik hier iets via google zoek en ik blader wat door de resultaten, dan moet ik 2 keer op het pijltje 'terug' klikken om effectief een pagina terug te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/15, 22:41:03 door Johan Nooyen »
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/15, 23:02:52 »
Nou bugs, wat ik wel irritant vind is dat je niet kan kiezen tussen Grub of Grub 2 bij de installatie.
En ook zo voor Pulse Audio of ALSA, wat mij betreft mag Pulse Audio zo de prullenbak in.
En zo ook voor meerdere programma's, nu is het eerst er wordt geïnstalleerd wat je niet wilt, vervolgens kan je dit met de grootste moeite verwijderen en dan pas kan je de eigen voorkeuren installeren.  >:(
En wat moet ik met Ubuntu softwarecentrum?  Je vind er toch niet alles, dan heb ik liever een aantal modificaties in Synaptic.
En zo zal er nog wel meer zijn, Ubuntu 9.10 is best werkbaar, maar van die dingen, irritant vind ik.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/15, 23:07:56 »
Idem hier wie Gijsbert ,zeker wat dat software centrum betreft. 8)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/15, 23:30:52 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/15, 23:30:05 »
Idem hier wie Gijbert ,zeker wat dat software centrum betreft. 8)
Nieuw lid ??? XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/15, 23:31:56 »
Sorry mijn Heer Gijsbert. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/15, 23:36:39 »
Ik heb er ook een paar:

* Het laadbalkje bij het ophalen van pakketlijsten schiet vaak tot 100%, en dan weer terug naar bijv 50%, dan weer naar 100 enz.
* Netwerk vliegt er af en toe uit en is dan alleen maar op te starten door de computer opnieuw op te starten
* Geluid: Zet deze uit op mijn laptoptoets, verander het volume, zet weer aan. Dan hoor ik nog niets. Moet dan eerst weer het volume veranderen, en dan werkt het weer. Dit is alleen wanneer ik de toetsen gebruik, niet de applet, die werkt perfect.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/15, 23:45:19 »
Om maar een voorbeeld te geven: als ik rechtsklik op de muziekmap in mijn homefolder, en vervolgens eigenschappen kies.  Dan verschijnen er in het 'eigenschappen-venster' behoorlijk wat meer 'items' (achter inhoud) dan er onderaan het scherm worden weergegeven.  Ik heb het even nageteld: het aantal onderaan = het aantal sub-mappen.
Dat vind ik nou weer normaal, en moet zo blijven. In de statusbalk (onderaan het scherm), zie je het aantal mappen in je home dir. Dus alleen de submappen. Als je op eigenschappen klikt, worden ook de submappen van de submappen meegeteld (en daar weer de submappen van, zover het kan). Ditzelfde geldt voor het aantal GB. Dat is de grootte van je gehele homedir.

Nou bugs, wat ik wel irritant vind is dat je niet kan kiezen tussen Grub of Grub 2 bij de installatie.
En ook zo voor Pulse Audio of ALSA, wat mij betreft mag Pulse Audio zo de prullenbak in.
En zo ook voor meerdere programma's, nu is het eerst er wordt geïnstalleerd wat je niet wilt, vervolgens kan je dit met de grootste moeite verwijderen en dan pas kan je de eigen voorkeuren installeren.  >:(
Ik denk iets met gebruikersvriendelijkheid en zo min mogelijk stappen. Maar ik zou wel graag ergens 1 optie willen dat je kunt kiezen tussen standaard en "custom". Zoiets zie ook vaak tijdens installeren van windows programma's. En dat je bij custom bijv. grub kan instellen. En alvast software die je wilt installeren.

En wat moet ik met Ubuntu softwarecentrum?  Je vind er toch niet alles, dan heb ik liever een aantal modificaties in Synaptic.
Als het goed is wordt t software centrum steeds beter.
Maar voorlopig vind ik ook Synaptic fijner.

Oh, en OT. Mijn speakers worden niet ge-mute als ik mn koptelefoon inplug. Ik heb de bug gemeld, maar er is nog steeds niets aan gedaan :(.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/16, 08:21:18 »
Hola, kleine ergernissen staan hoog op de verlanglijst. er is zelfs een project voor met de naam hundredpapercuts en soms is het ook gewoon een beslissing een verandering die niet altijd als fijn wordt ervaren.

https://launchpad.net/hundredpapercuts

Meldt de kleine "probleempjes" ook daar waar er wat mee gedaan kan worden.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline JvH

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/16, 09:45:53 »
Allereerst moet ik zeggen dat 9.10 bij mij geweldig werkt. Beter dan alle voorgaande versies tot nu toe (ben bezig met Uubntu sinds 7.04).

De schoonheidsfoutjes die ik zelf in 9.10 zie:
- Gijsbert +1 wat betreft PulseAudio. Al moet ik wel zeggen dat de audio lag in 9.10 zeker is verbeterd.
- US International with dead keys vind ik in Ubuntu niet handig werken. Op zich wel mooi dat je meer tekens kunt genereren (zoals ń en ś), maar ik vind het ZO GRUWELIJK IRRITANT dat niet-bestaande combinaties worden 'ingeslikt'! Waarom worden in zo'n geval niet gewoon beide tekens uitgevoerd?!
- Software Centre vind ik op zich wel een mooie vervanger van de oude 'noob tool' (Add/Remove Software heette dat toch?). Hij is nu nog wel een beetje buggy, maar dat zal allicht beter worden.
- Als ik een NTFS-partitie mount via de Disk Mounter-applet, krijg ik een schermpje waarin ik m'n wachtwoord moet invullen. Als ik dat heb gedaan, blijft er nog steeds een melding staan dat er authenticatie nodig is, terwijl de partitie al wel gemount is. Vreemd. Maar goed, ik kan dan wel gewoon doorwerken.
- Ik vind de voorzieningen om bestanden/mappen te zoeken nogal magertjes tov Windows 7... Wat mij betreft mogen ze daar in de komende Ubuntu-versies wat nadrukkelijker op inzetten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/16, 15:11:39 »
Wat ik mis, is wat een concurrent een herstelpunt noemt.
Je zou moeten kunnen bepalen, dat je huidige configuratie het ideaal is en dat als standaard moeten kunnen bestempelen.
Heb je iets veranderd, of gaat er een upgrade mis, dat zou je met één druk op de knop terug moeten kunnen naar de laatste goede configuratie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline softbart

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/16, 16:32:22 »
zoals al genoemd. Grub en het weg vallen van het netwerk.(wl)

groet,

Theo

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/16, 16:34:42 »
Nou bugs, wat ik wel irritant vind is dat je niet kan kiezen tussen Grub of Grub 2 bij de installatie.
En ook zo voor Pulse Audio of ALSA, wat mij betreft mag Pulse Audio zo de prullenbak in.
En zo ook voor meerdere programma's, nu is het eerst er wordt geïnstalleerd wat je niet wilt, vervolgens kan je dit met de grootste moeite verwijderen en dan pas kan je de eigen voorkeuren installeren.  >:(
En wat moet ik met Ubuntu softwarecentrum?  Je vind er toch niet alles, dan heb ik liever een aantal modificaties in Synaptic.
En zo zal er nog wel meer zijn, Ubuntu 9.10 is best werkbaar, maar van die dingen, irritant vind ik.

PulseAudio de prullenbak in? Absoluut niet. PulseAudio is geweldig, je kunt audiostream met een paar klikken naar elk apparaat streamen. Je kunt het volume per programma instellen. Het is cross-platform. Geen onbegrijpbare mixerpanelen meer.

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/16, 16:37:26 »
Allereerst moet ik zeggen dat 9.10 bij mij geweldig werkt. Beter dan alle voorgaande versies tot nu toe (ben bezig met Uubntu sinds 7.04).

De schoonheidsfoutjes die ik zelf in 9.10 zie:
- Gijsbert +1 wat betreft PulseAudio. Al moet ik wel zeggen dat de audio lag in 9.10 zeker is verbeterd.
- US International with dead keys vind ik in Ubuntu niet handig werken. Op zich wel mooi dat je meer tekens kunt genereren (zoals ń en ś), maar ik vind het ZO GRUWELIJK IRRITANT dat niet-bestaande combinaties worden 'ingeslikt'! Waarom worden in zo'n geval niet gewoon beide tekens uitgevoerd?!
- Software Centre vind ik op zich wel een mooie vervanger van de oude 'noob tool' (Add/Remove Software heette dat toch?). Hij is nu nog wel een beetje buggy, maar dat zal allicht beter worden.
- Als ik een NTFS-partitie mount via de Disk Mounter-applet, krijg ik een schermpje waarin ik m'n wachtwoord moet invullen. Als ik dat heb gedaan, blijft er nog steeds een melding staan dat er authenticatie nodig is, terwijl de partitie al wel gemount is. Vreemd. Maar goed, ik kan dan wel gewoon doorwerken.
- Ik vind de voorzieningen om bestanden/mappen te zoeken nogal magertjes tov Windows 7... Wat mij betreft mogen ze daar in de komende Ubuntu-versies wat nadrukkelijker op inzetten.

Een woord: tracker. Tracker indexeert al je bestanden. Zeitgeist is ook goed.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/16, 16:39:41 »
Wat ik mis, is wat een concurrent een herstelpunt noemt.
Je zou moeten kunnen bepalen, dat je huidige configuratie het ideaal is en dat als standaard moeten kunnen bestempelen.
Heb je iets veranderd, of gaat er een upgrade mis, dat zou je met één druk op de knop terug moeten kunnen naar de laatste goede configuratie.
Inderdaad een hele mooi optie van een niet nader te noemen concurrent :P
Staat het al op http://brainstorm.ubuntu.com/ ?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/16, 16:41:06 »
[Verhaal][/Verhaal]
PulseAudio de prullenbak in? Absoluut niet. PulseAudio is geweldig, je kunt audiostream met een paar klikken naar elk apparaat streamen. Je kunt het volume per programma instellen. Het is cross-platform. Geen onbegrijpbare mixerpanelen meer.
Jij bent er blij mee, dat mag, geef mij maar die ongrijpbare mixerpanelen. Bijv een microfoon instellen in Skype, "je van het" in Pulse Audio, voor mij maar even niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/16, 16:55:01 »
zoals al genoemd. Grub en het weg vallen van het netwerk.(wl)
Mogelijk heb je hetzelfde als ik.
De WiFi verbinding valt spontaan uit en je MOET een volledige reset doen om het weer te krijgen.
Dit doet zich bij mij alleen voor in 9.10, de oude 9.04 werkt goed, evenals 10.04a2 !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/16, 17:20:22 »
voor mij een minpuntje is dat er geen zoekbalk is bij toepassingen ofzo (gebruik nu gnome do ervoor)
emesene is niet zichtbaar waar je statusen kan instellen (ik weet wel dat niet alles kan ondersteunt worden maar dit wordt toch nog veel gebruikt)
software center is nog wat onafgewerkt (maar is al grotendeels opgelost in 10.04 alfa 2)
en notify-osd de meldingen worden niet meer boven weergeven maar iets lager zou te maken hebben met zoekvenster van ff ,alleen gebruik ik chromium ;))
en nog voor notify osd een programma om hem in te stellen , kleur , plaats enz...

Offline Dave

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/16, 19:21:56 »

Inderdaad een hele mooi optie van een niet nader te noemen concurrent :P
Staat het al op http://brainstorm.ubuntu.com/ ?

is altijd 1 van de eerste zaken die ik uitschakel. Vreet schijfruimte en nog is het vaak niet de oplossing bij problemen.
Wie wel eens op andersoortige forums komt weet dat zoiets vaak als eerste aangereikt wordt maar dat was dan al geprobeerd.
Ik maak een dump voor een systeem de deur uit gaat en gaat op dvd de kast in hier.
De ervaring leert dat men die zelf al snel kwijt raakt.
Het principe is wel aardig maar ik hoef het niet.
Daarbij is een goed(partities) linux systeem sneller nieuw geïnstalleerd dan problemen opgelost worden vaak.

Offline JvH

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/16, 19:49:45 »
Een woord: tracker. Tracker indexeert al je bestanden. Zeitgeist is ook goed.
Tracker heb ik in het verleden al eens geprobeerd. Wat ik toen miste was een 'goede' integratie met Nautilus. M.a.w. het was óf zoeken in de gehele index, of zoeken via Places > Search for Files als je een niet-geïndexeerd bestand zocht.
Maar goed dat is ook alweer even geleden. Ik moet er maar weer eens induiken, want het lijkt me sterk dat er niet ergens een oplossing te vinden is.
Dank voor de tips iig. Zal ook eens kijken wat dat Zeitgeist precies is.

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/16, 20:36:22 »
zoals al genoemd. Grub en het weg vallen van het netwerk.(wl)
Mogelijk heb je hetzelfde als ik.
De WiFi verbinding valt spontaan uit en je MOET een volledige reset doen om het weer te krijgen.
Dit doet zich bij mij alleen voor in 9.10, de oude 9.04 werkt goed, evenals 10.04a2 !




euhhhhhhhhhhh, ik ben al drie weken bezig om het stabiel te krijgen. Dacht dat het aan mijn broadcom 4318 lag.  XD

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/17, 23:42:11 »
Wat ik net voorhad: een videotje dat Totem vertikte af te spelen, maar met (S)MPlayer: geen probleem.  Vreemd, want  bij mijn weten gebruiken die toch dezelfde, geïnstalleerde, codecs?
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline softbart

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/18, 10:07:16 »
Video vindt ik een verhaal apart.
Ik ben bezig geweest (ik meen kvm?)film goed af te spelen. Op verschillende systemen en verschillende progs.
Iedere keer een andere probleem maar nooit goed. De normale films geen probleem.
Het systeem bij de TV draait nu gewoon XP.(is ook de enige) Misschien Linux nog niet volwassen genoeg hiervoor.
Probeer wel weer straks met 10.4.

groet,

Theo

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/18, 12:26:59 »
Allereerst moet ik zeggen dat 9.10 bij mij geweldig werkt. Beter dan alle voorgaande versies tot nu toe (ben bezig met Uubntu sinds 7.04).

De schoonheidsfoutjes die ik zelf in 9.10 zie:
- Gijsbert +1 wat betreft PulseAudio. Al moet ik wel zeggen dat de audio lag in 9.10 zeker is verbeterd.
- US International with dead keys vind ik in Ubuntu niet handig werken. Op zich wel mooi dat je meer tekens kunt genereren (zoals ń en ś), maar ik vind het ZO GRUWELIJK IRRITANT dat niet-bestaande combinaties worden 'ingeslikt'! Waarom worden in zo'n geval niet gewoon beide tekens uitgevoerd?!
- Software Centre vind ik op zich wel een mooie vervanger van de oude 'noob tool' (Add/Remove Software heette dat toch?). Hij is nu nog wel een beetje buggy, maar dat zal allicht beter worden.
- Als ik een NTFS-partitie mount via de Disk Mounter-applet, krijg ik een schermpje waarin ik m'n wachtwoord moet invullen. Als ik dat heb gedaan, blijft er nog steeds een melding staan dat er authenticatie nodig is, terwijl de partitie al wel gemount is. Vreemd. Maar goed, ik kan dan wel gewoon doorwerken.

Dat kan je aanpassen in je fstab file zodat ie NTFS partitie direct gemount wordt. Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab?action=show&redirect=fstab

Citaat
- Ik vind de voorzieningen om bestanden/mappen te zoeken nogal magertjes tov Windows 7... Wat mij betreft mogen ze daar in de komende Ubuntu-versies wat nadrukkelijker op inzetten.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 12:29:32 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline JvH

  • Lid
Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/18, 16:45:23 »
Dat kan je aanpassen in je fstab file zodat ie NTFS partitie direct gemount wordt. Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab?action=show&redirect=fstab
Oh maar het feit dat ik een wachtwoord moet ingeven bij het mounten van die partitie zie ik ook niet als schoonheidsfoutje hoor. Het ging me vooral om het dialoogje dat niet verdwijnt na ingeven van m'n wachtwoord.
Dank voor de link iig. Wel een idee om dat goed in te stellen.

Re: Even kritisch zijn: (schoonheids)foutjes en bugs in Ubuntu 9.10
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/18, 22:27:29 »
@Softbart/Theo,

Je bedoelt misschien MKV bestanden?  Dit zou geen probleem mogen zijn, mits de nodige codecs zijn geinstalleerd.  Die vind je via het software centrum: gewoon rechtsboven 'CODEC' intypen en alles installeren.
Wat ik nog mis is de mogelijkheid om een opstartbare USB-stick te maken die 'persistent' is (die dus veranderingen (nederlandse taalpakket, updates, upgrades, etc...) kan wegschrijven).  Via derde partijen kan dit wel, maar het zou mooi zijn moest het in Ubuntu zijn ingebakken, zeker met de opkomende USB 3 standaard moet dit perspectieven openen.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.