Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: passwd reset 14.04  (gelezen 491 keer)

passwd reset 14.04
« Gepost op: 2016/04/29, 11:27:47 »
pc-ervaring = gering

Na het offline vervangen van password voor ubuntu 14.04 het sterke password deels zelf ook maar vergeten..

Na een vorige keer, ook offline, kon ik via opstartprogramma dual=boot via de safe-versie in het boot-menu komen en het password eenvoudig opnieuw invoeren en vrolijk verder gaan met leven achter de pc.
Dit keer lukt dat niet. Bij aanklikken boot is de keuze enkel control D en terug naar opstartprocedure. En dus niet inloggen.

Derhalve is de vraag aan ubuntu of er ook een andere manier is om een password te vervangen dan de bovenstaande, of dat er een programmatje is om het password zichtbaar te maken, dan wel een manier is om de zaak met het oude password op te starten. Dat weet ik dus nog wel.

Om het misschien iets gecompliceerder te maken, kan ook zijn dat ubuntu en ik alles goed doen, maar dat het probleem ligt in de oude processor van de pc die steeds vaker blijft hangen bij het draaien van software.
Maar als ubuntu een elegante oplossing weet voordat ik alles opnieuw installeer...

Bij voorbaat dank.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: passwd reset 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/29, 11:48:26 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: passwd reset 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/29, 16:06:41 »
@ testcees   

Veel dank voor de link naar het alternatief dat inderdaad een oplossing bood.
Had via de zoekmachine deze pagina tussen alle vondsten met passwd niet gevonden/gezien.

De aangegeven methode werkte gemakkelijk tot punt 9 van de instructie: bij intypen 'reboot' gaf ubuntu de melding: 'unable to shut down system'. Stroomstekker maar uit het contact gehaald en vervolgens weer opgestart in afwachting. Erg blij dat ubuntu het weer doet. 
Nog